Най-често използвани думи в беседата:всички, има, хора, ядене, сега, аз, врата, учение, ядат, бог, царевица, свят, казва, живот, ключ, начин, пият, завъртете, човек ,
От книгата "Защо твоитѣ ученици ядатъ и пиятъ". Сила и Животъ. Бесѣди, държани от Дѫновъ (по стенографски бѣлѣжки).
Пета серия. София, Печатарска производителна кооперация „Съгласие“, 1922. 486 с. Книгата за теглене - PDF Съдържание
От книгата "Сила и живот", Начала на новото учение на Всемирното Бяло Братство, т.V
Издателство "Захарий Стоянов", Издателство "Бяло Братство", София, 2011 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание
И те му рекоха:„Защо учениците Йоанови често постят и молба правят,така и фарисейските,а твоите ядат и пият?“ (Лука 5:33) <br/>Пояснениятавърхуединстихмогатдабъдатпрямиикосвени.Прямитеобяснениясаобяснениязадецата,акосвените–завъзрастните.<br/><br/>Когатоучителятвпървоотделениеразправянадецатазасъбирането,тойвземамамулииказва:„Единмамулиощеединмамулколкостават?–Двамамула“.Дететогледаиказвасъсстрах:„два“.<br/><br/>Сеганякоихораиматтовасвойствонаумаси,т.е.даказват:„Дайтенидагопипнем,давидим“.Ите,катомалкитедеца,казват:„Единмамулиощеединставатдва“.Мислители,чекатокажем:„Еднозърномамулиощеедноставатдве“,смеразрешиливъпроса?Мислители,чеакодажесъберем100мамулаиоще100мамула,смеразрешиливъпросанамамулите?Акодоризнаемдаделимиумножаваме,въпросътзацаревицата,мамулът,оставанеразрешен.Задасеразреши,трябвадаимамедругипознания,дазнаемприкаквиусловиятазицаревицарасте,когасесее,прикаквапочварасте,каксеразвива,закаквосеупотребяваикакваможедабъденейнатасила.Сега,потазианалогия,виеможетедасиправитеипо-далечнисравнения.Запример,честовматематикатаимаобяснениязафункциите.Функцииимаивъвфизиологията,тесафизиологическифункции.Функцииимаивсърцето,функцииимаивума,ивобщественияживот,ивдомашния–навсякъдевсеимафункции.Исега,катосевърнетеудомаси,онези,коитознаятповечезафункциите,некаразправяткаквоефункция.Какваефункциятанажената?–Даготви.Какваефункциятанаучителя?–Даучи.Какваефункциятанасвещеника?–Даслужи.Какваефункциятанакрадеца?–Дакраде.Товасапървастепенфункции,т.е.прямифункции.Сега,учителятнеероденсамодаучи,свещеникътнеероденсамодаслужи.Туйепрямотообяснениенастиха.Еднацаревицаиеднацаревицаправятдвецаревици.<br/><br/>Обачевкосвенотообяснениенаединвъпросилинаеднаидеясесъдържапо-дълбокознаниезасамияпредмет.Ниеможемдадокажемкомутоидае,чечовекимадуша,тъйкактоможемдадокажем,чееднацаревицаиощееднацаревицаправятдвецаревици.Можемдапоставимкоготоидаевмагнетическисън,даизвадимдвойникаму,вкойтоживеедушата,идагосгъстим.Ието,отвънединчовекиощеединдвамаса,нотиядвамаживеятвединчовек.Възможнолиетова?–Възможное.Турямегиединвдруг,събиратсеипослепакизваждамеединият.Значиправимтозипроцес.Ниенесамотрябвадазнаемкакдаизвадимтозидвойник,нотрябвадазнаемионезивеликизакони,прикоитодушатасеразвива,растеипридобивасвоитезнания.Ниетрябвадасепоучимотцаревицата,когатотяпущасвоитекоренчетавчернатапочва.Тястоинамногопо-нискастепеннаразвитиеотколкотоние,нокогатосепосадивпочвата,тяумеедасхванеонезиелементи,коитосанеобходимизанас,итакадагиусвои,чеоттуйскладираненатезиелементивцаревицатадазависинашияживот.Акоцаревичнитезрънца,житнитезрънца,ечемичнитезрънцанесъбирахатезиелементизаживот,каквобистаналоснас,интелигентнитехора,коитомислим,чесмемногокултурни?Ниеневладеемощезнаниетонацаревицата,нажитото,накрушата,насливата,апритоваказваме:„Ябълкаетова,крушаетова“!Или:„Тойепросткатокруша“.Не,крушатапосвоятаспециалностседи10пътипо-високоотчовекавкултурноотношение.Турцитеказват:„Персенгиолсун“,т.е.накалемиде.Туйбуквалнонеевярно.Неевярно,чееднацаревицаиеднацаревицаправятдвеичекрушатаседи10пътипо-високоотчовека.Товаепокосвенитеобяснения,анепопрямите:попрямитееобратно.<br/><br/>Сега,тукможедасеродицялспор.Можемдаспоримколкотоискамеповъпроса.<br/><br/>ТезиученихоразадаватнаХриставъпроса:„ЗащоученицитеЙоановичестопостятимолбаправят,такаифарисейските,атвоитеядатипият,имагуляй,яденеипиене?“Амичедапостичовек,многонаукалисеизисква?Голяманаукалиетова,човекдапостиимолбадаправи?Нинай-малконеенаука.Катотисесковатустата,каквощеправиш?Постиш.Стомахъттинищоневзима,казваш:„Пост“.Катотебият,щесемолишиоттатъкщеминеш:„Молятисе,мамо!“Танякоихорамислят,чемногонещоправят,чепостилиимногосемолили.Катоимакамшик,щесемолиш,иниезнаемоткоякултураси.Съвременнитехораказват:„Лекарятмизабранидаям,надиетасъм,щесепости“.Не,не,не.„Досегаядохипих,ноотсегащепостя“.Каквакултураимавтова?НимаГосподсенуждаеотнашияпостимолитва?НимаГосподсенуждаеотнашитесълзи,постояннодаплачемидасеоплакваме?<br/><br/>Двамастудентисиприказват.Единиятдавасъветнадругия,койтоебеден,даотидеприединнеговбогатчичо,добър,духовенчовек,дамуискапари.„Идипринего,поискаймупари,ногледайдазапочнатсълзитетидакапят.Акозаплачеш,щетидадепари,аконезаплачеш,нямадатидаде.Тойечовек,койтосамонасълзитевярва“.Отиваиопитътизлизасполучлив.Нимаднесопитътнеизлизасполучлив,когатопосетимнякоибедни?Някойвестникарведнаганиописвасъстоянието.Такаописватгладанаруснаците.Нимасърцетонинесеотваря?Отварясе.Ноакотазихрананеотивадоболните,догладните,аотивавджобоветеназдравите?ТаиГоспод,когатоизпращатолковамногохрана,повечеотколкототрябва,неселиизгубватянякъдеизтреновете?Господизпращакомисия,давидикаквоставастазихрана.ХоратагладуватвРусия,Англия,Германия,България,навсякъдесеизгубилитезивагони,ихранатаяняма.Ивсичкирелигиознихоракаквоправят?„ХайдедасепомолимнаГоспода,пакдаизпратихрана!“Пакмусемолят.Кактовиждате,тазигодинаГосподпакизпраща,ипаксегуби.ВсякагодинаГосподизпраща10пътиповечеихоратазапочватдасечудяткъдеотиватя?<br/><br/>„А–казват–Йоановитеученици–т.е.тезинастаратакултура–постелиисемолели,ифарисейскитесъщо,аонезинаХристасамоялиипили.“Сеганамниказват:„Какъвепътятзаспасението?“Азщевиприведаединразказищевиоставяпослематематическидасиразрешитетазивеликапроблема,какдасеоправисвета.Вдалечнотоминало,впредисторическитевремена,живялнякойсипрочутцар–Ормузд-Дей,койтобилпоклонникнаЕдиннияБог,Богнавечнатахармония.Новсъседнотоцарство,неговсъседенсъбратбилцарСоломон-Ра.Тойбилмногобожник,нонесамомногобожник,ноиподдържалжертвоприношенията,принасялчовешкижертвинабоговетеси.ЦарОрмузд-Дейималпетмногокрасивидъщери.Първатаоттях,Адита,биланай-красиватаинай-умнатавцялотоцарство.ОбачевсърцетонацарСоломон-Расезараждаедножелание,даможедаоткраднедъщеритенаОрмузд-Дей.Щомсезародилавнеготазиидея,тойповикванай-вещитесимъдрецииимзаръчваданаправятединпалат,койтодасеотваряизатваряпомагическиначин.Втозипалатдасеизкопаеединтунел,презкойтодасеотивадоцарствотонаОрмузд-Дей.ИпоединтайнственначиндъщеритенаОрмузд-Дейзапочналидаизчезват.Итъй,всичкитедъщеринаОрмузд-Дейбилизадигнатиизатворенивтозипалат,направенпомагическиначин,заданеможедабъдатосвободени.Щекажете:„Каквалимуебилацелта,дасеоженилизатях?“Не,нинай-малко.Понежетойпринасялжертви,ималпредвиддагипринесежертванасвоитебогове,задагонаправятнай-виденцарвсвета.Когатотезипетсестрисенамерилизатворенивпалата,тампрекаралицялагодина.Вторатагодиназапочналидаразсъждават,датърсятначинзаосвобождениетоси.Най-голяматадъщеря,Адита,намерилаеднакнигавсвоятастая,коятобилаоставенаотмъдреците,коитоправилитозипалат.Тебилиотбялаталожа.Адитаразбиралатайнияезикнатазикнига,вкоятосепишело,чееди-къдесиимало4ключа.Единиятбилобърнаткъмизток,другият–къмзапад,третият–къмсевер,четвъртият–къмюг.Задасиотвориш,щезавъртишединпътключъткъмизток,двапъти–ключъткъмзапад,трипъти–ключъткъмсеверичетирипъти–ключъткъмюг.Послеотновощегизавъртиш:източниятключщезавъртишдвапъти,западният–трипъти,северният–четирипътииюжният–петпъти.Щезавъртишпакнановоключовете:източният–трипъти,западният–4пъти,северният–5пъти,южният–6пъти.Катогизавъртваштъй,числатащевървятедноследдруго.Катогизавъртишпо9пъти,щесеобразувачислото12.Тъйщенамеритепоколкопътищезавъртитеизточния,поколкопътизападния,поколкопътисевернияиюжнияключове.Тогаваматематическищесинаправитеедносъотношениеищеработите.Следкатосеразвъртяттъйключоветевтозипалат,щесеотворитазиврата,отдетотрябвалодаизлязатнавънка.Тъйказвамъдрецътвтазикнига:щомвлезеш,щезавъртишвратитепообратенпът–източнатавратащезавъртиш6пъти,западната–7пъти,северната–8пъти,южната–9пъти.Привсяконовоотварянепостепеннощенамаляваш.Привторотоотваряне:източната–5пъти,западната–6пъти,северната–7пъти,южната–8пъти.Притретотоотваряне:източнатаврата–4пъти,западната–5пъти,северната–6пътииюжната–7пъти.Щомизлезешвънка,другиключовеима.Тогаватиисестритетищесевърнетеудомаси.Итъй:<br/><br/>Приизлизане:<br/>---------------------------приIотваряне--------приIIотваряне-----приIIIотваряне<br/><br/>Източнатаврата:..............1...........................2...................................3<br/>Западнатаврата:..............2..........................3...................................4<br/>Севернатаврата:..............3.........................4....................................5<br/>Южнатаврата:.................4..........................5....................................6<br/><br/>Привлизане:<br/><br/>--------------------------приIотваряне---------приIIотваряне--------приIIIотваряне<br/><br/>Източнатаврата:.............6.........................5....................................4<br/>Западнатаврата:.............7.........................6...................................5<br/>Севернатаврата:.............8.........................7...................................6<br/>Южнатаврата:.................9.........................8...................................7<br/><br/><br/><br/>Общатабличкаприотварянеизатваряне:<br/><br/>Източнатаврата–1,2,3,4,5,6.<br/>Западнатаврата–2,3,4,5,6,7.<br/>Севернатаврата–3,4,5,6,7,8.<br/>Южнатаврата–4,5,6,7,8,9.<br/><br/>Сегавиещемезапитате:„Каквотрябвадаправим?“–Завъртетеизточнияключ1път,западния–2пъти,северния–3пъти,южния–4пъти.Завъртетеощеединпът–източния2пъти,западния–3пъти,северния4пътииюжния–5пъти.Икатозавъртитеощеединпътизточнияключ3пъти,западния–4пъти,северния–5пътииюжния–6пъти,тазивратащесеотвори.Кояврата?–Врататаназнанието,даразбиратедълбокитепътища,коитоводяткъмБога,къмспасението,т.е.къмвашиядом.<br/><br/>Сега:яденеипиене.„Аконеядетеипиете–казваХристос–плъттаикръвтанаСинаЧеловечески,няматеживотвсебеси.“Туйяденеипиенетрябвадабъдезнание.Нашатадушатрябвадажадувазазнание.Ниепрепоръчвамеяденетовшироксмисъл.Всичкионези,коитосеучатикоитоработят,трябвадаядатимноготрябвадаядат.Самодуховнитехорамислят,чесмалкояденеможе.Тетрябвадаядат.Множкояденетрябва.Номноготоядененеподразбира,четрябваданапълнишстомахаси.Тонееядене.Многотонеевколичеството,многотовсякогаподразбиракачествоиживотвсебеси,койтотрябвадасепроизведе.<br/><br/>Христосимказва:„Можетелисторисватбаритедапостят,доклеестяхмладоженецът?“Тойдаватуйсравнение,задапокаже,ченемогатсватбаритедапостят,доклеемладоженикътстях.Щебъдесмешно,докатонаонезихамбарътепъленсжито,тедаплачатипостят.Защо?Когатонякойегладен,даплаче,разбирам.Когатонякойсемоли,когатогобият,разбирам,нокогатоГосподмудававсичкиблага,каквотрябвадаправи?–Дасерадва,даучи,дапомаганасвоитеближниинасебеси.<br/><br/>СледователнонамискатдапредставятдействителнияживотвпалатанацарСоломон-Ра.Акосметам,щенипринесатжертвинапеттебогове,ноакоимамекнигатанаонезимъдреци,щенамеримтезиключове,коитониводяткъмвратата–изходзасвоятабащиния.Сеганякоиказват:„Покажетенипътя!“Двапътяима.Акоазотидавнякойбогатдом,убиягосподарянакъщата,вземапаритеистанагосподарнанеговитебогатства,каквосъмспечелил?Акоазпринесадъщерямужертва,каквосъмспечелил?–Нищо.Неевъпросъттам,даубиемтозибогатчовек,ноживдагооставим,даотворимсърцетому,дапринесесвоитежертвидоброволно,идаоставизасебесиколкотомутрябват,аостаналото,туй,коетоБогепратил,дапринесезасвоитебратя.Мислители,чеакоднесГосподпратиеднакомисия,нямаданамерижитотодее,царевицатадее?Завсичкибългарищеимаизобилножито.Сегавсичкибългарисепотриват,толковакомисиииманазначени,инемогатданамерятдеежитото,деецаревицата.ИнесамовБългария,вцелиясвятиматакивакомисии.Иочакватданохимицитеизнамерятнякакъвлекначинзапрехранване,някаквихапчета.Нодокатоизнамеряттетова,каквощестанеснас?Въпросътезатуй,готовото.Неевъпросътзапарите,некастоятвкасата.Товажито,тазицаревицатрябвадаседадатнавсичкихора,даимадаядатипият.Всичкиниенеискамепари.„Хлябнашнасъщни,дайгонамднес!“НикъденямавГосподнятамолитва:„Ипаритедайгинамднес“!Ноказвасетамзацаревицата,захляба.ИХристосеказал,даизлезетазицаревицанамясто.<br/><br/>Иазбихжелалвсичкидапочнатнедасемолят,адазавъртваттозиключназнанието.Сегадавикажазащоивиенестезавъртелитозиключ.Мнозинаотвас,коитомеслушатеоттолковагодини,азвиждам–пакщекажа„виждам“,–мислитеоще,далитоваучениеетъйилиможедаимадругоучение.Нямадругоучениевсвета,освенучениетонаЛюбовта.Нямадругоучениевсвета,освенучениетозаБожиятаМъдрост.Азнезнаядругоучение.Иаковиемислите,чеимадругонякоеучение,заблуждаватесеотСоломон-Ра.Помнете,чеЛюбовтаесамозаздравитехора.Любовтанеезаболнихора.Болнитенемогатдалюбят.Туйтрябвадагознаете!Болните,мъртвитенелюбят.Саможивитехора,коитосаизпълненисБожественияДух,теса,накоитосърцатасаизпълненисЛюбов,втяхЛюбовтафункционира.НямадаискамЛюбовотмъртвитехора.Любовтанеедостъпназаболнитеиневежите,нитоМъдросттаедостъпназатях.НевежитехораняматЛюбов,ионези,накоитосърцатасастиснати,итеняматЛюбов.Любовтаееднапостоянна,разумнасилавсвета,вкоятоБогпребъдваисамживее.Следователно,когатонякойкаже:„Азлюбя“,питамго:Тиболенлиси?–„Боленсъм.“–НетееозарилаЛюбовтаоще.Некадойдемдоположителното.Мислетездравоинеселъжете!Акосърцетовиеболно,Любовтанеедошлатам.Акоумътвиеболен,Мъдросттанеедошлатам.Аковашатаволясеколебае,виенезнаетедавъртитетези4ключанаАдита.Адитаетя,знаетелия?ИазбихжелалвсичкивиедабъдетеАдита.Адита,товазначипървоначалнатасубстанциянаМъдростта,откоятопроизтичатвсичкинеща.<br/><br/>ЗапитватХриста:„Защотвоитеученициядатипият?“–Защотосаздрави.Самоздравитехораядатипият.Но,разберетеме,азднесговоряпринципиално.Казвам„самоздравите“,защотоиболнитеядат,нотованееядене.Когатопрезнякоясчупенастомнаналиватсхилядикилограмивода,тяизтича.Питам:Яделитазистомна?–Не.Болнитеядаткатосчупенастомна,аздравите–катоздрава.Някойказва:„Яминемогадасепоправяпоникойначин,катокукасъм“.Счупенастомнаси,пукнатастомнаси.Носега,другипъквъзразяват:„Азотмногоядененадебелях“.Инадебеляванетонееядене.Водата,коятоевстомната,иматолковамногоутайки,коитосасенаслоилиоколостомнатаотвътре,катокал,затуйставанадебеляване.Тованадебеляванеекал.Тъйщотояденетонеседивтова,нитодаситънък,нитодасидебел,носреден.Яденетоподразбиравсякогакакво?Онзи,койтоядевправиясмисъл,тойвсякогасвети,катосвещтрябвадабъде.НеговотосърцетрябвадабъдеизпълненосрадостиблагодарносткъмБога.Дотогава,докатовашетосърцеепълносрадостиблагодарност,виеядетеправилно,новмомента,вкойтоизгубитетазирадостиблагодарност,виестесчупенастомна.Неказвам„вие“завас.„Вие“,товаеграматически.Виенестеграматическо„вие“.Виестедругаединица,виестеизвънграматиката.<br/><br/>Следователновхраненетодвенещасанеобходими:яденеипиене.„Ядене“значитвърдатахранадасепревърненакаква?–Натечна.Задаяпревърнешнатечна,трябвадапиешнепременнонещоотгоре.Значидвекачествасанеобходими–дазнаештазиматерияприяденетодаяпревърнеш.Сегаследвсякояденетова,коетоизядеш,трябвадагопревърнешвчувство,итовнай-висшеточувство.Тоебогатство,тоерастежнасърцето.Инесамотамдасеспрем,нотазиенергиядаяпревърнемтъйвнашияум,чедапроизведенай-висши,най-възвишенимисли.Тогаварастежътнанашатадушавървиправилноитияфункциипостепенносъграждаттозиорганизъм,койтониеимаме.<br/><br/>СеганиепостоянносеспираменаЙоановотоучениеифарисейскотоучение.<br/><br/>Христосопределя,чекогатомладоженикътестях,иедното,идруготоучениесиняматмясто.Когатослънцетостоплявашатастая,няматенуждаотпечка,нощомтоваслънцезаминекъмсевернияполюс,втезисевернинощи,тогаващеиматенуждаотвашатапечка,тогаващеиматенуждаотвашатамалкасвещица.Неказвам,четезиучениянесанужни,ноЙоановотоучениеифарисейскотоучение,тованееХристовотоучение,понежебогатият,койтоядеипие,постоянноенедоволен.Тойказва:„Да,жадувадушатамизанещо,искадушатаминещо“.Тойегладен.Ивсичкихорасегасагладни,иматедножеланиенезадоволено,всичкисаболни.Казвате:„Болнихорасмение“.Да,всичкисаболни.Чевсичкихорасаболни,щепознаеш,акосамобутнешнякого,итойведнагаказва:„Незнаешли,чесъмболенчовек,чесъмнервен,чесъмнеразположен?Незнаешли,чеснощинеможахдасиотспя?“Коготобутнеш,всекипва.<br/><br/>Послепъкчетем,преобръщамеБиблията,каквоказалХристос.КаквоказалХристос?–Ченеговитеученицизнаяликакдаядатипият.Туйяденетрябвадагонаучим.Думата„ядене“есимволична,думата„пиене“същоесимволична.Акопрекарамеяденетовъввсичкиобластинанашияживот,акопрекарамепиенетовъввсичкиобластинанашияживот,итонесамовъншно,въввсичкихоращесеявижеланиедазнаятдаядатипият,недапреяждат,дапиянстват,новсичкихорадабъдатрадостни,бодри,веселиивсичкидаиматзаживотанеобходимото,коетоБогниедал.Следователно,когатоБогниепратилназемята,Тойепромислилзавсичко.Знаетелизащоидаттезистрадания?Господпоединекзекутивенначинидедавъзстановисвоязакон.Тойпита:„Деецаревицата,деежитото?Явикайтеглавниядиректорнапансионадакажедеехлябътнадецата;деемармаладът,десаябълките,крушите,коитобяхизпратил?“–„Е,продадохмеги.“–„Защогипродадохте?“–Задаиматпаридасикупятхубавишапки,дрехи,тадаизлязатнавънкатонякойпуяк,свирнатаопашка–„тър-тър-тър“!Ачехоратаумиратотглад!„Хайдесегадаотидемнацърква!“Всичкиоблечени,иГосподщегинамериоблечени.Заобличане,всичкисаоблечени,ноимаитехнибратя,коитонесаоблечени.Господщепита:„Защовашитебратясагладниижадни?“Итогававсичкитетезибогатисхубавитедрехищесенамерятвположениетонабогатия,койтокатоумрял,сенамерилвмястотонамъчението.Някоимислят:„Щедойделитакъвден?“Азвиказвам,чеГосподвсичкитезибогати,доедин,щегипратинамястотонабогатия,детоимаскърцанесъсзъби.Тогавачесторазказватзасмяхтозианекдот:„Ех,Стояне,несъмслужилдобренаГоспода,щесескърцанаонзисвятсъсзъби“.–„Е,дядопопе,типоненямашзъби,твоитесаопадали.“<br/><br/>ИниетрябвадасевърнемкъмдумитеХристови.Яденетоипиенетотрябвадабъдетъй,кактоНеговитеученицисаялиипили.Засъвременнияхристиянскисвят–наливсичкисенаричатхристияни–трябвадасеприложиХристовотоучениеинай-малкотоблагоетуй,коетоетуреновГосподнятамолитва:„Хлябнашнасъщни,дажднамднес“!<br/><br/>АкопитаткаквоискаХристосднес?–Най-малкатапрограмаетази:Хлябътнашнасъщнидагодадетенавашитебратя.Сегавиещеговоритезаспасение,затова-онова,завсичко,азатова,коетоГосподизискватук,наземята,занегоидуманестава.Щесецитиракаквоказаледи-койсиавторвГермания,въвФранция,каквоказалнякойсипроповедник.Многохубаво,всичкитиянещаниегипохваляваме;всичкитиянеща,коитохоратасаказали,щегиразберемсамотогава,когатосмесенаялидобре,когатосърцетониетопло,когатоумътниесветъл,когатоволятаниекрепка.–Тогаващеразберемтозисвят,койтостоипреднас.Следователноивиещемеразберете.<br/><br/>Итъй,постенетоазсъмгокръстилпочивка.Имаправодапочивасамоонзи,койтодълговремееработил.Товаепочивка.Ипостът,втакъвслучай,щеслужикатоначинзаобновлениенаорганизма,амолбатащеслужикатоначиндаусвоимзнанияиМъдрост.Ученикътщесемолинаучителясидагоучи,щесемолизазнания.<br/><br/>АкоЙоановотоифарисейскотоучениесеприлагапотозиначин,тесавправапосока,ание,съвременнитехора,следкатоскрихмецаревицатаижитотовкъщитеси,послеотивамедасемолимнаГоспода:„Господи,ниесмеголемигрешници,скрихмежитотоицаревицата,какводаправимсега?“–Е,запалиеднасвещ!Не,Господказва:„Тискритазицаревицаитоважито.Щомсъзнавашгреховетеси,щеотидешдавърнешцаревицатаижитотонагладнитесибратя“.<br/><br/>Таивиещевърнетецаревицатанабратаси,защотовиждам,чевъввашитестаиимамногоцаревицаскрита.Внай-широксмисъл,увас,правоверните,имаскритацаревица,носъдбатащезапочнеотвас.Втозисвятимасъдбазагрешните.Щегопитатведнага:„Каксеосмелитидаговоришистината,накаквооснованиеотгоретисеосмелявашвинагиданелъжеш,койтидадеправодабъдешмилосърден,койтидадеправодабъдешчестен,защонесикрал,защонесиобиралдругите“ит.н.?Изавсичкитезипрестъпления,изамногодруги,потазипроцедурасъдиитещеиздадатрезолюция,чееди-койсиправедникназемятасеосъжда.Исеосъжданакакво?Тукназемятасеосъждадаплатиглоба,аонези,обвиненитепочлен4–платят4милиардалева,дасеконфискувавсичкотоимимане.Аправеднитесеосъждатдаимсевърневдвоенразмервсичкотоимане,коетоимевзето,идаимседадевъзможност,условия,даживеятнай-добър,най-щастливживот.Тъйсеосъжданаонясвят.<br/><br/>ЗапиталиХриста:„Защотвоитеученицисамоядатипият?“–Какданеядатипият,щомсамеосъдилистакаварезолюция?Щомсаметъйосъдили,азщедамнавсичкивиедноотличноугощение,единбанкет.Вчерамеосъдиха,дадохамиеднаотличнаприсъда,щевидамедноугощение,даядемипием,дасерадвамезаприсъдата.Следователноприсъдатавдуховниясвятиматочнообратенефектоттозиназемята.Инебесниятживотеточнообратенназемния,вобратенсмисъл.Хорататамсасамомайсторидаговорятистината,когатотуксамайсторисамодалъжат.Вонзисвятхоратасамайсторидатинапълняткасатаспари,когатотуксамайсторидатиизпразняткасата.Вонзисвятхоратасатъймайсторидатеоблекатсновидрехи,когатотуксанай-големимайсторидатесъблекатвБорисоватаградинаидасевърнешподолнидрехи.Тълкувайтевобратенсмисълземнияживотищенамеритекакъвенебесниятживот.Точнотъйе,няманикаквоизключение.Аконякоймиоспорва,азщемудокажа.Какщемудокажа?Единоттурскитесултанидалтривъпросанаединсвойученходжадагиразреши:<br/><br/>1)Колкоедалечслънцето?<br/>2)Колкоедалечонзисвяти<br/>3)Колкоимаотземятадомесечината?<br/><br/>Върналсеходжатаиотговаря:„Слънцетоедалеч12часа,защотослед12часаизгрявапак.Заонзисвятемногодълъгпътя,защотобащамиотпреди33годиниезаминал,иощенеестигнал.Аразстояниетоотмесечинатадоземятаетолковаголямо,колкотоедълъгконецътнатовакълбо.Иаконевярваш,дръжкраямуивърви“.<br/><br/>Товасакосвенидоказателства,анепрями.<br/><br/>Сега,туйправило,коетовидадохзатезичетириключа:спретесеинаправетеединопит,самоеднаманипулациянаправете.Какдапреведемдумата„манипулация“набългарски?–Дазнаешкакдауправлявашсръкатаси.Намирашсевтрудноположение,сприсе,завъртиизточнияключединпът,завъртизападния2пъти,северния–3пъти,южния–4пъти.Напишисиги,послепакотново:завъртиизточнияключ2пъти,западния–3пъти,северния–4пъти,южния–5пъти.Завъртигиитретипът,ивижпослекаквощестанествояум.Представетеси,честеАдитаисенамиратевтозизатвор,икогатоизлезетеотврататанавън,несамовиедаизлезете,ноданамеритеивашитесестри,итяхдаизведетенавън.<br/><br/>Запитахаго:„ЗащотвоитеученицинеправяткактоученицитеЙоановиифарисейски?“–„Всекиучениксиенамястото.ЙоановитеученицисазаЙоана,фарисейскитесазафарисеите,аМоитесазаМене–казваХристос.–ДругитесеприготвятзаМоетоучение,апонежеМоитесаминалипрезпостимолба,затоващеядатипият.“Азвзимамдумите„ядене“и„пиене“всмисълнапроцес,презкойтоеминаладушата,зададойдедоЛюбовтаиМъдростта.Когатотезидведобродетелизавладеятчовеканапълно,тойзапочвадаразрешававсичкиобщественипроблемиинавсякъдеможедапомаганахората.Нацялсвятчовекнеможедапомогне,но,най-първо,всекиотнастрябвадазнаекакдапомогненасебеси.Скръбенси,дазнаешкакдаизлекувашскръбтаси.Внедоумениеси,дазнаешкакдаизлезешоттованедоумение.Безволевси,слабатиеволята,дазнаешкакдаякалиш.Кактоцаревицатазнаедапущасвоитекоренчета,зададобиесвоитеелементи,коитоѝсанеобходими,такаиние,посъщиязакон,трябвадазнаемкакдаправимнашитеопити.Немислете,чевтозисвятщеминембезстрадания.Не,итазицаревицаимахилядимъчнотии,нотясебориигипобеждава.Когатовлагатадойде,царевицатаизползвавсекимоментиследвсякавлагатяпрорастваисеразвива.<br/><br/>ИсегаХристоснавсинцавипрепоръчватуйяденеипиене.ЯденетоесинонимносизучаваненаСловото.Иаконие,съвременнитехора,смебедни,тоезащотонеядем.Ниенесменищидухом,носмебедни.Ниенесесъзнаваменищивсвета,асилнивБога,носесъзнавамесилнивсвета,анищивБога.Не,трябвадасесъзнаваменищивсвета,асилнивБога.ТуйеучениетоХристово.Всекиединтрябвадахранимногодобресвоятадуша,многодобредахранисвояум,многодобредахранисвоетосърце–даядеидапие.ИтогававземететозипримернаАдитаивъртетеключа.Койепървиятключ?–Източният.Азщевикажа.Азщеотидамалкопо-надалеч,даразрешазадачата.Завъртетесвояпървиключ,койтоекъмизток–ключътнавашиядух;завъртетесвоявториключ,койтоекъмзапад–тойевдушатави;завъртетесвояключнасевер,тойевашиятум;завъртетеичетвъртиявашключ,койтоекъмюг,тойевашетосърце.Въртететезиключове,яжтеипийте,небойтесе!...Иакодойденякойдавиосъжда,елатепримене,азразрешавамяденеипиеневпълниясмисъл,нонекатопукнатастомна,некатосчупена,акатоздрава,тъйщотоиглаватави,исърцетови,всичкощебъдесветло,дабъдетездравиибодри,идатрептитекатосутриннатазора,иданоситетуйвеликоблагословение.<br/><br/>Нашатаволя,душаидухданосятблагословениепоцелиясвят.Вие,катостанетесутрин,потриетеръцетесииплачете.Тъйправятималкитедеца.Дойдемайкаимиказва:„Има,мама,мляко“.–„Имали?“,зарадвасе.Най-първо,плачезаядене.Такаивие,катостанетесутрин,първозаядене,–завъртетеключанавашиядух.Каквощеядете,каквощепиете?–Завъртетеключанасвоятадуша!„Нотуй,коетощеядемипием,какдагоупотребим?“Завъртетеключанасвояум!„Каквищебъдатрезултатите?“–Завъртетеключанавашетосърце.Такащеиматеправилноразрешениенавсичкимъчнотии,нонетъйизведнъж,небързайте,аполека.Гледам,всичкирелигиознихораискатизведнъждаразрешатвсичкивъпроси.Дойдатнякоиимепитат:„Ямикажи,отдеепроизлязълГоспод?“Отиваединверующприединмисионер,хващаБиблията,отваряянакраяиказва:„Кажимикаквоозначаватова?“Мисионерътмуотговаряпосъщияначин:отваряБиблиятавначалотоигопита:„Ямикажикаквоозначаватова?“Изведнъж:„Какво?“ОтивамвСливен,някоиученицимезапитват:„Какъвесмисълътнаживота?“Азгигледам,казвамим:Щевидамеднообяснение:Вслънчеватасистемаима100,000,000слънца,презвсекиживотщеминететезислънца.Върнетесеипослещевикажакакъвесмисълътнаживота.<br/><br/>Чакай,чакай:най-първо,трябвадасенаучишкакдаядешипиеш.Първотонещоеданаучишдаядешипиешвправиясмисъл,татогаващеразрешаваштезивеликивъпросизаБожественатаМъдрост,тогаващеможемдаговоримпотезивъпроси–запроизходананещата–непрямоикосвено.<br/><br/>„ЗащоученицитенаЙоанапостятимолбаправят,такасъщоифарисейските,атвоитеученициядатипият?“<br/><br/>ЯжтеипийтеиблагодаретенаБогазавсичко,коетоТойвиедал!Малкотовинагисеблагославя.<br/>
Беседа, държана на 15 януари 1922 година.
Най-често използвани думи в беседата:всички, има, хора, ядене, сега, аз, врата, учение, ядат, бог, царевица, свят, казва, живот, ключ, начин, пият, завъртете, човек ,