След това Учителят каза: Ще ви говоря върху 10 стих.
„И всичко Мое Твое е, и Твоето Мое, и прославих се в тях.“ <br/>Тозиедълбокстихпосъдържание.От2000годиниощенеепроучениразучаваннеговиятсмисъл.<br/><br/>Всичкивие,коитостеходилинаучилище,училилистегеометрия?Учителятвиеразправялщоеточка,линияит.н.<br/>Новизучаванетонаединпредметиматриположения.Теса:качество,силаиживасила.Давземемлюбовта.Задаяразберем,трябвадаяизучавамекатокачество,катосилаикатоживосъщество.Щоеточка?Товаекачествоналинията.Линиятаесиланаточката.Всякойчовекеточка,акатосесъединисдруг,дваматаобразуватлиния.Тиядвамакатосеподвижат,образуватплоскост,ачетиримадушикатоподвижатплоскостта,образуваткуба.Значичовекеосновнататочка,коятообразувалинии,плоскостиикубове.Товаучениеможедагоразберетесамокогатогоприложите.Аковиестоитенабреганаеднарекаиототсрещниябрягидедругчовек,ивие,катосиподадетеръката,дагохванете,щеобразувателиния.Когатоловятрибадвамарибари,итеобразуватлиния.Христосказва:„ВсичкоМоеТвоее,иТвоето–Мое“.Онези,коитонеразбиратсмисъланатезидуми,казват:„Страшноетованещо.“Тидокатонеподадешръкатасидругиму,неможедасеръкувате.Христосказва:„ВсичкоМоеТвоее“–значиподаваръкатаСииГосподМуподаваСвоятаръка.Ихорататакатрябвадаправят,нотетаканеказват,асамоказват:„Боже,дайми“,атенедават.Питанякой:„Трябвалиаздасеразтворязасветлината?“Непитайникого,новеднагаразтворипрозорците,защототисинаправияпът,щомкатотърсишсветлината.Азнаричамвсичкионияхора,коитонеотварятпрозорцитенадушатасизасветлината,луковиглави.Вземетеедналуковаглаваивиещевидите,четясесъстоиотняколколюспииципици,имамиризмаиимамалколютивинанавкус.Втовасравнениеимаеднааналогиямеждучовекаилука.Лукът,койтоимапретенция,катогосвариш,тойнищонеструва.Ичовек,койтомисли,чеенещо,Господготурявгробаитакагосварява.<br/>Ниечестосеобиждамеотнякоялошадума,казанаотнякого.Напримеркажатни„вагабонтин“.АконевършимволятаБожия,асамовземамеинедаваме,значи,чениесмеспрямоБогавагабонти.<br/><br/>Азтрябвадабъдаобиденнеотказанатадума,ноототношениятаспрямодругите–аконаединстрадующмойбратнемупомогна.<br/>Всякой,койтонедавасвоетосинаБога,тойевагабонтин.Катокажете:„Всичко,каквотоимам,Твоее,Господи“,самотогавастечовек.Катокажететака,исветлинатаказва:„Ивсичкомоеетвое.“ИтогаващевидимплоданатазиБожественаистина.Неможетедаиматевеселие,щастие,блага,здравие,аконекажетевсебеси:„Всичко,каквотоимам,Господи,Твоее.“Акоедноцветеезатвореноимепитакаквотрябваданаправи,азщемукажадасеразтвори,задададевъзможностнасветлинатадапроникневътре.<br/><br/>Линиятапоказванаправлениетонаточката.Точкатавсякогаседвижиоколосебеси,тянеседвижиизвънсебеси.НиесметочканаБожественотосъзнание,тоецентърът.<br/><br/>Малкоиголямонещо,товаенещоотносителнотук,наземята.<br/><br/>Акокажем,чеСлънцетоепо-голямоотЗемята,тоезначиблизо.Следователнонещатасамалки,когатосадалеч,аголеми,когатосаблизо.Иние,когатосмеблизодоБога,смеголеми,акогатосмедалеч,ниесмемалки.НапримерСлънцето,коетое92000000милидалечотЗемята,ниегогледамекатоеднатопка,апритоватоеединиполовинамилионпътипо-голямоотЗемята;ноакобихмегогледалиощепо-отдалеч,щяхмедаговиждамекатоточка.Итака,нещатаиматсъотношениеотсамитенаскакикъдесенамират.Кактоионзитурчин,койтоотселотосиникъденеизлизал,казвалзаФранция:„Фраца,ЛяпцаЧакбилюкдилдър.“Значи,чеФранциянеемногоголяма,носелатаѝбилиголеми.КогатониекажемнаГоспода,чевсичконашееНегово,тогаваиТойказва,чевсичкоНеговоенаше.Товаееднорастене.Ниемногопътимязаменаснежнитопки,които,щомсетъркалят,ставатголеми,нощомслязатвдолините,сестопяватисеизгубват.Когатодойдатстраданията,иниесестопяваме.Ниетрябвадапазимвнашетосъзнаниетияразличия.Такасаисъвременнитеучени,коитосасвършилипоразнинауки:поправото,заинженер,залекарит.н.Тесимислят,чесамногоучениисипредставляват,чесамногоголеми,носледвреме,катосеизменинауката,теставатпрости.Виждалилистенякоянагизденаженаскоприненарокля,накиченаскордели,катоходи,сенадува,пъчисе,въртисиглаватаналяво-надясно,давидидалиягледатотвсякъде,катосимисли,чевсичкотовеличиесесъстоивнейнатарокля?Нопринещастиевсичконапуща.Вживотаниечестопостъпвамекактомалкитедеца,обичамедаправимнеща,коитонизабраняваБожествениятзакон.(Пример:еднодетеобичалодаядескришомзахарта,коятомайкамубиласкрилаведнакратунка.Привсичкитесъветинамайкамутовсепродължавалоскришомдасивзема.Итогавамайкаму,задаотвикнедететосиотлошавиямунавик,вместозахарсложилавкратунатараци.Когатоотивадететопообикновеномудасивземазахар,бръквавкратункатаирацитехващатръкатаму.)Такаивиечестобъркатевтазикратунка–живота.<br/><br/>Всичкатарадост,коятоимаме,трябвадасъзнаемдълбоковдушатаси,четяеотБога,анедачакамеданидойдеотвън.<br/>Тозистихтрябвадасеприложивноватаепохапотозиначин.<br/><br/>Катодойденякойпримене,азнямадамудампари,нямадамудамидрехи,нощемудамедножитнозърноищемукажа:Идиипосейтовазърно.Щемудамвълнаищемукажа:Идиоперииизпредитазивълна.Щемудамматериалищемукажа:Идиисипостройкъщаит.н.<br/><br/>Двамакатосеобичат,образуватлиния.Напримерженатапредставляваточка,заедносмъжаобразуватлинияипослесдецатасеобразуваплоскост,авсичкикатосестремяткъмБога,образуваткуба.Итака,точкатаечовекътсам.Линиятасадвамата.Плоскосттасачетиримата,акубътестремежъткъмБогаирастежътвживота.<br/><br/>Итъй:„МоетоеТвоеиТвоетоемое.“Приложетеговъввашетосъзнаниеищебъдетещастливи.<br/>
Изпяхме „Събуди се, братко мили“.
Отче наш
7 ноември 1920 г.
В. Търново
Най-често използвани думи в беседата:всичко, образуват, точка, бог, линия, твое, големи, дам, мое, човек, има, светлина, аз, кажа, казва, сила, земя, ръка ,