(Предполагаемият сказчик е брат Боян Боев) <br/>Сегазаотдихщевикажанещозавъзпитаниетонадецата.<br/><br/>Привъзпитаниетонадецатанетрябвадасеупотребяватотвлеченимисли.Катопървиметодсепрепоръчвадамуседадеединрезендиня,чиитосемкидапрочете(преброи).Можедамуседадаткруши,ябълки,дагиизучавапоформа,цвят,вкус.Знаетеликолкосемкииматразнитевидовекруши,ябълки,колкосасемкитенапо-сладкитединииколконаблудкавите?<br/><br/>Привъзпитаниетонамалкитедецаможедасепроучватцветята,колкосалистцатанавенчетоитичинките.Щемуседаденаеднодетеединцвятдагоразгледаподробно,щемусенаправиедноподробноописание,следкоетодасеопитадагонарисува.Такащедоведетеумамупостепеннодаразпознавасладкитеотгорчивитекрушиитощезнаезащосасладкиизащогорчиви.<br/>Възпитавайтедецатаникогаданехващатптичките,данеразвалятгнездатаим,данечупятяйцатаим,данеловятмухите,данеимкъсаткрилцата,краката,катоимразправяте,чеитяхгиболи;неимказвайте,четоваегрях.Дететощеразберестраданието,ноунегонееразвитосхващанетозагреха.Загрехатонямаопитност.Самостаритехораиматпонятиетозагрях.Кажетеим,чецветятасерадватнаводата.Вземетенапримереднасаксиясцвете,дръжтея2–3дена,бездаяполивате,иследтованакарайтедететодаполеецвететоиданаблюдаваслед1–2часакакпостепенноцвететосеразвеселява.Тезиметодипостепенно,носигурновлияятвърхудецата.Майкитеиучителитедаучатдецатадаядатумереноидаимпокажатлошитепоследствияотлакомството.Акоядатплодовеигизаболистомах,обяснетеимзащогиболи,кажетеим,чемухиплюваттияплодовеитакаоставятпотяхотровниизпражнения,потозиначинтесенаучават,чеплодовететрябвадасемият,итосгорещавода.Децатаобичатплодовете,нощегинаучитеданебързат,адагиизмиятпървом,четогавадагиядат.Дапроучатвсичкиплодове.Теиматразнивлиянияотсоковете,коитосъдържат.Свържетевсекиединплодседнаприказка.Лятновременакарайтедецатаданаправят30–40слънчевибани,дасеизмиятсводатопленанаслънцетопоне30–40пъти.Товаезапрезцялотолято.<br/>Намалкитедецасепозволявадаядатнавсеки2часа,анаученицитеотосновнотоучилищедо4пътинаден.Повечеакоядат,щесесъздадатвтяхлошипривичкиилошинрави.<br/><br/>Децатаиматчувствонасправедливостивярватнаучителитесиинамайкаси.Стяхучителитетрябвамногоискренидабъдат.Усъмнятлисетевсвояучител,тойвечеепропадналзатях.Вокултизмаимаединметодзапоправяненадетето,коетоенепослушно.Направетеследнияопит:акосипрекаратедяснатаръкаподяснатастрананаглаватаму,тощепочувствуваизвестнаприятност;погладетеляватамустрана,тощепочувствуванеприятност.Окултизмътимаидругметодзавъзпитаниечрезупотребяванетонасветлината.Завбъдещещесепостроятстаи,вкоитосветлинататакащепопада,чещесеотразявахармоничновърхуочитенадетето.Запример,акоеднамайкаискадавъзпитадететосидобре,трябвалицетоѝдаимавсякогаеднодоброразположение.Товаразположениеналицетоѝсеотразявавърхулицетонадетето.Когатомайкатаговори,дететоягледаправовлицето.Майкатасъссвоетолицеможедапроизведеположителенилиотрицателенрезултат.Акотясеколебаевтова,коетоискаданаложи,тотянеможедамуповлияе.Трябванай-напреддасеуспокои,дачакачас,ден,два.Немислете,чекатобързате,щесполучитенещо.Акооставитеприродатададействувавърхудецата,щеиматеподобрирезултати.Голямовлияниеиматвърхудецатадрешките,коитотеносят.Некатесамисиизбиратцветанадрехите.Майкатаедлъжнадасевслушавъввкусанадетето,иначетящемуизвративкуса.<br/><br/>Вновотоучениедецатамомченцатрябвадаиматзадругаркимомиченцаиобратно.Почнетелиотранодаимвнушавате,чеимаразликамеждутяхидагиотделяте,виещесъздадетевтяхнежеланинеща,коитовъзрастнитехораимат.Извеждайтедецатанапролет,когатоцъфтятдърветата,данаблюдаватекакзавръзват,растатизреятплодовете.Некаотраносезапознаятстиянеща.Съставетенякоеразказчезаобяснениезащочерешитесачервени;карайтедецатадаразглеждатплодовете,послеимдайтедве-триябълки,заданаправятописаниенаеднаоттях,некаописват,кактотевиждат,подетски,давложатпонееднамисъл.Хубавоедагизапознаетесизворите,реките,поточетата,даимговоритезатях,заползата,коятотепринасят.Тезиметодиможедагиразработватечрезнаблюдениеиопити.Кажетеимпоследанечупятиоткършватклончетата,данекъсатцветята.Изтъкнете,четоваимпричиняваболкаистрадания.<br/>
26 септември 1920 г., 12 ч. и 40 мин.
В. Търново
Най-често използвани думи в беседата:деца, дете, имат, ядат, може, лице, плодове, има, постепенно, цветя, майка, ябълки, круши, кажете, учители, възпитание, метод, семки, боли ,