НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

VII. За Учителя Дънов

(В. «Зора», г. XIII, бр. 3720, 12.ХI.1931 г., стр. 4.) ТОМ 20
Алтернативен линк

VII. За Учителя Дънов


(В. «Зора», г. XIII, бр. 3720, 12.ХI.1931 г., стр. 4.)

колкото  една идея е по-шаблонна, толкова тя се разбира от по-широк кръг хора,  смята се за «съвременна», не учудва никого, класира се като «добра»,  «полезна», или «допустима», «в реда на нещата», «прогресивна», «научна»,  «разумна»...

Малкото усилие, с което се достигат днес научните  становища, знанието в популярна форма, понякога минава за големия плюс  на съвременността, без да се вземе във внимание, че тъкмо тая леснота на  придобивката обезценява неговата същност; че то се носи като някаква  модна дреха, която може да бъде захвърлена всеки момент, щом дойде нещо  по-ново, че всичко това е като дървета без никакви корени в съзнанието  на хората - при първия порив на вятъра се събаря и изчезва.

Днес за мнозина знанието се състои в постоянното повторение на чуждите мнения.

В такава умствена среда, много естествено,  колкото една лансирана идея е по-дълбока, толкова тя се струва, че е  изпреварила времето си, толкова по-малко хора я разбират, толкова тя е  «по-чудновата», «еретична»! Носителите на такива идеи са наричани дори  луди (Христос например, Евангелие от Йоана, гл. 10, ст. 20; Галилей и  др.), са били разпъвани, горени, затваряни.

Средата не е била още готова да ги разбере. Това  са го опитали всички ония, които са поискали да внесат принципиално  новото в живота - винаги те са срещали голям отпор в ръководящите  кръгове, които, неспособни да носят новото, а понякога и да го разберат -  са държали с голямо упорство старото, което им е гарантирало  привилегированото място в обществото.

А ако така упорито се отрича всичко ново, как ще влезе в живота то?

Ако се слушат невежите и консерваторите, никога няма да му «дойде времето»...

Но то, Новото, прилича на дете, което «като му дойде времето» - ражда се и без акушерка.

Периодически, по разни поводи, вниманието на  нашата читающа публика е бивало привличано около учението и личността на  г-н Дънов. Оригинални и своеобразни, те - учение и личност - са ставали  обект на антрефилета, спорове, легенди, а напоследък - и на полицейско  следствие...*

След двегодишно изследване «следствието се помъчило да установи» някои факти от живота на г-н Дънов.

Това не е лошо.

Самото изнасяне на истината, по който и да е  повод, е винаги от обществено значение, а за един вестник, който е  обществена трибуна и ръководител на мнението на своите хиляди читатели -  и една необходимост, условие за порядъчност и добросъвестност.

Окъслечните сведения и части от разговор обаче,  приписвани г-н Дъно-ву (бр. 3706 от вестника Ви) подчертават една  несвързаност, и даже нелогич-ност, която е може би естествена и  характеристична за тези, които е трябвало да избират от едно голямо  следствие отделни фрази за сведения на печата, но която, според нас, не  отговаря на действителността. За да се увери човек в това, не е  необходимо нито да се насиля частно жилище в отсъствието на неговите  стопани и да се иззимат художествени картини, нито има нужда от каквито и  да е микрофони, за да бъде чут г-н Дънов. Напротив, от 35 години вече,  той говори публично, пред хиляди хора, чужденци и българи; неговите думи  се сте-нографират и са напечатани в повече от петдесет тома, преведени и  на европейски езици, отвсякъде възхвалявани и почитани. Това е известно  на хиляди слушатели...

Преди тридесет и пет години г-н Дънов е бил  поканен за пастир на ямболската протестантска църква. Той, според думите  на тия, които са го поканили, е отговорил, че може да бъде, но при  условие, че ще служи без заплата. Това се видяло много чудно тям - и те  не се съгласили. Оттогава, посветил живота си на безкористно служене на  Бога, той има резултатите, които са пред очите на всички, които имат очи  и могат да гледат, имат уши и слушат... без микрофони...

Тридесет и пет години непрекъсната  филантропическа дейност, без да е поискал от държавата някаква помощ,  без да е обиколил министерства за фондове, без да се е отзовал поне  веднъж на хилядите нападки, които хора, според разбиранията си, са  смятали длъжни, че трябва да му отправят... Тихо и търпеливо той е  работил върху душите на своите ученици и слушатели.

Петдесет хиляди наблюдения, единадесет хиляди проверки, от които всяка има по тридесет и девет елементи - са един грамаден научен материал  за проучване на българския народ, какъвто няма подобен на себе си, и  който, публикуван, би бил достатъчен само той да му даде авторитета на  първостепенен учен, ако той го желаеше.

Когато италиански професори се считат за щастливи  да бъдат ученици на Учителя Дънов; когато американското розенкройцерско  общество пише официално, че г-н Дънов е написал най-хубавото съчинение  (думата е само за беседата «Великият закон», изпратена им от един  приятел на английски), а канадският журнал «ТИе ТогсИ» пише дословно:

«Тази малка книжка съдържа една беседа от  Учителя, държана в Русе на 11 октомврий 1925 г., която по своите  достойнства няма равна на себе си в цялата американска ораторска  литература.» (Справка - юнския № от 23/6, 1931 г.), и когато в Япония го  почитат наравно със своите най-големи духовни учители... в нас му  правят полицейски дознания по две-три години и го слушат с микрофони!

Виждаме се принудени да подчертаем още веднъж факти, известни на всички, които са слушали г-н Дънов.

Учението на Учителя Дънов не е религия, а една  космогония, мироглед, който обхваща всичките прояви на живота, всичките  области на човешкото знание и култура, има своите методи, опити и  наблюдения, резултати и постижения - и тия именно реални резултати са, които държат около него хилядите му последователи от България и целия свят.

Това е учение за живота в най-широката смисъл.  То носи за всички, които са си дали труд да го проучат, нова светлина и  нови сили за работа. Хиляди хора, които са се намирали на страшния  кръстопът на живота, с изтерзани души, в най-трагичните дни са  получавали утеха и подкрепа в Божественото слово на тоя Учител. Те са  живи и могат да свидетелствуват за себе си.

Хора с крайни убеждения са се пробудили за обич към братята си и почит към всичко живо.

Брат е, който има братско държание. Не може за  погрешките на случайни слушатели да се държи отговорен онзи, който  никога не ги е учил да грешат. Защото, ако се приеме противното - би  трябвало днес пред съда да се изправи, заедно с подсъдимия секретар на  Синода - и целият Синод...

Литературата на братството - учението на Учителя  Дънов - е, както вече споменахме (поне част от него), отпечатана в около  50 тома. Има отделни беседи на всички почти езици, включително и  есперанто. (Имаме трогващи писма, че хора чужденци изучават български,  за да имат възможност да четат в оригинал беседите на Учителя!) Достъпни  са на всички. Публичните неделни беседи - също.

Нека се надяваме, че всички, които се интересуват  от истината, ще си послужат със собствените очи и уши да видят и чуят, и  със собствените си умове да направят своите заключения.

И за всеки безпристрастен человек те ще бъдат  едни: че няма по-нужно за българския народ учение от това, което му носи  духовният Учител Дънов. Бъдещето ще увери всички.

София, 16 ноември 1931 г.

Любомир Лулчев

____________________________
* По повод на нашата информация за следствието против Дънов, получихме осветленията, на които даваме място тук. Те представляват обществен интерес между друго и с отговора на въпроса: «Дъновизмът религия ли е или нещо друго?» (бел. а.).


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ