НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

8. ЗОДИАК

ТОМ 19
Алтернативен линк

8. ЗОДИАК



В литературата под думата Зодиак се разбира ред съзвездия, разположени в края на големия кръг на небесната сфера, по която се извършва видимото годишно движение на Слънцето. Всъщност този кръг не е нищо друго, освен един пояс от съзвездия, върху които се отразява пътя на Земята в своята обиколка около Слънцето.

Този пояс е разделен на дванадесет дяла - зодии, както ги наричат, и всеки обхващащ по 30° от крьга. На всеки дял е дадено име и съответен знак.
Първият дял почва от пролетната равноденс
твена точка и носи името Овен - със съответния знак Публикувано изображение  , следван от зодиите Телец или Бик със своя знак Публикувано изображение , Близнаци Публикувано изображение , Рак Публикувано изображение , Лъв Публикувано изображение , Дева Публикувано изображение , ВезниПубликувано изображение , Скорпион Публикувано изображение, Стрелец Публикувано изображение, Козирог Публикувано изображение, ВодолейПубликувано изображение , и последен - Риби Публикувано изображение.

В наименованията на тези дялове ние виждаме, че имаме: един дял, носещ образа на механизъм, означен със знака Везни Публикувано изображение.

На четири от тези дялове са дадени човешки образи: Близнаци Публикувано изображение, Дева Публикувано изображение, Стрелец Публикувано изображение и ВодолеиПубликувано изображение . Останалите седем дяла носят образите на животни: ОвенПубликувано изображение , Бик Публикувано изображение, Рак Публикувано изображение, Лъв Публикувано изображение, Скорпион Публикувано изображение, Козел или Козирог Публикувано изображение, и Риби Публикувано изображение .

Със средствата, с които сегашната наука разполага, не може да ни се даде едно задоволително обяснение, както на това деление, на този пояс на 12 дяла, така и кои са причините и защо на всеки от тези дялове е дадено такова име.

Във всеки от тези дялове Слънцето видимо прекарва по един месец, като първият дял започва около 22 март, мястото, в което Слънцето е в пролетната равноденствена точка, до 22 април, и е наречен и означен със знака на Овена Публикувано изображение , следван от другите зодии, последователно през всеки месец, приблизително от 22 до 22 число.

Някога точката на пролетното равноденствие е била на първи март и целият този месец е бил месец на зодиака Овен, като следващите месеци са били месеци на последователните зодии след Овена. Април на Телеца и т. н.

Впоследствие обаче люлението на земната ос, описвайки една конусна повърхнина става следното; Екватора на земята, пресичайки еклиптиката (пътя, по който земята се движи), както знаем в две точки, които са пролетното и есенното равноденствие, тези две точки се придвижват по еклиптиката от изток към запад с 50° и 3 ъглови секунди в годината. Това преместване на тези точки, в астрономията се нарича прецесия. В един период от 26,000 год. преместването им прави един пълен кръг. Тези точки в този период минават през дните на всички месеци на годината. Благодарение на прецесията, звездите и съзвездията бавно менят своето място за нас, наблюдателите на Земята. Така например, в настоящия момент северният дял от оста на Земята сочи звездата Алфа (най-силната) от съзвездието Малка Мечка, която наричаме сега Полярна звезда. Изчисленията са показали, че преди 4600 год. за Полярна звезда сме имали - Алфа, най- ярката звезда от съзвездието Дракон, а след 11500 год. за Полярна звезда ще имаме много ярката звезда Вега, от съзвездието Лира.

Твърдението на някои, че делението на този пояс на 12 дяла и имената, които са им дадени, са въз основа на някаква прилика във формата, която би се образувала, като съединим с линии отделните звезди в дадено съзвездие, е абсолютно неприемливо, защото и най-възбуденото въображение не може да намери каквато и да било прилика между формите, които дават съединените с линии звезди от даденото съзвездие и образите, дадени на 12-те дяла, дадени от древните звездобройци, които са дали това деление и символите на всеки един от тези дялове.

Всички данни, които имаме от археологията и историята на човешкия род, ни дават пълното основание да приемем, че науката за звездния мир води своето начало от школата на великия посветен Саабей, съществувала по всяка вероятност някога на остров Бахрейн. Този остров, заедно с няколко по-малки, без особено значение острови, се намира в дъното на Персийския залив. Цялата тази група, предимно остров Бахрейн, има една площ от 552 кв. км. На този остров сега археолозите откриват следите на много висока култура. Намират развалините на големи градове и останки на величави храмове. Това ни дава основание да приемем, че островът по климат и растителност съвсем не е бил, както е сега, един безводен остров, а имало там обилна вода и богата растителност.

Сведенията, които можем да почерпим от науките, занимаващи се с древността, ни дават основание да приемем, че науката за звездния мир е намерила най-добро развитие и в най-старите времена, едновременно в Индия и Халдейското царство, намиращо се в долното течение на историческото двуречие. Оттук е ясно, че тази наука се е зародила в някакъв междинен център с висока култура. Такъв е бил и остров Бахрейн, намиращ се точно между тези две страни.

Голямото възвишение на острова, наречено Джебел Дукан, с кристално чист въздух, романтичната обстановка, създадена от пищната растителност и бистрите потоци, слизащи от планината, тишината и спокойствието от събитията на континента на големите земи извън острова, са били изключително благоприятни условия за създаването и развитието на чудната наука за звездния мир. Оттам, тази наука е преминала в халдейския народ, една много жизнена клонка на семитската раса, населяваща бреговете на Персийския залив, и в съседна Индия.

В школата на Саабей, звездния мир се е изучавал изцяло и задълбочено. Там са изучавали не само самите светила, като физически тела, тяхното движение и законите, по които то става, но и като носители, като центрове на сили, които ги създали и които създават условията за правилното протичане на могъщото течение, наречено Живот, в неговото тъй разнообразно проявление. Това изучаване не се е простирало само до Слънцето, Луната и планетите от слънчевата система, които много добре са различавали от другите звезди на небесния свод, но също така и на пояса звезди около земната орбита. Те са разбирали много добре грамадното влияние на тези силови полета за Земята и живота върху нея, и най-вече върху онова чудно и загадъчно творение, раждащо се и развиващо се върху нея, наречено человек. Тези силови полета са играли, играят и ще играят една изключителна роля за неговото изграждане и усъвършенстване.

Съвременната наука стигна до един безспорен извод, четам, където имаме вещество, материя, там имаме и силово поле, излъчвано от това вещество. Ще трябва да приемем, че и обратното е вярно. Двете понятия не се изключват, още повече, когато имаме едно небесно тяло, което е характерно не само със своя размер, но и със своята голяма организация. Едно небесно тяло, една планета, едно слънце е едно творение, в което имаме една чудна, сложна и величава организация, която ние в бъдещи времена ще има да изучаваме. Да вземем например Земята, нашата планета. Ние едва налучкваме, че тук имаме какви ли не силови полета, които групираме в две понятия: електричество и магнетизъм. Всъщност зад тези понятия се крият множество и най- разнообразни по своя вид и естество сили. Такава и още много, много по-сложна организация ще трябва да приемем, че имат слънцата, които между другото са и извори на живота.

Саабей й неговите ученици и по-късните му последователи, велики звездобройци, ясно са разбрали естествата на силовите полета, които звездите от небесната сфера и по-специално тези, наредени около пътя на Земята, са излъчвали ролята, която те играят за създаването и организирането на живота тук на Земята и по-специално върху човека. Те добре са разбирали онази вътрешна природа в човека, съставена от дванадесет тела, които са създадени и се подхранват в един еволюционен път от силовите полета на звездния мир, обединени за Земята в дванадесет разновидности.

1. Почвайки от пролетната равноденствена точка, на първия дял от 30°, Саабей и неговите ученици са дали образа на ОВЕНА, защото това животно носи много от характера и качествата на това силово поле.

Силовото поле от този дял развива индивидуалността у човека, чувството да се съзнава, че е вече нещо отделно обособено, един отделен самостоятелен мир. Въздействието на всяко от силовите полета се изразява според развитието и организацията на двойника в човека, което е във врьзка с количеството и качеството на сивото вещество в мозъка му. Развитието на това тяло, изразено в това чувство, раздухано в един примитивен човек създава животинското качество за първенство, за борба, ако това първенство се засенчи, стремеж за водачество на другите, подчертаване, че е нещо над тях, без да подозира, че напьлно му липсват качествата за едно такова място в обществото. Този дял носи могъща енергия, която тласка към външна дейност и проява. В един такъв човек тази сила намира израз в чисто разрушителни пориви.

В един по-издигнат човек, с по-добра организация и развитие на двойника му, с по-добро качество и количество на сивото вещество в мозъка му, в съответна област, имаме наистина един водач с качества.

Това силово поле създава и оформя мозъчните центрове около ушите и създава една ширина на долната част на главата, гледана откъм врата.

2. На следващия дял от 30° са дали името ТЕЛЕЦ, БИК. Това силово поле създава и подхранва онзи мир в човека, който създава чувството и жаждата от необходимостта за продължение и запазване на рода.

В примитивно устроеният човек се изразява в един ненаситен полов нагон, задоволяване на примитивни пориви за удоволствие, без интерес и грижа за каквото и да било друго. Личното удоволствие е на преден план.

В издигнатият индивид, това силово поле развива чувство, усета към красивото, изящното, един стремеж да можеш да го създаваш. Този дял има отношение към задната тилна част на мозъка. В по-напредналите хора, тази част на мозъка събира енергиите и ги препраща в по- висшите мозъчни центрове, а у примитивните остават там. Тези центрове там играят ролята на врата, там е пропуска на силите, които кръвта носи към мозъчните центрове. Мъдростта отрича всяко удоволствие. Всеки един акт, който няма за резултат едно творчество, е гибелно разпиляване на енергията.

Древните египтяни са боготворили Бика, те са отдавали изключителна почит към този дял от зодиака, към това силово поле, към развитието на това тяло в човека, като за примитивните хора е бил устрем към ненаситна жажда за удоволствие, а за издигнатите, подтик и стремеж кьм красотата и възможностите за нейното създаване. Затова и това високо развитие на изкуствата у тях.

3. На третият дял от 30° те дадоха името и образа на БЛИЗНАЦИ. Първият дял от зодиака, на който е даден човешки образ. Този дял, това силово поле, създава и оформя у човека тяло, което го поставя над животните. Създава един устрем, една жажда да се учим. То създава способността да се наблюдава, да се възприема и да се мисли върху онова, което е прието, като се търси ползата и изгодата за облаги от възможностите, които фактите му поднасят. По такъв начин човек се учи, натрупва знания. Знанието обаче, е меч с две остриета. То може да се използва в две направления: за творчество, за създаване на блага, улесняващи живота на всички, или за търсене начини за ограбване на благата, които другите са създали, за да се използват само за лични нужди. Затова древните на този дял са дали образа на Близнаците, двата еднакви израза на разумното, като единият от близнаците са го изобразявали черен, а другият дял.

Учителят казва: „Учениците от бялата и черна ложа еднакво учат. Разликата е само в приложението на знанията, които те придобиват”.

Силовите полета от този дял имат отношение към онези центрове на мозъка, които се намират около и малко над веждите в човешкото лице.

4. Характерът на силовото поле от следващите 30°, четвъртият дял от небесната сфера те са отъждествили с образа на РАКА, едно животно, чиято естествена среда е водата, и е характерно със своите тъй променливи движения. Движи се по всички направления, без да има нужда да се обръща. Водата се е вземала като символ на Необятния мир на чувствата.

В първата книга от петокнижието на Мойсея, наречена Битие, в стих 6-ти, 7 и 8 имаме интересни изрази, включващи понятието „вода”.

„И рече Бог да има твърд посред водата и тя дадели вода от вода”.

„И създаде Бог твърдта и отдели водата, що беше под твърдта от водата над твърдта”.

„Твърдта Бог нарече Небе”.

Тук ясно се подчертава делението на този необятен свят на чувствата от твърдта, която от своя страна символизира организирания, оформен, разумен и съвършен свят, наречен „Небе”, на два големи дяла: вода под твърдта, низшият емоционален свят, променлив, нестабилен, и вода над твърдта, висшият чувствен свят, седящ над всичко - Любовта. Любовта към ближния, към Бога. Силовото поле от четвъртия дял, изразено в образа на Рака, създава и подхранва низшата тъй променлива и нестабилна чувствена природа у човека, която го тласка към задоволяването на най- примитивните му нужди, създават света на удоволствията, които осезанието и най-вече вкусовите възприятия създават. Такива хора са подчертано чревоугодници. Силовите полета оттози дял имат отношение към онези центрове на мозъка, които се намират пред горната част на ушите.

5. На следващия пети дял от 30° те дадоха образа на ЛЪВА, една стихия, която сьздава онова тяло у човека, което в примитивния човек се изразява с чувството за едно превъзходство над другите, за едно царствено положение, за някакво предопределение на съдбата, за изключителна роля в човешкото общество, без да съзнава необходимостта от големите качества, нужни за такава роля. Едно подчертано честолюбие е налице, което прави всичко възможно, за да прикове вниманието на околните към себе си.
В издигнатите индивиди, това силово поле създава чувството на търпимост, снизхождение към слабостите на другите, чувства на покровителство към всяка жива твар. В най-висшите типове възможността да познават законите на живота и да оправят пътищата на това течение в хората, когато те със своя безразсъден живот са ги затлачили. Това силово поле има отношение към задната най-горна част на мозъка.


6. На следващите 30°, шестият дял, отново е даден човешки образ, образа на ДЕВАТА.

Онези, които се занимават с науката за вътрешния смисъл на числата, определят числото шест, като число на Любовта. В шестият ден създаде Бог човека. В школата на Питагора, числото шест се приемало като най-сьвършено число, защото между другото, то се дели на всички свои множители.

Това е първият дял на святи чисти влияния, една разумност и топлота носят те и усета към красивото, хармоничното, изящното, възвишеното и възможността за тяхното създаване. Това силово поле създава и подхранва онези мозъчни центрове, които се намират в предната средна част на мозъка, където се намират центровете на хармонията, музиката, центровете на паметта. Когато въздействието на това поле е добре изразено и създаденото от него тяло оформено, то челото пред слепоочната област и централната част на челото са добре развити. Тези хора виждат само красивото, хармоничното в света, не критикуват, не осъждат порядките около тях. По този случай, Учителят ни разправи един път случка от времето на Христа.

„Христос и неговите ученици виждат един път на пътя си едно умряло куче. Всички ученици изказват своето възмущение от неприятната гледка и лошата миризма. Христос се обрьща с усмивка към тях и им казва: „Я вижте какви бели, хубави и здрави зъби има то””.

Хора, които имат добре развито това тяло, добре изразено влиянието на този дял, са галените деца на природата и са с добър шанс в живота. Затова, на този дял е даден милият, приятен, симпатичен образ на Девата.

7. На следващите 30°, седмият дял е даден символа на ВЕЗНИТЕ. По-сполучлив символ на този дял не е могло да се даде. Единственият механичен символ в целия зодиак. Символ на справедливостта. Влиянието на този дял създава и развива справедливостта у човека. Правилното и справедливо отношение към всичко, което ни заобикаля, законът за възмездието, законът за последствията от всяко деяние. С този принцип, с тези закони, всички същества от най-малките до най-големите трябва да се съобразяват. Да се отмени и оправи нещо в тази област, е нещо много трудно.

Учителят в своята беседа от 25 август 1926 год., озаглавена „Имената ви са записани", казва:

„След всеки период от седем години в човека се започва една нова фаза, която окултната наука нарича развитие на едно ново тяло. Такива тела има главно седем. В по- духовно развитите хора има още три, а в най-напредналите същества се развиват още две. Значи, в човека може да се развиват всичко дванадесет тела”.

За създаването и развитието на тези дванадесет тела в човека, звездният мир със своите 12 категории силови полета е изиграл своята изключителна роля.

Един ден съм на Изгрева е беседката, която имахме на полянката, където си правехме утринните гимнастически упражнения. Бях сам. Гледам, Учителят идва и седна до мене. Изразът му беше угрижен, замислен, измъчен. Обърна се към мене и ми каза: „Николай, всяко нещо се плаща”. Аз всякога съм чувствал, че някаква чудовищна съдба ме преследва, която като някакъв змей отворил ненаситна уста, за да ме погълне.”

Разбрах. Нищо не казах, само няколко сълзи се отрониха от очите ми.

Учителят стана и с бавни стъпки все така замислен се оттегли.

От този момент почна много сериозния дял от моя живот и въжето на ерата ми беше сложено. Но, благодарение чудната намеса на
Учителя, премина благополучно. Въжето се стопи и останах жив, за да мога да напиша тези редове.

Когато този дял от живота ми свърши, един ден пак бяхме наедно сами с Учителя, той се обърна към мене, вече усмихнат, разположен, приветлив и ми каза: „Добре, че в твоята градина се намира всичко, каквото потърсиш”.

Ясно се четеше в израза му усилията, които той беше направил, за да отклони и претърпи ударите на злокобната съдба, която сьм предизвикал в миналото с безразсъдни мои деяния.

Това силово поле има за задача да свързва всички тела, всички способности в една хармонична връзка и да отдава справедливо на всички, от жизнените сили, които текат в човека. В мозъка създава правилното и справедливо разпределение на кръвта за всички центрове. Човек е улегнал, сдържан, уравновесен и при разрешаване на трудностите в живота, използва всички възможности, които фактите му поднасят. Този дял носи озарението на мъдростта.

8. На следващия дял от нови 30° - осмият дял, Саабей и неговите ученици са изразили със символа на СКОРПИОНА.


В примитивния човек, този дял създава у него страха. Страхът всякога се прикрива и, ако има нужда да воюва, то правитова с невинни на пръв поглед средства, отровното жило е в края на опашката му.

В своята висша проява това поле създава и подхранва съвестта у човека и развива мозъчните центрове, които се намират над ушите. Там са и центровете на предпазливостта.

9. На следващия дял от 30° - деветият, отново е даден човешки образ, образът на СТРЕЛЕЦА.

Известно е, че нашата галактика, онова необятно, звездно семейство, състоящо се от милиарди слънца и може би още много милиарди други небесни тела, част, от които ние виждаме в ясните безлунни нощи. Към това семейство е и нашето Слънце със своето семейство. Тя представлява един сфероид, нещо като необятно голяма, кръгла погача с размер по-голямата ос от
100,000 светлинни години и дебела от 10000 такива. Тази галактика има за свой център свое централно Слънце, около което се въртят всички останали слънца и другите небесни тела от това голямо семейство. Това централно Слънце, заобиколено от рояк други слънца, поради което не може точно да се види и определи, се намира точно в този дял на зодиакалния пояс, в зодиака Стрелец.


Великите идеи, гениалните открития са внушени на човека от висши разумни същества, които живеят във високо организирани светове, каквито са слънцата. В този център, в този рояк от слънца, в това централно Слънце се намират най-съвършените, най-великите синове на Бога в нашата галактика. Оттам могат да дойдат и най-великите идеи и човек трябва да се свърже с тях, за да могат поне някои от идеите, които идват оттам, да се приемат. Този дял е израз на идейния свят. Силовите полета от този дял дават едно разширение на мозъка, на челото, подхранват горните странични негови центрове, които дават творческия замах, големите идеи, идеите на големите постижения. Такива хора са способни да поемат големи и отговорни задачи и умението им да ги изведат на благополучен край. Те са материално и духовно богати.

Но има и тъмни слънца в небесната сфера, които дават гибелни идеи. Затова в древността този дял са го изобразявали с митическото същество „Кентавър”, половина човек от пъпа нагоре, половина животно.

10. На следващия дял от 30° - десетият, е даден образа на КОЗЕЛА и по-специално, рога му. Вечно недоволният козел.

В примитивно устроеният човек е израз на недоволния, потъналия в мрак, не виждащ красотата и разумния строеж на света около него - това са хора без радост в живота, злъчни, подозрителни, критични, безидейни.

В добре организирания човек, това силово поле създава и подхранва онова тяло в човека, което го тласка да прониква все по-дълбоко и по-дълбоко в Божествената мъдрост, за която Учителят казва: „Проникването на божествената мъдрост е най-трудната работа. За там са необходими устои, постоянство и непрекъснати усилия”.

Ето защо този дял създава в човека условията за развитието на една взискателност, внимателен подход към всяко нещо, издръжливост и всички качества, необходими за сериозните и трудни задачи. Жаждата за знание и една будна мисъл, способна да използва всички възможности, които фактите могат да му дадат. Това течение създава и подхранва центровете на мозъка, намиращи се в горната част на челото в човека.

11. На следващия дял от 30°, единадесетият, отново е даден човешки образ. Най-красивият образ, образът, които щедро дава, дава безкористно, дава от Любов. Този дял създава и развива в човека подтика, които го предразполага да отдава своя придобив, богатствата, които човек е събрал през вековете на по-малките и нуждакици се. За този принцип тъй красив и величав, Учителят ни даде и песен: „Давай, давай, всичко давай”.

Човек обаче трябва да бъде много добре подготвен, да бъде богат във всяко отношение, за да може този принцип, това течение да се изяви чрез него.

След като сме придобили мъдростта, богатствата на силите, идва и Любовта, която ще постави тези съкровища в служба на малките. Този дял носи образа на ВОДОЛЕЙ - Човекът, който щедро дава вода, символ на живота. Това силово поле развива центровете в нашия мозък, намиращи се в горната теменна област.

12. Най-после, последният дял от 30°, дванадесетият, него те изразиха със символа РИБИ.

Саабей и неговите ученици добре са знаели, че физическият свят е само една проекция, един малък израз от един велик и могъщ свят, свят на душите. Този свят те са изразили със символа на водата и животното, което най-добре живее в тази среда. Връзката ни с него са нашите чувства. Видяхме, че той е разделен от „твърдта”, на вода под твърдта, свят на чувствата, изразен в четвъртия дял от зодиака, зодия Рак, и вода над твърдта, изразена в зодия Риби, висшия емоционален свят. Да плуваш, да живееш в този необятен свят на по-съвършените чувства, тъй както рибата в океана, е едно голямо постижение. Това течение създава и подхранва центровете на мозъка, намиращи се малко по-напред, в горната теменна област на главата.

Всички тези силови полета въздействат върху човека, но това въздействие има своето качество, което зависи от степента на развитието, което има човешкия двойник и сила, която се определя за всеки човек поотделно от разположението на този звезден пояс в момента на неговото раждане и за мястото, където то става.

Зодиите, които се намират при изгрев, залез, горе в зенита и долу в надира имат по-силно въздействие. Силно въздействие имат също и онези зодии, онези дялове, в които в този момент се намират Слънцето, Луната и някоя от планетите.

Животът на Земята е едно училище и всеки човек трябва да се учи, да се учи от всичко. Тук той е един ученик на Бога.


декември, 1969 год.
Николай



, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ