3. НОВИЯТ ПЪТ ЗА ИЗХОД НА ЧОВЕЧЕСТВОТО ОТ СЪВРЕМЕННАТА ОБЩОЧОВЕШКА КРИЗА
3.1 ИЗХОДЪТ
„Ръководителите на съвременните народи наново трябва да се позанимаят със законите, по които се ръководи и направлява живота на човечеството, за да не се влияят от случайни настроения и временни интереси при насочването на своята обществена дейност. Те трябва да се позамислят и да си зададат задача да проникнат дълбоко в тия биологични закони и да се съобразяват, следвайки ги неотклонно, в нареждането на социалния и културния живот на всички народи".
Учителят
Човечеството, като една социологическа даденост съществува от незапомнени времена. Милиони и милиони години чрез различните си раси и култури човечеството самоизгражда своя материален и духовно-културен живот.
Съвременната наука, чрез всички свои дисциплини - биология, социология, археология, антропология, демология и редица други нейни отрасли, се стреми да обхване човешката еволюция и да разкрие онази висша закономерност и неговото праисторическо и историческо развитие.
Но да оставим учените спокойно да проучват и разрешават сложните ребуси на далечното минало и да се обърнем към настоящето и бъдещето на народите и на човечеството.
Народите разполагат с достатъчно набран опит, преминавайки през различните икономически, социални и политически системи в своето непреривно развитие. Тези икономически, социални и политически системи представляват от себе си форма и облекло на съответните исторически епохи, които материалните елементи се износват, амортизират и подменят.
Едва ли има през веригата на нашата ера столетие, като двадесетото, така богато със събития, както в техническия, така и в обществено-културния живот на човечеството.
Двете последни световни войни, през първата половина на това столетие, както и огнените революционни ерупции, раздрусаха из основи цялата наша съвременност.
Кризата и безпътицата, обхванали народите и човечеството, като последица от тези големи събития - не са никаква случайност. Корените на тази всеобхващаща криза са заложени в нощта на хилядолетията. Причините на дълбоките противоречия в почти всички сектори на обществения живот не се намират в настоящите биологически единици, съставляващи тези народи, нито в историческите политически личности на същите. Причините на тези противоречия датират от дълбока древност; те се крият в подсъзнанието и в мета психичните комплекси на човечеството, на расите и на народите. Тези причини са от колективен характер; те са тотално общочовешко наследство.
Цялата човешка история е изпълнена със стълкновения - войни, революции, политически съперничества, кървави насилия и взаимно ограбване. Антагонизмът на отделните държави, както и на отделните съюзи от държави и различните блокове на същите, в своите дълбочини крие една омраза, едно съперничество за господство, за изнасилване на слабия от силния. В своята основа тази омраза крие възпоменание за нанесеното страдание, зарегистрирано в подсъзнанието на индивидите, обществата, народите и расите.
Стр. 102/943
Историята свидетелства много ясно, че акумулирана тази семейна, родова, обществена, национална, класова и расова омраза се трансформира в буйна енергия на отмъщение. Този поток на отмъщение си остава главният двигател на престъпленията, на войните и на революциите. Ако народите продължават да следват тази фатална линия на омразата, отмъщението и насилията, това означава, че се следва един път, който неминуемо извежда до страшна материална и културна разруха.
Съвременната стопанска и политическа криза, изразяваща се в стопанската и идеологична борба между Запада и Изтока, е както казахме, едно тежко наследство от тъмното минало на човечеството.
Теоретичните идеологични схващания, философските основи и концепции, по отделно, взети сами по себе си, не са в състояние да дадат едно трайно разрешение на съвременната световна безпътица.
Икономическите и финансови кризи и депресии никога не могат да намерят разрешение в палиативните и спорадични методи на инфлацията, дефлацията, девалвацията, ревалоризация и др. Безработицата, по-специално в западния свят, както и крайната мизерия на огромни социални групи са социални язви, които не търпят отлагане и полумерки.
И особено фатално се явява положението, че разрешение на тези социални конфликти не може да бъде намерено нито на национална, нито на класова почва. Резултатно решение на тези мъчнотии и конфликти може да се търси резултатно единствено на световна почва, при тоталното участие на всички народи.
В настоящата работа ние отделихме доста страници за очертаване на общите линии и на основните начала, върху които трябва да се търси изграждането на една нова световна стопанска система. Ние разгледахме също и немаловажният обществен проблем на отношенията между мъжа и жената, във връзка с тежката криза, в която е изпаднал бракът, като социологическа и правна институция.
Двата споменати по-горе блокове, които включват икономически, политически и идеологически от формулите; „от позиция на силата” и „борба за мир”, още не са се добрали до дълбоките социологични международни комплекси, които крият в себе си не само чисто материалните, но и метапсихичните предпоставки, за които се говори по-горе.
Ни повече, ни по-малко, днес цялото човечество, в лицето на всички раси е изправено пред един велик и съдбоносен исторически изпит. И ако не бъдат взети сериозни, бързи и ефикасни мерки от изключителен стил, за да могат да бъдат обхванати и каптирани тези огромни разрушителни енергии на акумулирана омраза и отмъщения, обхващащи дълбоко големи национални и расови групи - и ако такива мерки не бъдат взети до края на XX столетие, то непосредственият и последен израз на тази напрегната международна и междурасова ситуация ще бъде сигурно един конфликт на расова основа-един конфликт между бялата и жълтата раси, чиито външен аспект ще бъде една термоядрена война, която ще разруши както материалната, така и културната основа на международния живот.
Ключът за предотвратяване избухването на подобен световен катаклизъм засега е още в ръцете на големите народи от бялата раса, но при непременното и изрично положение, че те ще се обединят в името на един истински мир - мир, който може да бъде изграден върху основите на един нов мироглед - Живот за цялото.