Алтернативен линк |
2. За Либералната Вселенска Църква -
от Софрони Ников
(в. „Хасковска поща", г. IV, бр. 801, 5.IV.1927 г., с. 2)
Като казахме завчера нещо за Теософията, налага ни се да кажем нещо и за Либералната Вселенска Църква, защото мнозина бъркат тия две понятия, още повече, като чуват и четат, че Софрони Ников бил теософски (?) свещеник.
Л. В. Ц. няма нищо общо с Теософското Общество и изповядваната от членовете му Теософия, освен това, че бивши епископи и свещеници на Англиканска, Католическа и Православна църкви, по убеждение теософи, са се организирали в една отделна църковна община, под заглавието „Либерална Вселенска Църква".
Тази църква е напълно законна църква на християнската религия, защото отговаря напълно на изискванията на християнските канони. В дадения момент тя не е нищо повече, освен една от седемте църкви на Христовата Религия: Православна, Католическа, Англиканска (Епископална), Арменска, Сирийска, Коптска и Либерална. Различавайки се малко по дребни, второстепенни точки, тия седем сестри са всички редовни и законни според Правилата на Вселенските събори.
Както и по-старите си сестри-църкви, Л. В. Ц. се управлява от Епископски Синод, има Апостолско Предание, свято съблюдава Седемте Тайнства и всички обреди, и има четирите части на всяка истинска религия: Учение, Морал, Култ (Църква) и Монашество.
Нейната особеност е само тази, че тя може да се сматря за една научно- философска Църква, тъй като свещениците й, като ученици на Теософията, могат да отговарят на всички въпроси на жаждущата за разбиране интелигенция, тъй че да бъде задоволен и умът на църковните последователи, покрай сърцето.
Понеже Теософското Общество не е една религиозна организация, а само такава на ученици на Теософията, затова в него има членове, принадлежащи или не, на всички религии и организации. Като е така, макар свещеник на Л. В. Ц., пишещият тия редове с всички права е член на Т. О. и случайно сега негов председател. Членовете на Т. О. не са задължени да бъдат такива на Л. В. Ц., както и на която и да било друга религиозна община, но такава е силата на теософията, че тя обикновено убеждава учениците си в правотата на религията им, че им повлиява да се възвърнат обратно в своята напусната църква - за да се съживят и възобновят всички религии, което е една от големите задачи на Теософията в наше време.
И тъй, Л. В. Ц. е дотолкова „Теософска", доколкото последователите й изучават тази научно-религиозна философия.
Друга връзка тя няма.
Софрони Ников Свещеник на Л. В. Ц.