Алтернативен линк |
9. Седемте езера
Котловината на Седемте езера е самостоятелна личност със завършена физиономия. Тя има свой собствен живот. Когато поемеш от първото езеро нагоре, ти чувствуваш съставните части на тая единна, цялостна личност.
Първото и второто езера са подножието, основата, нозете, върху които се крепи езерната маса.
Третото, заедно с двойното четвърто езеро, са заели удобно огромното леговище на скалите.
Те са в близко съседство.
Малко по-нагоре е петото езеро, което е най-голямото в седмострунната арфа на Рила
Когато седнеш на неговия бряг, при плискащите се о крайбрежните камъни вълни, ти чувствуваш стихията и красотата на седемте езера. Ти чувствуваш удара на това голямо сърце. То е попило в тъмносините си дълбочини небето, въздуха, лазура и копнежа на цялата планина. То е живо. То чувствува ласката на ветреца, тревогата на отразения в него тъмнозелен връх, дълбокия размисъл на издадената към средината му скала, бръчката по лицето на небето и неговата усмивка, копнежа за щастие на приседналия до брега му турист.
То праща вълните си към неговите нозе като вълшебна утешителна ласка, като нежно прошепната сладка дума
- Векове кацаха на моя бряг. Кацаха и минаваха като пеперуди, за да дойдат други. Много бури изживях и много урагани замряха на моите брегове. И много слънце погълнах. Живях живота в неговата пълнота: любовта и тъмнината, ласката и страхотната буря, слънчевата радост и дълбоката скръб. От всички тях ми остана моето единствено богатство: сълзите. Моите кристални води са сълзите на планината, проливани при скръб и при радост.
Шестото езеро е замислено, като философ, който решава висшите проблеми на битието. Набезите на вятъра, влакнестите нозе на облаците не нарушават нито за минута неговата съсредоточена размисъл.
Неговите води не са сини, защото отразяват небето. Не. Те са сини, защото са дълбоки. Огромните водни пластове имат своя особена плътна, кондензирана синина, с нищо несравнима.
Когато човек нагази лъхащата на мента трева край неговия бряг, той се сблъсква с една вечно будна, кристализирала, като твърда маса, мисъл:
В Начало беше любов.
Когато тя порасна във Вселената, тя роди Слънцето.
Когато Любовта на Слънцето порасна, то роди Земята.
Любовта на Земята порасна и тя роди човека.
Когато оживя човекът, той срещна на пътя си Майя и забрави заради нея Любовта, която е Прамайката на всичко.
Векове минават, той се блъска о миражите на Майя, жадуващ, търсещ през тях само едно: своята Прамайка - Любовта.
И векове го гледам аз оттук, как долу там, в низината, той търси Любовта.
А аз, заради него, мисля, мисля, мисля!
И ето тая мисъл на езерото човек напипва, като твърда маса, изсипана на лъхащия на мента бряг.
А огромната пряспа, натопила полата си в езерните води, се усмихва сдържано, като девица, която не смее да покаже всичкия си чар.
Само розмаринената зеленина около полата й трепка.
Седмото езеро е великолепната фризура върху главата на милионгодишен младеж, с кривнато надясно кепи, готов както за усмивка, така и за подвиг.
(Вж. снимки № 28, 33, 8, 9, 35, 36, 38, 39 от „Изгревът" том XVI, както и снимките от „Изгревът" том XVII. - бел. на съставителя Вергилий Кръстев.)