НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

РУЖА КИСЬОВА

1. ХЕНРИХ СПОУСТА ТОМ 8
Алтернативен линк


РУЖА КИСЬОВА

1. ХЕНРИХ СПОУСТА



Дядо ми, баща на майка  ми се казваше Хенрих Споуста. Беше чех по народност. Бе роден в някакво  селце до Прага. Бил е бедно момче, от бедно семейство. Веднъж отишъл за  дърва в гората и си запял по пътя на глас детски песни. Чули го селяните  как пее и го харесали. Изпратили го да учи в музикално училище. Така  станал музикант.

След освобождението на България от турско робство  по препоръка на българското правителство много чужденци идват като  учители в България. Чешката колония от учители в България е била  най-многобройна. Зараждането на музикалния живот в България се дължи  главно на чехите-учители и преподаватели в училищата на различни  инструменти. Военните оркестри също са създадени от чехи. Когато идва в  България, моят дядо е бил челист и е създал квартет. Дълги години е бил  военен капелмайстор в различни гарнизони в гр. Хасково, Стара Загора и  София. Допринесъл е не малко за напредъка и успеха на музикалното  образование в България. Той бе добре известен на всички стари музикални  деятели като професор Петко Стайнов, професор Атанас Гърдев и професор  Никола Атанасов. В семейството ни се разказваше един интересен случай за  дядо ми, че когато е бил в Стара Загора чул духова музика, която  свирела по улицата маршове. Това е бил ученическият оркестър на местната  гимназия. Тогава всяка гимназия имаше духов оркестър наброяващ 20-30  човека. Голяма гордост бе за учителите и училището да вижда как в  маршова стъпка минава ученическия оркестър през улицата на града. Дядо  ми излязъл по чехли на улицата, спрял ги и казал възмутено: "Вие свирите  фалшиво!" Но учителят им не бил съгласен. Тогава дядо ми посегнал с  ръка и започнал подред на всеки инструмент да изсвирва оня пасаж, който е  бил фалшив. Дядо ми свиреше на всички инструменти. После ги поканил да  дойдат и чуят военният духов оркестър. На следващия ден ученическият  оркестър е бил в гарнизона. Но дядо ми вече не е по чехли, а е с  офицерска униформа и с пагон на раменете. Пред него е строен целият  военен духов оркестър. Започват да свирят онзи марш, за който дядо ми по  чехли е бил направил забележка. Учениците били прехласнати.

Когато бях студентка в музикалната академия в  София, преподавателите ми познаваха много добре дядо ми. Когато бях  понякога неподготвена поради немарливост, то те ми даваха за пример моят  дядо и аз се засрамвах и зачервявах до ушите. Чрез техните забележки аз  разбрах цената на музикалната подготовка на дядо ми.

Дядо познаваше Учителя и имаше разговори с Него.  Дори беше хармонизирал "Пролетна песен" от Учителя. Дядо владееше всички  инструменти, имаше абсолютен слух и не се нуждаеше от камертон. Той  имаше три деца: Ирина -моята майка, Анешка, която отиде да живее в  Чехия, и Юрко, който също замина за Чехия.

Дядо беше създал няколко струнни оркестри от  ученици в онези градове, където бе работил като военен капелмайстор. Има  няколко запазени снимки от онези времена - дядо седнал между учениците,  а те държат цигулки на коленете си. В една от тези снимки децата са от  10-12 години и са на брой 18. Да се подготвят, обучат и да свирят 18  деца между 10 и 12 години означава много частни уроци, изключителен труд  и благосъстояние на заможни родители, които могат да платят музикалното  образование на децата си. А да се направи от тях оркестър е цяло  геройство за тогава. Това е един пример как чехите посяха семената на  музикалното образование в България.



, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ