НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

9. ЗАДАЧИТЕ ЗА УЧЕНИКА

СТОЯНКА ИЛИЕВА ТОМ 8
Алтернативен линк


9. ЗАДАЧИТЕ ЗА УЧЕНИКА


Всеки бе поставян в разни положения, състояния, в  зависимост от кармата, в зависимост от това що трябваше да научи и  можеше да се види кой как ще използува светлината, която му се дава. Но,  като казвам, "Поставян" - да не се разбере, че Учителя вършеше това  преднамерено, не, в сила, в действие е бил за всекиго закона за причини и  последствия, който обуславя развитието на човека и обяснява стремежите,  наклонностите, желанията, противоречията му. Когато е било нужно,  Учителя хвърляше светлина, да обясни по силата на какви причини, далечни  или близки, даден индивид минава едни или други състояния, връзки,  проявления. Онова, което създаваше най-големите трудности бе, че ставаше  едно постоянно вътрешно оглеждане, при което се откриваха не един  недостатък, не една слабост. Тъкмо поле за работа. Трябва ли да  назовавам отрицателните състояния, в които съм попаднала в подобни  случаи? Това бяха отливи, които кореспондираха на преминали приливи,  това бяха тъмните моменти, сенките, депресиите, от които се излизаше  някой път по-лесно, друг път по-трудно, но разбира се винаги с някаква  придобивка.

Различно постъпваше Учителя когато съм отивала  при Него в такова състояние, а различно постъпваше и спрямо всеки едного  от нас. Към мен не рядко постъпваше така - ще си спомни някоя весела  история, ще почне да ми я разказва, и сам Той се смее, смее. Аз, която  съм в момента омърлушена, сериозна, мълчаливо се учудвам на тоя маниер  на Учителя, даже не намирам достатъчно комизъм, в това което ми  разказва. Но Той продължава да разказва и да се смее, докато аз неусетно  капитулирам и аз почвам да се смея. Но състоянието ми се трансформира,  аз излизам от вътрешния тунел, в който сама не зная, как съм влязла.  След няколко такива случаи аз открих, че това е метод. Той вече не го  употреби. Друг път взимаше Библията, която винаги бе на масата му и в  прочетени на посоки стихове откриваше аналогия на състоянието ми. Един  път при посещение ми казва: "Я ми изпей онази песен" и даде израз на  лицето си, че е забравил, че не може да си спомни коя песен иска да чуе.  Аз без да мисля казвам: "Нева санзу" ли?" "Ха, ха, нея ми изпей". Аз  разбира се не се забавих, изпях му я. Когато останах сама, не можех да  не се спра върху тоя случай: питах се, действително ли Учителя е  забравил, възможно ли е това за Него или по-скоро направи малък опит да  провери възприела ли съм отправената към мен Негова мисъл.

Друг път ми постави следната малка задача: в един  студен януарски ден трябваше да обикалям доста из улиците с един хубав,  пресен хляб в ръка и да търся подходящ беден човек, на когото да го  дам. Човекът трябваше да ми допадне що-годе, да ми хареса.

Но имаше случаи при някои състояния на депресия,  Той да мълчи - видимо не взима участие, като че не се интересува. Той  знаеше как ще се развие процеса и изчакваше, затуй пък когато се  отърсвах от това състояние, беше тъй благ, внимателен. В два случая ми е  подсказвал, тъй да се каже, единия когато ми предстоеше анкета. Аз бях  тревожна, не знаех точно как трябва да отговарям по повод обвиненията,  по-скоро направени във форма на донос пък и не знаех какви въпроси ще ми  бъдат поставени. Колегите ми бяха разпитани в мое отсъствие, после мен  самата и в тоя случай Учителя ми даде насока как да отговарям. По-късно  имаше втора анкета, тогава аз дейс-твувах самостоятелно, бях по-смела и  анкетата приключи без вреда за мен. Но при един случай на депресия, на  голям гнет и тъмнина в съзнанието, когато аз не можех да разбера защо  минавам всичко това, Учителя пак се затвори, замълча и така 3-4 дни.  Моето терзание растеше, докато един ден Той простичко каза: "Ех,  изпитват ти вярата". Отговарям веднага: "Че те не знаят ли каква е?" "Те  знаят, но ти не знаеш." Просветна в съзнанието ми, всичките съмнения се  разнесоха и аз излязох от тунела.

А при един случай, когато преживявах сериозно  огорчение, разочарование при голямо недоразумение с приятели, отнасяйки  въпроса до Него, чух спокойно да ми казва: "Аз знаех, че ще стане така".  "Тогава защо не ми казахте, защо не ме предупредихте?", последва моя  въпрос. "Ха, че как ще те лиша от една опитност?", и продължи "всякога,  когато една жена застане между двама мъже или обратно - един мъж застане  между две жени, конфликта е неминуем, закона е такъв. Същото отношение  важи и за планетите, и там има мъжки и женски планети". Колко материал  за мислене ми дадоха тези две мисли, колко пъти по-кьсно проверих  правотата им. Но от опитността си взех поука, за да не я повторя повече.

Но да разбереш след подобни случаи какво ти не  достига, как да си помогнеш, да добиеш що-годе представа за нравствената  си сила и издръжливост, да разбереш действието на един или друг закон,  малко ли е това?

Колко промени претърпяха много от понятията, с  които оперирах, колко схващания се измениха! У мене ставаше едно  постоянно пренареждане, сортиране, отхвърляне, нововъведение, градеше се  бавно, много бавно човека, градеше се и мирогледа ми. Аз отнасях до  Учителя само онези въпроси, по които бях мислила и не бях дошла до  никъде. Не на всички Той даваше отговор, осветление, а понякога се  случваше да отида при Него с един неясен въпрос, а да изляза с повече  неясни. Всъщност, само видимо бе така. Друг път не отговаряше на даден  въпрос в момента и след много време най-неочаквано ще заговори, ще  отговори. Не веднъж се случваше да изнесе някои факти, да засегне някои  въпроси, които ние в тесен кръг сме споделили помежду си, без да сме ги  отнесли до Него.




, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ