НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

6.9.4. Общонародно изучение.

ТОМ 35
Алтернативен линк

6.9.4. ОБЩОНАРОДНО ИЗУЧЕНИЕ

В: Македония (Цариград). Г. 2, бр. 2, 9 декември 1867, с. 2.

I

Изучението в Турско същински е под ведомството на началниците от различните общини, то им се е поверило в същото време, когато и светското право, като Министерството на общонародното изучение си задържа само надзора на Турските, собствено наричани, училища.

Нито един народ не е плащал по-тежки данъци и по-редовно обдържанието517 на вероизповеданието си и за обществено изучение, колкото християните в Турско и при всичко това в един период от четиристотин години ний не сме видели да се основе нито в Цариград, нито в другите областни градове, някое главно училище, някой лицей, които да могат да дадат на Християнските деца поне първите основи на потребното за един народ изучение.

Нека не говорим за общините. Духовенството винаги е имало грижата да ги държи в най-съвършено невежество, за да ги направи по-послушни на своите искания. Ако се върнем на двадесет години назад, ний гледаме това духовенство да кара тиранството си до толкоз, щото да насилства селяните да продават ораческите си оръдия, единственият им поминък, за да могат плати претоварените си данъци, които тежаха върху тях. Оттам разпрата, която се роди от няколко време насам между Българите и Гръцката община, и която заплашва още да се обърне на разкол, ако духовенството постоянствува в прекалените си притязания518.

Европейските християнски сили познават това жалостно състояние на рабтите толкоз добре, колкото и ний чрез дейците, които имат в повече или по-малко важните места на царството. При всичко това те там товарят върху Султановото правителство отговорностите за тези възмутителни оезредици, на които обаче не може се до край, без да се докачат правдивите, подарени с време от Султаните на християнските жителства, които правдини силите постоянствуват да поддържат, не толкоз за полза на християните, а само за да си запазят леснинса да се намесят в нашето вътрешно управление. ...

Нови съвети, съставени чрез гласоподаванието на целите общини, изработиха устави, които се подложиха за одобрение на Високата Порта, която ги надари с императорско подтвърдение. Но нови мъчнотии требуваше да се покажат за приспособлението на тези установления, и днес още, ако сведенията ни са точни, едно жалостно от всяка страна разногласие в мненията между Н. Св. Вселенский патриарх и Мирския съвет на общината държи в [за]висимост извършването на казаните устави.

Прочее, за да се даде край на това състояние, което от ден на ден отива на по-лошо единственото средство, способно да даде, според нас, едно по-голямо развитие на изучението, толкова занемарено досега от духовенството, ще е да се положи този клон на управлението под исключителното ведомство на Министерството за общенародното изучение, на който да се притури един височайши съвет, избран между мюсюлманите и християните от различните вероизповедания в Царството.

II

След като направихме в няколко думи историческо описание на изучението в Турско и показахме нуждата на съсредоточаването му у Министерството за общественото изучение, остава ни да изложим програмата, която ще бъде способна да развие изучението ида удовлетвори нравствените и умствените нужди на всичките редове от обществото.

Най-напред непременно е потребно да се приеме Турския език като основа на първоначалното изучение, като се дозволява съвременно на учениците да учат разумява се, матерния си език. Турския език е за това повече потребен за всичките жители на тази страна, защото той е званичний519 язик, на който се пишат указите, заповедите, законите, правителствените наредби и проч. ...

Струвани се, че това предложение не търпи поне и разисквание. ...

Това положено ще бъде най-напред потребно да се основат във всеки окръг на столицата по едно първоначално училище, пристъпно [достъпно] за ученици от всичките племена. В него ще учат Турски, като се дозволява учението на другите езици, говорими от християните.

От после ще се основат по-високи училища, за по-високи науки и факултети за различните науки, които могат се учи на французки. Защото сме лишени от учители, ще ги поискаме от Европа, доде добием едно височайшо нормално училище, което да ни снабдява с тех.

Ще се основат във всеки от столичните на вилаетите градове по едно или повече по-високи училища, според количествената важност на градът, така и едно обикновено нормално училище предопределено да дава учителите на общините. Ще се умножат колкото е възможно, общинските училища, щото да се въведе просвещението до най-последните слоеве на обществото.

Ще се даде ново развитие на инжинерското училище, на военното училище, на моряческото училище, които вече отиват добре.

Изучението на девиците, по самата си важност, се полага на най-важно внимание на Правителството. От степента на образованието на жената зависи бъдещето на един народ. Тя е дето ни дава първите познания на истинното, на доброто, и на изящното. Тя е дето прави от нас добри люде, добри родолюбци, добродетелни человеци, както също е и тя, дето, по невежеството си, или по една лъжовна матерна любов, може ни остави да сдобием пороци и, без да подозрява, да ни насърчава в лоши наклонности, които се развиват повече с напредването ни във възрастта. От тука предразсъдъците, фанатизмът, безчувствителността, престъплението. Всички тези недостатъци ний имаме като качества, приети от нашите майки.

Там дето образованието е разпространено между жените, пороците отиват на изтребление, когато гледаме противното в онези страни, дето изучението на жената е занемарено.

Колкото за изучаването на служителите на различните вероизповедания, то може да се въвери [повери] на началниците на общините под надзора на минстъра на общественото просвещение.

Семинарии ще бъдат основани в Цариград, както в почти всякой от главните градове на вилаетите. По този начин ще се избегне от да се изпращат предопределените за свещеници лица в Гърция или в Русия, отдето тези издат повечето с предначертани мисли, които ги правят цели политически дейци, на която целта е да поддържат в обществото разрушителни мисли за обществените порядоци и спокойствие, вместо да учат предписанията на вярата, което е истинното послание на служителите Божии.

Колкото се отнася до подържането на училищата в царството, Правителството не ще има дори някоя нужда да състави нови доходи. Наложените на християните за тази цел данъци стигнат и престигат.

Ний мислим, че могат дори се смали значително, за да олекне товарът, който досега тегнеше върху злополучните даноподавци ....

________________________________________

517) Бележка на Е. Ангелова-Пенкова: Обдържавам, обдържам, обдържа - поддържам.

518) Бележка на Е. Ангелова-Пенкова: Притезание (от рус.: притязание) - искане, претенция.

519) Бележка на Е. Ангелова-Пенкова: Званичен (срхр: званичан) - официален.


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ