Алтернативен линк |
244. ОСНОВАТА НА УЧИТЕЛЮВАТА ШКОЛА
Л.Т: А-а, значи това е най-важното нещо. Това е основата на Учителювата школа.
В.К.: Това е шестнадесета [глава].
Л.Т: Значи, когато поема въздуха, напълня дробовете, разтварям долните ребра, като че ли искам да хвръкна, прибирам мускулите на диафрагмата, корема навътре и подпирам (без да турям корсет, както някои пълни като Христо Бръмбаров си слагат корсет, за да може да подпира), и запявам.
Но дихателна постановка: значи след напълване с въздух, заставаш и запяваш при туй дихателно упражнение и го държиш до края на пеенето; и второ поемане - пак, пак по същия начин, никакво отпускане, всичко това е стегнато и (с „арроддю” се казва на италиански245) непременно с опора.
Без опора не може да се пее, особено височини. Когато Мазаров скъса в „Бохеми”, Желю Минчев го пита: „Ти подпря ли тона отдолу?” Той не го е подпрял, затова скъса до-то.
В.К.: Така. Значи това е главата „ВДИШВАНЕТО И ИЗДИШВАНЕТО ПРИ ПЕЕНЕ”. Вече е ясно.
Л.Т: Не сте музикант.
В.К.: Аз не съм музикант.
Чета по-нататък: „ЗАДЪРЖАНЕ НА ВЪЗДУХА”.
Това е също глава - „ЗАПЯВАНЕ”.
Л.Т: Самото запяване как става.
В.К.: Вие тук трябва ли да документирате така с някои снимки нещо, със скици за гласната кухина? Не? Не е необходимо?
Л.Т.: Не, най-много мога да демонстрирам с моя глас. Аз мога да дам и кривото пеене, но мога да дам и правилното. Аз мога да го направя. И не ми вреди, защото съм майстор. Веднага отхвърлям кривото.
В.К.: Да.
Л.Т.: Но мога да го демонстрирам, да го чуят.
В.К.: Това трябва да го направим, да го запишем.
Л.Т.: Но мога да го демонстрирам, да го чуят.
В.К.: Това може да го запишем, да го има записано за демонстрация. Значи ние трябва да имаме работа по демонстрацията на това „ЗАТВАРЯНЕ НА ГЛАСНИЯ ОТВОР”?
Л.Т.: Тънки работи.
В.К.: Ясно. Това е за... Аз просто исках така нещо да Ви питам.
„ВЯРНОТО МЯСТО НА РЕЗОНИРАЩАТА ВЪЗДУШНА СТРУЯ”. Така. Тука има „ДИШАНЕТО НА ЙОГИТЕ”.
Л.Т.: Имам ги. Дава ги Учителят, но казва: „Не са за европейци.”
В.К.: Не са за европейци.
Л.Т: Може отчасти само. Очистително да направим. Те имат и очистителни вдишки.
В.К.: Да. Но това не е за европейците.
Л.Т: Аз всичките тия работи ги зная.
В.К.: Ние продължаваме с разбора на Школата.
Стигнахме до „ЗВУКЪТ ПРИ ПЕЕНЕ И ГОВОР”. Значи така, ние продължаваме. Така.
Л.Т.: А пък мойта част...
В.К.: Това тука Вие...
Ставаше въпрос в главата „РЕГИСТРИТЕ НА БАСА, БАРИТОНА, ТЕНОРА, КОНТРААЛТОТО, МЕЦОСОПРАНА И СОПРАНА”. Сега тука вече са регистирите.
Л.Т: Ето ги. Всеки глас откъде до къде пее.
В.К.: Това е на 48-а страница.
Л.Т: Да.
В.К.: А, Вие сте ги отбелязали. Вие преди малко говорихте, нали, за едните...
Л.Т.: А, това е моя част тука.
В.К.: Това вече Вие сте го дали.
Л.Т: Да.
В.К.: Като китарист.
Л.Т: Да, но Учителят го изисква от мене.
В.К.: Да, така както са обозначени, всеки един професионалист ще разбере за какво става въпрос, нали? Те са обозначени с латиница. Така.
По-нататък следва „Пеенето...“
Л.Т.: Да кажем дойдат ученици - да знаеш откъде до къде да го разпяваш.
В.К.: Да, ясно, „ПЕЕНЕТО И ГОВОРЪТ”. Тука има от Учителя цитати. „ИЗРАВНЯВАНЕ НА РЕГИСТРИТЕ”.
Л.Т: То е най-важното. Да няма дупки между редиците. Изравняване да има.
В.К.: Да, да няма дупка. Сега, „Пеене на гласните при произнасяне на буквата „Р”.
Л.Т.: НОТНИ ПРИМЕРИ.
В.К.: Тука има и нотни примери на 62-а страница. „Това е упражнение, с което певецът и ученикът трябва да работи с гласовия си орган.” Тука са примери.
И тука са направени „Отчетни звукове, тонове”. Тука има една глава „НАУКАТА ЗА ВНУШЕНИЕТО И САМОВНУШЕНИЕТО ПРИ ПЕЕНЕ”.
Л.Т: А, много важно.
В.К.: Това е една от най-главните.
Вие тука я разглеждате подробно „ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО ПРИ ПЕВЦИТЕ”.
Какво ще ми кажете за „ВНУШЕНИЕТО И САМОВНУШЕНИЕТО”? За тази глава, понеже Вие сте имали възможност да наблюдавате певци-професионалисти.
Л.Т: Да. Най-гибелни са самовнушенията и внушенията отвън. А човек трябва да се огражда от тях, да не се влияе, когато са отрицателни.
В.К.: Най-важното е ограждането.
Л.Т.: Да. Човек като си тури някакъв бръмбар в мозъка и си внуши нещо, никой не може да му помогне, освен той самият да се освободи от това внушение.
В.К.: Вие имали ли сте опит в това отношение?
Л.Т: Аз лично не, но съм наблюдавала мои колеги, които с двата крака затъват.
В.К.: При самото пеене?
Л.Т: Да.
В.К.: Сега, „ЛЕКУВАНЕ НА БОЛЕСТИТЕ НА ГЛАСОВИЯ ОРГАН И НА ЦЯЛОТО ТЯЛО”.
Л.Т.: Също е от Учителя.
В.К.: Той Ви е давал някакви рецепти?
Вие тука помествате ли ги? Не?
Л.Т.: Не всички рецепти ми позволява да ги дам. Само някои работи ги дава само за мене, защото аз излизам на големи сцени.
В.К.: Тези неща, които Вие сте написали, са част от рецептите на Учителя, нали? Главата „ОКУЛТНИ ПРАВИЛА, СЪВЕТИ И УПЪТВАНИЯ, И ЗАПИСКИ”
Л.Т: А-а.
В.К.: Тука аз виждам някакъв си... Това какво е сега тука? Кръгът З60о. Това астрологическа постановка ли е?
Л.Т: Да.
В.К.: Това са 39 глави.
Л.Т.: И „СЪДЪРЖАНИЕ”.
В.К.: И свършват:
„По цялата вселена ще пребъде Делото Божие
и делото на Христа,
делото на Учителя и Словото Му,
и музиката Му пред безкрайните безконечно. Амин.”
Така завършва. И това е тука вече Съдържанието в 39 глави.
Вие мислили ли сте: трябва ли да се правят някакви илюстрации, нещо освен тези неща?
Л.Т: Не.
В.К.: А нещо друго?
____________________________
245) Управлението на дишането в Арроддю, се възприема на международно ниво като едно от най-доброто управление на дишането за (класически / оперни) певци. Маестро Франко Тенели споделя, „че колкото по-висок отива, толкова по-динамична опозиция трябва да практикува, използвайки диафрагмата. Физическото усещане на певеца, че прави това, би било „бутане на диафрагмата” (https://www.talkclassical.eom/19375-appoggio-technique.html) (04.05.2019) (линкът не работи)