НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

293. „Пътят на ученика" - Съборни беседи от 1927 г

IV. През очите на Христов. Посвещение ТОМ 33
Алтернативен линк

293. „ПЪТЯТ НА УЧЕНИКА” - СЪБОРНИ БЕСЕДИ ОТ 1927 ГОДИНА


- Цялото Учение на Учителя - от единия до другия край, е подготовка и посвещение във всичките му форми, видове, категории и степени.

- Това е интересно разбиране и оригинално, но кажете ми нещо по-конкретно.

- И това ще бъде. Има един том от девет беседи на Учителя, който се казва „Пътят на ученика”.

- Аз я имам и съм я чел.

- Чел си, но не си разбрал нищо! Ако беше разбрал, нямаше да тичаш след мен!

Още в първата беседа, Учителя разделя хората на четири категории: старозаветни, новозаветни, праведни и ученици.

Всичките хора, които ти познаваш и не познаваш, които са живели и ще живеят, всеки човек е в една от тези четири категории по съзнание и през всичките преминава всеки ден, но се определя в тази категория, която преобладава в него.

Така, ако се озлобяваш, или когато се озлобяваш, ти си старозаветен; ако се наскърбяваш - новозаветен; ако навсякъде в живота търсиш правда - в категорията на праведните си. Днес като те обиждах и ти се обиждаше - беше старозаветен, ако се наскърбяваше, беше новозаветен. Ти си отговори. Ето как категорично говори Учителя. Другите може да ги излъжеш, може да се оправдаеш или заблудиш, но себе си - никога!

Затова Учителя насочва всичко към самия себе Си, и от самия себе Си. За да разбереш Учителя, трябва преди всичко да се научиш да си насочваш съзнанието към самия себе си, после да завладееш азът си. Той трябва да стане безчувствен и да не те ръководи той, но затова трябва да видиш и намериш нещо повече, по-ценно от него, за да можеш да пожертвуваш азът си за него.

Ти издържа този изпит - въпреки обидите ми, студа, ти ме следваш! Това ми показва, че това което си видял в мене, е било повече от твоя аз. Ти също виждаш, че всичко до тук съм правил не току така, защото така ми се е искало или от слабост, а със строго определена цел и с определени средства.

- Тогава Вие сте голям душевед! Вие наистина сте свободен човек -съвсем не се интересувахте от това какво ще си помисля за Вас, поставяте си задача! Истина е. не съм видял друг човек като Вас!

От Вас лъха един особен чар, сила и мъжество!

Имате право, това което ми казахте за формите и наистина, и на практика за Вас формите са само форми - средства към съдържанието и смисъла. На жадния давате вода, с каквото Ви попадне в момента.

- А колко повече е Учителя от мене, а за да Го видиш и почувстваш, трябва да те допусне близо до себе Си. Но за това се иска смирение и жертва.

Сега разбра ли защо Учителя те праща при мене?

Ти имаш право, мене не ме интересува мнението на когото и да било, защото съм видял нещо повече от всяко човешко мнение. Това е мнението на Бога, и на Земята - на Учителя, но това не са само приказки, а реално.

Така че аз не се озлобявам, не се наскърбявам, не търся правда защото зная, че всичко каквото става. Бог го е допуснал, то е правото в момента. Така че тези три категории хора аз съм ги надживял, аз нямам отношение към тях.

- Но Вие забравихте четвъртото.

- Не съм го забравил! Томчето „Пътят на ученика”* съм прочел досега 14 пъти. То ми е настолна книга - това е книга, която трябва да се чете всеки ден, цял живот и през вековете! [*„Пътят на ученика” е публикувано в „Изгревът”, т. 29, с. 595-715- фототипно със снимки, от събора 1927 г.]

- Нищо особено не видях.

- Това очаквах да ми кажеш. Не си видял, защото нямаш светлина, защото нямаш ключа. Като си отидеш и отвориш това томче, ще видиш много неща, които по-рано не си виждал.

Но въпроса беше за четвъртата категория - учениците.

Пътят на ученика не може да го намериш нито в Стария завет, нито в Новия завет, нито в обществените закони, нито в правовите отношения! Пътят на ученика не можеш да го намериш и в нито една от всичките съществуващи окултни книги. Тъкмо в този смисъл ти казах, че всичко на Запад, Индия, Египет... е дрипи и парцали, защото там не е дадено най-важното - „Пътят на ученика”!

- Как Ани Безант най-подробно описва в книгата си „Посвещение”?

- Ти пак не разбираш, бързаш да бърбориш - отново натисна Христов аза на Благовест, който беше се пак понадигнал.


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ