НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

4.11. Мария Златева и двете Песнарки: на Кирил Икономов и Мария Тодорова

Вергилий Кръстев ТОМ 31
Алтернативен линк

4.11. МАРИЯ ЗЛАТЕВА И ДВЕТЕ ПЕСНАРКИ -

НА КИРИЛ ИКОНОМОВ И МАРИЯ ТОДОРОВА


И сега, още по-интересното, че идва време, когато аз работех с Мария Златева и ходех при нея, записвахме нейните спомени, уточнявахме се как да се дадат, как да не се дадат. Тя беше направила опити и беше записала някои неща. Аз бях взел нейните записи и след това аз направих магнетофонни записи, и подготвих спомените по моите записи и по моя редакция. И имаше моменти, когато тя казваше: „Ама това не е същото." -„Абе казвам, как не е същото? Това си ми разказвала, това съм го записал, това съм го извадил на текст, с моя малка редакционна намеса." И тя се съгласи, подписа накрая, одобри го и т.н.

Виж „Изгревът", том 1. 2. изд. 2011, с. 435-444.

Обаче, аз разполагам и с още един неин материал, който в последствие ще бъде публикуван. И той не е малко този материал. Аз го публикувах в „Изгревът", том 1. 2. изд. 2011, с. 445-465. А какви хубави снимки сложихме от № 41 до 64! Чудо и приказ! Разгледайте ги.

Сега другото, което беше, става въпрос за песните.

И тя свиреше, и казва: „Абе виж какво, ето сега например една песен, ето сега ще ти я изсвиря." Изважда синята Песнарка на Кирил Икономов и започва да свири дадена песен. - „Ето, виждаш ли тази песен, ами тази песен сега в момента тук Кирил Икономов греши." Първо тя изсвирва песента така както е отпечатана в синята Песнарка. След това казва: „Това не е вярно." И след това изсвирва така както е точно според нея, а тя е музикантка, тя е завършила Консерватория, тя е непрекъснато в Школата на Учителя и там на Изгрева. След това изважда Песнарката на Мария Тодорова и казва: „Виждаш ли какво - тази същата песен ето как е дадена при Мария." И тя изсвирва на цигулка от Песнарката на Мария Тодорова.

И казвам: „Слушай какво, дай да направиме така, аз следващия път ще дойда с магнетофона, и почваме да разглеждаме всички песни една подир друга. Съгласна ли си?" - „Съгласна." И аз отивам на следващия път, нося магнетофона, слагам микрофона, и тя започва подред на номерата, свири онова, което е публикувал Кирил Икономов, и казва: „Тука Кирил Икономов греши." Първо изсвирва онова, което той е публикувал като нотен текст, изсвирва на цигулката. След това казва: „Тука греши, еди къде си греши. А точно така трябва да бъде." И тя изсвирва така както трябва да бъде. Това е второто. Третото - след това изсвирва същата песен така както е публикувана в Песнарката на Мария Тодорова. И казва: „Тука Мария Тодорова е права." И така на три-четири песни, казва: „Тука Кирил Икономов не е прав, тука не е прав, тука не е прав, а Мария Тодорова е права." Обаче идва един момент, когато казва: „Ето, тука Мария Тодорова греши - Мария Тодорова не е права, а Кирил Икономов е прав." Защо? И тя изсвирва онова, което е публикувано като нотен текст от Кирил Икономов, аз го записвам на магнетофона. Тя казва: „Ето това е правилното." Изсвирва го така както е правилно. Трето, тя изсвирва песента на Мария Тодорова така както е публикувано. И след това дава указания и разработка къде е сбъркала Мария Тодорова.

И така песен до песен, песен до песен, и в разстояние на няколко седмици аз работих и фактически това е записано на магнетофонна лента.

Така че аз в момента имам разбор на Песнарката на Кирил Икономов и разбор на Песнарката на Мария Тодорова, за сравнение и разработка от Мария Златева. Това е един безценен материал, който в последствие ще го дам на музикантите да го видят.

И моята идея е следната: каква е моята идея? Ами ще бъдат дадени песните от Учителя, разбор от изданието на Кирил Икономов и от изданието на Мария Тодорова. И тогава, сега тука отваряме Песнарката на Кирил Икономов, и той започва с „Фир-Фюр-Фен - Благославяй". Ще бъде отпечатана тази страница, ще бъде отпечатана или пък ще бъде набрана. Това ще видим в последствие. След това се дава коментара от Мария Златева, като се извади на нотен текст. И след това ще бъде прикачена и същата песен от изданието на Мария Тодорова. Така че ще има в момента три нотни записи - на Кирил Икономов, обясненията и разработката на Мария Златева на нотен текст, и това, което е публикувала Мария Тодорова. И там ще бъде отбелязано кой къде е грешил, кой какво е правил и т.н и т.н. И това ще бъде впоследствие подготвено от музикантите, като им предам аз моя запис.

И това ще бъде едно издание. Да, ама това издание ще бъде по програмата на „Изгревът". Това издание е мое издание. Трето - това издание е на Онзи, Който ръководи програмата на „Изгревът" от Невидимия свят. Четвърто - това е програма, която се изпълнява от мене. Пето - това нещо, което аз съм го свършил 1974 и 1975 година и преди това, ама това съм го направил аз, а не го е направил някой друг.

По-нататък - нито един от музикантите по ония години, когато имаше десетина-петнайсет души музиканти, които бяха завършили по онова време Консерватория в София и бяха музиканти не отиде да свърши тази работа, а аз, който не съм музикант я свърших. Защо я свърших? Ами защото ме ръководи Онзи, Който още в онези години беше ме накарал да събера всички публикации на Кирил Икономов в „Житно зърно", да ги опаковам, да ги надпиша. И те стояха цели 30 години, докато на 21.01.2007 г. аз ги взех и ги донесох в София.

Значи, представяте ли си бе?! - 30 години те стоят и чакат, а преди 30 години Някой беше ме накарал да ги опаковам и да ги подготвя за този момент. Така че аз съм този, който е задвижил тази работа. Това е една много хубава идея и това ще се даде възможност на следващите музиканти, за да видят как са нещата, и това ще бъде едно много важно, ценно ръководство.

И казвам пак: това нещо е направено чрез програмата, която аз ръководя и е направено от човек, който не е музикант. Но практическата работа, важната работа ще бъде направена от музикантите, след като им дам концепцията за която разказах и след като им дам оригиналите. Кои оригинали? - Ами Песнарките на Кирил Икономов и Песнарката на Мария Тодорова. И по-нататък ще им предам и магнетофонния запис. Но на този етап, 2007 г. това нещо още не се дава, защото не е дошло времето.*

И накрая, къде е главния проблем? Ами ще ви го кажа: Кирил Икономов прави една своя публикация със заглавие „Несъизмерима музика", публикувана в списание „Житно зърно", година 11-та, книжка първа, 1937 г, с.16 и 18. Всеки, който прочете тази статия ще разбере защо той публикува песните на Учителя така както са ги пяли по ония години онези, които са били на Изгрева и които с годините са променили самите песни. Това ще си го проверите лично като прочетете тази статия.

След това трябва да прочетете статията на Борис Николов в „Изгревът" том I, с. 386-388 - „Теорията на музиката и Учителят", където той съобщава оня момент и онази случка, където Кирил Икономов стои пред Учителя, и непрекъснато се е опитвал да му докаже, че музиката на Учителя трябва да се вкара в каноните на официалната музикална теория. И тогава той, Борис казал на Кирил: „Махай се от тук с този учебник! С него ще учиш учениците си в гимназията, а не Учителя." Там е целия проблем: искат да вкарат музиката на Учителя в един канон.

Дойде това време и ето сега през 2014 г. тези записи се прехвърлят, и се набират за печат. А това е 14 часа запис.


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ