Музика: „Радостта на Земята“ - размер 3/4 - 80 такта.
Ликува цялата Земя и се радва от сърце, и тича тя по своя път като девица възлюблена. Тя жадува Слънцето и към него се стреми. То я милва отдалеч и целува я с лъчи.
Тя се радва и му пей: "О, слънце на живота мой! Летя, летя към тебе непрестанно и пълна с радост. Реки текат, извори бликат чисти, върхове белоснежни във розови сияния обливаш изобилно с милувки нежни."
Изходно положение: Изпълнителите са наредени по двойки в кръг, с лице към центъра, един зад друг. Тежестта на тялото е върху десния крак, левият крак е наляво и на пръсти. Ръцете са надясно, дясната обтегната хоризонтално, а лявата леко закръглена на височина на гърдите (Фиг. 21.1).
Ход на движенията:
1-ви такт - при 1-во време стъпка с левия крак наляво и полюляване на тялото върху левия крак. При 2-ро и 3-то време десният крак се приближава до левия, без да допира земята. При 1-во, 2-ро и 3-то време ръцете описват дъги надолу, издигат се хоризонтално наляво, лявата опъната, а дясната, леко заоблена пред гърдите, длани надолу (Фиг. 21.2).
2-ри такт - при 1-во време странична стъпка с десния крак надясно, с полюляване върху него, при 2-ро и 3-то време левият крак се приближава до десния, без да допира земята с върха на палеца на крака. При 1-во, 2-ро и 3-то време ръцете заемат изходно положение, като се движат дъгообразно.
3-ти такт - както първия.
4-ти такт - при 1-во време - странична стъпка надясно с десния крак, полюляване на него. В текста липсва движението по кръга напред, с обръщане на тялото на 90°, което се вижда на оригиналните снимки „Радостта на Земята“, 4-ти и 5-ти такт (81 стр.). То се потвърждава и от наличието му в други описания на Паневритмията. В бележката под линия прилагаме оригиналното описание*. При 2-ро и 3-то време обръщане надясно на 90° и крачка напред с левия крак, ръцете се издигат в посока надясно и нагоре.
На 5-и такт в първо и второ време ръцете са в крайна позиция на 45° напред и нагоре, на 3-то време започват да се свалят пред тялото в посока надясно.
На 6-и такт тялото се обръща с гръб към центъра, ръцете се движат надясно като при изходната позиция, но с гръб към центъра. На 2-ро и 3-то време левият крак се приближава към десния, без да допира земята (Фиг. 21.3).
7-и такт - при 1-во време стъпка с левия крак наляво; при 2-ро време полюляване на него, тежестта на тялото пада на него; 3~то време - десният крак опънат надясно на пръсти (Фиг. 21.4).
8-ми такт - краката се движат като в 6-ти такт, а ръцете с дъгообразни движения - надолу и надясно.
9-ти такт - на 2-ро и 3-то време - обръщане наляво на 90° и крачка напред с десния крак, ръцете се издигат в посока на движението и нагоре.
10-ти такт - на 1-во и 2-ро време ръцете са на 45° напред и нагоре, на 3~то време започват да се свалят пред тялото в посока наляво.
11-ти такт - пълно обръщане наляво на 90° с лице към центъра, ръцете се свалят надолу и наляво, тежестта на тялото се пренася на левия крак, десният - на пръсти.
На 12-и такт, обърнати с лице към центъра, тежестта на тялото се пренася върху десния крак, ръцете с дъгообразно движение се свалят надолу и надясно до изходна позиция.
Обяснение: Люлейни движения с лице към центъра и гърбом към него. Това е възнаграждението чрез всичко, що сме придобили. Това е използване и обработване на туй, що сме придобили, и радостта заради плодовете му. Тия движения са дъгообразни и магнетични. Ръцете през цялото упражнение се движат заедно, успоредно една на друга. Това изразява единството, което трябва да съществува в нашия вътрешен живот.
______________________________________________________ * 4-ти такт - при 1-во време - странична стъпка надясно с десния крак, полюляване на него; при 2-ро и 3-то време обръщане надясно, с гръб към центъра. Левият крак следва движението на тялото. При 1-во, 2-ро и 3-то време ръцете заемат изходното положение. Всички с гръб към центъра.
5-и такт - при 1-во време стъпка с левия крак наляво; при 2-ро време полюляване на него, тежестта на тялото пада на него; 3-то време - десният крак опънат надясно на пръсти. Едновременно ръцете се движат както в (третото време на) първия такт.
6-и такт - както втори, но с гръб към центъра.
7-и такт - както първи, но с гръб към центъра.
8-и такт - както втори, но с гръб към центъра.
9-и такт - при 1-во време странична стъпка с левия крак наляво, при 2-ро и 3-то време се прави половин обръщане наляво върху левия крак, с леко залюляване, и се обръщат с лице към центъра. Десният крак, повдигнат, следва движението на тялото. Едновременно ръцете се движат както в 1-ви такт.
10-и такт - заема се изходното положение.
Движенията на първите десет такта се повтарят без прекъсване до края на музиката, всичко 80 такта.