НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

І.02.20. АНТИМИНСЪТ ОТ ОТКРОВЕНИЕТО

Летопис Вергилий Кръстев ТОМ 11
Алтернативен линк

20. АНТИМИНСЪТ ОТ ОТКРОВЕНИЕТО


БЕЛЕЖКИ НА СЪСТАВИТЕЛЯТ НА „ИЗГРЕВЪТ" Вергилий Кръстев

Тази статия бе открита от мен преди 30 години, когато търсех „Откровението" в неговия оригинал, Разбрах, че небето бе взело мерки и бе го публикувало официално в академичен сборник, за да не се загуби. Ще дам някои пояснения за тази статия, която се публикува дословно, но не сме включили „Откровението", понеже го публикуваме отделно по оригинала.
1*. Тук няма никакво противоречие, защото непознатият отец е бил бившият митрополит на Варна Йосиф Серски, който е бил от 1839 -1844 г., че дори и от по-рано. Ще дадем доказателства по-късно.

2*. Младият Константин Дъновски е посетил джамията Кассъма Джамиси в 1854 г., и тогава тя е представлявала съвсем друго нещо, от годината 1904, която се посочва тук. Дервишът, който е пазел джамията и който е видял цялата случка в 1854 г. има съвсем друго поведение. Това научаваме от разказа на Константин Дъновски, поместено в „Заветници на свободата". Тук няма нищо скроено, а дори е разкроено и се вижда всичко, че е от ясно по-ясно, но за тогова, на когото очите са отворени. И може да чете книгите земни и книгите небесни.

3*. Авторът не е запознат с Антиминса, че към него се поставя частица от мощите на Св. Мина, зашити към оригиналния Антиминс, който е осветен в 1820 г. Такова заклинание съществува и го има произнесено на много места в тогавашните богослужения.

4*. Тук няма небивалици, а мистична случка. Онова, което е духовно, се изпитва духовно. Но тогова, който има люспи на очите, той не вижда нищо. Чак когато му паднат люспите от очите, той проглежда и вижда един съвсем друг свят. Свят небесен. А живее и ходи по свят земен.

5*. Този Антиминс е съществувал. Заради него той, Константин Дъновски, става свещеник в 1857 г. в с. Хадърджа и с него си е служил при службите и го е носел в себе си, при откриването на църквите в окръга. С него той е работил и го е пазел като нещо съкровено, защото е знаел при какви обстоятелства го е получил в Солун през 1854 г.

6*. През 1747 г. са отлитографирани 153 броя и те са давани на верни свещеници, запознати с целта на издаването му. Този Антиминс от 1820 г. е осветен от Йосиф Месемврийски, а по-късно е Йосиф Серски, митрополит на Варна. Той е един от тези 153 броя. На Антиминса много добре е обозначено и написано кой го е осветил. Това е оригиналният Антиминс и последният останал от тези 153 броя, и осветен лично от Йосиф Месемврийски 1820 г. Лично той му го връчва през 1854 г. А младият Константин го приема.

7*. Този Антимис е даден на ръка в Солун от тайнствения отец. От разговора си с него, Константин много добре е знаел кой е той и къде е работил, защото след като се връща от Солун през 1854 г. в село Хадърджа, (поради Кримската война селото е било пълно с турци), той заминава за Балчик, където учителствува 2 години и се връща в Хадърджа, след свършването на войната (1856 г.). Той е отишъл да работи там, понеже Йосиф Серски е работил там с това население и то е било най-будното и оттам започва Възраждането на цялото Черноморие.

Освен това с този Антиминс след като става свещеник, той е приведен в сан свещеник от митрополит Порфирий Варненски, който го покровителствувал поради хубавият му глас. Той е бил посветен и е ръкоположен върху този Антиминс. Порфирий е знаел за него, защото той е осветил през 1842 г., като преславски митрополит, такъв Антиминс. От същия Антиминс отпечатани по-късно са били раздавани при откриване на църквите. Тогава Антиминсите са се гравирали от руски майстори на гръцки и славянски, и са се отпечатвали в Русия или в Солун. Русия е покровителствувала гръцката Вселенска патриаршия в Истанбул, защото под нейното опекунство са били всички християнски народи в Турската империя.

Единственото, което е вярно, че църквата „Св. Архангел Михаил" се отваря, открива с друг подобен Антиминс, защото с отварянето, освещаването, той трябва да се закачи там и да стои на стената. А при служба да се сваля и слага върху олтаря. А Константин Дъновски е пазел при себе си онзи Антиминс от „Откровението" в Солун. И него не го е давал никому. Откъде знаем? Знаем от някъде. А то се и вижда от изброените събития.

8*. Тази дописка нарочно се помества тук, за да отклони вниманието ни от Откровението и да ни препрати в друга посока към неприятелите на Константин Дъновски, които са имали различни лица - българи, гърци, гагаузи и чак накрая някои турци. Турците са накрая, това прави впечатление.

9*. Преводът на тези думи означава следното:
„Не се ли боиш, като запалваш такъв огън? Искаш да гледаш отстрани или да се забавляваш? Не помисли ли, че крадците земята няма да ги приеме, когато дойде определеното време? В отговор: Не съм крал. Взех го и го занесох. Аз като си отида (умра), ако искат да бъда хвърлен в морето.
(Разградски диалект на турски език)

10*. В тези редове, които четем, се вижда, че Христо Върбанов, освен, че е бил неук и незапознат с Антиминса, но не е могъл да чете гръцки, както трябва, защото на въпросния Антиминс пише съвсем друго и че Йосиф не е патриарх. А на българската църква наистина е имало Антиминс, но той там е донесен лично от Константин Дъновски от съвсем друго място. И ние ще го посочим накрая.

11*. Самият архимандрит Инокентий доказва, че тази дописка не отговаря на истината. Тогава защо е публикувана? Не случайно е публикувана. Да охули. И да подведе, и да ни отпрати в погрешна посока.

12*. Този разказ за открадването на Антиминса от гръцката църква „Св. Атанасий" е верен. А защо е верен? Тази църква е била опожарена -от злосторници, била е ниска схлупена черквица. Но с помощта на архиерей Йосиф Серски била възстановена през 1838 г. Дори на входната храмова врата имало на гръцки надпис, който удостоверява заслугата на Йосиф. Щом той я е възстановил и осветил, в нея ще има и Антиминс, който той го е оставил. А откъде има Антиминси? Не трябва да се забравя, че Вселенската патриаршия е разполагала с Антиминси и ги е давала като отпечатани на митрополити по места да ги освещават и да ги поставят по църквите. Тогава в църквите се е водело богослужението на гръцки и църквите са се смятали, че са гръцки.

Освен това Константин Дъновски от 1858 г. и до 1862 г. е бил свещеник в гръцката митрополитска църква във Варна „Св. Атанасий". Митрополит Порфирий след като сам въвежда в сан свещеник Константин Дъновски през 1847 г., на следващата година го взема при себе си и го назначава за свещеник към Варненската гръцка митрополия. Защо го взема при себе си? Харесва го. Имал хубав глас, пеел е много добре църковните песнопения, знаел е говоримо и писмено гръцки, извършвал е богослужението на гръцки. Усещал го е, че е имал в себе си дух, който го ръководи. Не може митрополит Порфирий, който преди това е бил митрополит Преславски и да е осветил един от онези класически Антиминси през 1842 г., да не е знаел от Константин Дъновски, неговото преживяване в църквата „Св. Димитрий" в Солун през 1854 г. Всички тези неща са свързани с невидима верига. Ето защо той е бил лоялен, коректен към своя покровител и благодетел, митрополит Порфирий Варненски. Историята за тази църква Константин Дъновски я знае и затова оттам взимат онзи Антиминс, който е оставил архиерей Йосиф Серски, който е българин от Серско, Македония. И този Йосиф е същият този тайнствен отец, който връчва на Константин Дъновски последния брой от тези 153 Антиминса. Затова Константин Дъновски взема Антиминс от църква, възстановена от български митрополит, и оставен там от български архиереи на служба на Цариградската гръцка патриаршия.

Тази история е вярна. И няма нищо осъдително в нея, защото с този Антиминс, оставен от архиерей Йосиф Серски, българин по народност, започва възраждането на този край.

13*. Наистина Антиминсът, с който е открита българска църква се намира там, където е написано.

Но къде е оригиналният Антиминс, който е получил Константин Дъновски чрез „Откровението" ще ви разкажа след като представя няколко писма.


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ