НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ПОСЛЕДОВАТЕЛИ НА УЧИТЕЛЯ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

Изпити и изкушения на ученика

  Писма на Боян Боев -Том 1 - Боян Боев (1883 – 1963)
Алтернативен линк

ИЗПИТИ И ИЗКУШЕНИЯ НА УЧЕНИКА


Изгрев, 9 януари1953 г.


Любезни брат,

Този път желая да ви изложа един интересен разговор с Учителя върху изпитите и изкушенията на ученика и върху необходимостта от будност на съзнанието.

Човек не трябва да говори много и да се оплаква от своите изпити. Като дойде едно изпитание, той да се радва на него. Йов всичко изгуби: богатство, деца и пр. Жена му го остави и после всичко му се възвърна. Йов беше праведен и като мина изпита, стана ученик.

Бог е в началото и в края, а пък средата е изкуплението на кармата. Христос започна добре, роди се добре, дойдоха мъдреците. После дойдоха изпитанията и после доброто. Бог дето казва: „Аз съм алфа и омега“, това значи: в началото и в края е Бог, а в средата са изпитите.

Тъмните духове те изследват психологически и като намерят в тебе някоя слабост, ще искат да те изкушават. Както англичаните ходят да завладяват света, така и тъмните духове ходят да завладяват някой човек и това считат за голяма придобивка. Какви големи работи обещават на човека! На Адама и на жена му те обещаваха да станат като Бога. Обаче същата тактика те имат и сега. Адам изгуби всичко. Много са щедри в обещанията.

Човек, като знае закона, не трябва да се оставя един нисш дух да го завладее. Един крадец искал да обере един професор. В лабораторията си професорът имал два златни електрода. Крадецът искал да ги открадне. Професорът му казал: „Ти искаш от мене тези неща. На, вземи ги, давам ти ги.“ 14 крадецът, като хванал електродите, професорът завъртял колелото, пуснал ток и онзи се вцепенил. Професорът го разхождал в разните стаи, след това го пуснал и му казал: „Още веднъж да не идваш да обираш учени хора.“ Когато човек мине през известни изпитания и изкушения, то втори път, когато му дойдат изпитания или изкушения от силите на тъмнината, те ще бъдат от друг род. Те ще бъдат от такъв вид, какъвто човек не е очаквал. За същото изпитание той е вече готов, кален, но изкушението ще дойде от съвсем друг характер. Затова само ако има винаги будно съзнание, ще може да издържи.

Вятърът, който клати дърветата, е за полза, усилва се течението на соковете, по-добри плодове дава дървото. И човек, като мине през изпити, се ползува. Блажен е, който минава през изпита.

Господ ще върви от дясната ти страна. От лявата ти страна върви и те дебне тъмен дух. През целия ти живот той те изкушава. До вратата на рая ще те следва, за да може да те спъне, да те съблазни.

Тъмният дух те кара да мислиш: „виж онзи човек какъв голям чувал злато има. “ 14 ти искаш да имаш такъв. Виждаш една голяма къща и ти искаш да имаш такава. По този начин я натоварваш на гърба си. Тогава за Бога не мислиш вече, а за тия неща, които си натоварил на гърба си.

Трябва да се прави разлика между изпитание и изкушение. Бог и светлите сили могат да те подложат на изпит, за да видят доколко си научил нещата. А изкушенията са от тъмните сили. Изпитанията са само за да видят догде си стигнал, а изкушенията те тикат в греха.

Една сестра запита: „В молитвата „Отче наш“ пише: „Не въведи нас в изкушение“, а на друго място пише: „Бог никога не изкушава“. Как трябва да се разбира това?“

Учителя каза:

Това място, в „Отче наш“ трябва да се разбира така: Да не ни остави Бог да влизаме в изкушение, да ни пази да не влизаме в изкушения. Бог изпитва човека, но не го изкушава. Учителят те изпитва, за да види колко знаеш. А при изкушенията те карат да съгрешиш. И искат да те подкупят. При изпита могат да те скъсат, да не си издържиш изпита. Значи можеш да не вдигнеш товара. А при изкушението има морално падение. При пропадането на изпита имаш право пак да държиш изпит, а при падането в изкушение ти загубваш всичко.

Една сестра запита: „Скоро ли ще бъде матурата?“

Учителя каза:

Тя е започнала. Мнозина държат. Някои са скъсани, някои са минали.

Сестрата каза: „Позволява ли се да се повтори матурата?“

-  Позволява се. Лошото е, когато човек не е допуснат на матура. Който е допуснат да държи матура, то е привилегия.

-  Ние допуснати ли сме?

-  Вие сте допуснати. Дали ще издържите, то е друг въпрос. Който е допуснат, ще издържи по който и да е начин. Има възможност да го скъсат, но пак ще издържи.

Всеки един от братята и сестрите трябва да издържа в изпитите, когато дойдат. Трябва да се вземе предвид Йов. Когато бил връхлетян от изпитания, той отначало видял близо грозните духове, но после видял далеч светли духове. Значи по-близкото около него било мрачно, но по-далечното било красиво. Тогава той разбрал, че всичко, което става, е за добро. И настанал мир и радост в душата му.

Докато човек търси погрешките вън от себе си, той никога не може да ги намери. Човек да почне от себе си. Изпитите на разните хора са различни. Няма двама души, които да имат еднакви изпити.

Ако ти дадат външни радости, ще ти дадат вътрешни мъчнотии, ако ти дадат вътрешни радости, ще ти дадат външни мъчнотии. Няма да ти дадат едновременно мъчнотии и отвън, и отвътре.

Глупавите хора предпочитат най-напред радостите, а после страданията. А умните предпочитат най-напред страданията, а после радостите. Глупавите казват: „Сега да се радвам, че после да става каквото ще. “

Че нямате ли вие разсъжденията на мишката? Онази мишка е свободна, ходи си по полето, диша си чистия въздух и един ден турят на дупката й един капан и тя почне да изследва. Има нещо в този капан: пастърма или нещо друго. И се качва отгоре на капана. Мишката не знае, че онзи е пo-умен от нея и най-после се хване в капана. Не й трябваше да влиза в капана. Та при вас все има по един капан. Правя ви едно предпазително предупреждение: Пазете се от капаните, които са сложени пред вашите врати. Отминете ги. Не влизайте да изследвате какво е вътре. Не се самозаблуждавайте.

Гледайте да се опитате да влезете в новата вълна, която ще ви повдигне по-горе. Ще държите матура и ще се повдигнете в новата фаза на живота си. Инак ще повтаряте класа.

Сега в състоянието, в което се намирате, какво трябва да правите, как да продължите пътя. Например днес колцина от вас какви медитации, какви размишления, съзерцания и молитви сте правили?

Хората не могат да избегнат изпитите. Ако избегнеш един изпит, който Бог ти е дал, ще дойде друг изпит.

Възможностите за изкушения са толкова тънки, че човек трябва да ги вижда. Дойде едно лошо чувство, трябва да се справиш с него. В сегашния свят сте изложени на много деликатни изкушения, много тънки. В едно изкушение се скрива някой път уж желанието да работиш за човечеството, а пък то е един долап. Често вие говорите за възвишени работи и изпъкне някоя слабост. Всеки ден се изпитва в малките работи.

За Царството Божие се турят мъчнотии, за да се пресеят хората, защото, ако няма мъчнотии, всички ще дойдат и готови, и неготови.

В тебе не ти, а други вдигат шум. В тебе има едно желание, което те води. Кой си ти? Този, който е вързан за това желание. В тебе най-първо се заражда много малко желание, на което трябва да знаеш произхода. Защото, ако се вържеш преждевременно, то ще ти донесе страдание.

Когато човек има възвишен стремеж, възвишен идеал, за него живее, тогава е издръжлив на всички изпитания и изкушения. Когато една птичка е гонена от котка, какво трябва да направи? Дали да се надварва с котката, или да хвръкне? Да хвръкне. Тебе те гони дяволът. Защо ще тичаш по земята? Там той е майстор. Ти хвръкни нагоре. Издигни се към Бога. И тогава дяволът не може да отиде към Бога. И ще те погледне като котката.

Човек трябва да се издига в по-висшите светове, за да преодолява мъчнотиите в средата, в която е поставен. Някои състояния, които изпитваме, не са наши. Те са дошли от вън. Това не сте вие. Тъмните духове на ада, като влязат в Божествената светлина, там нищо не виждат, но като влязат в ада, там тъмнината е тяхната светлина. Щом държиш идеята за Бога, ти си в Божествената светлина. Тъмните духове в тази светлина са слепи, нищо не виждат и ти си спасен.

Крадците на земята са нищо, но има крадци в духовния свят. Тъкмо си влязъл в пътя, и те влязат под кожата ти. И почнат да те надуват. Всички мъчнотии, които сте срещали вън и вътре, са ваше богатство. Те са предметно учение. Имаш една задача, която трябва да решиш. Всеки човек е подложен на изкушение. Някой път все ще дойдат изкушенията. Без страдания може. Не греши. С радости може ли? Може, живей чист живот.

Човек изпитва силата си в три неща. Пари, власт и жени. При тези неща той трябва да се пази. Във властта да не изпадне в съблазън. Също при жените и при парите. Ако той се уповава на парите, пропаднал е на изпита.

Някои си търсят белята. Някой ме пита дали прогресира или не? Ако му кажа че е добър, то щом излезе, ще го атакуват много. Ако ви похваля или укоря, ще ви направя зло. Ако ви похваля, ще дойдат лоши духове и ще кажат: „Има какво да се обира." Ако ви укоря, ще кажат: „Той е от нашите, да отидем да му дадем съвет."

Велико е училището на земния живот. Земният живот представлява една от великите школи. По-велико училище от това за нас няма. Тук, на земята, като живеете добре, има шанс в бъдеще да станете ангели. Но ако като хора не живеете добре, ангели не можете да бъдете.

Трябва да се работи между младите братя, защото много от тях се намират в изкушения на Майа, на външните форми, които ги заблуждават. Между младите братя трябва да се образува един кръг на умствена дейност, да работят със своя ум.

Философията е сега в това: искайте да бъдете господари на себе си.

Невидимият свят дава изпитания, изпити само на способните души, а на невежите не дава никакви изпити.

Всички неблагоприятни условия, при които човек е поставен, са задачи, които той трябва да решава. И върху това решение ще му турят бележка. И ще имаш придобивки. Ще видят какво си придобил, ще видят дали си имал вяра, чувство, внимание към хората, доколко си бил справедлив. Нисшите, тъмните духове в Божия храм не влизат. Щом те ти говорят, това показва, че си вън от храма. Щом не ти говорят, в храма си. В храма Божий, като влезе човек, тъмните духове не могат да влязат, те ще чакат отвън и ще кажат: „Много седи, много се моли, омръзна ми да чакам. “

Като дойде някое съмнение в тебе, трябва да знаеш, че си извън храма.

Какво трябва да правиш, за да се освободиш от някои работи? Повдигни се. Има порой. Ако се издигнеш един пръст над него, ще се освободиш. Сега се искат образци.

Какво нещо е кръщение? Ще те турят на известно изпитание и ако издържиш, кръстен си. Ако в любовта издържиш, кръстен си. Ако не издържиш в любовта, не си кръстен. Същото е и по отношение на истината, на знанието и пр. Вие още не сте кръщавани. Ще имате кръщение. Кръщение значи да издържиш. Ще те изпитат.

Ако един човек не издържи на изпитанията, той няма сила. Ако един кораб не може да издържи във време на буря, той е слаб. Всеки търси причината за слабостта си отвън, а пък трябва да намери същинската причина къде е.

Има закон: Щом влезете в духовния живот и почнете да прогресирате, то ще дойде противоположното, ще дойде противодействието.

Писанието казва: „Блажени, които минават през изпитания. Блажени написаните книги. Блажени праните дрехи. “ Едно шише ще го изчистиш, ще го измиеш, че да бъде съвършено чисто. Та в невидимия свят, когато искат да дадат някому ново знание, ще го чистят, така ще го чистят, че да му настръхнат космите. И той казва: „Отиде вече. “

Има хора, които никак не са съгрешили. Това зависи от човешката воля. Грехът е нарушение на онези велики закони в природата. Всички трябва да минете през огън. Додето златото не мине през огън, не може да се пречисти.

Бог изпитва скържавите и щедрите. Отначало Бог туря скържавите в недоимък, а щедрите в изобилие. И ги изпитва какво ще правят. След това ги разменя. Скържавия туря в изобилие, а щедрия в недоимък и пак ги изпитва.

Човек трябва да бъде изправен. Грехът не седи в многото. Една стотинка откраднеш или един милион, те тежат все едно. Мисълта е важна. Той откраднал една стотинка, понеже нямало повече. Но ако е имало повече, щеше да го открадне.

Всяко желание, което те ограничава, е юлар. Да имаш желания, които не те ограничават. Когато си с юлар, да знаеш, че си с юлар. А като се намериш под юларя, да знаеш как да се освободиш. Когато искат да поставят някого за касиер, по-рано го изпитват, като го турят между сто отворени каси и гледат дали ще вземе или не. Ако вземе, не е за касиер. Ако не вземе, той е за касиер. Та и вие сте пратени, защото ви готвят за служба и сега ви изпитват дали ще вземете или не от касата.

Следващия път ще изложа друг разговор с Учителя върху изпитите и изкушенията на ученика, за трансформиране на състоянията, за поправяне на грешките и пр.

Моля прочетете настоящото пред братята и сестрите и го изпратете за прочитане в околните села, дето има кръжоци.

Със сърдечен братски поздрав:


Ваш верен Б. Боев



  Писма на Боян Боев -Том 1 - Боян Боев (1883 – 1963)
, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ