НАЧАЛО

Контакти | Дарение
Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ПОСЛЕДОВАТЕЛИ НА УЧИТЕЛЯ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

129 МИСЛИ ВЪРХУ МУЗИКАТА

  Изворът на доброто - Боян Боев (1883 – 1963)
Алтернативен линк

<span style=''>[[Книги със спомени за Учителя]]<br /> <br /> [[Изворът на доброто]]<br /> <p class='bbc_center'><span style='color: #000000'><span style=''><br /> МИСЛИ ВЪРХУ МУЗИКАТА</span></span></p> <br /> - Всеки човек, който иска да пее, трябва да има светла мисъл и пластична воля.<br /> <br /> Има музика светла, има музика топла, наричат я и музика на чувствата. Но тя не е музика на чувствата, а е музика на Любовта. Музиката на Любовта не е позната още на хората. Сегашната не е музика на Любовта, тя е музика на чувствата.<br /> <br /> Има музика, която пътува с биволска кола, друга - с конска. А има музика, която пътува сама. Аз обичам музиката, която пътува сама.<br /> <br /> Музиката и поезията трябва да вървят заедно - ръка за ръка. И философията трябва да ги следва. <br /> Музиката ще бъде авангард, поезията ще носи материалите, а философията ще ги подтиква.<br /> <br /> Когато човек пее или свири, той влага форма, съдържание, философия, т.е. смисъл.<br /> <br /> Музиката се явява в три свята: в идеалния, в реалния, и в материалния.<br /> В идеалния свят музиката няма дисонанси. В реалния свят има един дисонанс, а в материалния свят има петдесет дисонанса.<br /> <br /> Всеки тон има особена вълна, вълна със своя амплитуда.<br /> Вълните на тона фа имат кръгообразна форма, обгръщат себе си, затварят се.<br /> <br /> Един тон е красив, когато има светлина, топлина и Сила. Светлината засяга ума, топлината - сърцето, Силата - душата. Някои песни носят повече светлина, други -топлина, а трети - Сила.<br /> Едни хора се влияят от красотата на тона, други - от топлината, а трети - от енергията, която той внася. Това са трите основни качества. Като се прибавят съчетанията, пермутациите, стават седем.<br /> <br /> В старата музика стремежът е бил към мекотата. Но като стане много мека, музиката изгубва своята сила. Такава музика става сантиментална. Ако хармонията преобладава, музиката става груба.<br /> <br /> Има повече от 300 октави. Например тонът до се повтаря повече от 3000 пъти. Горните октави са във висшите светове и човешкото ухо още не може да ги чуе.<br /> <br /> Новата раса, която иде, ще даде нов подтик на музиката. Да кажем, у някого се зароди желание да извърши нещо лошо. Като слуша новата музика, ще се откаже от това желание. Тя ще събуди Божественото в човека. Той ще се подчини на него.<br /> <br /> В музиката громкото не е толкова важно, колкото нежното и красивото. В нежното и красивото има голяма мощ. Ако пеете силно, ще привлечете по-нисши същества. Ако пеете меко, тихо, ще привлечете по - напредналите Същества.<br /> <br /> Евангелието на музиката е Любовта.<br /> <br /> Един цигулар може да е дал много концерти с материален успех, т.е. за пари. Обаче най-важният му концерт ще бъде онзи, в който той ще разсее неразположението на един човек или ще събуди у слушателите си желание да бъдат добри, благородни, да обичат, да имат Любов към Бога.<br /> <br /> Музиката събужда в човека центъра на причинността, стремежа към красивото и възвишеното в света, развива центъра на времето и пр.<br /> <br /> Ако музикантът работи повече с ума си, когато слушаме неговата музика, всички свещи във вас ще се запалят. Ако той работи със сърцето си, ще почувствате топлина в себе си. Ако работи с волята си, ще почувствате подтик, сила да направите нещо, да тръгнете напред.<br /> <br /> Във всеки тон виждам три ангела: на волята, на сърцето и на ума.<br /> <br /> Сопранът отгоре носи повече Светлина, басът отдолу - повече топлина. Ако свириш или пееш бас, чувствата вземат повече участие. Тенорът носи Силата, волята, а алтът - опаковката. Басът е турен, за да хване корен. Сопранът дава красотата. Божествената красота на нещата е сопранът, а всичко друго се нарежда около него като украшение.<br /> <br /> В съвременната музика игривостта трябва да носи здраве. Игривите песни носят здраве. Здравето е Божествената хармония в Природата.<br /> <br /> Като се дойде до темпото, андантето е узрял житен клас - бавно се движи. Алегрото може да се сравни с момента, когато конете вършеят.<br /> <br /> Ако вземете на цигулката един и същи тон с първия пръст, с втория, с третия и пр. има разлика, тоновете не са еднакви.<br /> <br /> Музикантите имат степени на вдъхновение. У тях умът и слънчевият възел трябва да вземат участие в творчеството. Някой път само умът взема участие или само слънчевият възел. В последния случай няма яснота.<br /> <br /> Гласът, за да отива надалеч, трябва най-напред да се предаде на етерното пространство, а после на въздуха.<br /> <br /> Човек, за да свири добре, трябва да тури двойника си в цигулката. Цигуларят като свири трябва да превежда, да направи песните си достъпни на слушателите. Как ще превежда? Трябва да мисли като свири.<br /> <br /> Музикантите имат ръководство отгоре.<br /> <br /> Всички музиканти се смущават, когато излизат на сцената. Спъват се от мисълта, че ще ги критикуват. Музикантът трябва да бъде напълно свободен. Когато пее или свири, между него и публиката трябва да има обмяна. Човек, като излезе пред публиката, кое ще му помогне да пее хубаво? Трябва да обича публиката.<br /> <br /> Музикантът трябва да преживее душата на народа.<br /> <br /> Има основен ритъм за цялото човечество - общ ритъм, а за отделните народи има специални нюанси.<br /> <br /> В някои песни на съвременната музика думите не отговарят на мелодията. Например думата може да е възходяща, а мелодията - низходяща и обратно. А трябва да има съгласие.<br /> <br /> Когато един добър музикант свири, Божественото от музиката отива по цялата Земя и ползва всички.<br /> Когато ангелите свирят, дърветата цъфтят. Цялото растително царство се гради чрез музиката. Когато растат цветята, ако имате слух, ще чуете музика. Ангелите, като пеят и свирят, растенията растат, пукат клони, развиват листа, цъфтят и зреят. Музиката става реалност. Плодовете са резултат на тяхната музика.<br /> <br /> Ако един цигулар или певец отиде да пее на дърветата, на нивите, плодовете и класовете ще станат по-големи, повече жито и плодове ще има. Могат да се правят опити в това направление.<br /> <br /> За да се види дали някой е добър музикант, ще се направи опит: ще го помолим да свири и ще видим дали ще цъфнат цветята.<br /> <br /> Когато се съчетае музиката с движение, по-лесно се трансформират състоянията на човека.<br /> <br /> Когато човек говори, да говори музикално, не еднотонно, а с различни тонове. Като изкаже думата, да прозвучи музикално.<br /> <br /> Когато музикантът твори, хиляди Същества от Невидимия Свят вземат участие. Един даровит музикант е колективно Същество.<br /> <br /> Който пее и свири от Любов, той се намира в обществото на музикалните Същества. Те са около него и го вдъхновяват. Пеене без вдъхновение е механично. Когато пееш или свириш вдъхновено, ти си свързан с музикантите от Духовния Свят. Тогава работата ти върви добре. Не си ли вдъхновен, не си свързан с тях, не върви работата.<br /> <br /> Когато някой виден музикант дойде, у хората се увеличава подтикът за свирене и пеене.<br /> <br /> Вълнението, което обзема големите музиканти преди концерта, е признак, че от Невидимия Свят присъстват гениални музикални Същества. Това прилича на богат човек, който носи скъпоценности и се страхува да не би да му ги вземат.<br /> <br /> От музиката на Паганини лъха нещо свежо, весело. Той е живял при ограничителни условия, затова е създавал весела, свежа музика, чрез която е освобождавал себе си. Затова виждаме в неговата музика нещо свежо, младенческо. У него подражателността е била много силно развита.<br /> <br /> Бетховен също така се е борил да придобие свободата, да освободи своя дух и затова в неговата музика има борба и освобождение. Бетховен чрез своята музика казва: Музиката, която освободи мене, ще освободи и вас. Невидимият Свят е поставил Бетховен в нещастия и страдания, за да пише и търси Истината. Иначе, той нямаше да даде това, което даде на човечеството. Известни места в музиката му показват, че той е добил прозрение за Любовта на Бога, придобил е прозрение за света на Великата Реалност.<br /> <br /> Моцарт е венерин тип. Неговата музика е весела.<br /> <br /> Песните на Шопен показват голямо изпитание, през което ще мине полският народ.<br /> <br /> Една сестра попита:<br /> <br /> - Учителю, кажете нещо за приложението на музиката във възпитанието?<br /> <br /> - Първото нещо, с което трябва да започне възпитанието, е музиката. Тя ще даде подтик за всички красиви мисли и красиви желания. Съвременните хора трябва да прилагат музиката като възпитателно средство.<br /> <br /> Децата трябва да учат най-първо песни за Природата, и то най-напред за плодните дървета: череша, ябълка, круша и пр.</span> <br />


  Изворът на доброто - Боян Боев (1883 – 1963)
, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ