НАЧАЛО

Контакти | Дарение
Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ПОСЛЕДОВАТЕЛИ НА УЧИТЕЛЯ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

106 ПЕСНИТЕ НА УЧИТЕЛЯ

  Изворът на доброто - Боян Боев (1883 – 1963)
Алтернативен линк

<span style=''><p class='bbc_center'><span style='color: #000000'><span style=''>ПЕСНИТЕ НА УЧИТЕЛЯ</span></span></p> <br /> &#39;&#39;Учителят отделяше изключително внимание на музиката. Песните придружаваха всяка наша работа,&#39;&#39; ние всякога пеехме. Денят започваше с музика и свършваше с Музика. Всяка беседа на&#39;&#39; Учителя започваше и свършваше с песни. Музиката беше за Учителя среда, необходима като&#39;&#39; въздуха. Пеехме общо, едногласно или хорово. Понякога солисти изпълняваха песни на&#39;&#39; Учителя.&#39;&#39;<br /> <br /> &#39;&#39;Върху музиката Учителят работеше постоянно. Изучаваше тоновете, гамите, модулациите, ритъма,&#39;&#39; &#39;&#39;тяхното Въздействие и изразна сила. Посочваше ни значението и смисъла им в разумния&#39;&#39; &#39;&#39;Живот. Той превеждаше един висш Живот на езика на музиката. Когато Учителят&#39;&#39; &#39;&#39;донасяше цигулката си в клас, всички с радост очаквахме какво ще ни изсвири днес. Той отваряше&#39;&#39; &#39;&#39;голямата двойна кутия, изваждаше отвътре прекрасния блестящ инструмент, обвит с&#39;&#39; &#39;&#39;меко кадифе, почистваше го внимателно с кърпичката си и после изваждаше лъка. Всяко&#39;&#39; &#39;&#39;движение на Учителя беше красиво, изящно, пълно с внимание.&#39;&#39;<br /> &#39;&#39;Учителят свири тихо, нежно, без технически ефекти, но със съвършена техника, лекота, чистота и&#39;&#39; &#39;&#39;изразителност. Музиката му събуждаше образи, въздействаше дълбоко. Често той дълго&#39;&#39; &#39;&#39;импровизираше мелодии и вариации свободно, естествено като извор, който си тече на воля. Тъй&#39;&#39; &#39;&#39;едно голямо музикално богатство остана незаписано.&#39;&#39; &#39;&#39;Учителят създаваше пред нас&#39;&#39; &#39;&#39;песен върху текст от него или почваше с малък мотив - един, два такта и мелодията се&#39;&#39; &#39;&#39;развиваше просто, раждаше се нова песен. Друг път, като вземаше повод от състоянието на някой&#39;&#39; &#39;&#39;ученик, в отговор създаваше малка мелодия, която имаше магическата сила да&#39;&#39; &#39;&#39;трансформира това състояние.&#39;&#39;<br /> <br /> &#39;&#39;Обикновено Учителят даваше завършени песни, съвършени музикални творби, на които не можеше да&#39;&#39; &#39;&#39;се прибави, нито отнеме. Учителят даваше новите песни в клас или пред група ученици, от&#39;&#39; &#39;&#39;които другите в последствие ги изучаваха. С каква обич се отнасяше Учителят към всяка&#39;&#39; &#39;&#39;нова песен - като към скъп, очакван гост. Тази обич се предаваше и на учениците. Такъв е&#39;&#39; &#39;&#39;законът.&#39;&#39;<br /> <br /> &#39;&#39;Учителят пееше вдъхновено. Гласът му дълбок, проникновен, имаше богати, неизчерпаеми&#39;&#39; &#39;&#39;възможности. Той можеше да предаде всички оттенъци на чувството и мисълта. Застанал прав, със&#39;&#39; &#39;&#39;затворени очи, Учителят понякога придружаваше пеенето си с красиви&#39;&#39; &#39;&#39;изразителни движения. Той беше недостижим изпълнител.&#39;&#39;<br /> <br /> &#39;&#39;Учителят насърчаваше всички да свирят и пеят. И почти нямаше между учениците такива, които да&#39;&#39; не свирят на някой инструмент или поне да не пеят.&#39;&#39;<br /> <br /> &#39;&#39;Учителят беше заобиколен с музиканти. С тях той работеше постоянно. През последните години&#39;&#39; &#39;&#39;извикваше някои от тях редовно, в определени часове, за работа. На тях той предаде последните&#39;&#39; &#39;&#39;песни, които дълго време беше пазил - свещени песни. Той ги пееше или свиреше,&#39;&#39; &#39;&#39;показваше им как да се изпълняват, докато ги научат добре, за да могат после да ги&#39;&#39; &#39;&#39;запишат и предадат на учениците. Все в това време той даде много концерти, художествени&#39;&#39; &#39;&#39;песни, богати мелодично и модулативни. Това са образци на новата музика. В&#39;&#39; &#39;&#39;някои разговори той е дал обяснение за законите, върху които те са построени. Музиката беше&#39;&#39; &#39;&#39;любима тема на нашите разговори с Учителя:&#39;&#39;<br /> <br /> - Нашите песни, песните на Бялото Братство и след хиляди години няма да се изменят. Песните Светъл ден или Изгрява Слънцето, например - всякога ще има светъл ден и всякога ще изгрява Слънцето. Песента Аз ще се подмладя не е измислена. Този мотив съществува в Природата. Съществата в Божествения Свят го живеят.<br /> <br /> Една сестра попита:<br /> <br /> - Те как го живеят?<br /> <br /> - Като го живеят, те го пеят.<br /> <br /> Нашите песни ги има горе и оттам са свалени. И ние като ги пеем, Възвишените Същества идат и ни поддържат. При нашите песни ние отиваме при тях и те идат при нас. Всяка наша песен е снета отгоре, по песните, които съществуват в Божествения Свят.<br /> <br /> Всяка наша песен е построена по плана на висшите гами които съществуват горе. И ако ние тука, при пеенето или свиренето съвпаднем със същинския характер на небесните песни, които са снети, ще получим благословение от Божествения свят.<br /> <br /> Когато човек пее с чистота, с Любов, с пълна хармония между ума, сърцето и волята, насочени и трите към Божественото, тогава именно се свързваме с ритъма на небесните песни, от които нашите са взети. И тогава получаваме Божествената струя - Благословението.<br /> <br /> Тези Божествени песни вечно се пеят горе, там вечно звучат. Чрез тях се създава и гради Вселената. Моцарт, Бах, Бетховен и пр. в своите композиции са свалили малка част от онова, което е на Небето.<br /> <br /> В бъдеще материали за опери ще се вземат от нашите песни и от някои паневритмични упражнения. После, за оперите ще се вземат сюжети от живота ни на езерата, от живота на Изгрева и пр. В тях ще се преплитат нашите песни.<br /> <br /> Всички наши песни са образни, носят постижения. Всички думи имат едно значение. Ние обличаме песента в образи. Младата красива мома, за която се говори в една наша песен, това е красивата мисъл, красивата идея, Божественото в човека. Ние ще представим на човека новата мисъл в образа на младата мома и младия момък.<br /> <br /> В нашите песни не се говори за минало, а за настояще.<br /> <br /> Нашите песни са минорни и мажорни, смесени. Някои започват минорно и завършват мажорно, а други обратно. Песента Изгрява слънцето е мажорна, а Махар Бену започва минорно и свършва мажорно. Минорното е отиване да печелиш, а мажорното е връщане със спечеленото, връщане от бойното поле. Песента При всичките условия на живота не губи своя мир е за солово пеене. При изпълнение на тази песен се иска патос.<br /> <br /> В музиката важи същият закон, както и при скъпоценните камъни: някои камъни са образувани при голямо налягане и голяма топлина.<br /> <br /> Трябва да дойдат хора, които да ценят песните. Един скъпоценен камък невежите ще го оставят и ще кажат: камък. За да оцени човек музиката, трябва да я изпее и да я изслуша, когато другите я пеят. Това не е нещо, което само теоретически може да изучаваш.<br /> <br /> От обед до залез имаме едно разположение за пеене, а от изгрев до обяд - друго. Някой пее Изгрява Слънцето, но не я пее както трябва. Когато изгрява, трепти сърцето на Слънцето. То гледа да даде нещо на всяка тревичка. на всяко камъче, всички са доволни от него, а ти пееш тази песен по обикновен начин, без да изразиш това.<br /> <br /> Песента Напред, напред за слава, в бой за царя Сионски съм дал в 1888 в с. Хотанца, преди да ида в чужбина.<br /> <br /> Има още песни, които съм дал и които не са изнесени. Песента на Блудният син съм свирил само няколко пъти. Учителят замълча и след това изпя една нова песен: <br /> <br /> В зарите на моя живот <br /> <br /> аз рано се пробудих <br /> <br /> и Слънцето посрещнах. <br /> <br /> То ми донесе радостната вест, <br /> <br /> че Бог ме люби." <br /> <br /> След това Учителят продължи:<br /> <br /> - Тая песен е вътрешна, много свещена, мистична и затова не е за широк кръг.<br /> <br /> След това Учителят изсвири една нова песен на цигулка и каза:<br /> <br /> - Тая песен значи следното: Всичко в Живота е възможно, когато знаеш как да го направиш.<br /> <br /> Песента е път, по който трябва да се изправя Животът.<br /> <br /> Днес ние сме най-музикалното общество. Никъде няма толкова нови песни, колкото ние имаме. Ние сме едно духовно общество, което има нова музика.<br /> <br /> Едни песни помагат на ума, други - на сърцето, трети - на волята.<br /> <br /> Аз имах четирима учители по музика в България. Първият беше лирик, вторият - класик, третият го наричам Моцартов тип - на жизнерадостната музика. После дойде класикът. Когато отивах при него на урок, той ми свиреше.<br /> <br /> На Изгрева трябва да се образува малък оркестър. Трябва да се даде концерт в София с новата музика.<br /> <br /> Стана въпрос за нашите песни, които трябва да се въведат в училището. Един брат каза, че приготовлява сборник от нашите детски песни за печатане. Учителят каза:<br /> <br /> - Трябва да се знае как да се предават нашите песни на децата, по кои методи. Трябва да се събудят вътре в човека музикални състояния, тогава хората ще дадат прекрасна музика. Методът при предаване песните на децата е следният: първо, чрез подготовка трябва да оживее Природата за децата и тогава да пеят. Какво ще пее за реката, за извора, за черешата и пр., когато те не се оживели за тях. Те трябва да оживеят.</span> <br />


  Изворът на доброто - Боян Боев (1883 – 1963)
, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ