НАЧАЛО

Контакти | Дарение
Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ПОСЛЕДОВАТЕЛИ НА УЧИТЕЛЯ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

Работата на детето в цветната, зеленчукова и овощна градини и в околната природа.

  Учителя за образованието - Боян Боев (1883 – 1963)
Алтернативен линк

<p class='bbc_center'><span style=''><span style='color: #000000'>Работата на детето в цветната, зеленчукова и овощна градини и в околната природа.</span></span></p>   <span style=''><span style='color: #000000'>Изходна точка на обучението ще бъде заниманието на детето в цветната, зеленчукова и плодна градини, в гората, на полето и пр. Защо се почва предимно с растения, а не с животни? Учителят казва: "Защото у растенията има по-голяма чистота, отколкото у животните. С животните детето на първо време може да се занимава, като помага на някое болно или ранено животно. Същевременно то ще ги наблюдава във връзка с работата си с растенията.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>От начало детето ще се занимава с най-елементарни работи. Разбира се, няма да караме детето на тежка земеделска работа, която е за възрастните. Трудът в училището ще бъде в най-лека форма, съобразно възрастта. В най-ранна възраст даже ще бъде повече игра или преход между игра и труд. Това особено важи за труда в детската градина /в предучилищната възраст/ или в долните отделения. Трябва да се почне от играта и художествената дейност и постепенно да се върви към труда. Д-р Ефрем Белдядов казва: Не трябва да преминаваме в много ранна възраст от играта към труда, защото тогава много скоро ще изчезне детството и ще дойде кристализацията.[1] Ето защо играта трябва да продължава по-дълго време и след това да не се мине направо към труда, а към преходната форма игра-труд. Даже и по-нататък трудът пак трябва да има в себе си нещо от характера на играта.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Учителят казва: Физическият труд на децата трябва да е един-два часа на ден. Той трябва да се определи според степента на детското развитие. Някои деца са по-нежни, по-деликатни. На тях ще се даде по-малко физически труд. На малките деца трябва да се падне физически труд един час на ден, и то не наведнъж. Този час трябва да се разпредели на няколко части - с междини.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>А всичкото друго време ще се употреби за обработка на материала, на опитностите, добити от труда и от наблюденията сред природата.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Детето чрез работа в градината, на полето, в гората и пр. ще събере достатъчно факти, впечатления, преживявания и пр. и после в класната стая ще ги обработва. Учителят казва: 1/3 от времето детето ще прекарва навън, а 2/3 - в училището, в класната стая.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Чистене пътища</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Учителят дава следните упътвания за този вид работа: Когато децата минават по пътя, ще го очистят, ще оберат сухите листа и клечките. Това е възпитание. Така детето ще се учи на система, да отделя. Това е алхимически закон: ще разделя потребното от непотребното. Сухите дървета не могат да служат, когато са разхвърляни по пътя. Те се събират отделно, за да бъдат употребени за огъня. Значи, от непотребните неща произвеждаме динамически материал.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Пътищата на нашите планини, на нашите хълмове и долини са покрити с камъчета и по-големи камъни, със сухи листа и сухи дървета. Учителят ще мине с децата по една неизчистена пътека, за да опитат трудността, която причиняват тези предмети, а освен това да видят, колко е грозен, непривлекателен пътят. И после, когато учителят влезе в разговор с тях, у самите тях да се яви желание да го почистят. Децата се намират в правилна посока на развитие, ако подбудителните причини за очистването на пътя са любовта към красотата и към хората. Значи, за да има тая работа образователен характер, децата трябва да я вършат по собствена подбуда, от любов към околните и от желание да внесат красота, като отстранят всяко безредие и разхвърляност. Ще съберат на едно място листата и клечките, а камъчетата - на друго. Тая тяхна работа е от голямо образователно значение. Когато поколението, което е възпитано по този начин порасне, то ще видоизмени целия външен свят около себе си, ще внесе култура и ред във всички области на живота. Такива деца после могат да станат строители на новото общество.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Прокарване пътища</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>При излети в гората или планината, когато се срещнат мочурливи или непристъпни места, могат да се прокарат пътища от децата. Път по мочурливите места може да се прокара чрез камъни и мостчета; по стръмни места могат да се направят стъпала, удобни за ходене. Това децата трябва да правят, вдъхновени от любов към хората, които ще минават по тия места.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Чистене извори</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Учителят дава следните изяснения по това: При истинското възпитание детето ще чисти извори, ще сади и полива плодни дръвчета, и така у него ще се събудят висши подтици.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>В най-ранната възраст децата трябва да се занимават с материални, обективни, видими работи: с извори, с дръвчета и пр. За децата всичко трябва да бъде в картини и образи, нагледно. Когато детето очисти извора, ще му кажете: Това хубаво ли е? - Хубаво. - Така трябва да чистите и сърцето си. И вашето сърце трябва да е тъй чисто! И ще започнете да му разправяте, че в сърцето не трябва да има никакви камъчета, листа, клончета, които гният и пр. Също така, когато детето посади една семка, ще извадите една аналогия за неговия душевен живот. Това е един метод за възпитание. Значи, работата с извора ще се превежда и ще се свързва с вътрешния живот.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Учителят дава още следните обяснения за изворите: Като отидат някои при извора, събуват се и си турят нозете в извора. Не, ще гребнете вода от извора и настрани от него ще ги измиете. Тъй трябва да се възпитават малките деца.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>За да бъде чистенето на извора от децата възпитателна работа, тя не трябва да е механична:</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>1/ Детето трябва да си представи извора като живо същество, което страда, когато е неочистено. </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>2/ У детето трябва да се събуди подтик да очисти извора от любов към хората и животните, които ще се ползват от него. </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>3/ У детето трябва да има подтик да превърне грозното в красиво, безредното в ред и хармония. Разбира се, вещият учител може да улесни раждането на тия чувства в децата. Но всичко трябва да става по собствен почин на децата, за да вложи детето творчество, самодейност. И в украсяването на извора детето трябва да се остави свободно да прояви самодейност.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>От детето, което очисти един извор с такива подбуди, може да се очаква после много. Ще се сее във физическото и ще се жъне в духовното! В детската душа ще стане трансформиране на енергиите. Делата, които то прави във физическия свят, ще се превърнат в духовни сила. По този начин у детето ще се развие естетичен вкус, дух на активност и инициатива.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Когато учителят прави разходки и излети с децата, трябва да има винаги за обект някаква дейност на децата, някоя работа, от която да има реална полза, очевидна за децата; разумността на тая работа да е ясна и за малките деца от само себе си. Тая дейност трябва да произтича по естествен начин от условията на момента, от дадената обстановка, и хубаво е да се пристъпи към нея по почин, по вътрешна подбуда на самите деца.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Мнозина практикуват излетите без работа в обективния свят. Това не действа образователно. Там, през където се минава, трябва да се направи нещо. В някои случаи могат да се направят и чешма. Изобщо, трябва постоянно да се допринася нещо с творчески труд за подобрение на местността.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Правене лехи</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Учителят дава следните упътвания за работата на детето в градината: Най-първо детето трябва да започне с елементарни работи в живата природа. Физическият труд в бъдещото училище ще играе роля, обаче ще бъде без вериги, без товар, а ще бъде едно приятно занимание. Сега трудът е станал задължителен и се смята като бреме. Физическият труд трябва да почне по възможност от най-ранна възраст. Отначало той трябва да почне по този начин: детето ще движи една количка, за да я пълни с пясък и да я пренася на друго място за някаква нужда.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Детето с ръчни колца, с мотика и лопата ще работи в градината според силите си. Колцата ще бъдат малки, според възрастта му. То ще копае, ще пренася пръст, ще помага при разпределението на градината на лехи. У него ще се развие усет за прокарване на красиви, симетрични фигури. То ще брои лехите, ще добие умение да брои, ще добие понятие за ред и форма.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Освобождение дръвчетата от гъсеници</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>В ранна пролет се събират гъсеничните гнезда, още докато не са се разпълзяли гъсениците по дървото, и се отстраняват.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Отглеждане цветя и зеленчуци</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>При отглеждане на цветята и зеленчуците децата ще проследяват тяхното развитие, ще изучават условията и грижите, които изисква всяко цвете и всеки вид зеленчук през ранните годишни времена. Ще изучат, какви мерки трябва да се вземат през есента за запазване през зимата на някои цветя или на техните луковици.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Цветята ще внесат красота и разнообразие в детския живот, една светла радост в детските души. Те ще действат с красивите си форми и своя аромат. От друга страна, самите им краски ще действат възпитателно върху децата. Последните изследвания доказаха, че всеки вид краска действа физиологически и психически върху човека, събужда у него известни идеи, чувства и подтици.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Посаждане и отглеждане на плодни дръвчета</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Красиво правило е следното: Да се съберат семената или костилките на изядените плодове и да се посадят. Всяко посаждане на ябълчна семка или черешова костилка внася нещо в човека. По този начин човек се свързва с икономиката на природата, допринася нещо за великото й домакинство. Човек й се отплаща за тази услуга, която тя му е направила, като му е предложила своите плодове. И тогава детето ще се свърже с нейните благодатни сили, и те ще го обновят, укрепят и ще разширят неговото съзнание. Когато детето посажда и отглежда цветя, плодни дръвчета и пр., то се повдига. Голямо възпитателно значение може да има това за подрастващото поколение.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Учителят казва: Малките деца ще посаждат семенцата на ябълката и на други плодни дървета, ще ги поливат и ще видят резултата. Ще дадете на детето една семка и ще го подбудите да я посее. То ще я посее и после ще полива поникналото растение. След това ще му дадете една ябълка и ще му кажете, как впоследствие от тази семка ще се развие също такъв плод. Ще ходите често с детето да наглеждате, как расте и се развива дръвчето. И после ще правите превод на този процес за разбиране някои процеси, които стават в детската душа.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Посаждане овощни дървета край пътищата и по околните склонове.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Детето ще посажда плодни дървета не само в училищната градина, но и по околните хълмове и склонове, дето позволяват условията. То ще ги посажда и от двете страни на пътищата. Посадените край обществените пътища плодни дръвчета ще се отглеждат и поливат от специални групи ученици, а в някои случаи могат да помагат и младежки кооперативни и читалищни групи.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Учениците могат да помогнат и при засаждането на тъй наречените комплектни овощни градини из цялата околност на града и селото.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Залесяване на околността</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Децата трябва да се учат да служат на другите. Учителят трябва да използва всички случаи, в които децата могат да бъдат полезни на обществото чрез своята работа, но разбира се, винаги трябва да има предвид да се използва тази работа за общообразователни цели. Един такъв случай е следният: Да допуснем, че около града или селото има поройни места. Децата могат да помогнат за залесяване или затревяване /според нуждата/ на пороища с подходящи растения: акация, дъб, явор, ясен, бор, и пр. Поройни сипеи могат да се затревят със специални треви.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Отглеждане на декоративни растения</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Декоративни растения, които могат да се посадят в училищната градина са: дивата американска лоза, хмел, хвойна, борчета, пирамидална топола, трепетлика. Пирамидалната топола със своя стремеж към висините действа благотворно върху съзнанието. Трепетликата с вечната музика на своите листа приучва детето да се вслушва в музиката, която пълни цялата природа.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Облагородяване на плодни дръвчета</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Това има не само практическо значение, но и общообразователно. Това ще даде повод за запознаване с известни природни закони и може да се свърже с обучението по разни учебни предмети. От друга страна това може да даде и голям подем на овощарството в България, понеже днешните ученици са утрешни граждани.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Ще се облагородяват дръвчета не само в училищната градина, но и в гората. Там ще се облагородяват главно киселици и круши.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Децата с радост продължават това и след като излязат от училище.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Пчеларство</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Чрез пчеларството децата ще се запознаят с живота на пчелите. Могат да извадят нравствени правила от тях за човешкия живот. Тяхната разумност, търпение, трудолюбие, чистота, предвидливост и пр. ще упражнят голямо образователно влияние върху детето. Във връзка с пчеларството ще научат, кои цветя и дървета са медоносни, и ще ги садят в градината.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Отглеждане на пшеница</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Хубаво е децата да засеят едно малко място и с пшеница!</span></span><br /> <br />   <p class='bbc_right'><span style=''><span style='color: #000000'>Учителят</span></span></p>   <p class='bbc_right'><span style=''><span style='color: #000000'> </span></span></p>   <span style=''><span style='color: #000000'>С подготвителен разговор децата да се научат, че трябва да сеят и жънат пшеницата с песни, без да кажат нито една лоша дума. Трябва да се избират по-добри сортове, с по-едри и повече зърна в клас.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Консервиране зеленчуци и плодове</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>На есен след брането на зеленчуците и плодовете, част от тях може да се консервира, за да се запази през зимата. Някои плодове се сушат, други се обвиват с хартия и слама, а трети се консервират в кутии. При есента може да се практикува и приготовление на туршии и мармалади от събраните зеленчуци и плодове.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Тая работа има и голямо общообразователно значение: тя може да стане изходна точка за обучение по смятане, геометрия, природознание, български език, история, география, рисуване и пр.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>***</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Продуктите от училищната зеленчукова градина могат да се използват за общи обеди в училището. Паралелките могат да се редуват, тъй че за няколко седмици всяка паралелка да е обядвала поне веднъж в училищната трапезария. Общото хранене сближава, както и общата работа. Храната ще се приготовлява от прислужниците, а децата ще помагат при сервирането. На общите обеди ще идват учениците от паралелката без разлика - бедните и богатите. Така ще се развият у децата социални чувства. Общите обеди имат образователно значение. Всяка паралелка не обядва непрекъснато всеки ден, за да не се откъсне детето от семейството.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Децата непременно трябва да се хранят и с домашните си, за да не се лишават от семейния образователен фактор. Да има разнообразие в това отношение. Всички форми трябва да бъдат опитани, за да има разнообразие. В разнообразието е красотата на живота.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Чрез общите обеди се развива у децата чувство за общност, дух на коопериране, колективно съзнание. Така постепенно се изключват недоразуменията между тях и се усилва взаимната им любов. Това е констатирано от учителите, които са го практикували.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Работа в градината през зимата</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>На есен стъблата на дърветата се намазват с вар за запазване от гризене. Някои цветя се обвиват с хартия или друго, за да презимуват. В зеленчуковата градина се прави есенно прекопаване, за да може да се разрохка почвата през зимата. Ако есенното копане не стане, то се прави през зимата или в хубавите дни или в началото на пролетта. През зимата се отърсват клоните от снега. В ранна пролет се натрупва сняг около корените на дърветата за напояване. През пролетта отново се намазват стъблата с вар.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>В класната стая се посажда в саксии или сандъчета разсад през март, и когато му дойде време, се разсажда.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Когато училището е голямо, може да се приготви разсад и в парник.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>* * *</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Всички ученици в България, които са 1 200 000, за колко време могат да покрият обширните пусти места в България с плодни дървета! В колко скоро време България може да се превърне в плодна градина! Учителят казва: Ако се внесе тази система на обучение и възпитание в България, то тя в десет години ще бъде покрита с плодни дървета, пътищата ще бъдат очистени, и децата ще бъдат възпитани по съвсем нов начин. Това ще подобри и икономическото положение, понеже народа ще има храна изобилна, евтина, хигиенична, чиста и красива.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span><br /> <br />   <b><span style=''><span style='color: #000000'><br clear="all"></span></span></b>        <span style=''><span style='color: #000000'>[1] Сп. Учител, 1910 год., 7 кн.</span></span><br /> <br /> <br />


  Учителя за образованието - Боян Боев (1883 – 1963)
, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ