НАЧАЛО

Контакти | Дарение
Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ПОСЛЕДОВАТЕЛИ НА УЧИТЕЛЯ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

Някои организационни въпроси

  Учителя за образованието - Боян Боев (1883 – 1963)
Алтернативен линк

<p class='bbc_center'><span style=''><span style='color: #000000'>Някои</span></span></p> <p class='bbc_center'>  </p><p class='bbc_center'><span style=''><span style='color: #000000'>организационни</span></span></p> <p class='bbc_center'>  </p><p class='bbc_center'><span style=''><span style='color: #000000'>въпроси</span></span></p> <p class='bbc_center'>  </p><p class='bbc_center'><span style=''><span style='color: #000000'><span style=''><span style='color: #000000'>   <br /> </span></span></span></span><br /> <span style=''><span style='color: #000000'><span style=''><span style='color: #000000'><br />    <br /> </span></span></span></span><br /> <span style=''><span style='color: #000000'> </span></span></p>  <span style=''><span style='color: #000000'>По въпроса, кои ученици да следват в професионални училища, Учителят казва следното: Ония ученици, които не проявяват влечение към общото образование, а чувстват влечение към някоя професия, те постъпват в професионално училище.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>В този случай материалното положение да не е причина за постъпване в професионално училище. А днес главният повод за прекъсване гимназията и постъпване в професионално училище - това са материалните средства. Всеки, който няма средства за следване в гимназия, постъпва отрано в някое професионално училище.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Трябва да се измени характерът, програмата на самите професионални училища. Обществото се нуждае от хора с обща духовна култура, с достатъчно широко общо образование. Само така може да се повдигне културното ниво на народа. Защото целта ни не трябва да бъде културното повдигане само на един елит от народа, но повдигане в културно отношение и на широките народни слоеве. Ето защо в професионалните училища трябва да се изучават и достатъчен брой общообразователни предмети, макар и те да нямат видима пряка връзка с бъдещата професия на ученика. По този начин учениците в професионалните училища ще могат да разширят своето общо образование и да се оформят по-правилно като личности с духовни, културни нужди. В много професионални училища днес наистина учат някои общообразователни предмети, но предимно тия, които са в по-голяма или по-малка връзка с професията. Това не е достатъчно.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Изучаването на достатъчен брой общообразователни предмети в професионалните училища ще помогне за по-доброто усвояване и на самите професии. Един по-образован човек много по-лесно, по-бързо и с по-тънък усет ще схване професията, ще вложи в нея по-голямо творчество, естетичен вкус, по-голяма сръчност, съобразителност, наблюдателност, предприемчивост и пр.</span></span><br /> <br />      <span style=''><span style='color: #000000'>Много деца, макар и даровити, поради мизерията, в която живеят, не могат да добият по-голямо образование от първоначалното и прогимназиалното. Така се погребват много таланти, които могат да бъдат полезни на обществото, на народа. Даже много деца поради мизерия не могат да завършат и първоначално училище, а камо ли да следват по-нататък. Тия деца, които могат да учат, които имат дарби, любов и влечение към наука, към общо или специално образование, да не се лишават от него поради материални причини. Значи, дарбите, способностите и влечението трябва да решат въпроса, а не материалното положение на детето.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Общият принцип в това отношение трябва да бъде: на всички деца образование до край според техните способности.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Ако едно дете е склонно към по-нататъшно образование и няма материални средства, трябва да го подкрепят общината и държавата. Това е един от начините, по който ще се съдейства най-ефикасно на даровитите и изобщо на способните деца.</span></span><br /> <br />    <span style=''><span style='color: #000000'>Някои говорят против общото образование и искат юношата по-скоро да влезе и участва в стопанския живот на страната. На това може да се отговори следното:</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>Достатъчното, по-голямото общо образование повдига културното ниво на целия народ, а това е за общо добро.</span></span><br /> <br />   <span style=''><span style='color: #000000'>От друга страна, чрез приложение педагогическите принципи на Учителя, основата на обучението и възпитанието в училището ще бъде трудовия принцип - работа сред природата, в градината, на полето и пр. Чрез трудовия принцип младежът, свършил училището, ще разбира и реалния живот, ще бъде творец и в него. Той ще бъде способен на творчески почини както в духовно-културния живот, тъй и в стопанския живот на страната.</span></span> <br />


  Учителя за образованието - Боян Боев (1883 – 1963)
, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ