Алтернативен линк |
ТРИТЕ МИРОГЛЕДА
В древността и през първите векове на нашата ера, е действала Мойсеевата максима: „Око за око - зъб за зъб!". Тя се е прилагала и до наши дни в отношенията между държавите. Тази доктрина представя мирогледа и метода на работа, присъщи на Лявото посвещение. Това е Старозаветният свят - светът на робството.
Втората максима: „Обичай врага си!", дадена от Исус от Назарет, не само, че не е приложена, но е останала и неразбрана. Конкретната човешка мисъл, оперираща в тесния емпиричен свят на сетивата и представите, не е могла да разбере тайната на тази магична формула. Любовта има много по-голяма честота на вибрация и тя може да неутрализира по-низшите и по-плътни вибрации на омразата. Това е оперативен метод, прилаган от Бялата ложа, ложата на дясното посвещение. Това е Новозаветният свят - на Братството.
Както подчертахме, двете ложи имат отношение към великите процеси на живота. Лявото посвещение, на Тъмните сили, „Князът на този свят", се представя с деструктивните процеси на живота: взема участие в събарянето на остарелите обществени форми, неадекватни на новите изисквания на живота. Дясното посвещение, на Светлите Творчески Сили, участва в съзидателните процеси на живота. Тези две сили са по същина антагонистични, непримирими, защото представляват плюса и минуса на Великата Космична Реалност, която създава и съхранява плановете на еволюцията на слънцата и живота.
Идваме до Третия завет, който има отношение към света на праведните и който сега се изявява от Космичното Начало. Това е Заветът на Справедливостта. Този завет гласи: „Злото ще служи на Доброто". Тази формула означава, че низшата егоистична природа на инстинктите на личността в обществата, народите и расите трябва да бъде обуздана и каптирана, като водите на водопадите, на буйните реки, на приливите и отливите, на подземните термични сили и пр., за да бъде овладяна и поставена в услуга на обществото, за висшето благо на човечеството.
В една своя публична беседа от 9 февруари 1919 г., когато мирната конференция заседаваше в Париж, Учителят отправи следния апел към народите и човечеството:
„Който обича врага си, той е човек на бъдещата култура.
И ако тези, които заседават на конференцията в Париж,
обичат неприятелите си,
ще се установи истински мир между народите.
Иначе, дори да се осъществи, мирът ще бъде мимолетен.
Истински мир е този, който носи бъдещата култура
на Работата, на Живота, на Любовта.
Ако мирът, на който хората се надяват,
се базира върху Мойсеевия закон: „ Око за око, зъб за зъб" -
времето ще покаже какъв ще бъде този мир
и каква „култура" ще донесе той. "[1]
Ние сме свидетели на последствията от пренебрегването на това пророческо предупреждение. Човечеството изпита на плещите си ужасите на Втората световна война, а сега тръпне пред заплахата па една трета, термоядрена война.
Днес човечеството е пред третото действие на международната драма. Бялата раса, изправена пред смъртна ситуация, има да решава едно още по-трудно уравнение с много повече неизвестни. Нейните три клона: романският, англосаксонският и славянският[2], трябва да излязат извън традиционните разбирания на стария свят. Трябва да се поставят основите на едно ново Общество на Народите.[3]
---------------------
[1] Неделни Беседи: „Великитеусловия на живота", стр.99.
[2] Няма етнос славяни. Според арабските летописи "славяни"са белите народи, живеещи на север, а според Учителя слав-ян-ин е всеки, който слави Твореца в неговата поляризация (ян и ин).
[3] В книгата си „Новата Култура в епохата на Водолея" сме показали как биха се изградили съставките на това „Общество на новото човечество": т.1 - стр. 99; rn.II- стр.101.