Алтернативен линк |
ИКОНОМИЧЕСКИЯТ ПРОБЛЕМ
В най-широкия смисъл на това понятие, той е занимавал човека от най-дълбока древност. Този проблем е основен в материалния свят. Проклятието на Йехова над изгонения от рая Адам: „... с пот на челото ще изкарваш прехраната си..." е следвало неговото потомство като тъмна съдба през течение на земното му битие до ден днешен... В продължение на векове са се водили много борби, войни и революции за разрешаването на този проблем.
Известни са много теории и доктрини - рецепти за разрешаване на този фатален въпрос. Нашата съвременност е поставила особено настоятелно на дневен ред решаването на въпроса за „антагонизма между капитала и труда".
Не влиза в предмета на настоящия труд разглеждането на тези теории и доктрини. Но бихме желали да хвърлим бегъл поглед върху стопанските закони при отделните раси и култури, които са в тясна зависимост от духовното им развитие.
При Лемурийската раса, психиката е боравила в сферите на примитивното колективно съзнание. Човекът е живял в затворения кръг на рода и племето. Културните нужди са били нищожни. Данни относно стопанската култура на тази раса могат да се почерпят от живота на сегашните примитивни негърски племена от африканския континент. В тия общества, както е известно, доминира едно чисто емоционално съзнание.
При Атлантската раса е настъпила една индивидуализация на човешкото съзнание; излизайки от примитивното колективно съзнание, човекът тук се е обособил като личност; у него се е събудило вече самосъзнанието. Сформирало се е интелектуално съзнание и са се създали първите социални форми и отношения.
Едва при Бялата (Арийската) раса започват да изникват по-сложни форми на социални отношения. Икономическият живот става по- разнообразен и културното ниво на човека се повишава. Мисълта на ариеца навлиза в по-висши области; разраства се интересът към интелектуалното проучване на емпиричния свят.