Зданието на детската градина (дом) предполага се да бъде самостоятелно, на ниско и заобиколено с паркове и полянки. Обширният двор да разполага с необходимите уреди като: люлки, пързалка, люлееща се дъска, халки, въртележка, пясъчник и др.
Самото помещение да бъде хигиенично, с удобно разпределение, а именно: занималня, работилница, трапезария, спалня и стая с необходимите шкафове, гардеробна за дрехите и обувките, чешма на ниско и от тук да се влиза в клозетите. Ако условията не ни позволяват детската градина да бъде самостоятелна, поне да бъде с отделен вход.
Независимо от помещението, всеки мебел в детската градина трябва да бъде поставен точно на своето място. Никаква излишна украса и излишни мебели, които да заемат място и събират прах. За предпочитане е подът да бъде покрит с линолеум, паркет или боядисани дъски,
В коридора на ниско са окачалките или гардеробчетата за палтата, шапките и престилките. До тях е етажерката за обувки и терлички. Едно огледало на ниско, няколко картини, една две саксии и две-три столчета са достатъчни за тук.
В занималнята. Сравнително, тази стая е най-голяма. Тук са столчетата и масичките, на които децата се занимават. Различни игри и играчки са поставени в специални етажерки и шкафчета, на разположение на децата. Черна дъска и триножник, поставени на ниско, с приготвени до тях цветни тебеширени или водни бои (пред триножника). В същата занимателна ще видим и кукленски кът. Децата трябва да играят с по-големи кукли, с по-големи прибори и с по-едра покъщнина. Тук ще потърсим и пясъчника с пясък, а до него в ъгъла ще е и кофата с глина и дъски за работа. В един от ъглите има сандъчета на колелца с дървени тухлички и кубчинки за строеж. Под прозорците ще видим нисък шкаф с дидактически материали: рисувателна хартия, моливи, бои, пластелин, картони, моделчета, кутии, макари, ролки и др. В същата стая ще намерим място и за индивидуалните шкафчета, в които децата си поставят недовършените неща. Един музикален инструмент — пиано, хармониум, грамофон или радио — са идеално допълнение в детската градина. (Ако разполагаме с повече стаи, естествено че ще се справим умело).
В трапезарията. Тук ще видим необходимите масички и столчета, които обикновено се пренасят от занималнята. В средата може да има кръгла маса с ваза и няколко журнали. Необходим е един шкаф за салфетките, покривките, чашите, четката и лопатката за трохи, таблите за кифли И др. т. Няколко картини — плодове, сладки или цветя — и няколко саксии биха допълнили обстановката. Евентуално тук бихме могли да сложим шкафа с материали и др.
Работилницата. Тук ще намерим: тезгях с трион, чукчета, ренде, кутии с гвоздеи, сандъче с дървен материал, масичка с резба и Пате-хил-дъски за строеж. Ако мястото позволява, тук може да се помести пясъчникът и кофата с глина, вместо в занималнята.
Остава да влезем в последното отделение — умивалнята. Тук ще има една две чешми, поставени на ниско. От едната страна ще бъде окачалката с кърпа за ръце, а над нея може да има етажерка с чашки за вода. Зад вратата е мястото на кърпата за прах, метличката и лопатката. Тук е и вратата на клозета, пред която има три-четири чифта пантофки или налъмки.
Желателно е прозорците на цялото помещение да бъдат големи, ниски и с тънки пердета, които да не пречат на светлината и да са практични за пране.
Цветът на стените да бъде мек, в приятно съчетание с мебелите.
Хубав и практичен абажур, няколко картини и няколко поставки със саксии на ниско са достатъчна украса за стените на детската градина.
Всичко около детето трябва да бъде за него. Претрупаността уморява, пречи на хигиената и действува нестимулиращо.
Преди да завършим с тази точка, ще кажем няколко думи за детските играчки. Последните трябва да бъдат разнообразни, практични, интересни и достатъчни. Като по-интересни можем да имаме пред вид: няколко кукли, топки, кончета, матадори, мозайки, цветни кубчета, въженца и колела, колца, кухненски прибори, креватче, мебелки и различни дървени — лодки, животни, тренчета и пр., няколко механизми, като: танкове, автомобили и пр. Всяка играчка трябва да бъде по възможност в по-голям размер, за да не изнервя децата.
Трудно е да се постигне идеално обзаведена детска градина (дом). Изкуството ни обаче ще бъде двойно по-голямо, ако съумеем при ограничени възможности да създадем за децата хигиенична, удобна и красива обстановка.
При всеки случаи, детската градина (дом) трябва да отразява сезона, духа на времето и творческото настроение на групата.
Детската градина трябва да бъде красив кът за свежа творческа игра и радост.