Алтернативен линк |
Учението на Кабала за Бога
Според Кабала Бог е непостижим и непознаваем в своето непроявено състояние, което наричат Ен-Соф. Но Той е достъпен за проучване в Своите проявления
Първото Божествено проявление се заключава в това. че Бог. създавайки принципа на действителността, с това създава своето вечно безсмъртие - това е Троицата. Троицата представя прототип на всички естествени закони. Това е безусловна научна формула и като основен принцип на религията се намира във всички религии. Кабала свързва Троицата с първите три сефирота: Кетер, или Корона, Хокма или Мъдрост и Бина - Разум. Това са трите принципа - Любов, Мъдрост и Истина, за които говори Учителят.
Както видяхме, вселената и човекът се състоят от тяло, душа и дух, а източник на тези три начала е Бог. Следователно Троицата - състояща се от Кетер, Хокма и Бина - представят Бога в Неговото проявление.
Резюмирайки гореказаното, можем да кажем: Бога не можем да Го постигнем и познаем в Неговото същество, но е познаваем в своите проявления. Вселената представя Неговото тяло, Адам-Ева представя Неговата душа, а сам Бог в двойна поляризация представя своя Дух.
Духът на Бога се проявява чрез трите първи сефироти - Кетер, Хокма и Бина (Любов, Мъдрост и Истина). Душата на Бога се изразява в Адам-Ева, в цялото човечество, във всички разумни същества. А тялото на Бога представя живата природа.
Тези три принципа на Бога са троично изразени в единицата и образуват десетте сефирота или по-правилно, изображението на десетте сефирота представя развитието на трите първоначални принципа на Бога с всички Негови свойства.
Така че Бог, човек и вселена се състоят от три подразделения, но при разглеждане на всички техни свойства, те се явяват съставени от по десет части, или другояче казано, представят троици, развити в седморки (септенер): три плюс седем е равно на десет, което дава числото десет.
Десетте сефирота могат да бъдат разглеждани от различни гледища:
1. Те могат да бъдат изучавани като представящи Бога, човека и вселената, т.е. Духът, душата и тялото на Бога.
2. Като развитие на едно от посочените три велики начала.
Папюс прави следния паралел между еврейската и индуската Кабала:
Сефироти според .....................Числа................... Сефироти според
еврейската Кабала .......................................................индусите
---------------------------------------------------------------------------------------------
Кетер..........................................1................................ Брама
Хокма..........................................2................................ Вишну
Бина............................................3................................. Шива
Хесед..........................................4................................ Майя
Гебура ........................................5 ................................ Аум
Тиферет...................................... 6................................. Херангебехах
Нецах.......................................... 7 ................................ Прадипад
Ход.............................................. 8 ................................ Порш
Йезод.......................................... 9..................................Пракрити
Малкут.........................................10................................Пран
---------------------------------------------------------------------------------------------