НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

XX. НЕ ПОСТАВЯЙТЕ ПРЕГРАДИ НА БОЖЕСТВЕНОТО

ТОМ 20
Алтернативен линк


XX. НЕ ПОСТАВЯЙТЕ ПРЕГРАДИ НА БОЖЕСТВЕНОТО

(стр. 355-357)

Днес се качих на върха Харамия. От него езерата  се виждат доста добре. На второто езеро и дъното личи ясно - тъй  прозрачна е водата. Широк простор се разкрива от него. Витоша се вижда  като купчина хълмове с бели облачни шапки.

На връщане в едни камъни намерих гранати  червенорубинови, полускъ-поценни камъни. Намерих и хубави бели кварцове,  които оставих на чешмата. Там намерих един от старите братя, с когото  си поприказвахме. После дойде и други, който обичаше много гъбите и  ходеше всеки ден да ги търси - и напразно, разбира се - още е твърде  рано. Направи ми впечатление как разсъждава тоя брат (не гъбарят, а  другият - брат Минчо го наричат*). Той ми чете нещо от тефтерчето, което  Учителят бе им говорил, докато ме нямало. Той питал за мен (аз не се  обадих никому, когато тръгнах) и това ме зарадва. Говорел да се не турят  прегради на благата, които Бог ни дава, да няма прегради между нас и  нашия ближен. Всяка преграда, поставена от някого, ще се обърне срещу  него един ден, макар че изглежда необходима. Та и черупката е необходима  за пилето, което се мъти, но ако я не счупи и излезе от нея, не може да  придобие новия живот. Не поставяйте прегради на Божествените блага,  които текат към нас. На човешките - може, но на Божествените не е  позволено да се поставят прегради.

Мнозина събират в хамбари, но единственият  хамбар, който природата е позволила - това е стомахът. И там ако  складира повече - веднага получава протест. Викат човека в невидимия  свят, да дава отчет. И тъй, помнете - Божественото благо е общо за  всички живи същества. Божественото е достъпно за всички същества, но  всяко същество може да се ползва от него повече или по-малко, според  степента на своето развитие.

Когато злото и доброто се борят - човек трябва да  стои настрана, да не взема никакво участие и да излезе неповреден от  тази борба. Те като се борят известно време, сами ще си решат въпроса.  (Големият овен може да бие малко вълче, а големият вълк може да вземе и  голяма овца.)

Изобщо, Учителят им говорил за вътрешните  прегради, които хората си турят в живота, благодарение на което  енергиите се спират и няма успех. Нали и в една градина, ако се спре  водата, тя, вместо да полее, ще залее градината и никой няма да има  полза. А и сега така е - всеки задържа благата - и почва да гние в  блатото, което се е образувало от задържаните блага. «Когато Христос  казва да се отречеш от себе си, това подразбира да се върне той назад в  своя живот и да премахне всички прегради, които е поставил на Божествени  блага.»

«Ако искате да се справите със злото, създайте в себе си правилна обхода. Пазете се да не допущате лъжливи неща в себе си.»

После разговорът ни мина върху миналото, върху войната. Тоя брат е военен и ми разправи много хубави свои опитности.106  Как изобщо невидимият свят е помагал в тия опасни времена. Как Учителят  му е казал да бъде безстрашен, да знае, че Бог ще бди над него - и  наистина, как цялата му дружина е минала през най-опасните моменти на  боевете с най-малко, почти невероятно малки загуби. Как после условията  са се изменили. Как Учителят им е предрекъл вече катастрофата, как е  съветвал да се сключи веднага примирие - защото войната ще бъде загубена  - и това-още в началото на 1917 г.107  Как Фердинанд отива в странство заедно с престолонаследника, а тогава  пращат Учителя на заточение във Варна. И как после думите му една по  една се сбъдват, а самият Фердинанд и Радославов ги пратиха на  заточение...

Звездите вече бяха изгрели, когато тоя  увлекателен разказ стигна своя край. Аз го слушах жадно, защото знаех,  че всяка дума на тоя войник, който с риск на живота си беше спасил във  втората война полковото знаме, бе истина. Остана да ми доразправя как  Учителят е спасил София от нашествието на румънците в 1913 г.108 Той ми разправи, че тогава никой от околните народи не е  могъл да влезе в София - нито сърби, нито гърци, нито румънци - въпреки  тяхното горещо желание да сторят това. Същото се е повторило и в 1918  г. Ясно е, че е имало ръка, която е бдяла над България и тая ръка е била  Учителевата. Наистина, какво щастие е за нас, българите, че има такава  ръка, която в най-трудните времена ни се протяга, за да ни помогне.




, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА


НАГОРЕ