НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ТЕКСТОВЕ И ДОКУМЕНТИ ОТ УЧИТЕЛЯ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

II. Слънчеви лъчи - Описание

Паневритмия - 2013
Алтернативен линк

СЛЪНЧЕВИ ЛЪЧИ


Описание


Участващите се нареждат по двойки в 12 лъча, насочени към общ център. Във всеки радиус има 6 двойки. Разстоянието между двамата в двойката е около един метър; разстоянието между двойките - също.

Около лъчите има кръг, съставен също от двойки. Разстоянието между лъчите и външния кръг е няколко метра (Схема 1).

Участващите в лъчите са обърнати с лице към центъра, а тия във външния кръг - с лявото рамо към центъра.

Напредването на лъчите е движение към центъра, а връщането им е в обратна посока. А напредването и връщането във външния кръг става по линията на самата окръжност.

Движението винаги започва с десния крак.

В лъчите лицата се нареждат по ръст: по-ниските в предните редове, а по-високите - в задните.

Ако участващите са малко на брой, то в лъчите могат да влизат по-малко двойки; в такъв случай и във външния кръг може да има по една двойка срещу всеки лъч.

Забележка: Когато упражненията се правят при участието на музикални инструменти, пеенето почва от музикалния мотив № 7, а при липса на инструмент то почва от началото.

Публикувано изображение


I. ДВИЖЕНИЕ


Изходно положение:

Ръцете успоредни, с изправени пръсти, се поставят встрани отдясно, малко надолу. Десният крак назад (Фиг. 1.1).

Публикувано изображение


I. Фигура. Напредване

Музика: Музикален мотив № 1 се изсвирва един път.

1. Десният крак напред. Ръцете грациозно се изнасят успоредно, с наклон нагоре 45°, малко вляво, с леко пляскане. В момента на пляскането (на първо време от втори такт)* десният крак стъпва напред, а левият се вдига на място (първите два такта) (Фиг. 1.2).

2. Ръцете описват дъга, все успоредни, и отиват от лява страна с наклон надолу 45°. В момента, когато те са в крайното положение, левият крак стъпва на мястото си. Цялото тяло се полюлява леко малко назад. Десният крак се вдига и се прегъва при коляното, като пръстите са наклонени към земята (трети такт) (Фиг. 1.3).

Публикувано изображение


3. Десният крак стъпва. Ръцете се изнасят напред. При движението им напред, в момента, когато ръцете минават пред гърдите, левият крак прави крачка напред и стъпва; десният се вдига на място. През това

време ръцете отиват напред, малко вдясно, с наклон нагоре 45°, успоредни, с длани надолу (напред), без пляскане (четвърти и пети такт) (Фиг. 1.4).

Публикувано изображение


Фиг. 1.4


4.  Ръцете описват дъга и успоредни отиват от дясната страна на тялото, както в изходното положение (6-и такт).

След това се повтаря същото движение до края на музикалния мотив. През време на целия музикален мотив ръцете отиват три пъти вляво с пляскане и два пъти вдясно без пляскане. (После ръцете се поставят на талията, едновременно тежестта на тялото се пренася назад върху левия крак.) При последния такт на мотива десният крак остава напред.

Публикувано изображение


II. Фигура. Връщане

Музика: Музикален мотив № 1 се изсвирва един път.

1. Ръцете са на талията (с палци назад тук и винаги при ръце на талията). Това положение на ръцете се запазва до края на музикалния мотив. Десният крак прави полукръг и застава зад левия (Фиг. 1.5).

Публикувано изображение


2. След това левият крак прави полукръг и застава зад десния и пр. - това продължава до края на музикалния мотив № 1.

При всяка стъпка се прави леко подскачане (пружиниране). Всеки полукръг се извършва за един такт на музикалния мотив. Правят се всичко 15 дъгообразни стъпки назад (полукръгове).

II. ДВИЖЕНИЕ


Изходно положение:

Ръцете продължават да са на кръста. Тежестта на тялото е на левия крак.

I.  Фигура. Напредване

Музика: Музикален мотив № 2 се изсвирва веднъж (всичко 33 такта).

1.Десният крак, който в края на предходната фигура остава назад, отива в полукръг пред левия крак, малко вляво от него (Фиг. 2.1), докосва с пръсти земята, връща се в полукръг зад левия, и в това време тежестта на тялото е все на левия крак (Фиг. 2.2). Туй движение на десния крак се повтаря два пъти (това обхваща първите четири такта на музикалния мотив).


Публикувано изображение


2.Десният крак прави крачка напред и стъпва; в същото време левият крак се вдига от земята (пети такт).

Същите движения се повтарят с левия крак също за 5 такта и т.н. - до края на музикалния мотив.

Публикувано изображение


Това движение се повтаря четири пъти с десния крак и три пъти с левия. Последното - четвърто - движение с десния крак е непълно и става така:

Той прави един полукръг напред, един назад, един напред и след това вече непосредствено почва връщането.

II. Фигура. Връщане.

Музика: Музикалният мотив № 3 се изсвирва един път (20 такта).

Връщането става тъй, както е описано при втората фигура на първото движение.

Правят се всичко 20 стъпки назад. При последния такт левият крак остава назад.

III.ДВИЖЕНИЕ


Изходно положение:

Ръцете си остават на кръста.

I.Фигура. Напредване


Музика: Изсвирва се музикалният мотив № 4, с пълните репетиции всичко два пъти.


1. Тежестта на тялото е на левия крак. Десният крак с леко прегънато коляно се изнася напред при слабо ритмично пружиниране на левия крак. През това време десният крак два пъти с пръсти докосва земята, като при третия път стъпва малко по-напред и поема тежестта на тялото (първите 3 такта) (Фиг. 3.1).

Публикувано изображение


2. След това левият крак прави същите движения пак за 3 такта.

Това се изпълнява 6 пъти с десния крак и 6 пъти с левия.

При последния такт десният крак остава назад, но той прави бързо полукръг напред и с това се приготвя за връщане.

Публикувано изображение


II. Фигура. Връщане

Музика: Музикален мотив № 5 се изсвирва веднъж.

Връщането става тъй, както е описано при втора фигура на първото движение.

Правят се всичко 13 стъпки назад. След това десният крак се прибира при левия, и така лицето се подготвя за следващата фигура.

IV.ДВИЖЕНИЕ


Изходно положение:

Ръцете на кръста. Краката прибрани.

I. Фигура. Единично въртене

Музика: Първата част на музикалния мотив № 6.

Левият партньор на всяка двойка с почване на музиката с 10 отмерени люлеещи се стъпки описва кръг около десния. Крачките са плавни, с леко прегънато коляно. Стъпва се леко, на пръсти, с едва забележимо люлеене на тялото. Кръгът се описва по такъв начин, че левият партньор се обръща вдясно, минава от предната страна на другия, после завива зад него и след това застава на първоначалното си място (Схема 2).

Публикувано изображение


През това време десният партньор стои на място, като тежестта на тялото му пада върху левия крак, а десният крак се изнася напред и с леко прегънато коляно прави 4 удара о земята с пръстите си, после прави крачка назад (се прибира назад до изходното си положение)** и при петия удар стъпва на земята (Фиг. 4.1 и 4.2).

Публикувано изображение


След това левият крак от първоначалното си място се изнася напред, прави 5 удара, като при петия удар стъпва на първоначалното си място.

II.  Фигура. Изпълнение на място

Музика: Изпълнява се втората част на музикалния мотив № 6.

Всички с изнесен десен крак правят по 3 удара о земята с пръстите на същия крак, който леко се докосва до земята.

После десният крак прави крачка назад (се прибира назад до изходното си положение) и с четвъртия удар стъпва на земята.

След това левият крак на мястото си прави 4 удара, като при четвъртия удар стъпва на първоначалното си място.

V.ДВИЖЕНИЕ


Изходно положение:

Ръцете на кръста. Нозете прибрани.

I.  Фигура. Единично въртене

Музика: Изпълнява се първата част на музикалния мотив № 6.

Публикувано изображение Публикувано изображение


Десният партньор на всяка двойка прави същото движение около левия (както е описано в първата фигура на предходното движение). Той започва да описва кръг около левия, като минава пред него, завива зад него и след това застава на първоначалното си място. Всичко това се извършва в 10 стъпки (Схема 3). При своето въртене той стъпва леко на пръсти, при едва забележимо люлеене на тялото (Фиг. 5).

През това време левият партньор прави същите движения, които са описани за десния при първата фигура на предходното движение.

II.  Фигура. Изпълнение на място

Музика: Изпълнява се втората част на музикалния мотив № 6.

Всички правят същите ритмични удари, както при фигура втора на IV движение.

VI. ДВИЖЕНИЕ


Изходно положение:

Ръцете на кръста. Нозете прибрани.

I. Фигура. Двойно въртене

Музика: Изпълнява се първата част на музикалния мотив № 6.

Публикувано изображение Публикувано изображение


В десет музикални такта, с 10 стъпки, левият и десният партньор на всяка двойка описват плавно кръгове (Фиг. 6). Всеки описва кръг по начина, по който се е движил при единичното въртене, като се има предвид следното:

Когато двамата минават отпред, десният партньор описва външния полукръг, а после, когато минават отзад, левият описва външния полукръг (Схема 4) (т.е. центърът на окръжностите не са точките А и В, а центрове, намиращи се на еднакво разстояние от двамата партньори, като центърът за десния партньор е малко по-напред от линията АВ, а за левия партньор центърът е малко по-назад от линията АВ).

Публикувано изображение


II. Фигура. Изпълнение на място

Музика: Изпълнява се втората част на музикалния мотив № 6.

Всички правят същите ритмични удари, както при фигура втора на IV движение.

Забележка. След изкарване на движения IV, V и VI, същите се повтарят още веднъж.

VII. ДВИЖЕНИЕ


Музика: Музикален мотив № 7.

Участващите във всяка двойка се приближават един към друг, хващат се за ръцете, като вътрешните им ръце (лявата ръка на десния партньор и дясната ръка на левия) се издигат високо над главата, а външните им ръце са хванати ниско долу, тъй че хванатите ръце образуват красив венец (Фиг. 7).

Публикувано изображение


При такова положение всички пеят музикалния мотив № 7.

Публикувано изображение


VIII. ДВИЖЕНИЕ


Музика: Изсвирва се музикалният мотив № 8.

С почването на мотива, който се състои от 26 такта, в началото на всеки такт ръцете леко пляскат малко по-високо пред гърдите, като дясната ръка е по-активна от лявата. След пляскането те се разтварят леко и се повдигат още малко нагоре. В това движение на ръцете се крие принципът на освобождението. В същото време всички изпяват музикалния мотив № 8: „Рай, рай, рай“ и пр. (Фиг. 8).

Публикувано изображение


Публикувано изображение


IX. ДВИЖЕНИЕ


I. Фигура.

Музика: Първата част на музикалния мотив № 9.

Изпяват се два пъти думите: „Кажи ми, кажи ми, кажи ми сладки думи две“.

1. Двете ръце се поставят една върху друга с длани, обърнати надолу, при което дясната е отгоре. През това време се изпява думата: „Кажи“ (Фиг. 9.1).

Публикувано изображение


2. После, при изпяване на думата „ми“ ръцете се разтварят дъгообразно, подобно на цъфнал цвят, като всяка от тях описва полудъга малко повече от 90 градуса. Това движение изразява разцъфтяване (Фиг. 9.2).

Същите движения се повтарят до края на музикалния мотив, при което става смяна на ръцете: най-първо дясната се поставя отгоре, после лявата, пак дясната и т.н. При всяка нечетна дума на горния текст ръцете са една над друга, а при всяка четна дума те се разтварят. Само при последната дума „две“ се правят и двете движения едно след друго.

Публикувано изображение


II. Фигура.

Музика: Втората част на музикалния мотив № 9.

Всички пеят думите: „Твойте думи две, сладки думи две“ (2 пъти).

Двете ръце се поставят по описания по-горе начин една над друга, с длани, обърнати надолу, при което дясната е отгоре. При това положение на ръцете се изпяват думите: „Твойте думи две“.

При разтваряне на ръцете се пеят думите: „сладки думи две“. Всичко това се повтаря два пъти. При повторението лявата ръка е над дясната.

Х. ДВИЖЕНИЕ


Музика: Изпълнява се музикалният мотив № 10.

Всички изпяват думите: „Туй е рай“ (3 пъти) и един път думите: „Туй е рай, рай“. (В 1-во време на 1-ви такт партньорите правят крачка встрани, като едновременно ръцете се разтварят хоризонтално встрани, на височината на раменете.)

През това време ръцете са поставени хоризонтално встрани на височина на рамената и правят 5 вълнообразни движения, подобно на летене (Фиг. 10.1 и 10.2) (при изпяване на думата „рай“ дланите се движат нагоре, с изключение на петия път, когато се движат надолу и нагоре).

Песента и петте движения се повтарят още веднъж.

Публикувано изображение


Публикувано изображение


Забележка: Описанието на тия упражнения не е достатъчно, за да се даде пълна идея за движенията при тях, тъй като те са по естество непрекъснати и плавни.

Ето защо желателно е оня, който ще прави упражненията, преди всичко да ги види и направи, след което настоящият текст ще му служи за припомняне.

Публикувано изображение


Публикувано изображение


Публикувано изображение


_______________________________________________________
* Уточнението отразява единствения и правилен начин, по който е изпълнявано това упражнение от създаването му до днес. Стъпването е винаги на първо време от такта (бел. състав.).

** Описанието на „крачка назад“ е неточност, която би могла да създаде погрешно впечатление. Това описание вероятно е целяло да подчертае, че няма пристъпване напред при сваляне на крака (бел. състав.).


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ