Тази музика се свири един път за първа фигура, един път - за втора фигура, и два пъти за трета фигура.
Кой на ранина става да играй (2) по зелената трева и на бистрата роса, (2) той ще бъде вечно млад, здрав и хубав, и богат; ще се учи най-добре, няма нивга да умре.
Рано ти стани, Слънцето посрещни (2) и запей със бодър глас, поиграй си ти завчас. (2) Бодра гимнастика, раз, два, три. Подвижи се и се спри. Смело пак тръгни напред, радвай се на Божий свет.
Изходно положение: Изпълнителите са наредени по двама в кръг, лявото рамо към центъра, краката прибрани, ръцете на талията, палци назад.
Ход на движенията:
Фигура първа
1-ви такт - 1-во време - десният крак добре опънат, описва почти полукръг (дъга от 120°) наляво и се поставя на пръсти пред левия (Фиг. 26.1).
2-ро време - десният крак прави почти полукръг и се поставя надясно на пръсти (Фиг. 26.2).
2-ри такт - 1-во време - както 1-ви такт.
2-ро време - десният крак, опънат, прави (почти) полукръг и се връща при левия.
3-ти такт - 1-во време - стъпка напред с десния крак.
3-ти такт - 2-ро време - стъпка напред с левия крак.
4-ти такт - 1-во време - стъпка напред с десния крак.
2-ро време - левият крак се прибира при десния.
5-и, 6-и, 7-и и 8-и такт - правят се същите движения, както при първите четири такта, само че с разменени крака.
Тези осем такта се повтарят до края на мелодията.
Фигура втора
1-ви такт - 1-во време - изпълнителите се хващат с вътрешните ръце, издигат ги на височина на главата - стъпка напред с десния крак (външните ръце остават на талията) (Фиг. 26.3).
2-ро време - стъпка напред е левия крак.
2-ри такт - както първи. (Изпълнителите са хванати за ръце, на второ време, когато левият крак е стъпил напред, двамата се повдигат леко на пръсти.)
3-ти такт - 1-во време - левият крак е напред, прави се залюляване назад върху петите, пръстите на краката се повдигат. Едновременно вътрешните ръце остават хванати, но се свалят надолу и назад (Фиг. 26.4).
2-ро време - залюляване напред върху пръстите на краката, петите се повдигат. Хванатите ръце се издигат напред и нагоре (Фиг. 26.5).
4-ти такт - както 3-ти такт.
Движенията се повтарят до края на мелодията.
Фигура трета
1-ви такт - 1-во време - стъпка напред с десния крак, едновременно ръцете се поставят на талията (Фиг. 26.6).
2-ро време - стъпка с левия крак напред.
2-ри такт - 1-во време - стъпка напред с десния крак.
2-ро време - левият крак се прибира при десния.
3-ти такт - 1-во време - странична стъпка надясно с десния крак на пръсти. В същото време ръцете се простират хоризонтално встрани (Фиг. 26.7).
2-ро време - десният крак се прибира при левия, едновременно ръцете се поставят на талията.
4-ти такт - също както трети.
5-и такт - 1-во време - добре опънат, десният крак се изнася напред на пръсти. Едновременно двете ръце хоризонтално напред (с длани надолу). (Фиг. 26.8)
2-ро време - десният крак се прибира при левия и едновременно ръцете се поставят на талията (Фиг. 26.9).
6-и такт - също както пети.
7-и такт - 1-во време - стъпка напред с десния крак и едновременно двете ръцете хоризонтално напред.
2-ро време - стъпка с левия крак напред и едновременно ръцете се поставят на талията.
8-и такт - както 7-и такт (но при 2~ро време левият крак се прибира до десния).
9-и, 10-и, 11-и, 12-и, 13-и и 14-и такт - правят се същите движения, както при 3-ти, 4-ти, 5-и, 6-и, 7-и и 8-и такт, но с разменени крака.
От 15-и до 26-и такт се повтарят движенията от 3-ти до 14-и такт.
Третата фигура се повтаря отначало (движенията в 1-ви и 2-ри такт са като тези в 7-и и 8-и такт).
Обяснение: С три фигури - полукръгови движения на единия крак пред другия, люлейни стъпки последователно върху двата крака и паралелни движения на ръцете и нозете.
С първата фигура се хармонизират силите на човешкия организъм. При втората фигура стъпваме ту на петите, ту на пръстите на краката. Петата отговаря на физическия свят, а пръстите - на умствения свят; когато стъпваме на пети, възприемаме от физическия свят, когато стъпваме на пръсти - от умствения свят. И в двата свята уреждаме противоречията, които съществуват.
И трите фигури отварят път за правилно използване на дадените от Природата блага.