Мисълта започва с вътрешната Светлина. Светлината е резултат на Мъдростта. Само при Светлината може да има знания.
Напредналите Същества живеят в непреривна Светлина. Великото Разумно начало е Светлина без никакви сенки.
Дето има Светлина, има Знание, а пък дето има Знание, има друг подтик – подтик към простор и Свобода.
У ч и т е л я
ПРОУЧВАНЕ НА ПРИРОДАТА ПО ФОРМА,
СЪДЪРЖАНИЕ И СМИСЪЛ
Трябва да се отвори път за едно висше Знание, което ще ни донесе непосредствена връзка с принципите на Живата Природа.
То ще даде нови методи и възможности на науката, ще отвори нови пътища за изследване.
У ч и т е л я
Учителя дава нови методи за изследване на Природата. Той така формулира новия път, по който трябва да тръгне науката в своите изследвания:
Природата трябва да се проучва по форма, съдържание и смисъл.
Учителя си служи със следното сравнение, за да изтъкне необходимостта от изучаването на Природата от това тройно гледище:
Всяка буква е ценна дотолкова, доколкото има отношение към другите букви.
Буквите не трябва да се изучават поотделно, а трябва да се изучи отношението им една към друга.
Физическият свят е дотолкова ценен, доколкото има отношение към другите светове.
И дотолкова той ще бъде понятен, доколкото се изучава връзката му с другите светове.
Изучаване на Природата по форма значи изучаване външната страна на явленията – фактите.
Изучаване на Природата по съдържание значи изучаване на Силите, които организират и строят формите.
Изучаване на Природата по смисъл значи изучаване на Разумното, което дава направление на Силите, които създават формите и които приготовляват общото развитие в Природата.
Изучаването на Природата по форма, съдържание и смисъл ни довежда до Великата Божествена Мъдрост, която хвърля светлина във всички области на живота и ни дава творчески методи за работа и приложение.
Изследването на Природата от това тройно гледище ни дава пълна картина за действителността.