НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ПОСЛЕДОВАТЕЛИ НА УЧИТЕЛЯ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

Х. МЯСТОТО НА ДУХОВНО-КУЛТУРНОТО НАСЛЕДСТВО НА ПЕТЪР ДЪНОВ В БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛНА И КУЛТУРНА СРЕДА

  Учението на Бялото Братство 2 - Константин Златев
Алтернативен линк

Х. МЯСТОТО НА ДУХОВНО-КУЛТУРНОТО НАСЛЕДСТВО НА ПЕТЪР ДЪНОВ В БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛНА И КУЛТУРНА СРЕДА


1. Факти и взаимодействия


В рамките на своята близо петдесетгодишна дейност на пропо­ведник, мислител и Учител на ББ в България Петър Дънов изнася между 7000 и 8000 беседи, лекции и сказки. До момента те са изда­дени в над 400 тома, без да броим тематичните книги, представля­ващи сбирки с цитати от Словото на българския духовен Учител с определена конкретна насоченост.

Едва ли съществува важен проблем в областта на науката и из­куството, по отношение на който Учителят П. Дънов да не се е из­казвал и/или да не е предоставил в общодостъпна форма фунда­ментални жалони и напътствия за неговото изясняване. Ако изсле­дователите и квалифицираните кадри във все по-стесняващите се сфери на човешката специализация се заемат със задълбочено изу­чаване на стотиците томове беседи, със сигурност всеки от тях ще открие за себе си ценни, оригинални и неповторими указания. Ре­дица от тях проправят радикално нови пътища за решаването на кардиналните въпроси не само за научното познание - рационално по своя характер, но и се вписват по удивително хармоничен начин в безкрайно богатата палитра на живия живот.

Всичко изнесено дотук в настоящия лекционен курс по повод личността на Учителя Петър Дънов и създаденото от него духовно общество "Бяло братство" ни дават предостатъчно основания да констатираме, че учението му е явление с изключителна стойност в нашата социална и културна действителност.

Философите определят това учение като еклектично, теософско и мистично. Християнските богослови - като нехристиянско и анти- църковно. Рационалистите обръщат внимание на неговата подчер­тана ориентация към непосредствената практика. А ето как самият П. Дънов отговаря на шест въпроса, предявени му официално от държавната власт на 02.10.1937 г. и засягащи отношението на про­повядваното от него учение спрямо най-важните елементи от база­та и надстройката на обществото. Въпросите са следните:

1. Относно официалното вероизповедание на държавата и Цър­квата.
2. Относно държавата, организацията, властите и законите в стра­ната.
3. Относно правораздаването и съдийската колегия.
4. Относно обществения строй в страната.
5. Относно народната българска армия.
6. Относно брака, семейството и морала на страната.


Ето и подробния отговор на Учителя П. Дънов, който привежда­ме без всякакви изменения:

"В природата съществуват три порядъка: идеален, реален и материален. Към първия спада Бог, природа и човек. Към втория спада народ, държава и личност. Към третия - мозъчна, симпа­тична нервна система, дихателна и храносмилателна системи.
Религията е един институт, който има за задача и цел да възпи­тава човешката личност, нейните чувства, постъпки, да го държи във връзка с Божественото. Човек трябва да обича Бога, ближния си и народа си, да почита и уважава всичко онова, което Бог е създал. Към тази българска религия и Църква, която служи на своя народ за неговото повдигане и облагородяване, моята любов е към тях.
Българската държава е външната страна на българския народ. Тя съдържа всички възможности, в които той може да се прояви.
Държавата е един отличен институт, който спомага на българс­кия народ да подобри отношенията си с всички други държави и народи. Българската държава е едно благо за народа. И всички ония, които й служат, за да поставят ред и порядък, да извоюват свободата на своя народ, вършат една благородна работа. Ние не поддържаме революцията. Ние поддържаме еволюцията, онзи Бо­жествен процес, който постоянно повдига и подобрява живота на човечеството.
За съдийската колегия и органите на правосъдието ние имаме почитание, понеже такъв институт съществува и в природата, и в човека - като съвест. Всички примери, които ние сме привеж­дали в своите лекции, имат за цел да уяснят какъв трябва да бъде човек и изобщо какви да бъдат хората, на които говорим. Ние сме привеждали много похвални примери за дълбокото съзнание на съ­диите.
Ние в нашите речи не сме имали никаква умисъл да обидим това, което е добро, разумно, честно и справедливо в съдийската колегия.
Относно обществения строй в страната нашето желание е било винаги да се подобрява, без ненужни сътресения и всичко да става разумно.
Относно Народната българска армия, тя е орган на държава­та за запазване реда и порядъка в нея. Каквото казахме за държа­вата, това включва армията. За военните сме включвали много добри примери.
Относно брака - той е най-старият институт в природата.
Ние поддържаме еднобрачието и пълна семейна чистота.
Поддържаме също, че във всяко семейство трябва да има две деца, брат и сестра. Семейството е образ каква трябва да бъде държавата, религията и народът. В семейството бащата предс­тавлява онзи, който царува, майката - онази, която отхранва и възпитава. Бащата и майката са образ на ония, които в бъдеще ще управляват.
Затова сме обръщали внимание на добрите майки и бащи, кои­то стават основа и строители на бъдещето.
Никога не сме подбуждали никого към вражда или омраза към когото и да е. Всякога сме говорили за любовта и за взаимното уважение и почит.

4 октомври 1937. Дънов "


Както е видно, основният акцент в теоретичната концепция на Учителя на ББ у нас е поставен върху човека - неговото място в този свят и неговото бъдеще. Върху фона на този логически и смислов център гравитират идеите за Бога, света, живота, познанието и мо­рала, но без да губят собствената си значимост. Създателят на учени­ето твърди, че изхожда от една неизменна основа - християнството, влизайки по този въпрос в антагонистично противоречие с Църквата.

Около идеите на Учителя П. Дънов се формира общност от идей­ни последователи, независимо от десетките хиляди "редови" чле­нове на Братството. Това е онази група от няколко десетки личнос­ти с университетско образование, които се занимават активно с из­ложението, разпространението и доразвиването на учението. Този феномен най-малкото по формален признак би могъл да бъде опри­личен на философска школа.

Като цяло Учителят на ББ в България разгръща своята дейност сред условия, които не са особено благоприятни за успеха на дело­то му. Преди всичко обществената среда се отличава с ниска степен на зрелост в културно отношение. Недвусмислени признаци на та­зи й характеристика са тесногръдата нетърпимост към чуждото мне­ние и отсъствието на истинска веротърпимост. Социалната атмос­фера не предлага подходящи предпоставки за проявата на ярки ха­рактери и мащабно новаторство. Родното, българското бива откро­вено подценявано - за сметка на бързо прогресиращото чуждопоклонничество (специфика на нашия национален манталитет, с която можем спокойно да се "похвалим" и днес, в зората на XXI век и третото хилядолетие). Обществените процеси са белязани със зна­ка на грубостта, безпардонността и откритото насилие, с ниска проба интригантство и публично оклеветяване. Особено последното не­веднъж е било отправяно с размаха на мътен лавинообразен поток срещу Учителя П. Дънов. Освен всичко останало той работи сред една порядъчно обезверена интелигенция, сред общество, лишено от идеализъм и дългосрочни цели на развитието си.

Пред вид всичко горепосочено резултатите от духовно-културната дейност на Учителя Петър Дънов биха могли да бъдат окачес­твени без преувеличение като значителни. Безспорните му успехи - в съответствие с оценката на негови съвременници и нашата соб­ствена - се дължат преди всичко на духовно издигнатата му личност, на забележителната му нравственост и извисен интелект, както и на огромното непосредствено въздействие, което той упражнява спрямо своите последователи. Неговият личен живот е в пълна хармония с проповядваното от него учение. Този факт не може да бъде отречен дори и от най-отявлените му опоненти. Даже и фи­зическото му състояние говори несъмнено в полза на защитаваните от него идеи и принципи. Достигнал преклонната възраст 80 години, той винаги, без изключение, се е отличавал с цветущо здраве, неизтощима енергия и динамичност на личността. Изобщо следовни­ците му съзират в негово лице олицетворен онзи жив идеален образ, който той изгражда в съзнанието им като цел на техните постиже­ния в далечното бъдеще. Той никога никого не цитира - освен Еван­гелието. Винаги говори с вътрешната увереност на човек, който е изпитал сам и е напълно сигурен във валидността на тезата, която отстоява. В беседите и личните си разговори той никога не влага изкуствен патос. От тях като правило струи топлотата и съзидаващата мощ на вдъхновената мисъл и чувство, бликащи от чистите дълбини на една велика душа. На тази му характеристика очевидно се дължи способността му да докосва и най-нежните струни на чо­вешката психика и да завладява сърцата на своите слушатели. Всич­ки негови най-приближени последователи са били дарени от него и със съвет в най-мъчителните мигове на своя живот, при тежки из­питания и болести на тялото или душата, с премъдрите му настав­ления на духовен Пастир и Учител. За всички тях той е - без коле­бание в преценката - истински духовен баща, към когото те питаят чувство на трогателно благоговение и най-искрена признателност.

Безпогрешният съдник - Времето, тепърва ще се произнесе окон­чателно за грандиозното Дело на Учителя Петър Дънов и за пос­тигнатите от него резултати. Едно, обаче, е вече ясно днес - шест десетилетия след заминаването му от този свят на преходността: неговото Дело притежава общочовешки духовен и културен ха­рактер. То ни най-малко не би могло да бъде оценено и измерено с недозрелия аршин на тесни партийни, групови или дори национални интереси. То отдавна е събудило постоянно нарастващ интерес от­въд границите на България и обикаля победоносно и триумфално петте континента на планетата Земя.

Понастоящем, когато страната ни все още преминава през бо­лезнено продължителния и труден процес на демократизация, зна­чимостта на това свещено Дело нараства неимоверно много. В со­циална обстановка, белязана от циреите на корупцията и рекетьорството, на безогледната алчност и кариеризъм, на зле разбраните пазарни принципи и частнособственически интереси, на лавино­образно прогресираща бездуховност и вездесъща кичозност - епо­ха на чалга, мутри и мафиоти без скрупули, безлични, ала всемогъ­щи, - точно в тези тъй смутни и превратни времена учението на ББ, представено от Учителя П. Дънов, представлява магическо разков­ниче за извоюване баланса на обществените везни. И това е така, понеже то носи еволюционния импулс на живота и напредъка: ли­чен, национален, планетарен. Гаранциите за положителните резул­тати от прилагането на това безсмъртно Слово са заложени в него­вия чист духовен идеализъм, изпълнен със заряда на могъщото въз­питателно въздействие както върху отделния човек, така и върху социалната среда като цяло. И подобно на все още недостатъчно познатото и признато богомилство отпреди единадесет столетия, от­хранено също от мистичната и свободолюбива душа на българина - дало първия съществен тласък на Ренесанса и Реформацията в уж по-цивилизованата част на Стария континент, наследството на великия български духовен Учител Петър Дънов несъмнено предс­тавлява безценен принос към съкровищницата на общочовешката духовност и култура.


2. Общественият отзвук


В началото на разглеждането на тази подтема бихме искали да поставим един твърде важен за нейното съдържание въпрос и да се опитаме да му отговорим в светлината на целите, които сме си пос­тавили с настоящото изложение. Въпросът е: "Що е духовно-културен феномен и как той се вписва в обществената действителност?"

Без съмнение под духовно-културен феномен (от лат. феномен = явление) би следвало да разбираме такова явление в панорамата на една обществена среда - национална, регионална, континентална, планетарна, - което внася качествено нови елементи в нея, ражда нови критерии за оценка на реалностите, отговаря на водещите им­пулси на епохата и полага основите за конструктивен градеж, насо­чен към бъдещето. Връзката между духовността и културата също е безспорна, понеже първата създава вътрешните предпоставки за осъ­ществяването ръста на втората, а културата на свой ред изгражда формите, в които се излива и изразява духовността на времето. Без ни най-малко да претендираме за изчерпателност на тези дефини­ции, ще си позволим да ги използваме като база за по-нататъшните ни разсъждения.

Явленията в духовно-културния живот на обществото са жалони, бележещи неговата зрелост, автентичността на постигнатото към конкретния исторически момент, степента на неговото развитие ка­то самостоятелна, самоподдържаща се система от обекти и субекти на социума. И двете реалии - духовността и културата (независимо дали ги разглеждаме като обособени същности на обществения жи­вот или в тяхната жива взаимовръзка), принадлежат към надстрой­ката на обществения организъм. На пръв поглед те нямат пряк кон­такт с базата му - съвкупността от производителни сили и произ­водствени отношения. Но това е вярно, само ако разглеждаме об­ществената структура в тесните рамки на материалната обуслове­ност. Идеална по своя характер, надстройката в най-висока степен предопределя вътрешните процеси в базата, създавайки предобразите, идеите и платформите, върху основата на които се трансфор­мират и компонентите на базата. А с това настъпват и радикалните изменения в социалната среда като цяло.

И тъй като този лекционен курс е предназначен да изследва духовно-културния феномен "учението на Бялото братство" и място­то на духовно общество "Бяло братство" в българската обществена действителност, наложително е да потърсим приложението на гор­ните теоретически разсъждения към спецификата на тези конкрет­ни реалности. А това би било невъзможно, ако не сверим часовни­ците си с историческите факти (част от които вече изнесохме в т. 1) и не потърсим резултатите от обратната връзка в посока от общес­твената среда към субектите на разглежданите духовно-културни явления.

По време на земната изява на Съществото, известно с истори­ческото име Петър Константинов Дънов, отделните кръгове и прос­лойки на българската общественост са реагирали по различен на­чин спрямо организираното от него духовно движение "Бяло братс­тво". Пред вид заглавието на настоящата тема от особено значение за разкриване търсените измерения на разглеждания духовно-културен феномен е да проследим резонанса, който предизвикват дви­жението и неговите идеи сред определени сфери на родната инте­лигенция. Установено е, че двама от най-видните интелектуалци на епохата у нас - Иван Вазов и Стоян Михайловски, са посетили бе­седа на Учителя П. Дънов по времето, когато те са се провеждали в клуба на радикалите (в."Български бранител", бр.108/Х.1939 г., "В стана Изгрева край София"). Патриархът на българската литерату­ра Иван Вазов очевидно се е отнасял с уважение към личността на Петър Дънов, наричайки последователите му "добри хора" (свиде­телство на поетесата Олга Славчева). В същия период - 1919-1920 г., Константин Величков отишъл на беседа на Учителя на ББ у нас и след това публично заявил за него: "Ние имаме достоен човек - човек, който е проявил характер и достойнство (става въпрос за времето на войната - бел. К. З.). Тоя човек е Петър Дънов" ("Наши видни хора за Учителя" - ръкопис от архива на д-р Ст. Кадиев, с. 2). За Стоян Михайловски се смята, че е бил противник на Учителя П. Дънов, но след първата си среща с него се е изказал, че: . .Нам са нужни човеци като Дънова, за да насочат правилно развитието във всички отрасли на новата ни държава" (в. "Български брани­тел", бр.109/XI-XII. 1939 г.).

Известният драматург Ст. Л. Костов пък написва остра сатира срещу движението - пиесата "Пред изгрев слънце", която се играе в Свободния театър в София през сезона 1921-1922 г. Същата пиеса, под ново заглавие - "Учителят", бе представена от Телевизионния театър на 01.01.1990 г. по тогавашната Първа програма на Българ­ската национална телевизия (от 20,30 ч.). Излъчването на поста­новката бе посрещнато с остър протест от страна на духовното об­щество "Бяло братство", което изпрати протестно обръщение до то­гавашния председател на Комитета за телевизия Филип Боков. Тек­стът на обръщението бе излъчен и по радио "Свободна Европа" в първите дни на м. януари 1990 г. Акцията на ББ обаче остана без последствия.

Специално внимание на Братството бива отделено в представи­телното издание на Съюза на столичните журналисти - "Общ го­дишник на България" (1923-1925 г., с. 229), където се посочва, че те, белите братя и сестри, ". са най-значителното и най-силното духов­но религиозно общество". Разбира се, трактовката на ББ като "рели­гиозно общество" е твърде спорна, но не това е най-важното в слу­чая. Показателен е и фактът, че в "Българска енциклопедия" на Н. Данчов (1936 г.) са посветени специални статии на Петър Дънов и Бялото братство. Учителят П. Дънов е наречен "основател на българ­ското духовно движение "Бяло братство" и е оценен като "вдъхновен и увлекателен проповедник". Същността на самото движение е разк­рита по следния начин: "Като стои върху учението на теософията, пригодено към християнството, това движение ратува за нова духов­на култура, която да пресъздаде и обнови народите и цялото човечес­тво, да ги подготви за по-възвишен живот на земята и да им обясни тайните закони, които управляват невидимите светове." В това един­ствено за този период представително издание включването на ста­тии за ББ, и то с подобна оценка, означава реалното му признание като факт и явление на обществено-културния живот.

През 1926 г. видният евангелистки деец, писател и публицист Стоян Ватралски присъства на събора на Братството и публикува впечатленията си в очерк под заглавие "Кои и какви са белите бра­тя". Той смята Учителя П. Дънов за фактор от общобългарско зна­чение, който може да бъде сравнен само с Махатма Ганди, и посоч­ва за това две основни причини: 1) неговото силно прихватливо учение; и 2) неговите добри, предани ученици, т. е. характера, кой­то той е възпитал у тях (Ст. Ватралски, "Кои и какви са белите братя", С. 1926, с. 25-26).

По време на тоталитарния период в България (1944-1989 г.) те­мата за личността и учението на Петър Дънов, както и за създаде­ната от него духовно общество "Бяло братство", бе откровено табу. Атеистическата идеология на управляващата БКП не допускаше от­клонения от "марксистко-ленинската философия" и "научния ко­мунизъм". Всички духовни и религиозни общности и църкви бяха поставени под строго наблюдение и контрол, свободата на словото и вероизповеданието фигурираше само в конституцията на държа­вата, но в житейската практика крееше под оловен похлупак. След като ББ у нас години наред бе поставено извън закона и бе иззето цялото му имущество, во главе с десетките хиляди томове издадени сборници с беседи на неговия Учител, то получи регистрация като религиозна общност в съответствие със Закона за вероизповедани­ята. Разбира се, дейността му бе сведена до минимум, а организа­ционната работа вътре в него бе осъществявана в полулегални ус­ловия. Така то посрещна зората на демократичните преобразува­ния в България през 1989 г. - лишено от всякаква материална база и поддръжка от страна на държавните органи, ала със съхранена структура и опазено духовно-културно наследство от своя Учител и основател. (По-подробно на тези проблеми ще се спрем по-нататък в рамките на обособена тема от този лекционен курс.)

От 1990 г. насам книжният пазар у нас не би могъл да се оплаче от липса на публикации от и за Учителя П. Дънов и ББ. Напротив, неговият духовно-езотеричен раздел буквално е наводнен с този род литература. Издателствата, които отпечатват книги и периодични издания с такова съдържание, отдавна надхвърлят първата десети­ца от числовия ред. Ала от гледна точка на изследваната тук тема по-важно е какво казват другите, т. е. външните за ББ личности и организации, за белите братя и сестри и техния духовен Учител Петър Дънов.

Тъжната истина е, че българската общественост все още не е достатъчно запозната с истината за Учителя на ББ у нас и за създа­дената от него духовна общност. Все още битуват схващания и оцен­ки, натрапени през тоталитарната епоха, а и отпреди нея - когато Православната църква в България е воювала открито срещу движе­нието и неговия водач. Все още мнозина възприемат духовното об­щество "Бяло братство" като секта - тоест като организация извън християнската Църква, едва ли не с антицърковна идеология и прак­тика.

Но, слава Богу, има и изключения. Ето и две от тях.

1) Издателска къща "Кибеа" (едно от най-авторитетните и попу­лярни издателства в страната, с подчертан вкус към духовната проб­лематика и с публикувани до момента десетки бестселъри в тази област) пусна през 1997 г. на книжния пазар луксозното издание "Духовни водачи на България (духовници, учители, будители)", от серията "Наследство". Авторът Боян Обретенов е включил в сбор­ника и очерк за Учителя Петър Дънов и духовното общество "Бяло братство" под заглавие "Училище по човещина" (с.63-65). Той оп­ределя облика на Учителя на ББ у нас по следния начин: "Богослов и лекар, изградил върху основата на християнството свое учение с приложение в ежедневния живот за лично физическо, духовно и морално усъвършенстване и за установяване на нови, по-съвърше­ни контакти с природата и Бога, което се разпространява бързо в България и намира съмишленици в много страни из Европа и в Америка." Относно дейността на българския духовен Учител авто­рът отбелязва: "Чете и публикува множество беседи, открива шко­ли за младежи и за възрастни, ръководи живота и заниманията на Бялото братство, образувано от последователи на учението му. Ос­тавя значимо теоретично творчество, както и музикални творби, свързани с цялостния му светоглед. Смятан от официалната право­славна българска църква за сектант."

В самото начало на посочената статия Б. Обретенов привежда една мисъл на Учителя П. Дънов, достойна да послужи като мото на цялата му житейска изява: "Ако аз съм дошъл да говоря това, което проповядват други, нямаше нужда да идвам. Аз проповяд­вам Христовото учение, което трябва да се приложи в живота поне в малък размер, а именно - в отношенията между бащи и майки, синове и дъщери, слуги и господари." В рамките на изложе­нието е предложена и кратка, но извънредно съдържателна - нелишена и от поетичност - дефиниция на духовната общност "Бяло братство" като духовно-културен феномен, присъщ за българската действителност: "цялостно и пълноводно духовно движение" (курсивът мой - К. З.). Б. Обретенов е успял да съзре и мистичната връзка между богомилството и организираното от Учителя на ББ в България движение: "Превръщането на религията във вяра Петър Дънов започва оттам, където бяха стигнали и спрели богомилите." И в една подобна приемственост няма нищо еретично - независи­мо от опитите на БПЦ да постави под общ сектантски знаменател и двете забележителни явления в многовековната българска история: "Д-р Дънов не е еретик. Той не воюва с никого. Не подлага на съм­нение християнството - такова, каквото го е утвърдила църквата. Той само се съмнява в ефективността на действията на църковниците, превърнали вярата в професия, в тяхната способност да нап­равят от Христовото учение "практика за всекидневния живот " и да помогнат чрез него на българите, "остарели от безлюбие"."

Авторът на очерка, черпейки сведения от спомени на ученици на Учителя П. Дънов, подчертава "пълната безкористност на под­будите и мотивите, с които е поел пътя на Учител". И подкрепя твърдението си с едно справедливо наблюдение, доказано несъмне­но с фактите от жизнения път на Петър Дънов: "Той не заема поза­та на мистичен пророк или на вожд, жаден за фанатични привър­женици, ласкаещи самолюбието му. Не извлича и никаква матери­ална изгода от мисията си. Като изключим библейската брада, ще видим един "спретнат и изящен мъж, с елегантна походка и хармо­нични движения", почитател на математиката и познавач на естес­твените науки, влюбен в музиката и в природата, школуван цигу­лар и страстен турист, намерил ключ към природосъобразния и ес­тетически наситения живот." Според Б. Обретенов речта на Учителя П. Дънов е "проста и разбрана, без външни ефекти". Единствените амбиции и цели, които основателят на ББ влага в своята дейност, "могат да се сведат до едно полезно и приложимо "ръководство по всекидневие": "Да се научиш да мислиш, да се научиш да превъз­могваш себе си и да превръщаш отрицателните мисли в положи­телни, да работиш за прогонване от себе си на себичността, его­изма, страха и суеверието." Или, както самият духовен Учител синтезира: "Това е Учение на Живота, а не на буквата." Авторът на статията стига до извода, че "вярата, която (Учителят П. Дънов) иска да възстанови у българите, в ръцете му приема образа на "хля­ба, с който се храним, без да правим химически анализ на съдър­жанието му".

Б. Обретенов в своето кратко изследване изнася и обстоятелство от периода на следването на П. Дънов в САЩ - 1888-1895 г.: полу­чаването на докторска титла по богословие с дисертационния труд "Науката и възпитанието" (неговата първа авторска публикация). Дванадесетте години, които Учителят на ББ прекарва в обиколки из България, посветени на изнасяне на лекции и сказки и изучава­не психологическия портрет на неговите сънародници, дават осно­вание на автора да го определи като "един от най-верните и точни народопсихолози". И да достигне до безспорно вярната констатация: "Той (Учителят П. Дънов) усеща, че загубената вяра не е просто вид атеизъм, а липса на обединяваща ръководна идея, която дава смисъл на живота на народа, на нацията. Вижда безсилието и кра­ха на националните идеали, рисковете и опасностите, които крият социалните движения и идеи. И избира посока за дейността си, която е най-подходяща за народ с такава психологическа нагласа - издигане, усъвършенстване и промяна на всяка отделна индивиду­алност, уреждане на личното житейско и морално стопанство на всеки и превръщане на голямата идея в идея на всеки малък живот."

Визирайки широката "социална, професионална и географска пъстрота на ББ", авторът на статията установява, че Учителят П. Дънов "е намерил онзи общ език и общ път, от които българите са се нуждаели и се нуждаят". По този път на разсъждения изкриста­лизира и изключително стойностното заключение: "Братството не е съзаклятие или тайна ложа, то е морална общност." И на финала на очерка е поставена поантата в Делото на Учителя на ББ у нас - изграждането на човещината в съзнанието на всекиго от нас, духовно-нравственото извисяване на всяка човешка индивидуалност, издигането в ранга на обществен идеал живота за Цялото. Сиреч събирането на "плодовете на една вяра, която може да промени живота". За българския народ, живял векове в условията на робс­тво, Учителят П. Дънов формулира тази вяра "ясно, разбираемо и привлекателно": "Искам да оставя у вас мисълта да бъдете вина­ги свободни по ум, сърце и душа."

2) През същата 1997 г. издателство "Репортер" пуска от печат друга книга с подобно съдържание. Заглавието й е "100 най-влия­телни българи в нашата история". Нейни автори са известният наш историк проф. д-р Андрей Пантев и Борислав Гаврилов. Както и в по-горе разгледаното издание, в текста фигурира статия за Учителя Петър Дънов (с. 132-134), представен под номер 37 в списъка от стоте българи, оказали с живота и дейността си най-забележително въздействие върху хода на родната история.

Автор на очерка за Учителя П. Дънов е Андрей Пантев. За мото на това свое изложение видният представител на българската исто­рическа наука е избрал следните думи на Учителя на ББ в нашата страна: "Един ден българите ще разберат, че аз съм им бил голям приятел. Но когато си замина, не искам никакви паметници и ако ми направят, ще ги разруша." Очевидно А. Пантев е прозрял дъл­боката истина, че всеки автентичен Пратеник на Божествения свят притежава преди всичко огромна, необяснима за обикновеното дел­нично съзнание скромност. В стремежа си към пълна научна и ака­демична обективност той определя личността на българския духо­вен Учител по такъв начин: "Не са чак толкова много българите, поставили началото на ново религиозно учение или духовна школа, която и днес продължава да има последователи и чиито постановки и дълбок философски смисъл все още чакат своята реална прецен­ка и място в нашия духовен живот." След което нарежда Петър Дънов до такива колоси в българската духовност и култура като св. Климент Охридски и "легендарния" поп Богомил. Според А. Пантев: "Цялото огромно наследство на този забележителен българин би могло да се сведе до три основни начала: "Любов, която носи изобилния и пълен Живот; Мъдрост, която носи пълното знание и Светли­на; Истина, която дава пълната и безгранична Свобода" (кур­сивът е на А. Пантев - бел. К. З.).

Авторът на текста потвърждава изнесеното и от Б. Обретенов в по-горе разгледаното издание твърдение, че издадената през 1896 г. книга на Учителя П. Дънов "Науката и възпитанието" представля­ва негова докторска дисертация, защитена успешно по време на прес­тоя и следването му в САЩ (1888-1895 г.). А. Пантев вижда насо­ката на този жалонен писмен труд на българския духовен Учител в разгръщането на "идеята за търсене на скрития смисъл в Свещените писания". Изследвайки гносеологията в учението на ББ, предста­вено от Учителя П. Дънов, историкът отделя специално внимание на "разсъжденията на Петър Дънов за същината и перспективите на съвременното познание", като цитира негова мисъл по този въп­рос: "Сянката е следствие на светлината. Да отричаш Великото, значи да отричаш причината, а да приемаш следствието - сянка­та. Сегашната човешка наука е наука на последствията, наука на сянката. Има светлина без сенки, но не съществува сянка без свет­лина. "

По-нататък на читателите е предложена позиция на автора от­носно същността на теоретичната схема на Учителя П. Дънов и създадената от него духовна общност "Бяло братство" - позиция, която му прави чест със своята обективност и безпристрастност: "Учението на Бялото братство, както се наричат последователите му в България, не е нито църква, нито секта. То повече наподобява школа, която освен своята философска страна има и практическа насоченост." Доловил съвършено вярно ярко изразения практичес­ки характер на Учителевото Слово, А. Пантев отива и значително по-далеч - той отхвърля погрешните схващания на редица автори­тети от времето на П. Дънов до наши дни, дефиниращи изградено­то от него духовно движение "Бяло братство" като секта, т. е. противоцърковно общество. Този тъжен рецидив на ограниченото мис­лене за жалост дори и днес още не е преодолян от йерарсите на Българската православна църква и от повечето православни богос­лови у нас.

Готови сме безрезервно да подкрепим автора на статията и в друго негово твърдение: "Дънов е сред първите, които заговарят за Новата епоха (ерата Водолей) и може да бъде възприет като един от предте­чите на типичното за западното постиндустриално общество инте­лектуално и социално течение, наречено Ню Ейдж - обобщено като "движение за придаване свещен смисъл на живота"." Нещо повече - посочената от Учителя на ББ в България за първа година от пре­ходния период към ерата на Водолея, 1914-та, предлага точен ори­ентир на изследователите и специалистите в областта на астроло­гията, в частност, и на езотеричното познание, като цяло.

Достоен за уважение е и финалът на А. Пантев с подчертания му стремеж към конструктивно обобщение, изградено върху здра­вата основа на фактите и изкристализиралата лична преценка: "Пря­ко или косвено Петър Дънов участва в съдбата и живота на българ­ския народ. Неговият позив за добродетели, разумни отношения, целесъобразен живот, здраво семейство и стремеж към знания е при­ет от хиляди негови последователи както в България, така и по све­та."

Единствената теза на автора, която - по наше мнение - е непри­емлива от гледна точка на историческата истина и духовното съ­държание на събитието, е концентрирана в думите му: "Около смър­тта на Петър Дънов съществуват някои неясни моменти - дали е самоубийство, убийство или естествена смърт." Макар че А. Пантев не се ангажира с категорично становище, самото споменаване от негова страна на вариантите "самоубийство" и "убийство" вече го отдалечава чувствително от действителната стойност на разглеж­дания факт. За един учен с толкова широка ерудиция и висока обща култура, но непритежаващ нужните езотерични познания, подобен пропуск все пак е напълно извиним. Той не е могъл да знае споде­леното от Учителя П. Дънов сред съвсем тесен кръг най-приближе- ни ученици, че първоначално е било предвидено Учителят на ББ у нас да пребивава 120 години във физическо тяло. Ала идването на власт в България на комунистите-безбожници и началото на техни­те репресии срещу религиозните и духовни общности у нас, които не подминават и ББ, предизвиква необходимостта от промяна в та­зи програма. Истината за кончината на Учителя Петър Дънов е, че той е допуснал едно сериозно заболяване да сложи край на зем­ния му живот. Не може и дума да става за самоубийство или убий­ство! Давайки си ясна сметка, че ако позволи на управляващата комунистическа сган да го подложи на репресии и дори да отнеме чрез насилие живота му, това неминуемо би довело до страшни кармически последствия за България и нейния народ (по примера на хилядолетното изгнание на евреите след разпъването на Иисус Хрис­тос), великият духовен Учител взема решение по естествен път да приключи мисията си на тази планета. За духовно просветения чо­век такава развръзка почива върху желязна логика. За невежите тя предлага пребогат материал за спекулации и словоблудство. Всеки отговаря за себе си!

Разгледаните две заглавия от последните години - в периода на демократични преобразувания в България, на границата между две столетия и хилядолетия - изпълват с оправдан оптимизъм искрено търсещите в Духа. Двата изследвани по-горе очерка за Учителя П. Дънов биха могли да бъдат определени като бели лястовички върху изпъстрения с най-разнообразна палитра цветове небосклон на бъл­гарската духовност и култура. Небосклон, все още нелишен и от тъмните облаци на скудоумието, откровената посредственост и добре премерената, егоистично обоснована враждебност към инакомислието. Обстоятелството, че този титан на Божествената Любов, Мъд­рост и Истина вече получава признание на най-високо научно, ака­демично и историко-културно равнище, не може да бъде отминато без съответната доза надежда за бъдещето. Надежда, че колосално­то му Дело рано или късно ще бъде оценено по достойнство и в собствената му родина, а не само от страна на милионите му после­дователи навред по планетата.

В заключение - анализът на резонанса от учението на Учителя П. Дънов и дейността на организираното от него духовно общество "Бяло братство" в различни среди у нас разкрива неговото място в обществено-културния ни живот като непривично и странно за не­го явление, което оставя противоречиви впечатления - в зависи­мост от точката на наблюдение. Показателно за цялостното състоя­ние на нашата култура е доминиращото отношение на охулване, анатемосване и отричане на движението. В по-общ план то е приз­нак на една патриархална консервативност, на страх от "различно­то", което е насочено към разкрепостяване на традиционното мис­лене, породено от тежненията на българската култура и непроменяния с векове народностен стереотип.

Опасенията от разрушаването на изконните стълбове на култу­рата - семейство, бит, вяра; от друга страна - провокираното любо­питство към новото и необичайното, в крайна сметка довеждат до примирение и негласно приемане на движението ББ като факт от нашата действителност. Но така и не се стига - и все още не се е стигнало - до разбиране и положително отношение в голям, наци­онален мащаб, до оценяването му като оригинална и по своему по­лезна изява на културата ни в разглеждания период, както и в на­шата съвременност. Подобна обществена позиция спрямо ББ и не­говия основател, вече превърнала се в традиционна, го огражда с високи стени на неразбиране и изисква най-активни усилия за про­мяна на статуквото от страна на белите братя и сестри. Този резул­тат по косвен път свидетелства още веднъж за неустойчивостта на модерния културен модел на България - неустойчивост, породена от непреодоляното люшкане в ориентацията към национално или чуждо, плод на цялостното ни лъкатушно и скокообразно истори­ческо развитие.

По размаха на дейността си и броя на последователите си духов­ното общество "Бяло братство", създадено от Учителя П. Дънов, безспорно се очертава като най-мощното от сходните нему дви­жения и школи - теософи, толстоисти, спиритисти, антропософи и т. н. Неговата отличителна черта е наблягането върху практи­ката - личното самоусъвършенстване на всеки по отделно и братс­ките взаимоотношения в общността.

Без съмнение от особена важност е и огромният авторитет на самия Петър Дънов, който привлича хората с това, че реализира идеите си на дело. По този начин Бялото братство успява да запъл­ни онази празнота в общественото съзнание, която останалите ре­лигиозни и духовни общности - и преди всичко Българската пра­вославна църква - не съумяват да оползотворят. Като резултат от този процес на самоизява движението на Учителя П. Дънов създа­ва и осъществява един алтернативен социално-културен и духо­вен модел.


  Учението на Бялото Братство 2 - Константин Златев
, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА


НАГОРЕ