НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ТЕКСТОВЕ И ДОКУМЕНТИ ОТ УЧИТЕЛЯ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

Година 6 (22 септември 1933 – 1 август 1934), брой 92

  Година 6 (1933 - 1934) - Вестник 'Братство' – 1928-1944
Алтернативен линк

БРАТСТВО

Двуседмичник за братски живот


Брой 92 - год. VI.

Севлиево, 20 май, 1934 год.

--------------------

Абонамент:

За България – 40 лева

За странство - ½ долар


Всеки абонат ще получи безплатно книгата

„Основният закон на здравето“

от Е. Г. Оуен

----------------

Адрес: в-к „Братство“, гр. Севлиево.

Редактор: Сава Калименов


Съдържание:

Да работим!
Стихове
Преглед
За плодовата диета (Из Vegetarismul, Jonakap)
Словото на Учителя. Трите прояви на Любовта (По беседа, държана от Учителя на 22 февруари 1934 г.)
Народните служители (Т. Ч.)
Съобщения
Книжнина
Изгрев (Д-р Ф. С.)

Да работим!


Защо сте унили, синове на Светлината, и защо с равнодушие и инертност посрещате всеки зов за творческа дейност?

Защо се ограничавате в своя личен живот, в лично „осъвършенстване“, в постигане и разрешение на свои лични цели и задачи?

Защо забравяте че сте клетки от обществения, от всечовешкия организъм, че вие живеете само чрез него и че смисъла на вашия живот е в службата на Цялото?

Да работим днес, докато живота ни разтваря своите пазви. Да работим сега, докато все още имаме условия за работа. Да работим усилено и непрестанно, докато е още ден, докато не се е спуснала нощ над земята.

Да не изпускаме нито един момент да направим това, което може и трябва да се направи. Защото пропуснатия момент няма да се върне, и колелото на съдбата дълго ще се обръща, докато ни представи друг подобен сгоден случай.

А изгубеното е изгубено, и за всеки пропуснат благоприятен случай, за всяка отблъсната покана на съдбата да действаме, — ние ще си платим скъпо и прескъпо.

Събудете се, синове на Светлината, и вижте че животът иска от вас живо дело, — той ви чака и зове, иска да се намесите, да влезете като творци в него, за да изграждате формите на новото, което идва.

Събудете се, хора-братя, от сънят на личния егоизъм, освободете се от веригите на разделението, излезте вън от тъмницата — тясна клетка — на отделеността, на ограниченото лично съзнание, и влезте в широкия безграничен простор на колективния живот, в светлината на мировото съзнание, в свободата и силата на всеобгръщащото Цяло!

Ние можем, ако искаме, да пресъздадем живота, такъв, че той да бъде едно непрестанно благо за всички.

Ние можем. ако искаме, да внесем хармонията, радостта и щастието в него.

Ние можем, ако искаме и ако сме готови на жертви, да неутрализираме злото, — за да изградим новия свят.

Братя хора, да си подадем ръка и да заработим за изграждане основите на Царството Божие на земята. На това царство, в което всички ще бъдат едно. всички ще живеем свободно, всички ще творим с радост благата. които са нужни за живота.

Защо се страхувате? Защо се съмнявате? Защо се колебаете?

Възможно с изграждането на това Царство! Неминуемо е неговото идване! От нас завися, обаче, по-рано или по-късно да дойде то!

Ето защо, да се заловим здраво на работа! С труд. усилия и жертви ще влезем ние в него. Това е изкупителната цена, която ние непременно, рано или късно. ще платим. Затова колкото по-скоро, толкова по-добре.

Да започнем!

От малкото към голямото!

От частното към общото!

От отделната клетка — към обновяване и пресъздаване на целия организъм!

От братската задруга, — към обладаване и пресъздаване на целия обществен организъм, към изграждане на новия строй без класови, национални и расови противоречия, в който ще царуват единството, хармонията и благоденствието.

Пътят е посочен!

Той е верен и чист.

Паролата е дадена!

Да работим! Защото ако не сторим днес това, което животът настоятелно изисква от нас, ще дойдат, и то много скоро, дни, когато и да искаме, не ще можем да работим!

Стихове


КЪМ МОЯ БРАТ


О, братко мой, измъчен и отруден от живота,
желайш ли щастие и свобода?
Сърцето си на Бога дай
и хвърли щеш завинаги хомота.

Ти си ковач на своята съдба!
В ръцете си държиш ключа па небесата.
Учи, люби, прояви Бога във душата,
И рай ще стане за тебе земята.

Напразно време не губи!
Всеки миг свещен е.
Бъди на пост! Учи, люби.
И ти благословен ще бъдеш.

Д-р Ф. С.


Блага мирис ръси
цъфналата пролет: —
цветовете нежни
Богу благ се молят

Блага песен пеят
славеи в гората,
с нея възхваляват
Богу благ делата.

Блага дума трябва
сявга да чертае
пътя на човека: —
Бога да познае!

Т е о д о


Преглед


Ново правителство


Министерската криза, открита по повод искането на четвърто място от Д. Гичев, завърши с падането на кабинета на г. Мушанов и образуването на нов такъв под председателството на г. Кимон Георгиев.

Крахът на разоръжението


Преговорите между великите сили за ограничение на въоръженията, според съобщенията, които идат от Запад, може да се считат за напълно пропаднали. Всички държави започват още по-усилено да се въоръжават. На къде ще ни изведе това. всеки може да пред види.

Процесът на 93-мата


Тия дни, тук, в Севлиево, завърши процеса.на 93мата подсъдими по „голямата комунистическа конспирация“.

Имаме на ръце дългия обвинителен акт от близо 50 големи печатни страници. Мислите че в него наистина има нещо сериозно, нещо страшно, нещо, което действително да заплашва устоите на държавата? — Не! Събрали се Иван и Стоян и приказвали как „ще съборят“ днешния строй и ще установят съветска власт. Единият бил член на ядка, друг бил секретар, трети – малолетен, невръстен юноша, бил някакво „вещо лице“ и т. н.

Много страшна работа! Косите ти да настръхнат! Приказвали си момчетата, и от техните приказки като че ли наистина се залюлели устоите на държавата. — Отговорната власт се прави че не вижда същността на работата, че тук имаме чисто и просто само безсмислена и детинска игра на конспирации, и налага тежки присъди — до 12 години затвор.

С това превръщаме децата в герои и ги караме да мислят, че наистина са вършили нещо сериозно.

.

За плодовата диета


Плодовата диета се състои във всекидневната употреба за храна само на плодове.

Много плодове имат такова пълно съдържание, че тяхното употребление като всекидневна храна нема никакъв недостатък. Такъв е например банана. Този плод в топлите страни е главна храна на тамошните жители. Плодовете на умерения пояс не са толкова пълни с хранителни вещества и затуй, за да се живее с плодове само, има нужда и от други допълнителни плодови храни. Ако ние ги комбинираме разнообразно, ще имаме всички елементи, изисквани от организма. Смокини, бадеми и ябълки, грозде, орехи и круши или сливи, образуват всичко, в което се намират елементи, необходими за организма. Ако ги съчетаваме добре, по-разнообразно, сменяйки комбинацията според сезона, консумирайки сладките плодове през зимата и киселите през лятото, ние ще живеем с диета, задоволяваща всички нужди на човека. Тези, които нямат възможност да консумират много разнообразни плодове, могат да ги заменят с пшеничен хляб, който е доста пълен с елементи, липсващи в неупотребените плодове.

Да анализираме накратко преимуществата, физически и духовни, като резултат от такъв живот.

Първом, храната, съставляваща тая диета, е най-хранителна, тя от всички други е най-подходяща за нашето хранене. Тя доставя необходимата материя за да се запази топлината на тялото и работоспособността, физическа или умствена. тя еднакво подкрепя изморените клетки. Тя не дава на тялото вредна материя. Плодовете, употребявани отделно, без да бъдат смесвани с готвени храни, са лесносмилаеми. Те не причиняван, прилив на кръв в стомаха и червата, така също не причинявате прилив на много кръв и в другите органи, предимно в мозъка. Те спомагате за правилното смилане на храната в стомаха и червата, а чрез техните люспи и ядки те не позволяват да застояват останки в червата и по такъв начин пречат на запичането.

Това свойство на плодовете да бъдат разслабителни, е много важно, докато цивилизованото човечество обича неслабителните храни и поради това е предразположено към заболявания като отравяне на организма, апандисит и т. н.

Че плодовете са напълно хранителни. може да се докаже теоретически и практически. Химическата анализа дока за. че те съдържат много необходими елементи за тялото и че сладките плодове съдържат плодова захар, която се съчетава лесно; благодарение на това те спомагат на горенето, което става в тялото.

Практически е доказано от всички плодоядци, че плодовете могат да служат като храна. Много народи, а специално тия от топлите страни, се хранят изключително с плодове и те са съвсем здрави и силни. Никоя друга храна не съдържа толкова въглехидрати, колкото плодовата, прочие никоя друга не дава толкова калории, колкото тая от плодове. Плодовете съдържат много киселини и това спомага за изхвърлянето на отровите, които се явяват от физическата и умствена работа; те спомагат и за изхвърляне на измрелите клетки.

Те не само доставят храна, но и чистят организма. Плодовете са богати със соли, чиято задача е да улеснят процеса на живота. Че плодовете са истинската природна храна на човека, се констатира от факта, че те , могат да се употребяват без каквото и да било приготовление.

Всека една храна трябва да се при готви за да бъде консумирана: ябълките, крушите, орехите, гроздето, сливите и т. н. се нуждаят само от беритба и достатъчно е само де ги видим, за да се появи в нас желание да ги ядем. Обаче не е същото с житото, с куп картофи, жива кокошка или вол. Като ги видим ние не желаем да ги ядем и нищо не би ни накарало да ядем неприготвено жито или картофи, жива кокошка, или да убием вол и после да го разкъсаме, както естествено това правят вълците, тигрите и останалите животни, чийто организъм е пригоден да употребява месо.

Всички храни употребявани от хората се нуждаят от трансформиране за да бъдат консумирани без никаква опасност за организма.

Плодовете се нравят на всички, които имат чувства още не извратени от тютюна и алкохола.

Децата, които се намират във възраст в която чувствата не са извратени, обичат много плодовете. С това се доказва, че плодовете са истинска храна, която може да храни човека без да му причини някаква вреда.

Преимуществото на плодовото хранене е не само във факта, че човек може добре да се храни, това може и с друго нещо разумно да се постигне, но в това, че употребявайки плодове не се приема органическа отрова.

Когато плодовете се развалят те не могат да се употребяват и затова те могат да се ядат само пресни или добре консервирани.

Плодовете не съдържат отрови и бидейки лесно смилаеми не причиняват ферментация в стомаха и в червата, така човек който се храни само с плодове не може да се разболее от болести, причинени от отравяне в червата.

Не оставайки дълго време в стомаха и не съдържайки материя, която възбужда стените на червото, плодовете не причиняват жажда, напротив, имайки успокоителна и приятна кислота, намаляват жаждата.

Отсъствието на силна жажда днес, когато хората са навикнали да задоволяват жаждата си с алкохолни напитки е от голямо преимущество. От това гледище плодовата диета е годна за противоалкохолна борба. Освен хигиеническите преимущества, плодовата диета представлява също и една от най-евтините.

Плодовете, съдържайки хранителни материали, научно комбинирани, добре и евтино ни хранят.

Из Vegetarismul

Jonakap


Словото на Учителя

Трите прояви на Любовта


Любовта има три прояви в света. Първата проява е чрез човешкия дух - това е Божествената Любов. Втората проява е чрез човешката душа, това е духовната любов, това е този принцип, от който произтича животът, а третата проява е на физическия човек - това е физическата любов, от която произтича движението. Всяко движение се дължи на физическата проява на любовта. Съвременните физици не приемат такива твърдения за обяснение на движението, но безразлично е за нас, какво мислят те. За нас са важни фактите, които ни разкриват великата и разумна Реалност в света, а не своеобразните мнения на разните хора.

Мислим ли правилно, това ще е полезно за нас, защото по такъв начин няма да сме в стълкновение с Реалността, а като не мислим правилно, ние сме в стълкновение с Реалността и животът ни ще бъде нещастен.

Като говоря за Любовта, аз не я разглеждам като правила в морално отношение - как трябва да се обичаме. За мен това не съставлява тема за разговор. Аз говоря за Любовта като космична сила, като основа и същина на Битието и Живота. Това, което съдържа в себе си човешката свобода, това е силата на Любовта. Човек, който иска да се освободи от всички ограничения в живота си, непременно трябва да има такова разбиране за Любовта. Не е въпрос за гражданската свобода, която е само частично проявление на свободата. Под свобода, в най-простия смисъл, се подразбира човек да е свободен да мисли, да чувства и да постъпва - няма да казвам: „както намери за добре“, а само да е свободен да мисли, да чувства и да постъпва. Щом кажем: „както аз искам“, или „както другите искат“ - това е вече ограничение. Ограничението си има своя смисъл само при известни условия, само при известна фаза в развитието. То е като една обвивка около човека, както черупката около яйцето. И човек сам трябва да премахне тази обвивка, която го ограничава, като за това има ръководството на един учител, който разбира законите на това освобождение. А освобождението е необходимо, за да влезем в пряк контакт с външния свят, с реалния свят. Само тогава ще разберем Любовта.

Любовта трябва да се проучва, а хората казват: „Любовта трябва да се чувства“. Право е, че трябва да се чувства, защото чувствата са проводници, чрез които Любовта се проявява. Но Любовта не само трябва да се чувства, но тя трябва да се проучва. Първо Любовта трябва да се проучва като разумна сила, която има и свое практическо приложение в света. Като проучвате Любовта, не започвайте от сегашната любов, която имате, защото туй, което имате, това са вашите чувствания. Вие като имате известно разположение и чувство на симпатия към някого, наричате това любов. Всъщност това не е още любов. Че имате известно чувстване, това е вярно, но че имате любов, това е още въпрос.

Любовта се отличава с едно качество, че е вечно в движение; в нея няма прекъсване. Животът, който произтича от любовта, е вечен и непреривен. Там където има прекъсване на живота, това показва, че има някаква странична сила или материя, която прави едно малко нарушение в проявата на това вечно движение в любовта. Когато говорим за Любовта, вие веднага си я представяте в отношенията между мъжете и жените. В отношенията между мъжете и жените няма никаква любов; там има само временно действие - вземане и даване; т.е. чисто търговско- спекулативна работа.

Любовта е същността на живота. Това е великото вътрешно разбиране на Любовта. Любовта е туй, което носи всички блага на човешкия живот. Туй, за което вие си мечтаете в хиляди форми, това е проявата на Любовта отвънка; тя е и средата, в която се развива нашият живот. Ние не знаем да има някаква реалност извън Любовта. И да има някаква реалност извън Любовта, ние не може да я приемаме само чрез Любовта.

Различните фази, през които човек минава в живота си, са само фази, за да разбере истината за Любовта. Но при тези положения, той частично ще разбере тази истина.

Истинска любов е тази, която може да ни извади от гроба, която може да ни извади от сиромашията и да ни освободи от всички болести и страдания в живота. Любовта може да премахне всички недоразумения, нещастия и противоречия между хората ида внесе новото разбиране в живота, за да го осмисли - това е любовта. Вие отсега нататък има да живеете на земята, за да познаете и проучите проявите на Любовта.

Целият прогрес и благоденствието в света зависят от разбирането и прилагането на Любовта в нейните малки и големи размери. Тя трябва да се прояви в отношенията на двама души, десет души, сто, хиляда, милион и пр. И когато се устройва едно общество, трябва да се разбира законът на Любовта.

Хората се свободни да си създават каквито искат „закони“, но щом тези „закони“ имат отрицателни резултати, трябва да се знае, че те не са направени, както трябва, т.е. в противоречия са със закона на любовта. Христос казва: „Ако имате любов“. Но към кого трябва да имаме любов? - към дома, т.е. към Царството Божие. Хората трябва да са готови да жертват нещо от себе си; но ако у тях няма послушание, няма да има никаква жертва. Без послушание и жертва любовта не можем да я разберем. Това са встъпления в любовта. На вас може да ви се вижда странна идея-а за жертвата, но по-хубаво нещо за човека от жертвата във физическия свят няма. Жертвата е един капитал, който постоянно се увеличава, а чрез послушанието иде знанието. Човек не може да добие знание, ако не слуша. Той трябва да бъде послушен, за да добие знание.

Туй, което сега съществува в света, е добро, но то не е постоянно. Човек може да е мъж, жена, дете, цар, слуга и пр., но всичко това са временни неща, временни отношения. В онзи свят, в царството на съвършените, няма мъже, жени, деца, царе, слуги и пр., в този смисъл, който се разбира тук. Други отношения съществуват там. Женитбата, каквато съществува сега на земята, е едно временно кармическо отношение. За в бъдеще трябва да се образуват, или по-право казано, да се възстановят първоначалните свободни отношения - отношения на любовта. Сега хората мислят, че сродните души се женят. Не, сродните души никога не се женят. Щом две сродни души се оженят, то сродството изчезва между тях. Женитбата на земята е временно отношение между мъжете и жените, а отношението на сродните души е нещо вечно. Между съвършените и светиите отношенията са братски - братята работят един за друг - те са с равни права и задължения; и законът, който регулира техните отношения, е в съзнанието им, а не външен. А на земята отношенията между слуги и господари са други; също така отношенията между мъжа и жената не са братски, и следствие на това, сегашният дом е неустойчив; затова и децата бягат от дома. Момата и момъкът като станат по на 21 години, бягат от дома. Това става така, защото съвременният дом не е основан на любовта. Но ние ще оставим дома, както си е днес. Злото не седи в ножа, но ножът в ръцете на един лош човек произвежда зло, а в ръцете на един добър човек прави добро. Злото не е в порядъка, а в самите хора, които употребяват този порядък. Един закон ако се прилага от някой добър и разумен човек, ще има един резултат, а ако се прилага от някой неразумен и глупав човек, ще има друг резултат. С това не искам да кажа, че съвременният порядък е идеалният и желаният, а само изтъквам, че всеки порядък в света е напълно обусловен от хората, които живеят в него. И затова според нас, най-първо трябва да се изменят хората, да станат разумни и любящи и тогаз само по себе си ще имаме нов, идеален порядък на нещата. Теорията на всемогъществото на условията, които обуславят всеки порядък, и следователно, да се подобрял животът, трябвало да се подобрят условията на личността, е една детска недомисленост и непознаване на действителността. Не са условията, които създават нещата и явленията. Това може да се види от всеки, като проследи развитието на обществата в широк мащаб, а може да се провери и като се наблюдава живота в семействата. Има много семейства, които имат всички външни условия, но живеят като в ад - в раздори и недоразумения, а има семейства, които живеят в оскъдица в материално отношение, но имат любов и разумност и живеят отлично - в мир и веселие. Ревността, недоразуменията и половата разюзданост, които разстройваш съвременното семейство, в зависимост от условията ли са? Днешните ненормални отношения в семейството, са резултат на онова криво разбиране, което хората имат за мъжа и жената, и въобще за човека. Ако разгледаме нещата принципиално, то в света съществува само един мъж и една жена, проявени в много форми. Жената като види един мъж трябва да чувства вдъхновение, подтик към възвишени мисли и благородни чувства и красиви постъпки, и да бъде радостна и весела. И ако жената може да произведе също такова състояние у мъжа, тя е вече една истинска другарка, която споделя живота на мъжа. Такива трябва да бъдат бъдещите разбирания на мъжа и жената за техните отношения. И тогава домът ще бъде устроен върху други основи.

Как ние живеем, това можем да знаем, но как другите хора живеят, е непонятно за нас; ние не знаем дълбоките причини, които стоят зад една постъпка на даден човек. Ако считаме Бога, Който ни е създал, за Съвършено Същество, и при това се случват анормалности в живота ни, мислите ли, че тия неща Той не ги е знаел? - Той ги допуша, за да внесе чрез тях известни блага в нашия живот. Злото е допуснато, за да стане един път, за да се внесат известни блага в живота на хората. Но само Бог знае този път. Ако някой човек си позволява да прави зло, то той самият ще страда от злото си. Злото е един път, чрез който Бог ще ви застави да научите нещо; също и доброто е път да научите нещо. Всяко положение и форма, които човек заема в живота си, служат само да научи човек нещо.

Но да се върнем към въпроса за любовта, който има практическо приложение в живота на хората. Първо любовта се проявява като мисъл във вашия мозък, после се проявява като чувство във вашето сърце и дробове и най-после като проява, като движение във вашия стомах. Вие трябва да разбирате проявите на любовта във вашия мозък, проявите на любовта във вашето сърце и дробове и да разбирате проявите на любовта във вашия стомах. В стомаха си проявите на любовта ще познаете само чрез добрата храна, която ще приемете; за да имате проява на любовта, трябва да приемате само чиста храна; ако не приемате чиста храна, няма да разберете любовта в нейното физическо проявление, т.е. няма да сте здрави. Необходимо е да дишате правилно чист въздух, за да разберете проявите на любовта в духовния свят; и трябва да имате светли мисли, за да разберете проявите на Любовта в Божествения свят. Когато любовта не се проявява правилно в някой от тези три свята, заболяват в тялото на човека съответните органи, които са свързани с тия светове. Така например, ако човек страда от пневмония, тя се дължи на едно неестествено състояние на неговите чувства, това показва, че любовта не се проявява правилно в духовния свят. Когато някой човек страда от някаква неврастения, това показва, че неговите мисли, са в неестествено състояние, че проявите на любовта в света на мислите не стават правилно за този човек. Когато някой има разстройство в областта на стомаха, това показва, че има неправилно проявление на любовта във физическото поле. Тогаз черният дроб е разстроен. В първият случай се явява охтиката и разяжда белите дробове. Когато пък се развали черният дроб, тогаз се засягат всички нисши чувства; а когато имаме неправилно проявление на мисълта, засегната е нервната система, чрез която се доставят най-необходимите енергии и тогава вече свършва с живота си.

Сега ще ви дам една нова рецепта за приготвяне на лекарство. Ще вземете един грам мисловна енергия от мозъка си, два грама топлинна енергия от дробовете си и три грама физическа енергия от стомаха си, и като съедините тези енергии, ще имате едно лекарство, с което ще може да се лекувате от всички гореспоменати болести. Направете опит - дали ще излезе сполучлив или не, ще зависи от това, как сте го разбрали и приложили. Ще вземете една стъклена съдина и ще турите 100 грама вода в нея, за един грам мисловна енергия, ще турите 200 грама вода за двата грама топлинна енергия, и ще турите 300 грама вода за трите грама физическа енергия - стават всичко 600 грама; ще стоплите водата до 100 градуса и след туй ще я турите в едно чисто шише, което да се запуши. След това ще изложите шишето с приготвеното лекарство на слънчева светлина и след това всяка сутрин, обед и вечер ще вземате по една чаена лъжичка. След като изпиете всичката вода, вашата болест ще се махне. Преди ядене ще вземате лекарството. За да излезе опитът сполучлив, не трябва да се съмнявате, а да имате пълна вяра в това. За да вложите мисловна енергия във водата, трябва да постъпите по следния начин: ще хванете главата си при слепите очи с три пръста и ще концентрирате мисълта си няколко минути, и след това ще ги потопите в стотях грама вода, после ще сложите трите си пръста на гърдите и пак ще концентрирате мисълта си, няколко минути, ще възприемете топлинната енергия и ще я внесете в двестата грама вода, след това ще турите трита си пръста на стомаха и ще приемете необходимата физическа материя и нея ще я вложите в тристата грама вода, след това ще съберете всичката вода на едно място и ще кажете - да стане, както е казано. Който има вяра, да го направи, и ще има резултат, а ако нямате вяра, никак да не го правите. Това е една практическа страна на учението на любовта. Направете този опит когато сте в безизходно положение и никой лекар не може да ви помогне.

Ще попитате, как става тази работа? - Целият човек е един мощен акумулатор на космичните енергии. И мозъкът, и дробовете, и сърцето, и стомахът са най-мощните силови възприематели, чрез които човек възприема енергиите от космоса. Също така ръцете, пръстите са проводници на космичните енергии. И когато човек поставя ръцете си на главата, гърдите или стомаха, тогава той възприема с ръцете си съответните енергии и ги предава на водата, като потопи ръцете си в нея. Когато майката прегръща детето си, тя му предава от своите сили, също така и детето, като прегръща майка си, и то й пгредава от силите си. Всеки човек е проводник на Божествената енергия и като си простре ръцете здрав човек към някой болен по известни правила, то болният ще оздравее. Един обикновен човек мъчно може да го направи, защото се иска голяма концентрация на мисълта, за да се даде направление на енергията, но повече хора събрани заедно, много лесно могат да го направят. Сам човек да го направи, предварително се изисква обучение на мисълта му, обучение на чувствата му и на волята му. Това е вече един начин на подмладяване. Да се подмлади човек не е мъчна работа.

Подмладяването върви по един особен закон на Природата. Подмладяването е свързано с възстановяването в организма на нормалната дейност на жизнената енергия, център на която е Слънцето. Жизнената енергия на Слънцето ние възприемаме чрез въздуха и светлината. Сега вече и многото съвременните лекари започват да лекуват разни болести със слънчевата светлина. Да допуснем, че някой има анемия. Аз бих го лекувал по следния начин: Ще взема една призма от 20 см широчина и ще я туря в стаята му. После ще концентрирам ума си върху нея и ще изтегля всичката червена светлина, която ще отправя към болния, и анемията му скоро ще изчезне.

Ако лекувам на някого стомаха, пак ще концентрираш ума си и ще изтегля от призмата жълтия цвят и ще го препращам в стомаха на болния. Ако нервната система е развалена на някого, ще изтегля всички сини лъчи от призмата и ще обливам с тях болния. На неврастениците е необходим синият цвят. Цветовете могат да послужат като много ефикасно лекарство против всички болести, стига да знаем, как да ги употребим. Различните цветове може да възприемете и като гледате вечерно време звездите. Като гледате вечер звездите, може да възприемате синия цвят и всяка неврастения ще ви напусне. Небето е за нас, хората, да го гледаме и да възприемаме от него всички сили и блага идещи оттам. Ако на някого не върви работата, нека излиза вън вечер и да гледа звездите една по една, докато се измени разположението му и работата ще тръгне, Всичкото Божие благословение можем да получим, като гледаме вечер звездите и се свържем с техните енергии. Но съвременните хора, като не разбират тази дълбока наука, казват: „Това са суеверия и празни работи, да се занимаваме с икономическите въпроси, които са най- съществени за живота. Но нашият икономически живот е зависим в много отношения от Слънцето и звездите. Ние само ще надраскаме малко земята и ще хвърлим семето, а слънцето, водата, въздухът и много още сили ще го възрастат. Човек не трябва да бъде роб и да работи по цял ден. По малко трябва да работи човек. От невидимия свят искат от нас да мислим повече и да чувстваме повече, а по-малко да работим физически. А днес е обратното. Необходимо е правилно разпределение на човешката дейност в трите свята, за да бъде животът ни разумен и смислен.

Сега някой чака второто пришествие, като дойде Христос да направи хората щастливи. Но Христос казва: „Идете и проповядвайте това Евангелие и аз ще бъде с Вас до окончанието на века.“ И още: „Ако ме любите, ще опазите заповедите ми.“ Това показва, че Той не е никога бил далеч от нас. Но всякога когато не разбираме един човек, ние сме далеч от него; и когато не ни разбира някой, той е далеч от нас. Единственото нещо, което ни отдалечава от Бога и Христа, това е нашето неразбиране.

Сега ни трябва едно правилно разбиране на живота, за да сме близо до Христа и да приложим любовта в живота си, за да победим греха и смъртта ида можем да служим на Бога, да живеем за Бога. Човек никога не трябва да живее за себе си, ако иска да прогресира. Бог ще живее за нас, а ние ще живеем за Бога. Ако Бог живее за мен и аз трябва да живея за Бога. Бог живее за всички, и всички трябва да живеят за Него. Бог създаде всички блага за всички, и никой не е лишен от Бога от никакви блага. Няма нещо, което да желае човек, и да не му се даде. Каквото пожелае човек все ще получи. Няма по-хубаво нещо от това, да бъдете обичани. Щом ви обичат хората, всичко може да ви се даде. Не желайте да бъдете силни, защото силата има смисъл само при любовта. Ако имате богатство, сила и пр. без любов, ще си причините само нещастие и смърт. Но ако възприемете любовта, тя ще ви направи напълно господари на положението, от което никой не може да ви измести. Онези от вас, на които съзнанието вече е пробудено, така трябва да гледате на нещата.

Сегашните идеи, които имате, не ги отхвърляйте, но ги трансформирайте. Не бягайте от живота, но се справете със задачата му. Това ще покаже вашата сила. И помнете, че смъртта е последният противник, с когото трябва да се справите на земята. Трябва да се борите и победите смъртта. Борба трябва, необикновена борба. Само с молене нищо не се постига. Ще се молите само да ви помогнат в процеса на борбата, а не Бог да се бори заради бас. В борбата срещу смъртта, само любовта може да бъде най- мощната сила, която ще ви подкрепи. Всички трябва да бъдете смели и решителни в тази борба със смъртта; а вие сега сте станали много пасивни и казвате: „Каквото Бог даде.“ Не! В себе си трябва да имаме сила да победим мъчнотиите, в които сега се намираме. Гледайте право, не на вас да обръщат внимание, но вие обръщайте внимание на другите. Влизайте в положението на другите хора, и търсете във всеки човек хубавото и му въздействайте хубавото да се прояви спрямо всичките му ближни и неговите мисли, чувства и постъпки. Туй, което мислите за другите, ще се върне и на вас. Доброто, което желаете на другите, ще се върне и на вас. Светът е създаден за всички и като работим за повдигането на света, ще се повдигнем и самите ние. Любовта е мощната сила в света, която трябва да се употреби за общочовешкото повдигане.

По беседа, държана от Учителя на 22 февруари 1934 г.


НАРОДНИТЕ СЛУЖИТЕЛИ


Истински служители на народа могат да бъдат само ония, които носят идеите на Христа, идеите на любовта, братството и мира. Защото само те ще ръководят народа към сближение, към помирение и единство с другите народи, където е щастието, свободата и напредъка на всеки народ.

Като разглеждаме днешните управници, днешните народни представители, от най-левите до най-десните, всички от които считат себе си за народни служители, ние виждаме, че всички те водят народа към разединение, към разделение на партии и партийки, към делене на класи, към вражда, към борби, към граждански войни. Това се вижда ясно. И смело може да се каже, че това не са никакви народни служители, никакви управници, в точно обратното: те са гибелни за народа егоисти, заслепени себелюбци, които служат на свои лични амбиции, гонят своя лична слава, осигуряват свои лични материални облаги.

Чрез данъци, чрез глоби, чрез разни налози тия народни служители му отнемат народния труд. вземат насила народните пари, за да имат за себе си големи заплати, за да трупат богатства и живеят в разкош. Те са толкова далеч от народа, те са толкова отчуждени от него, щото никога не виждат неговото истинско положение. Не виждат, че мнозина изнемогват от непосилен труд и неволи, от мизерия, и без срам, без упреци на съвестта, получават и прахосват по стотици левове дневно, събирани от бедния и гладен народ. Получават големи заплати, та по тоя начин, за народа, който им дава всичко, не остава и малко, не остава нищо и той слабее и умира бавно, притискан и задушван от своите служители и управници.

Такива са днешните народни служители,

Нови служители, нови управници и духовни ръководители на народа са нужни. Те трябва да обичат народа и да му служат не за заплати, не за материални блага, а защото са част от него, защото народното щастие и свобода са и техни, защото народния напредък е и техен напредък. Те трябва да служат на народа с целия си живот, с всичките си сили, способности и средства; те трябва да бъдат готови дори и живота си да жертват, щом това е нужно за народното благо.

Народните служители и духовни ръководители трябва да бъдат такива, какъвто беше Христос, каквито бяха апостолите, каквито са били малцина измежду светиите и учените. Те, преди всичко трябва да бъдат носители на любов и братство, на правда и мир. Защото само ори такива служители народа ще напредва към щастие и свобода.

Т. Ч.


Съобщения


Приложението на в. Братство книгата „Основният закон на здравето“ е издадена и разпратена на абонатите. Ония абонати, които са платили абонамента, но не са получили още книжката нека се обадят в редакцията за да им се изпрати.

Ония, които не са платили абонамента, си нека побързат да го внесат за да получат премията.

Поради ред технически причини няколко броя наред вестника издаваме на две седмици в двоен формат. Нека абонатите ни извинят. Всъщност те не губят, понеже получават вестника в двоен обем вместо всяка седмица по половината.

Които си сменят адреса се умоляват същевременно да по-сочат и стария си адрес.

Вегетарианското движение в Румъния преди общоевропейската война е било доста силно. Но след войната е преживяло доста голяма криза и не е проявявало признаци на съществуване.

В последните няколко години няколко души предани идеалисти работят и имат доста добри резултати. Те издават вегетарианско списание „Vegetaris-mui“. доста добре списвано и около което се стремят да обединят всички идейни сили.

Важна стъпка е и възможността да се основе вегетарианска комуна, към която те се стремят.

26-ия, международен конгрес на есперантистите ще стане в красивата шведска столица Стокхолм, чийто известен бивш кмет Линдхаген в няколко речи наред ще говори на есперантистите. Предприемат се интересни предконгресни и следконгресни екскурзии из красивия скандинавски полуостров. Конгреса трае една седмица от 4 до 11 август.

21-ия конгрес на българските есперантисти ще стане в гр. Орехово на 22—24 юли 1934 г. Който посети конгреса, ще види и красивия малък остров „Есперанто“ на Дунава, които есперантистите са наели от общината да го използват и култивират.

Д-р Жак Демаркет, известния основател на френската организация „Trait d’Union“ за реформи в живота и миролюбив, е посетил Лондон и няколко други места. Неговите сказки с въздействали много добре. Главната му тема е била: „Вегетарианство и световен мир“.

Дружеството за природосъобразен живот в Барселона енергично работи със сказки всеки четвъртък, между чийто теми се намират също и борба срещу войната. Дружеството възнамерява да основе кооперативна евтина вегетарианска гостилница.

Книжнина


сп. Житио Зърно, кн. 3 — 4, год. VIII.. със следното съдържание: Какао знамение показваш? Боян Боев — Всемирното Братство: Д. Атанасова — Молитвата: г. — Жизненият магнетизъм и полярността на човешкото тяло; Г. С. Г. — Вегетарианството като идея за побратимяване. Из беседите — За Сатурновата линия: М. И. Д. — Наука за ръката; Карл Хутер — Строежът на ухото и човешкия характер и др.

Год. абонамент 80 лева. Адрес: пощенска кутия 271 — София.

Г-н Георги Н. Сапунджиев от Варна е сложил под печат книгата: „Светът в зарите на зелената звезда“, в която прави подробен преглед на Есперантското движение на всички държави в секта, наредени по азбучен ред. Книгата е написана увлекателно и научно. Тя ще бъде едно убедително средство и същевременно източник на сведения за сказки и реферати.

Като пред калейдоскоп пред вашите очи и съзнание изпъкват една след друга шестдесет и осем държави със своя бит и есперантски живот.

В последните страници на книгата ще се печатат адресите на много есперантисти от България и странство, които желаят да кореспондират. Всеки, който изпрати 10 лв. в пощенски марки. заедно с адреса си, ще получи книгата даром.

Умоляват се дружествата и отделните есперантисти, да подкрепян по този начин издаването на тая тъй навременна книга. Писма, записи н поръчки да се адресират до Георги Сапунджиев — Градската библиотека. Варна.

Получи се в редакцията ни сп. „Природа и Наука“ год. IV, кн. 8 и 9. редактирано от Проф. П. Бакалов, Проф. Асен Злетаров, Проф. Ст. Консулов и Ал. Радославов, със следното съдържание: 1. Естествен и изкуствен отбор —Проф. Ст. Консулов. 2. Пазете горите! — Проф. П. Бакалов. 3. Една стр. от живота на пролетната природа — Проф. Н. Стоянов и др.

Изгрев


Тишина владее в големия град. Мракът едва е започнал да се вдига. Четири часа сутринта е. Хората сладко спят. Големия хълм, разположен в средата на града, се очертава все по-ясно. И тук се чува единично „чик“, „чирилик", които се бързо удвояват, утрояват и превръщат в чудна симфония. Майката природа се пробужда да нов живот. Нейните чада, растения и животни, започват да славят Бога. Само най-любимият й син, човекът, спи още.

Край хълма минава широка улица. Тя е безлюдна. Часът отива към 4. Из една от съседните улици излиза човек и с бързи крачки се отправя към хълма. Не след дълго из страничните улици изскачат още двама младежи и няколко жени, и едни след други закрачват по същото направление, сякаш имат някаква определена цел, към която бързо се стремят. Първият, минал преди десетина минути, е изкачил хълма и нетърпеливо поглежда ту към изток, ту надолу, за да види дали идат след него и други. Виждайки групата, той се усмихва. А и време е вече. Слънцето наближава да се покаже. След малко пристигат и другите, а след тях още един стар и двама млади.

На една малка площадка, под върха на хълма, хората се нареждат на редици. Най-стария от тях, този, който пръв беше изкачил хълма, застава от пред. Той вероятно им е началник. След кратко мълчание, той се обръща и казва нещо. Изведнъж всички зашепват полугласно. Следва пак мълчание и по даден знак групата се раздвижва. Ясно е, че хората играят гимнастика. Ръцете се движат напред, назад, нагоре ритмично и плавно. Единият от младите дава такт с китара. После всички запяват и се нареждат в кръг. Старите подскачат тъй пъргаво, както и -младите.

Между това хоризонтът на изток пламва. Пурпурни ивици и една приятна червенина обагрят въздуха. Всеки миг червенината се засилва и разстила на широко. Картината е достойна за четката на великия художник. Тя не може да се опише, може само да се преживее. В този величествен момент движенията на хората замират, те мълком впиват погледите си на изток и трескаво очакват. Няколко минути още и слънцето се показва величествено зад планините. Хоризонтът се прояснява, светва и потоци слънчеви лъчи обливат хълма и намиращите се върху него хора. А те, мълчаливи като свинксове, съзерцават великото Божие творение.

После началникът прави пак знак и гимнастиката продължава. Но нашите гимнастици не са сами. Мълвата е обходила града. „Там някъде на високия хълм се събирали, при изгрев слънце, някакви си странни хора, които се събличали и кланяли на слънцето“.

И наистина, малко след започване играта, няколко младежи предпазливо приближават площадката и заинтересувано поглеждат.

— „А, ето ги тях. дето се кланяли на слънцето. — казва един на другаря си, — сега да ги видим от близо, що за луди хора са“.

И наистина, кои ли са тези хора? Мигар не са полудели, в тоя ранен час и на това място да играят! Какво ги е довело тук, от каква ли вяра са?

Гимнастиката е на привършване. За последен път се издигат ръцете и се свалят бавно покрай тялото. След това групата запява. А между това, числото на любопитните се е удвоило. Те дохождат окуражени по-наблизко. Вижда се, че искат да встъпят в разговор. Един от тях подмята даже закачки. Погледите се отправят към главатаря на гимнастиците, сякаш търсят от него отговор. И той, наистина, като че ли схванал техните мисли, се обръща към тях.

— „Сигурно се чудите, драги младежи, какво ни е накарало да дойдем толкова рано тук. Нима вие не чувствате сами животворното влияние на чистия сутрешен въздух? А науката не казва ли, че ултравиолетовите слънчеви лъчи, с които слънцето ни дарява изобилно при своя изгрев, обновяват организма? Ето, ние използваме всички тези блага за нашето здраве! Не е ли престъпление да се спи до късно, когато тъкмо сега през проектния сезон трябва да използваме и се запасим с енергия за през цялата година?“

— „Но ние мислим че вие се кланяте на слънцето, — прекъсва го един от групата слушатели, — вярно ли е това?“

— „Вие сами видяхте, драги момчета, че това е легенда. Ние не се кланяме на слънцето. Ние виждаме само в неговото лице едно велико Божие творение, чиито сили и енергии се стремим да използваме. Не е ли то извора на живота за нашата земя? Защо тогава да не храним уважение към него. когато то ни дава живота и здравето? Нима в света хората не уважават и се кланят на много по жалки творения? Нали един е направил кумир от парите, трепери и се кланя пред тях, друг боготвори жените, трети робува на пиянството и т. н.? Кажете ми кой тогава е идолопоклонец, ние или те?

— „Вярно е, — обажда се един от групата. — Без слънце не би имало живот но земята.“
— „Е, щом е така, защо да не използваме условията, които Бог ни дава? Човек се е отклонил от природата и нейните закони и затова страда. И докато не се върне отново към тях и заживее по нейните правила, животът му ще бъде върволица от непрекъснати страдания. По-голяма част от човечеството днес е изродена. Хората са се отдали на своите страсти. Обновление трябва, връщане назад към природата трябва! Вие виждате между нас има и млади и стари. Велико нещо е когато старите се пречупят и приемат новото, а младите не чакат да остареят, за да започнат едва тогава. Обновлението в човечеството ще дойде не със закони и насилие, а вътрешно. Всеки трябва до се запретне да изправи своите грешки и промени коренно живота си и чак тогава светът ще се оправи.

— „Много право казвате, обади се същия младеж. Човек се е заплел толкова във всекидневните си грижи, щото малко внимание обръща на духовното си издигане. Ако ме приемате, и аз ще дохождам сутрин да играя с вас. Виждам, че сме били в голямо заблуждение.“

Тук разговорът се прекъсва, защото се подема песен. Младежът китарист усърдно свири, а един от старите пъргаво започва ръченица. Настроението е оживено, всички пеят весело и удрят ръце.

А слънцето се издигнало вече цяла педя над хоризонта. Времето неусетно лети. Някъде далеч свири фабрика. Време е за робота. Освежени и ободрени, под такта на пъргав марш, хората заслизаха надолу.

21.III. 1934 год.

Д-р Ф. С



  Година 6 (1933 - 1934) - Вестник 'Братство' – 1928-1944
, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА


НАГОРЕ