НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

19. ДОКТОР ПЕТЪР ДЪНОВ КАТО ОКУЛТИСТ И МЕДИК

ТОМ 20
Алтернативен линк

19. ДОКТОР ПЕТЪР ДЪНОВ КАТО ОКУЛТИСТ И МЕДИК


(В. «Алфа», г. I, бр. 3, сряда, 5.V.1924 г., стр. 2-3)

Н. Д. Ковачев

Нека се изповядам предварително, че никога не съм  си менявал вярата: до ден днешен съм си останал скромен православен  християнин, нито пък се намирам в някакви връзки с г-н Дънова. Познавам  последния отпреди 25-30 години, когато един мой добър приятел изяви  желание да отиде при него да му измери черепа и му «предскаже бъдещето»,  френологът тогава живееше нейде към ул. «Славянска». Другарят ми влезе  при него, като покани и мен, аз обаче не влязох.

От няколко време чрез брошури, театралната сцена и  напоследък чрез жълтата, па дори част от божем сериозната ежедневна  преса, се хвърлят куп обвинения и ругатни по адрес на г-н Дънова, защото  този човек с широко ми-ровъзрение, при това доктор по теологията и  медицината, не можел да се подчини на официалните догми на черковата.  Дънов образува свой кръжок, пред който излага своите схващания. Този  малък кръжок бързо се разви и стана общество. Беседите му започнаха да  се посещават масово от хора, принадлежащи на различни слоеве на нашето  общество. Нашето духовенство обаче намери в лицето на г-н Дънова, че  «Солта ще се обезсоли» и затова реши да окаля и охули този човек и да  разтури, ако може, това гнездо - това е мнението на духовенството. А ето  какво се казва от учениците на Дънова: «Учението на Господин Дънов е  практическо приложение в живота на цялата окултна наука, с която са се  занимавали и занимават много от най-великите представители на  човечеството... За правилното разбиране и прилагане на окултната наука  се изисква интелигентност, трезвеност и чист живот. Цялата наша външна  дейност не съдържа никаква мистериозност и тайнственост... Защо нашите  пастири не ни подириха, когато, преди да бъдем в «сянката на дъновизма»,  бяхме в действителната сянка на живота?... Нека не се боят. Нас не ни  грози никаква опасност. Ние знаем къде ходим. Опасност има за ония техни  овци, които гинат по затворите, в болниците, в лудниците, всред  развалата, притискани от противоречията на живота...» (в. «Свобода», бр.  16 т.м.) - Това казват учениците на Дънова.

А ето що казва в. «Пряпорец» за г-н Дънова: «Един  християнин, който желае да върне чистотата на учението, каквото то  имаше при великия Учител, един философ, който иска да ни приближи до  майката-природа, да опрости нашия живот и да издигне Бога в човека.  Църквата има само едно сигурно оръжие срещу човека, когото смята за  най-опасен неприятел - истинското християнство» (в. «Пряпорец», 31.Ш  т.г.). На трето място, намираме във в. «Народно единство», 4 април т.г.:  «Истината е, че успехът на Дънова се крие в пораженията, които сама си  нанася официалната религия. Към нейния култ се приближават ония, които  са готови на пожертвувание и лишение от ред блага. И затова ония, които  са нейни жреци, могат да сгреят душите на паството повече с личния си  пример, отколкото чрез мъртви цитати от Евангелието. Свещеникът е  чиновник, таксите за извършване на разни религиозни треби са хонорар за  положен труд и цялата деятелност на църковните служители и църквата се  свежда най-напокон към един особен род търговия. Трябва да се признае с  голяма болка, че това е днес физиономията на църквата» и пр. Това са пък  думите на незаинтересовани лица. Само духовенството с хули и кал се  нахвърли върху този човек, за да угоди на официалната, платена от  държавата духовна власт и се облажи от нейния бюджет.

В заключение ще изтъкна следния факт, за да  подчертая, че г-н Дънов е високо духовно повдигнат човек и като философ,  и като медик. Когато добро-полските герои на 27 септември 1918 г. се  намираха при с. Княжево и се водеше усилена артилерийска стрелба с  германската артилерия, която отбраняваше София, се дадоха много жертви.  Между тях пострада и моята тогава девет-годишна дъщеря Верка. Един къс  желязо от един фугасен шрапнел се заби в горнята част на лявата й ръка.  Детето ми постъпи на лечение в Александров-ската болница. Ръката обаче  се усложни. Чрез рентген и няколко операции лекарите търсиха желязото,  но не можаха да го намерят. Повече от 5 месеца детето прекара мъчителни  болки в тая болница. Лекарите се произнесоха, че няма никакво желязо в  ръката, предписаха ежедневни промивки, като казаха, че щяло да мине.  Понеже раната, вместо да се подобри, се влошаваше, изведох детето от  болницата и го заведох при главния военен италиански лекар, квартируващ  по негово време в с. Княжево. Той констатира, че желязото не е извадено,  че раната е усложнена, и за да се спаси детето, предложи да му се  отреже ръката. Ние не се решихме да осакатим детето си. Спомних си, че  г-н Дънов е излекувал мнозина болни, от които и моята сестра от ишиас.  Жена ми заведе детето при Дънов, който, без да го прегледа, препоръча  слънце, промивки и една трева за пиене. Действително, след 1 -2 седмици  от раната започнаха да излизат парчета от кост, а след месец се показа и  желязото. То падна и на 5-я ден от това раната се очисти, след това  затвори и днес детето ми се радва на едно отлично здраве, благодарение  съветите на г-на Дънова, без този последният да приеме и най-малкото  възнаграждение за това.

Може би подобни факти да има още много. Аз  изнасям само един. И това го правя, защото в лицето на г-н Дънова и  неговата философия, в неговата дейност, дори в неговия частен живот, аз  не виждам нещо вредно и опасно, а намирам, обратно, живота на един  истински човек, духовно повдигнат, един медик, който спасява страдающите  болни чрез природата и вярата.

Княжево, 1924 г.


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА


НАГОРЕ