НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

25 - 1. НА САМОУВЕРЕНИТЕ НЕВЕРНИЦИ

Бялото Братство в град Ямбол. Тодор Абаджиев. Спиритическите сеанси в град Ямбол. ТОМ 10
Алтернативен линк

ТОДОР АБАДЖИЕВ


СПИРИТИЧЕСКИТЕ СЕАНСИ В ГРАД ЯМБОЛ


Един от първите етапи, през които преминават онези българи, които копнеят душите им за духовен живот, това са спиритическите кръжоци.


Този етап има за цел да докаже нагледно и с доказателства, че зад материалната бариера съществува друг, Невидим свят. И го доказва.


По това време списание „Виделина", основано от Георги Миркович от Сливен след неговата кончина след 1905 година се продължава от Тодор Бъчваров. В него са поместени две статии: ..На самоуверените неверници" от 1910 г. и „Знаменията на времето" от 1909 година от Тодор Абаджиев, който става по-късно ръководител на Ямболското братство, чийто образ виждаме в снимките редом с Учителя.


1. НА САМОУВЕРЕНИТЕ НЕВЕРНИЦИ


В. Шопов и Фурнаджиев,

пловдивски евангелисти.


Нашата беседа с вас, почтени представители на евангелизма, бе интересна, но вие, по стар навик не обичате да се отнесете сериозно към мненията на вашите противници. Ако това счетем за самоувереност в правотата наличните ви убеждения, все пак то не е лишено от високомерие - невъзпитаност.


„ Това, гдето се чуват да свирят музики, гайди, да дрънкат камбани и пр. е болестно състояние. "3. Шопов.


„ Сам Д. веднъж във Варна ми каза: Страх ме е да не ми изскочи чивията." Фурнаджиев.


Моля да ме извините, че не ви отговорих на подмятанията, които счетох за недостойни; времето бе много късо: вие бързахте за вашето събрание, а въпросът не е от естество да ви се отговори на подмятанието с ирония.


Ако вам е мила истината, има маса авторитети по окултизма и медиумизма, към които можете се обърна за по-широко осветление на въпроса. Аз не мога да отида по-далече от своя личен опит и наблюдения, от които мога ви наброя факти, на които почиват моите убеждения, и ще чакам вие, просветените умове да се произнесете.


Започвам.


Миналата година (1908) по случай посещението града ни от Кортеза Стефанова, се събрахме повече от 50 души в къщата на Р. Д-в. Между събранието личаха: един Д-р по правото и един ветеринарен лекар. Съобщенията, които Кортеза даде, най-много озадачиха прависта. Тя му съобщи колко души са в къщи. имената на всички и най-важното, че детето му се казва Иванчо - по името на двамата си деди - и че то страда от водянка, което за родителите съставлява най-голямата грижа, защото лекарите са искали да правят операция, а това задава не малък страх за хора, които нямат надежда у Бога. Каза им още, че няма нужда от операция, но да го дадат ней и тя след една седмица ще им го повърне здраво! На ветеринарния лекар каза, че има момче във втори клас, че по френски е скъсан и най-важното, че е непослушно. Бащата потвърдява вярността на думите й.


По-предната вечер в къщата на баба Катеринка каза на Ради Дюмеров, че баща му, Иван, с покойното му Иванчо са при него. Че баща му има белег на лицето си, причинен от болестта, която го е погребала. А това синът даже бе забравил!


Няма нужда да казвам, че всички тези хора Кортеза за пръв път вижда и че всички дадени съобщения бяха факти, които самите лица не отричат!


Това за нас, простосмъртните, които не познаваме тази дарба, може да е непонятна или лудост-според вас, но аз бих казал, че много учени и умом здрави хора биха завидяли на такава лудост, която разкрива миналото, настоящето и бъдещето на хората! Явява се тогава въпросът: луда ли е Кортеза? За да се отговори на тоя въпрос, налага ни се втори: как е възможно луд човек да отгадава с положителност и най-скритите тайни на човека? А човек, който иска да минава за интелигентен, не може и не бива да оставя горните въпроси без отговор.


Може ли луд човек със спокойствие в душата, с ясност и положителност да дава отговори, които смайват и най-положителния ум!


Как могат луди хора да ни разкриват неща за невидимия мир с пълнота и знание, на които и най-мъдрите философи-богословци биха се позамислили.


Това не показва ли, че Кортеза притежава и проявява сила, която трябва да озадачи здравните умове? Геният на човечеството - Исус - фарисеите наричаха луд. Галилий бе за йезуитите луд; но днес признателното човечество ги прославя.


Във вестник „Дневник" миналата година (не помня датата) един пише за своя баща, който е повърнат от Ал. Болница като безнадеждно умопобъркан, че бил доведен при Кортеза, която за три дни го е излекувала съвършено, без да употреби някакви лекарства, а онова, което Христос препоръча: „Ако имате вяра колко синапово зърно, бихте горите преместили." И това го прави не медик със своите познания, а една мома, която само второ отделение е свършила!


На 15 октомври имахме сеанс; едно момиче на 14 години, спящ медиум и вижда Хр. Ботев, който между другите съобщения казва: „Преди 38 години аз се борих за правда и свобода, а днес искат да проливат българска кръв само за един." Като натърти последните думи! Медиумът е дете без образование, занимава се с домашна работа, от политика не отбира, не познава Ботева и неговия живот-, а говори с него и то като го описва предварително! Това дете е здраво и до днес, върши си обикновените домашните работи, без всякакъв признак на лудост. Как си обяснявате това?


На 20 октомври в сеанс заспа войник, когото пръв път виждам, на когото името и лицето и сега не зная. Поканен транса да произнесе молитва, след туй той вижда духа на Ненча, личен негов приятел, със светло облекло дошел с мисия да бъде ръководител. Попитахме духа на какво дължи честа да бъде дух ръководител. Отговори: Аз съм прераждай 4 пъти физически и 5 духовно: 1) във време на татарското нашествие в Русия - роден арапин, живях 62 години; 2) в Индия от арийско племе, живял 40 години; 3) в Америка от италианско произхождение живял само 7 години; и най-после в България - Чирпан, гдето умрял на 18-20 годишна възраст. Тези прераждания са му помогнали да се издигне духовно и заедно с 5-тях духовни прераждания след смъртта е можал да се издигне до положение да стане ръководител. Войникът - медиум не знае нищо за теорията метапсихоза - превъплащение. Отде накъде да говори за това? Как обяснявате и тоя случай?


Същата вечер заспива други медиум и вижда духа на Русчо М-ч. с голяма рана в стомаха; явилият се покойник обяснява, че тази рана е вследствие нередовния живот. Той виждал настъпването на една грозна и мъчителна смърт, затуй и решил да посегне на живота си като си отрязва гърлото с бръснач. Но сега вижда, че е направил по-голям грях. Поиска молитва, която приема коленичащ, става, благодари и си отива. Как обяснявате вие това?


Същият медиум вижда духа на Боян, тукашен гражданин, заминал преди две години на велики заговелки от задушаване. Казва, че е бил жив погребан, но умрял после в страшни мъки при съзнание, че се намира в гроба. Показва си ноктите на медиума, които са пълни с трески, правил усилия да се спаси и драскал сандъка. Съветва всички да бъдат трезвени и по-редовни в ядене, за да не изпаднат в неговото положение. Иска молитва, благодари и си отива. Де може медиумът да измъдри това?


На 25 октомври след съобщенията от частен характер каза се от един светъл дух да приготвим дълбока чиния, пълна с вода и я оставим на масата 1 метър пред медиумите; те седяха на първия ред, 20 минути след угасване на ламбата всички останахме учудени, като видяхме, че наистина медиумите са измокрени и около чинията с вода е съвсем мокро. Кой е пръскал медиумите, когато чинията с водата никой от присъстващите не е можал да достигне?


На 12 ноември. Духът води медиума в една дълбочина с голям огън! И му казва, че това е мястото, дето ще иде свещеник Щ., а за свещещик А. казва, че ще е само 2 години в чистилището. Казва му, че то се дели на 4 области: обитателите на които носят съответно облекло в първата - тъмно кафяво, във втората - кафяви, третата - куршумени и четвъртата - кремави. Духовете от първа категория гледат нагоре, от втора - пред себе си, от трета - малко по-нагоре към светлината, а от четвъртата - с поглед право в светлината, идуща от горе! Всички коленичили са непрестанно на молитва към Бога. Св. Дух благослови всички присъствующи в чистилището и си отива. - С какво въображение може да се създаде това, което медиумът няма такива убеждения?


В тъмния сеанс Д. 3. Вижда св. Дух как пречиства стаята от всички нечестиви духове, спира се над всички и ги благославя. М вижда Руска, нейна съседка с тъмно облекло, проси молитва и си отива. Д. 3. вижда как събличат кремавото облекло на баща му и го обличат по-светло и преминава в светлината. А-в усеща лъхът на вътре през лицето си, а М. казва, че духът на покойния Ат. Драгиев желае духовна песен; удовлетворен - благодари и си отива. М. Вижда духът на Ст. Атанасов, който поздравлява и си отива. М. вижда покойната М. П. Гакева в полумрак: желае молитва; удовлетворена - става, благодари и си отива. М. вижда духа на М. Дражева със светло облекло. Г. Б-в пожела да го опише; това медиумът направи с поразителна точност! Същият вижда духа на Керанка, нейна приятелка, която дава наставление на своите да живеят в братолюбие; казва, че поради молитвите в сеанса й е помогнато да излезе 6 месеци по-рано от чистилището. Вие, които не вярвате ни в чистилище, ни в моление за мъртвите, как ще обясните тия случаи?


На 15 ноември същият медиум вижда св. Дух, който я изобличава, че не правила всяка вечер по три поклони, както й е поръчал насън! Наставлява яда не мисли в св. Неделя да върши оставената поради сеанса работа. Защото Бог сътворил света в 6 дни, а седмият осветил - ден за почивка и хваления Богу! - В понеделник аз ще ти помогна по-лесно да свършим работата си. Духът кани медиума да коленичи и се моли за стоящите до нея г-жа и г-н Б-ви. После става на крака, по 3 пъти прекръсти горните лица и се моли Бог да ги прости, като се разкаят за своите грехове. Сяда на стола, св. Дух й казва да се върне и медиумът се събужда. И това ли ще отдадете на халюцинация? Ами заповедта за неделята на що отдавате?


Друг спящ медиум, Б. вижда духа на М.Т. която съветва медиума да е последователен в обещанията си. Същият пита: Защо не сме канили мъжа й, понеже имала много да му говори. А тоя случай?


Чрез пишущ медиум се яви Киранка, която поздрави и моли да поздравим домашните й, като им кажем по-добри съвети да дават на децата, за да не бъдат в мъки, както аз съм била една година и 40 дни. Съветва медиума да се опрости с Б., защото не е добре да се сърдят. На А. каза да бъде с по-добро сърце. С гордостта нищо не печелиш, а кога дойде тук (зад гроба), ще види какво значи гордостта. - На що отдавате тия добри поуки? Могат бясовете тъй мило да съветват за добро?


На 19 ноември спящият медиум Ю. Вижда светъл дух - старец - който го изобличава за грехозете му. Кани го да се помоли. След молитвата вижда една градина, пълна с различни цветя, невидени досега и с разнообразни краски, които омайват погледа и насищат душата. Въздухът е препълнен от благоухание? Отдясно вижда голяма светлина, от която излизат много хора. Всред градината гледа високо дърво, на което върхът се губи в небесата; листата му блестят от светлина и всички се различават по цветът си! Вижда трен, че с голяма бързина се отправя към него, върху трена седи старецът, а щом стигна до медиума, който обзет от страх да не бъде смазан - тренът веднага спира, старецът му казва: само вие ли имате тренове? А кой ви даде умът да ги строите? Какво мислите за небето и обитателите му? Можели да се ходи там, както апостол Павел и Йоан са се въздигали или не?


Г. М-в пита за едно свое видение, а вместо отговори, медиумът вижда същото видение - на Данаил не се ли даде да види съновидението на царя?


Чрез Хр. Д-в пише духът на Ружка Милкова - казва, че е била половина година в чистилището, но Бог послуша молитвите ми. Молете се и вий, за да получите по-добро място. Благодари на мъжа си за всичко, но желае да я споменуват в черква по празниците. - Кой по-добре знае от какво се нуждаят покойниците - ако не самите те.


В тъмния сеанс Д. 3. вижда бащата на А-в , че прави движение пред сина си, поздравява и си отива. Вижда духа на дядо Стойчо, който чрез медиума дава доказателство на своя син: казва кога е умрял, колко време е бил в пъкъла, и че от една година е в чистилището отгдето може скоро да излезе, ако синът тури начало на нов живот. Що значи: „въздавам беззаконието... до трети и четвърти род." Не се ли въздават и добрите така - от чадата на родителите? В тоя сеанс Д. 3. вижда Иисуса придружен от Мохамед, но последният не е такъв блясък, а само светъл; задължава Д. Д. да каже на ходжата с по-голяма енергия да проповядва вечния живот-„поканете го на сеанс" - Д. 3. вижда видение: Иисус разпнат на кръст, М. К. Вижда три жени, облечени в бяло облекло: Майката Господна, Мария Магдалина и Ружка, покойна жена на Г. М-в. Що значат думите: „Дето има двама или трима в мое име, аз съм там?"


На 22 ноември спящият медиум М. вижда духа на Аника Андонова да придружва Майката Господна, която накара медиума да стане, да земе кандилница с огън и тамян, които като й се дадоха, заобиколи цялата стая - без да се събуди - под ръководство на Духа, който казва, че така се почиства стаята от нечестивия. След това М. коленичи и пак под ръководството на Духа произнесе молитва със следното съдържание: О, пресветая Богородице, предобра моя Надеждо, Дево, ти като знаеш моите скърби, сега ела ни на помощ ти, покровителка на скръбни, страни и бедни, ела ни благослови и помогни за упрощаване на греховете ни. Духът каза, че в града има много неверующи, за които ще се дадат знамения, - не след много стана известното землетресение. Как обяснявате това предричане?


Чрез пишущ медиум Хр. Г-в се яви духът на Ружка, а след нея Гоце Делчев, който каза: Наистина се чувствува промяна в милото отечество, но аз, авторът на революцията, съжалявам, че не съм там. Много нещо бих направил за роба брат. Враждата между двата лагера ще утихне тогава, когато язвата на вътрешната организация изчезне оттам Сандански, главореза... Медиумът не се занимава с политика, още по-малко с Македонския въпрос. Как обяснявате това изявление?


На 26 ноември същият медиум, Петър, в началото нищо не вижда; поканен да се моли под ръководство; видя се повдигнат. След втора молитва, вижда много хора, заловени за ръце преминават край него. След трета молитва, чувства се по-високо, вижда като през огледало една къща, от която излязва ярка светлина. Чува глас, който му казва да се качи по на високо; там вижда врата затворена. След малко вратата се отваря, но той не може да влезе вътре! Чува глас, който му казва: „Понеже идеш за пръв път, не можеш да влезеш, но втори път ще бъдеш пуснат." Събуди се. Апостол Йоан, богословът в Откровението ни описва Небесния Йерусалим, портите му и пр. Какво мислите за видението на оня медиум?


Най-сетне нека разкажа за един сеанс, който стана причина да се избегне една напразна смърт.


На 27 ноември чрез пишущ медиум ни се каза непременно да направим тази вечер сеанс, и да поканим г-ца Б. След молитва същата Б. пада в полутранс и вижда църква с много хора, които коленичещи се молят за медиума да я вразуми Бог и я избави от лошите мисли, които са я налегнали. Веднага медиумът вижда ангела на невинните души, който казва, че ще пише чрез IV. и ще посочи всичките й грешки. Задължи присъствуващите да я наблюдават, защото тя е под влиянието на злото. Каза нейните приятелки да вземат от нея „онази мръсота" - за да не посегне на живота си!...


Чрез пишущия медиум М. ангелът казва: „Тази вечер Б. мисли да посегне на живота си с отрова, която трябва да се вземе от нея. Нейните другарки трябва да я предпазят, иначе тя ще потъне в мрака, а Бог не желае една невинна душа да се владей от сатаната, затуй аз съм пратен от Вишния да направите обща молитва, а аз внуших на баба й да я пусне, иначе щом си излезе от тях Р. Д-в тя щеше да бъде просната на мъртвото си легло. Потрудете се другарки и другари и не я оставяйте сама тази вечер. И кажете на баба й, че утре ще бъде късно - сбогом."


Вземахме потребните марки, и лицето е живо и днес.


Освен тия, много и предостатъчно случаи са ме убедили в голямата полза от спиритическата доктрина и аз споделям възгледа на спиритистите. Едно време споделях вашите религиозни убеждения. Отвърнат от сухотата на догматизма ви, потърсих храна в социализма. Отвратен от неговия епикуреизъм и безбожие сега се радвам на душевно спокойствие - вярващ в Бога и безсмъртието-на душата. Ревнувате ли на това?


Гр. Ямбол, 29/1 1909 година.


С почитание: Тодор В. Абаджиев.


Сп. „Виделина", г. VIII (1910), кн. 4-5, с. 126-132.



, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА


НАГОРЕ