НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

І.02.07. СТЪЛБЪТ НА ЕЗИЧЕСТВОТО

Летопис Вергилий Кръстев ТОМ 11
Алтернативен линк

7. СТЪЛБЪТ НА ЕЗИЧЕСТВОТО


От дясната страна на Антиминса е нарисувана елипсовидна рамка, която обгражда бяло поле, в което са нарисувани предмети, които носят със себе си своята символика за събития и лица. Рамката е гравирана богато. Долу, е основата, са нарисувани дини - една в средата с един изваден резен от нея и две по две отстрани. Дините са растяли много в Палестина, те са плод на южните страни и за тях евреите са примирали в пустинята. Дините са с листа, за да се ограничат от листата на лозата, която почва от тях. От двете страни на дините има по 1 голям грозд и листата на лозницата върви нагоре, след което продължава в лаврови листа.

Гроздът е бил не само храна, но от него се правело и виното за старозаветната пасха, защото червеното вино е наподобявало кръвта на жертвените животни.

По средата има голям езически стълб. На този стълб са правили своите обреди езичниците. „И постави Яков стълб на мястото, гдето говори с него Бог, стълб каменен и направи на него възлияние и възлия на него елей." (Битие, гл. 35, ст. 14).

Едно агне сутрин, да се принася на олтаря, а едно привечер с чисто брашно, смесено с елей и с вино, жертва благодарение Господу. Да се направи възлияние за благовонно ухание, жертва Господа, за да може това място да се освещава със славата му. „И тогаз ще се населя между Израилевите синове и ще им бъда Бог." (Изходигл. 29, ст. 45). Онзи Господ Бог, Който ги изведе от Египетската земя. Това е Йехова, Бог техний." (Изход, гл. 29, ст. 46; Левит, гл. 22, ст. 32-33).

Това е представлявал каменният стълб за израилевите синове при своето богослужение преди закона. След закона ролята му се поема от престола в Скинията.

Така че този стълб бе езически на Римската империя, на тези стълбове са стояли изваяните от камък образи на римските императори, които са обръщали себе си в живи божества и властта си обявявали за божествена.

Тук в подножието на стълба има Свитък, хартия за написване волята на кесаря, императора. Над свитъка има напряко поставен меч, то е въоръжение на войниците, с който са пазели тълпата, за да може да бъде разпънат на кръст Исус. По-нагоре има ръкавици - това е войнишка ръкавица на римските войници, за да ги пази от нараняване. По-нагоре има бич, с който са бичували онези, които трябва да бъдат разпънати. Има прикачено въже, с което са завързвали на стълба онзи, който ще го приковават. От едната страна на стълба виси сноп от тръни, като от него ще се сплете трънен венец на Исуса. Над стълба има петел. Той олицетворява завършването на старозаветната епоха на юдеите. Петър ще се отрече три пъти пред юдеите, че е познавал Исус, когато Той е вече арестуван. А когато се е клел за вярност пред Исус, Той му е предсказал, че преди да пропее петелът три пъти, той ще се отрече от Него.

От лявата страна на стълба има фенер. Залавянето на Исуса е станало нощем. Тълпа от множество с ножове и тояги, изпратени от главните свещеници и старейшини, дошли с фенери, факли и оръжия. До фенера има изправен потир, чаша с висока дръжка (столче). В тази чаша се е пиело вино за Пасхата юдейска, когато трябва да се яде пасхалния агнец. Той символизира старата пасха и новата пасха от Тайната вечеря, Когато отиват в Гетсиманската градина, Исус започва да се моли: „Отче Мой, ако е възможно, нека ме замине тази чаша, не обаче както искам Аз, но както искаш Ти," (Евангелие от Матея, гл. 26, ст. 39). Моли се три пъти да не пие тази чаша, но да бъде волята Божия, за да се изпълни закона, Така Той трябва да изпие чашата на разпятието. И от нея започва Новият завет.

От дясната страна има кесия, полегнала и от нея са разсипани 30-те сребърника, цената на предателството на Юда, за което са платили свещениците, за да бъде заловен Исус. Така се сбъднало пророчеството на Захария, че навремето оценили Бога за 30 сребърника, така и сега оценили Исуса с цената, която се дава за един роб.

Над кесията стои римска кана, поставена в леген. Това е онзи момент, когато Пилат излиза пред народа и им заявява, че иска да го пусне. Но тълпата е ревяла: „Разпни го!" Тогава Той наредил, донесли кана с вода, поляли Му, измил си ръцете над легена, избърсал си ръцете с кърпа и казал: „Не съм виновен аз в проливане кръвта на тоя праведник; вие отговаряте." На това целият народ отговорил с вик: „Неговата кръв на нас, да бъде и на чадата наши." След туй Пилат им предал Исуса да го разпънат. (Евангелие от Матея, гл. 27, ст. 24-26).

За да се разбере това добре, трябва да се знае закона, където се казва, че ако се намери някой убит човек, и не се знае кой го е убил, то да се пренесе в жертва юница и старейшините да умият ръцете си над юницата и да кажат: -Ръцете ни не са проляли тази кръв, нито очите ни са видели. Бъди милостив, Господи, на людете си, Израиля, които си избавил и не считай на людете си Израиля кръв неповинна." (Второзаконие, гл. 21, ст. 7-8).
Върху разпилените 30 сребърника има поставена горяща кадилница с тамян, който като гори, димът се възнася към небето. Той води началото си от гръцкото и римското богослужение. Той имал символично изражение, то е жертва Богу с молитвите, които Му се прилагат. По-късно Мойсей е заповядал на Аарона да кади благовонно кадиво всяка сутрин. (Изход, гл. 30, ст. 88). А Йоан Богослов говори как ангелът със златна кадилница застанал и кадял пред жертвата, която се намирала пред престола на Бога. (Откровение, гл. 8, ст. 3).
Тази горяща кадилница с тамяна символизирала, че ще дойде онзи, който ще кади, ще прави молитви пред пасхалния агнец, който се принася в жертва пред стълба езически и стълба старозаветен.

Властта на кесаря и неговите войници е дадена чрез меча, чрез войнишката ръкавица, чрез въжето, с което се завързва за стълба за биене, с бича. А снопът тръни ще бъде взет и сплетен на трънен венец и ще бъде положен на главата на Исуса от римските войници.


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА


НАГОРЕ