Школите на вокалното изкуство, Новото Битие — Четвърти Божествен ден
12.XI.1942 година – Изгрева – София.
Днес времето е ясно. Духа студен вятър. Брат Христо дойде по-раничко. Щяхме да ходим заедно в Министерството по работа. Аз настоях да отложим тази работа за друг път, за да отидем при Учителя. С трамвая стигнахме до семинарията и през гората се отзовахме на Изгрева. Учителят беше горе в стаята си. Изглежда, че ни видя през прозореца, защото слезе при нас, преди да се изкачим по стълбичката. Отключи вратата на приемната стая и ни покани да седнем. С брат Христо поговориха за една учителка и за Париж. След кратка пауза го попитах: – Учителю, кое изкуство е по-старо, вокалното ли, или инструменталното? Учителят затвори очите си, помълча и след като ги отвори, каза: – Вокалното изкуство; пеенето е играло важна роля още от дълбока древност. Вокалната музика е много по-стара от инструменталната. Древните посветени, пратениците на Бялото Братство, започнали да служат в светилищата и храмовете и там те изучавали окултното пеене. Тези светилища са имали за цел да възвърнат человеците към Бога. В тия храмове, молитвите са се пеели за очистване и повдигане на человеците. Някогашните светилища и храмове, са днешните театри, опери и концертни салони. Това първоначално изкуство, пеенето, е служело на Бога. Днес то е изменило коренно своето предназначение и задача. Изкуството – пеене – е първото изкуство! Това изкуство е донесено от седемте дъщери на слънчевия бог Аполон. Те донесоха пеенето за синовете и дъщерите на Земята. Тези седем дъщери са седемте тона на гамата. Всички тези тонове имат по малко страдание. Най-весел е тонът СОЛ. ЛА е no-висок от тона СОЛ, но е по-тъжен. Пеенето е донесено от първите ученици на Бялото Братство, от света на ангелите. Тонът ДО е ангел, дрехата му е червена. Тонът РЕ е ангел, с оранжева дреха. Тонът МИ е ангел, дрехата му е жълта. Тонът ФА е ангел, със зелена дреха. Тонът СОЛ е ангел със светло синя дреха, и тонът СИ е ангел, със светло виолетова дреха. Има две главни школи по пеене: Едната е еволюционна, другата е инволюционна. Инволюционната школа е на света, на удоволствията, на еротиката, на плътта. Еволюционната школа се дели на три главни отдела: Първи отдел: физически, втори отдел: духовен и трети отдел: Божествен. Физическият отдел ще се предава на девет планетни типа, по девет, плюс един, различни начини, и на дванадесет зодиакални типа, по дванадесет различни начини. Значи, двадесет и един, плюс един различни начини, методи. Същото се отнася и за духовния отдел и за Божествения отдел. Ученикът на еволюционната школа, трябва да е роден с гласови богатства и да има постоянство и търпение. Той трябва да има концентрирана и положителна мисъл! Той трябва да притежава благородни чувства и добро сърце. Има три вида певци: гениални, талантливи и обикновени. Всеки човек може да стане обикновен певец. Ти трябва да изучаваш мускулите на главата и каква роля имат те при пеенето! – Учителю – казах аз – долната челюст играе много важна роля при пеенето, също и мускулчетата, които произвеждат движението на гръкляна и езика, играят съществена роля при пеенето. – Ти също обърни внимание на мускулите на устните! – Учителю, устните играят важна роля за дикцията и за изнасянето на тона в маската. Учителят поясни: – Колкото по-ясно произнесеш една дума, толкова по-лесно тонът се изкачва от гортана, в горните кухини на лицето и главата. След усилена деятелност, мускулите трябва да се оставят и в покой! Аз извадих от чантата си една италианска школа по пеене – „Vacai". Преведох от френски език, каквото пишеше в увода на школата. Авторът подчертаваше, че от неговата школа са излезли певци със световна известност. По-нататък той подчертаваше, че не поставя гласа с вокали, но със срички, думи и цели изречения. Например в първия урок превода на текста беше: "Един ловец отишъл с кучето си в гората..." Учителят ме прекъсна: – Тази школа не може да бъде хубава, щом ловецът е отишъл с кучето си в гората, да убива животните! Аз ще ви покажа и вие с брата ще напишете една нова школа по пеене, окултна школа с възходяши положителни идеи и думи. Вие скицирайте главите! – Колко да бъдат, Учителю? – Или 28, или 39 глави! Учителят извади цигулката си и докато я настройваше, каза: – Четвъртият ден от "Новото Битие" ще започне от тона ФА. Първият Божествен ден ще се пее andante (ходом). Свързани да бъдат тоновете. – Може ли andante cantabile (течащо, пеещо)? – Да! Хубаво е! Вторият Божествен ден ще се пее andante maestoso (течащо, майсторски), тържествено. Третият ден ще се пее като първия. Четвъртият ден, сега ще определим. Учителят тържествено започна да пее и да свири Четвъртия ден. Брат Христо записваше думите, а аз следях мелодията. Ето думите: