НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ПОСЛЕДОВАТЕЛИ НА УЧИТЕЛЯ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

въведение

  Богомилството - том 8 - Влад Пашов (1902- 1974)
Алтернативен линк

въведение



Както опитният учен по една кост от някое предпотопно животно мож е да възстанови целия организъм на жи- вотното, като знае, че има връзка и съотношение между всич- ки части на организма, така и онзи, който познава закона на съотношението, по един израз, по една дума, останали от едно изчезнало учение, мож е да го възстанови изцяло. Защото и вся- ко учение е един жив организъм, между частите на което има връзка и съотношение. Затова ще се опитам по няколко фрази, които са ни предадени за Богомилството от техните противни- ци, да възстановя тяхното учение в неговия истински вид като едно окултно-мистично учение, пратено от Бялото Братство да повдигне българския народ и да даде тласък за развитие на ев-
ропейската култура.
Досега Богомилството е разглеждано на основание на из- ложението на неговите противници, които без никакво съм- нение са го дали в изопачена и карикатурна форма. И по това изопачено изложение различните автори, които са писали за него, според своите собствени разбирания, са ни представили Богомилството в различна светлина. Едни го разглеждат като социално учение, други като етично учение, трети като някак- ва религиозна секта, други като видоизменено Манихейство и Павликянство и прочее. Но това според мен не е богомилско- то учение, а един хамък, т.е. скърпено от различни представи на различни хора с различни идеи и разбирания и затова каз- вам, че това, което ни представят, е един хамък, изкуствено по- строение, създадено от различни остатъци, от различни дребни учения.
В един американски университет студентите, като искали да изпитат своя професор, направили един изкуствен бръм- бар, като взели части от различни бръмбари и насекоми и го представили на професора, като казали, че намерили някакъв рядък екземпляр, да им каже какъв е този бръмбар. Като го разгледал внимателно, видял, че това е изкуствена работа, на- правена от студентите, които са взели части от различни насе- коми, и казал: „Момчета, това е хамък, това е ваша работа, а не на природата."
Затова и аз казвам, че това, което ни се представя като бо- гомилско учение, е съставено от различни представи и хипо- тези на различни автори, които са изхождали от изложенията

19

на враговете на Богомилството и са ги съчетали по изкуствен начин, като са съставили едно измислено учение, на което ту- рили името Богомилство. Затова казвам, че тези изложения не са богомилското учение, а един хамък, някаква изкуствена компилация от различни учения, на които е турено името Бо- гомилство.
Аз ще разгледам Богомилството в светлината на окултната наука, в светлината на Учителя, който е изказал някои мисли, които ще взема като основа, за да разгледам Богомилството като окултно езотерично учение. Защото това, което Учителя е казал, са основни положения, които не подлежат на съмнение. В една от тези мисли Учителя казва, че основател на Богомил- ството е Боян Мага, най-малкият син на цар Симеон, а поп Богомил е бил разпространител на учението. А в друга мисъл казва: „Боян и Богомил бяха двама архангели, пратени от Бяло- то Братство да подигнат българския народ."
От друга страна професор Николай Райнов, който след Учителя е най-компетентният познавач на Богомилството, казва, че се е добрал до някакви оригинални богомилски ръко- писи от 7- 8 страници, на основание на които той ни представя оригиналното учение на богомилите. Той казва също, че един от учениците на Боян, Симеон Антипа, е написал история на богомилското движение, която е била публикувана през 156 4 година на латински.
От друга страна аз, на основание на изказванията на ред ав- тори за Богомилството, доказвам, че Богомилството е окултно учение и като такова то има в основата си окултната наука, ко- ято е предавана през всичките векове на човешкото развитие под различни форми.
Понеже всичко писано досега за Богомилството е хипотези и предположения, бих казал басни, и аз в следващото изложе- ние, като изхождам от данните на окултната наука, предлагам една хипотеза, една басня, не по-малко основателна от други- те, с която ще се опитам да възстановя истинското богомилско учение както са го учили първите богомили.
Най-напред ще се спра на произхода на Богомилството и на неговия основател Боян Мага. След това ще кажа няколко думи за Бялото Братство, от което произхожда Богомилството. След това ще посоча на основанията, които показват, че Бого- милството е окултно учение. После ще изложа Богомилството като християнско учение и произхождащата от това космого- ния. След това ще разгледам как Богомилството е предадено в
2 0
разните апокрифни легенди. След това ще кажа няколко думи за окултната школа на богомилите и за техните нравствени възгледи. И най-после ще кажа няколко думи за социалните възгледи на богомилите, след което ще предам изказването на различни автори за Богомилството и след това разпростране- нието на Богомилството и неговия идеал.
Така че ще разгледам най-напред Богомилството като ок- ултно учение и на второ място като обществено движение.
Според автора на книгата Богомилство и богомили, епископ Симеон, Богомилството е едно от най-трудните за представяне западно окултно учение.
В книгата Теорията от Симеон Антипа, която е със спе- циален характер и е написана за учениците на школата, които са запознати с цялото учение и са имали нужда само от светли- на по магическата доктрина на Богомилството, се излага само тази доктрина на Богомилството.
Той казва: „Сега, когато аз по необходимост съм първият, който излагам системно учението в неговата съкровена стра- на, трябва да го изложа, като вземам за нишка кратките 7-8 страници, дето Един е нахвърлил учението, а за всички под- робности било до книгите, пазени в Малта, било най-често до летописите на света.
Богомилството е преди всичко едно езотерично учение; като такова то знае, че свещените писания имат троен смисъл и затова зад външната история и моралните учения, те са тър- сили дълбокия вътрешен, мистичен смисъл на това, което се говори. В тази светлина те са разглеждали както Стария, така и Новия Завет. Те не отричат Стария Завет, както твърдят техните противници и някои изследователи на Богомилството, но го разбират в неговия вътрешен смисъл, като върху Битие- то на Мойсея изграждат величествена космогония.
В езотеричната доктрина на Богомилството влизат както астрологията, алхимията, магията, тъй също и свещената хер- метична наука на Тарото и Кабалата, които те предават във ред легенди, като вземат за повод това, което е писал Мойсей с своето Битие.
Богомилите са носители на западната езотерична традиция, която води началото си от Хермес в Древния Египет и, още по- далеч, от Храма на Слънцето в Атлантида, където главен ръко- водител е бил този, когото познаваме като Мелхиседек. Хермес е бил негов ученик. И като носители на тази традиция, те имат в основата на учението си принципите на тази традиция, кои-
21
то са дадени от Хермес в така наречените седем херметически принципа, които са основата на западната езотерична тради- ция. По-нататък ще се спра накратко върху тези принципи.
Характерно за западната езотерична традиция е това, че всяко движение и школа, които се явяват на историческата сцена, не водят исторически началото си от предшестващите го школи, но идват направо от духовния свят, където е центъ- рът на Братството, като общото на миналото и настоящето е в учението. Защото западната езотерична традиция е жива и е носителка на вечно живото Учение, което от Божествения Дух и се предава чрез различни посветени.
Според окултната наука в областта на Дамаск в Сирия има един окултен център в етерния свят, който ръководи Западна- та традиция. Затова там апостол Павел получи своето посве- щение и откровение от Христа. Там по-късно Християн Розен- кройц получава своето посвещение и откровение. Там, по вся- ка вероятност, и Боян, основател на Богомилството, е получил своето посвещение и откровение, като се знае исторически, че той е бил във връзка с двама непознати сирийци, които идвали при него чак до Преслав. Затова в Богомилството ние трябва да търсим ученията на Западната езотерична традиция или пре- дания, които са облечени от самия Боян във формата на леген- ди, за да бъдат забулени и в такава форма да бъдат достъпни за широките народни маси.
Богомилският езотеризъм прави синтез на древната Хер- метична доктрина с християнските Мистерии.
Богомилството не е някаква секта, а определен нов начин на мислене и действане. Богомилите са изразители на отноше- нието на космичната мисъл към човечеството в епохата, в ко- ято са работили. И затова техните идеи са вечни и безсмъртни и раздвижиха умовете на средновековния европейски човек, като породиха Ренесанса и Възраждането . Те са онази светка- вица, която разкъсала облаците на средновековния мрак и на- правила възможно лъчите на духовното слънце да проникнат свободно и да огреят човешкия ум, за да почне да мисли. А ми- сълта е светлина, която разкрива пред човешкия дух широките хоризонти на Природата и Живота.
По такъв начин богомилите дадоха първия подтик за раз- витие на човешкия ум и оттам и за развитие на обективната наука, като дадоха също и една величествена философия за жи- вота, която дава методи за реализиране на Царството Божие на Земята. За това Царство се бориха и умираха богомилите,
22
но техните жертви не отидоха напразно. От техните клади из- гря свободата и светлината, която озари Европа. Тази свобода беше високият идеал, който и до днес стимулира будните умо- ве и души.
Богомилството има космичен, а не земен произход. Това се потвърждава от мисълта на Учителя, където казва, че Боян и Богомил са двама архангели, изпратени в България, за да по- дигнат българския народ. Защото архангелите са космични същества, които работят в безграничния Космос и ръководят развитието на отделните народи. Те са духове-ръководители на народите. И затова идеите на богомилите имат космичен произход и са вечни и безсмъртни. На това се дължи онзи ус- трем и въодушевление, с който богомилите отиваха на кладите и понасяха и най-жестоките мъчения, каквито адът може да измисли. Но както казах, със своето мощно слово те разтър- сиха средновековна Европа и откриха пътя за свободната чо- вешка мисъл, която се устреми към изследване на Природата и Живота. Защото една от задачите, които бяха дадени на Бо- гомилството от духовното ръководство на човечеството, беше и тази — да пробуди човешкия ум и да създаде условия за не- говото развитие. А умът се развива, като се храни със светлина, със светли и възвишени мисли. И тази светлина, тези светли и възвишени мисли донесоха богомилите от Космоса на Земята, за да повдигнат човешкия ум, да събудят човешката мисъл и да дадат методи за приложение на Божественото учение, което Христос донесе на човечеството. Те имаха за задача да дадат методи за приложение на това учение както в индивидуалния живот на отделния човек, така и в социалния живот на един народ и на цялото човечество. Те имаха за мисия, като събудят човешкия ум, да свържат хората с духовните същества на Кос- моса и по такъв начин да дадат едно възходящо направление на човешкото развитие.
Като ученици на Бялото Братство богомилите имаха на разположение методи, с които да развият скритите сили на човешката душа, да я пробудят от дълбокия сън, в който беше изпаднала вследствие на връзката си с тъмните същества, кои- то един вид бяха я хипнотизирали. Това е задача от космичен мащаб и богомилите направиха много за нейното реализи- ране. Те посяха семената, които днес, в нашата епоха, дават своите плодове. И затова Учителя казва, че днешните ученици на Бялото Братство са някогашните богомили, които при па- дането на България под турско робство отидоха в невидимия
23
свят и оттам подготвиха освобождението на България и след нейното освобождение пак дойдоха, за да продължат своята работа за повдигането на българския народ и оттам и на цяло- то човечество.
За постигането на тази велика задача богомилите разпола- гаха с голямо и дълбоко знание. Те познаваха скритите сили на Природата и си служеха с тях за доброто и повдигането на човечеството. Те притежаваха Бялата магия, което се вижда и от прозвището, дадено на Боян — Мага. Магът е човек мъ- дрец, който познава законите на Природата и Живота, позна- ва скритите сили на Природата и си служи с тях за доброто и повдигането на човечеството. Благодарение на владението на тези сили, те бяха много магнетични, с което привличаха хора- та към себе си и те ги слушаха и тръгваха след тях.
Богомилите не бяха пустоверци и пустословци, но това, което говореха, те го прилагаха, те го живееха. Искаха да съз- дадат едно ядро от хора, които да приложат Любовта в живо- та и по този начин да поставят началото на Царството Божие на Земята. Техният идеал беше да въдворят Царството Божие на Земята, както е казано в Господнята молитва. „Да дойте Царството Ти както на Небето, така и на Земята." Те работиха именно за идването на това Царство на Земята — Царството на братство и Любов, Царство на хармония и разбирателство между хората. Затова работиха богомилите, затова хората ги слушаха и тръгваха след тях, защото това е копнеж на всяка човешка душа.
Богомилите бяха наследници на първите християни, които като ученици на Бялото Братство, Глава на което е Христос, по- знаваха езотеричната доктрина и я предадоха на следващите поколения. Но под влияние на невежеството, което навлезе в Християнството, езотеричното учение постепенно бе отхвър- лено и остана само буквалното разбиране на учението и така то бе откъснато от живота; хората започнаха да живеят като езичници, а си туриха фирмата християни. Затова богомилите искаха да възстановят първоначалната чистота на Христовото учение с неговата езотерична доктрина, като го приложат как- то в индивидуалния, така и в социалния живот. Затова те се наричаха просто християни.
В следващото изложение ще разгледам накратко появата, развитието и учението на богомилите според схващането на окултната наука. Ще се постарая да посоча, че Богомилството е било християнско окултно учение, а не някакво дуалистично
2 4
учение, възприето от Изток. Ще използвам изследванията на съвременните изследователи на Богомилството, но ще ги пре- ценя в Светлината на окултната наука.
„Преди да пристъпя към изложението, ще кажа няколко думи за името богомили, както съвременните изследователи го схващат. В науката не е напълно изяснен въпросът за името на Богомилството в началото на създаването. Догадки по този въпрос се правят от беседата на презвитер Козма. Той не ги нарича богомили, а ги нарича просто зли и заблудени хора. Са- мите богомили от своя страна са се наричали просто христи- яни. Това се вижда пак от беседата на презвитер Козма. Те са се наричали също с гордия епитет небесни жители, което личи от един пасаж от беседата. Някои от тях в своите проповеди освен името християни и небесни жители, са казвали, че са мили на Бога. Затова се загатва пак в беседата на Козма. Харак- терно за тях е било да казват, че те са именно Божи избраници и са най-близки на Бога като негови чада и приятели. В това от- ношение те се основавали главно на съответни изрази от Еван- гелието на Йоана, което им е било особено любимо и пред- почитано по време на техните проповеди. Така постепенно, с нарастването на броя на привържениците на учението, името богомили, което по времето на Козма е било още неизвестно, започнало да си пробива път и да се утвърждава като общо оз- начение на учението. Това име се е наложило поради факта, че поп Богомил е бил първият проповедник на новото учение, а също и поради убеждението, че те са най-близки и най-мили на Бога. Така по един двоен път названието богомили се ут- върждава трайно и се запазва в продължение на няколко века." Йордан Иванов
Преди да продължа да излагам произхода и учението на Богомилството, ще кажа няколко думи за Бялото Братство, по- неже Богомилството произхожда от Бялото Братство, за да се знае от какъв източник произлиза.


  Богомилството - том 8 - Влад Пашов (1902- 1974)
, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА


НАГОРЕ