Съвременнитѣ хора разглеждатъ живота не въ неговата цѣлостъ, а откѫслечно. Тѣ го разглеждатъ не исторически, като космиченъ развой, авъ неговитѣ отдѣлни моменти. Тѣ се ограничаватъ въ тѣснитѣ рамки на индивидуалния животъ, живота на частитѣ, и търсятъ въ него върховния смисълъ на всѣко съществувание. Затова отдѣлнитѣ единици, макаръ и по силата на единъ биологически законъ да сѫ групирани въ семейства, общества, все иматъ стремежъ да се затворятъ въ черупката на своята личностъ. Но тъй като напълно личенъ и самозадоволяващъ се животъ въ Природата е абсолютно невъзможенъ, отдѣлнитѣ индивиди се обединяватъ въ общества, като образуватъ нови по-голѣми единици, които, следвайки егоистичния принципъ, отново се затварятъ въ сферата на своитѣ частични интереси. Така продължаватъ хората да се обособяватъ въ отдѣлни общества, въ отдѣлни националности, въ отдѣлни религии, като преминаватъ отъ формитѣ на личния къмъ формитѣ на колективния егоизъмъ.
Наистина, обособяването на отдѣлни органи и системи съ опредѣлени функции е законъ на органическия свѣтъ, който действува въ сложнитѣ организми, ала обособяването не подразбира отдѣляне, изолиране. То подразбира функционално единство, координация, йерархично степенуване на форми и служби, чрезъ които се проявява великото разнообразие и хармония на живота. Изолирането, напротивъ, е изразъ на онова монотонно еднообразие, въ което спира всѣко творчество, всѣки растежъ.
Мнозина, обаче, все още подържатъ, че всѣки народъ трѣбва да живѣе само за себе си, да се стреми да стане силенъ и богатъ, дори въ ущърбъ на другитѣ.
Идеята, че всѣки трѣбва да живѣе за себе си, е идея на стария животъ. Тя безвъзвратно залѣзва — въпрѣки всичко. Идеята, че всѣки трѣбва да живѣе за Цѣлото — ето великата основа на новия животъ, на новата култура. Тази основна идея сега преустройва цѣлия животъ на човѣчеството. Сегашниятъ свѣтъ преминава къмъ една нова форма. Твори се единъ новъ моралъ. Този новъ моралъ, чиято първа заповѣдъ е животъ за Цѣлото, ще пресъздаде коренно свѣта. И затова човѣчеството днесъ не може да работи съ сѫщитѣ мѣрки, съ които е работило досега. Невъзможно е това! Когато въ далечни времена се е създавалъ животинския свѣтъ, въ основата му е билъ положенъ другъ принципъ, другъ моралъ, различенъ отъ този, който действува въ човѣшкия свѣтъ. Съ появата на човѣка се е явилъ новъ моралъ въ свѣта.
Сега човѣчеството навлиза въ една нова епоха. Преминава се отъ епохата на механичното създаване къмъ епохата на органичното развитие, отъ стадията на механичното преустройство къмъ тази на вѫтрешното възраждане. И понеже хората минаватъ отъ механичния къмъ органичния процесъ на колективенъ животъ, затова преживѣватъ такива страдания. Днесъ всѣки човѣкъ, който извърши нѣкаква погрѣшка, веднага съзнава, че е сторилъ известно нарушение и изпитва смутъ, страдание.
Цѣлата бѣла раса, дори и най-издигнатитѣ ѝ духовно синове изпитватъ единъ дълбокъ вътрешенъ смутъ, едно вътрешно безпокойство. Това състояние, обаче, е естествено. То е състоянието на бременна жена. Страданията, които бѣлата раса преживѣва, показватъ, че тя е бременна съ една велика идея. Отъ бѣлата раса ще се роди, именно, шестата раса — расата на любящитѣ. И колкото по се увеличаватъ страданията, толкова сме по-близо до момента на раждането.
Ясно е, следователно, че всѣки човѣкъ, дълбоко погледнато, работи за колективното повдигане на цѣлото човѣчество, и цѣлото човѣчество работи за отдѣлния човѣкъ.
Тази истина, която е вдъхновявала и вдъхновява въ тѣхната работа най-великитѣ синове на човѣчеството, ще стане единъ денъ — по силата на закона за социализиране на благата — достояние на всички човѣци по земята. И тогава ще се установи оня строй, за който днешнитѣ хора мечтаятъ, и който се мѫчатъ да осъществятъ съ такива жалки и неподходни срѣдства. Въ основата на този новъ строй на земята ще лежи онова начало, което лежи и въ основата на космичния свѣтъ — животъ за Цѣлото.