Както може да се чете по линиите на природните форми - казваше Учителят в школните лекции, - така може да се чете и по движенията, които извършват всички живи организми и човекът. По тези форми и по тези движения се разпознават мислите, желанията и стремежите на човека, както инстинктите, жестокостта, плахостта, хитростта и всичко останало у животните. Този закон е валиден и за растителното царство, както и за минералите, но малко са хората, които се съгласяват с това.
Нищо не е случайно, твърди тайната наука. Когато едно посадено дърво расте при неблагоприятни условия, то върши при своя растеж най-различни, незабележими за окото движения. С тях то преодолява препятствията, които среща при своето растене, и когато порасте, човек може да види „мъката“ на това дърво, с която то е преодолявало препятствията и се е издигало над земята.
И у човека има белези, които показват дали животът, който е водил досега, е бил труден и дали този човек е притежавал воля да преодолява трудностите, които са го посрещали на пътя. Трудностите от външно естество и трудностите от вътрешно естество са различни. Различни са и силите, и белезите на тези сили. Само едно вещо око може да ги разпознае. Много от учениците, както и от обикновените хора, не обичат да се учат. Те искат да им се даде всичко наготово. Напразно, в света ние се учим чрез наблюдение и опит. Дори ако наблюдавате линиите и израза на собственото си лице и като знаете отчасти своите склонности и навици, вие имате вече достатъчни условия за едно полезно упражнение. По такъв начин вие можете да изправите някои лоши черти у вас. Може би ще си помислите, че няма какво да изправяте. Не се лъжете. Ако беше така, нямаше за какво да ви изпращат в училището на този свят.
Какво придобива ученикът от изучаването на тези неща в природата? Преди всичко той се уверява, че посредством мисълта, с която ние се натъкваме на някакви мъчнотии, бихме могли и да излезем от тях. Във всеки лабиринт от противоречия има изход, през който търпеливият може да излезе.
Когато наблюдавате човека, вие ще познаете дали той е доволен или страда. Вие ще придобиете изкуството да разберете качеството на неговото страдание и ще знаете как да му помогнете. Най-малкото, което ще направите, е да му кажете, че на земята е невъзможно без страдание. Както земята не е гладка топка, така и животът на нея не е възможен без препятствия. Какъв живот е този и какво училище е нашият свят без мъчнотиите, които трябва да преодоляваме?
Линиите по лицето на човека се появяват и в неговия почерк. Почеркът е графично изображение на състоянието и духовните склонности, както и на цялостния натюрел на един индивид. Почеркът е един несъзнателен осцилограф за физическите и душевните процеси. Този, който знае да чете почерка, ще види всичко за човека. По този път се е появила и науката за почерка - графология.
Ще настъпят времена в развитието на човешките раси, когато ще станат съвсем излишни препоръчителните документи и характеристиките за хората. Чувствителността и деликатното интуитивно домогване на бъдещите хора до същността на нещата ще бъдат достатъчни, за да може те да познаят напълно оня, който е застанал пред тях. До известна степен такава способност съществува и у всеки човек в зародиш, но времената, в които живеем, не способствуват да се доверим на нея.
За много хора днес нашите твърдения изглеждат като легенди и фантастични сказания, но ние говорим за съвсем реални неща. Човек носи със себе си три документа, които съдържат най-изчерпателно неговата характеристика. Това са: лицето на първо място и двете му ръце. Написаното върху тях не е измама. Като прибавим към това движенията, походката, гласа и израза, който е белег за душевната нагласа, можем да сме сигурни, че познаваме вече този човек.
С казаното до тук не се дават готови рецепти. Това не е позволено. Същественото е ученикът да работи върху себе си, да наблюдава, да прави изводи и да учи усърдно великото писмо на живота.