НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ТЕКСТОВЕ И ДОКУМЕНТИ ОТ УЧИТЕЛЯ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

Година 7 (22 септември 1934 – 12 юли 1935), брой 128

  Година 7 (1934 - 1935) - Вестник 'Братство' – 1928-1944
Алтернативен линк

Вестникът за изтегляне във формат pdf


БРАТСТВО

Двуседмичник за братски живот


Брой 128 - год. VII.

Севлиево, 12 юни, 1935 год.

--------------------

Абонамент:

За България – 60 лева

За странство – 1 долар

Отделен брой 2 лева


Всеки абонат ще получи безплатно книгата

„Що е окултизъм“

от Сава Калименов

----------------

Адрес: в-к „ Братство“ , гр. Севлиево.

Редактор: Ц. Калименова


Съдържание:

В коя среда? (N.)
Извикай силно! (Олга Славчева)
Радио-апарат, четящ човешките мисли (N.)
Пакта на Рьориха подписан от Съединените щати и от всички американски републики (статията може да се прочете в приложения pdf)
Словото на Учителя. Качествата на реалността (Из беседата от Учителя, държана на 28 юни 1935 г.)
Как да използваме слънчевата енергия (Нина Рудникова - продължение от брой 127)
Фъстъците по-добри от месото (Из „Добро здраве“)
Съвременна Алхимия
Биволи и свине (басня – Дядо Благо)
Книжнина

В КОЯ СРЕДА?


„Човек може да постигне всички идеали не своята душа, но не изведнъж. Няма закон в света, по който нещата могат да се постигнат изведнъж.“

Учителя


Ние искаме всичко каквото сме идеализирали, всичко каквото сме започнали, да го постигнем в неговата пълнота и съвършенство изведнъж с един замах да стигнем целта си с един скок. Това е едно неразумно желание от наша страна, което не е в съгласие със законите на разумната природа. А ние, хората, сме нейни части и не можем да действаме извън нейните закони и освен с нейните методи. Ако ние срещаме неуспехи в живота си, това се дължи на факта, че не сме в реална връзка с нея.

Ние се силим, даваме всичките си сили да постигнем нещо в най скоро време, като очакваме да имаме бляскави резултати, но не виждаме от друга страна, че сме се заслепили и сме се отдалечили от методите, с които работи разумната природа. И когато видим тоя неуспех на нашата дейност, ние не се постараваме да изправим погрешките си и да се свържем наново с истинския живот, а напускаме всичко и влизаме в онова вонящо блато, от което с големи усилия и жертви сме успели да се освободим и което освобождение струва много повече от всичките ни богатства в света.

Интересна е човешката природа. Неустойчива е тя. Неустойчиви и непостоянни са човешките прояви. Тая неустойчивост се дължи до голяма степен и на това, че ни липсва едно съществено вътрешно качество, едно важно условие за постижение на благородните, на добрите ни цели и идеи,—а именно, търпението, и затова бързаме, извънредно много бързаме да видим крайния резултат на започнатото дело; и в това бързане забравяме вътрешната работа и връзката ни с Разумното. А всички нещастия, всички катастрофи и живота на човечеството — държави, общества, семейства, индивиди се дължат на бързането, на заблудата ни в ламтежа и егоизма.

Ламтежа и егоизма идват от бързането ни да превъзмогнем другите, да станем по-щастливи, по-велики от тях, а това е невъзможно, затова Учителя ни казва да не желаем невъзможните неща, да не желаем да сме по-щастливи, нито по-нещастни от другите. Да бъдем нещастни и щастливи поне колкото другите хора.

Да не желаем невъзможните за нас неща, да не се стремим да имаме изведнъж грандиозни постижения, а да градим постепенно в себе си Божествения живот и да го изявим кой както може, без да го подпушва, да дадем простор и свобода на висшето на благородното в себе си. ако искаме да растем и да се развиваме правилно. Хората се стесняват, срамуват се да проявят доброто, Божественото в живота си. Няма защо да избягваме от него. Това е истинската ни среда, в която трябва да живеем постоянно. Ако има нещо, от което трябва да се стесняваме и срамуваме, ако има среда, която трябва да напуснем и от която трябва да излезем. това е оная порочна среда на падение, неморални отношения и гнилота, която ни носи ограничения и смърт, която ограничава и най-ценното в нас — Божествения живот. А смисъла на живота ни е да носим и изявяваме Божественото. Разумният човек не гради на гнила и неустойчива почва: той гради на здрава почва, на канара и при това с доброкачествени материали.

Да сме доволни и да благодарим на Бога с цялото си същество, че ни е озарил пътеката. която води към разумния живот, към чистотата, към Истината.

Какво се иска днес от хората, които се лутат заблудени и гонят непостижимите миражи на живота?—да се осъзнаят , че са попаднали в една неестествена за тях среда и да употребят разумната си воля и усилия да излязат от нея.

Да се пробудим за новия, светъл живот!

N


Извикай силно!


Не бой се ти, човече, от мъчение
Не бой се ни от труд, тегло, бъди,
Нито от ядно вражеско гонение,
Или кога те някой клевети.

Не бой се от страдания и болезни
Вдигни чело, стисни ръка, напред!
Напред върви и храбро ти възлезни,
Без страх мини преградите безчет!

Извикай силно, помощ Бог ще прати,
Дори когато си до сетни край.
Той камъка надгробен ще разклати
И теб от ада ще въздигне в рай.

Ще полети към тебе колесница
И ангел Божий теб ще възкреси
И с крепка, свята, милваща десница
Като Илия ще те възвиси.

Ще те прегърне на гърди си чисти,
И в теб дихание ново ще излей,
И в дреха теб ще облече лъчиста
И слънце Божие вечно ще те грей.

Олга Славчева


Радио-апарат, четящ човешките мисли


„Дейли телеграф“ разказва за ново чудо на техниката — радио апарат, който е толкова чувствителен, че може да улови нервните импулси на човека така, както те възникват. Този апарат буквално се явява апарат „четящ мислите“, и знаменува нова ера в медицината.

Лондонските болници вече се ползват от новата електро-хиругия, при която кръвотечението се свежда до минимум и няма абсолютно никаква нужда да се прибягва до нож. Тази електро-хиругия се употребява сега при повечето операции и ампутации и дава прекрасни резултати. Лекарите понастоящем се опитват да ги използват при най-сложните и тънки операции в областта на мозъка и очните операции.

Привържениците на духовното животоразбиране отдавна правят опити да докажат съществуването на мислите като форми, при това, в зависимост от тяхната степен, също като цвят. Различните мисли имат различни цветове. Правени са опити от Фридрих Фиерхов в миналото да фотографира мислите на човека, също са правени опити чрез Килнеровите навеси да се види техния цвят и форма. Горното ново откритие на науката идва на помощ на духовното животоразбиране. Съществуването на човешките мисли като реалност и сила е доказано чрез телепатията, но горното откритие доказва още по-нагледно тяхната реалност, и в това скептика материалист нямо защо да се съмнява по-вече и да се колебае, а да направи още една крачка в своя живот, за да види че и зад тия видими форми съществува друг свят, по красив и по-реален.

Ето какво казва Учителя на едно място из беседите за мислите и чувствата.

„В духовно отношение мислите и чувствата на човека не са нищо друго освен писмо. Мислиш ли — пишеш нещо; чувстваш ли — пишеш нещо. Ако погледнете с очите на ясновидеца, ще видите, че вашите чувства и мисли са написали хиляди томове, хиляди книги. Ако отворите една от книгите на вашия живот, там ще намерите много неща написани. Някъде ще видите еднообразни и слаби отпечатъци; другаде ще видите силни отпечатъци. По това се познава доколко вашите мисли и чувство са били силни. Някой мисли да си прави къща. Като погледнете този човек, на много места ще видите отпечатана мисъл за къщата. Това е наука, която всеки може да провери.

Ние говорим за реални, за положителни неща, които сме изучавали. Онези, които се занимават със записите на природата, знаят, че там всичко е отпечатано — достатъчно е човек да знае да чете това писмо.“

На друго място Учителя говори за силата ни, когато сме свързани с Божественото съзнание и за силата на мисълта:

„Който е във връзка с Божественото съзнание, той всичко може да напрали. Европейците. които ходят в Индия разправят за чудесата на индийците. Някои факири със силата на своята мисъл и воля, могат да посадят семка от портокал и в продължение на половин час да израсте портокалово дръвче, да цъфне, да върже плод и да узрее. Какво искате повече от това? Ще кажете, че това е анормално явление. По скоро сегашните условия в природата са анормални, но не и тези явления които хората считат чудеса“.

N.


Словото на Учителя

Качествата на реалността


В днешната си беседа няма да би говоря за неща, които знаете, нито ще ви говоря за това, което говорят религиозните или пък учените хора в света. Аз ще ви говоря за неща, които са нови за вас и за света.

Всички хора се стремят към реалното, към познанието на Реалността, макар и по различни пътища и методи. Стремежът на всички е към Реалното, макар и често да вървят по пътища, които ги отдалечават от реалността, но стремежът у всички е към търсене на реалността.

Тогава много естествено се поставя въпроса - кое е реално и кое не е реално? Всички ни интересува въпроса ще умрем ли или няма да умрем, а само ще се видоизменим. Всички ни интересува въпроса, кое ще остане и кое няма да остане. С една дума ни интересува, кое е реално и кое не е реално.

Реалността се отличава с един малък придатък. Туй, което ни придава нещо, е реално. Ако претеглите един човек, когато е в добро разположение на духа, когато е във връзка с реалността, когато има най-хубавите мисли и чувства към всички същества и го претеглите след като изгуби това състояние, ще намерите една разлика в тежестта му, ще намерите, че тежестта му е спаднала с една десетомилионна част от милиграма. Реалността всякога предава. И всеки ден като се предава по една десетомилонна част от милиграма, то с течение на времето ще имате една голяма придобивка. И обратно, ако всеки ден губите по една десетомилионна от милиграма, ще дойдете един ден до положение да видите, че много нещо сте загубили. Някой може да попита дали това е истина или не. За вас дали е истина не ме интересува, но за мен е една истина, която всеки от вас ще опита. Какво хората знаят не ме интересува, а ме интересува това, какво аз зная. Всеки се интересува от това, което той има, от това, което той знае. Музикантът се интересува от музиката си, учения от учението си, болния от болестта си: как ще оздравее, кога ще оздравее и т.н. Ако някой има болен крак, той все за него ще мисли, дали ще оздравее или не. Ще кажете, че може и с изкуствен крак. Може, но има голяма разлика между изкуствения и реалния крак. Нереалният, изкуственият крак се отличава по това, че много хлопа, когато човек ходи. И хора, които много дрънкат, това показва, че краката им са изкуствени. А този, който е мъдър, никакъв шум не вдига. Хората, които вдигат много шум, не са от света на реалността. В тях няма никаква реалност. Много хора не знаят как да ходят, понеже краката им са изкуствени, т.е. техните разбирания за живота са криви и вследствие на това и животът им е неуреден и безсмислен.

За да се доберем до пътищата и законите, по които реалността се проявява, трябва да изучаваме строежа на своето тяло, трябва да изучаваме мозъка си, трябва да изучаваме строежа на кожата. Всяка сутрин като станете попипайте кожата си дали е мека или суха, топла или студена. Най-първо вижте ръцете си, дали са топли или студени. След това пипнете челото си и вижте дали е топло или студено, след това вижте брадата си дали е топла или студена и най-после вижте състоянието на краката. После вижте в какво състояние се намира носа ви. Като дойдете до носа, най-първо ще направите три вдишки и ще наблюдавате как се свиват и разпущат ноздрите ви. Ако това движение е равномерно и хармонично, наблюдавайте през този ден какво ще е състоянието на вашите чувства - ще има подем при равномерното движение. Но ако това движение не е равномерно и хармонично, наблюдавайте и ще забележите, че него ден ще бъдете неразположени. Щом се зароди някакво смущение и неразположение, то иде винаги от задната част на човешкия мозък.

И всичките ни нещастия произтичат все от задната част на мозъка, където са локализирани чувствата и инстинктите.


Но за да влезе в правия път на живота, в пътя на постиженията, човек трябва да работи с предния си мозък, където са локализирани всички умствени способности, а задният мозък да бъде тил. Важното за нас е това, което човек мисли, защото нашата мисъл ще определи нашето бъдеще. Това, което ние желаем, се обуславя от една божествена мисъл, която цяла вечност поддържа. В нашия ум и в тези форми, които създадем с нашата мисъл, Бог влага своите чувства. На всяка една божествена мисъл, трябва да отговаря едно човешко чувство и на всичко, което ние създадем с нашата човешка мисъл, ще отговаря за в бъдеще едно божествено чувство. Каквито форми създадем с нашата мисъл, такова съдържание и Бог ще вложи за в бъдеще в тях. Съдържанието, което Бог ще вложи, се определя от формата, която ние сме създали. Затова е казано: „Каквото си постелиш, на това ще легнеш.“ И още: „Каквото посееш, това ще пожънеш.“ Но това още не доизяснява нещата. Например, ако вие не знаете как да цените вашия ум ще понесете последствията. А за състоянието на нашия ум можем да съдим по състоянието на носа си. Носът е един барометър на нашия ум.

Промените, които стават във вашия ум, се отразяват върху вашия нос. Ако носът ви става син, или се зачервява, или започне да се стеснява, или да става прозрачен, трябва да знаете, че това е предвестник, че нервната ви система е разстроена и трябва да вземете мерки за възстановяване на нормалното й състояние. Това са научни данни, с които се занимават учените адепти и светии. Светиите не се занимават само с молитви, както мислят някои, но се занимават с великото знание в света. Аз зная светии, които са посветили по 20 години да се молят на Бога, за да им даде знание как да устроят носа си. Има други, които са се молили дълго време, да им даде Бог знание, как да устроят очите си, ушите си и пр. и как да се справят с всички сили и процеси в себе си. А сега хората искат да станат лесно светии, искат да станат светии с постене. С постене въпроса не се разрешава. Постенето е метод, за да научат хората как да си устроят устата, очите, носа и пр. Ако не посветите 10 години работа за вашия нос и 10 години за вашите очи и 10 години за вашите уста, не можете да разберете реалното в света. Сега всички търсят реалното в света, но не знаят пътищата, по които се достига до реалността, а в реалността е щастието на човека. Щастието на моя ум, това е първия облик на Бога. Писанието казва: „Като видя лицето ти, ще се зарадвам.“ Така че, щастието е Божия образ, който навсякъде можем да го видим. Като видите щастието, нещастието и всички несрети изчезват. Щастието е магическата сила, която превръща всички противоречия. Хората не могат да намерят щастието, защото го търсят вън от себе си.

Но знайте, че вашето щастие е вътре във вас.


Ние търсим Бога отвън и всички, които са търсили Бога отвън, не са го намерили. Бога отвън не можем да го намерим. Бога ще го намерим в себе си. Той е великата реалност, която стои в основата на всички неща. Аз не вземам думата Бог в този смисъл, в който я употребяват съвременните хора. За мен това, което хората са създали, не е реално. Но това, което човек носи в себе си от незапомнени времена, това е вечното, непреходното, реалното в света, това е Бог.

По какво се отличава реалното, което е в човека? То освобождава човека от всички ограничения. От онзи момент, в който зърнеш своето щастие, реалността в себе си, ти никога няма да бъдеш ограничен. Ограничението и неспокойствието, което съвременните хора имат, се дължи на онова вътрешно неразбиране на живота.

Сега вие седите и се оплаквате, че условията са лоши, че наследствеността ви пречи, че баща ви, че майка ви били причина за вашите нещастия.

Знайте, че за вашите нещастия не са виновни нито условията, нито майка ви, нито баща ви, нито някой друг. Виновни сте вие самите.


Бог създаде всички хора съвършени. Само един съвършен човек може да съгреши. Който не е съвършен не може да съгреши. Само един отличен певец като пее, може да направи грешка. Който не знае да вземе нито един верен тон, каква грешка ще прави? Само отличния певец може да направи грешка, а който не пее, не може да направи грешка. Това е истината по въпроса. Онези съвършени хора, които живяха в рая, направиха една грешка. Не е въпрос грешката голяма ли е. Не, малка е грешката, но с течение на времето се увеличава и мъчно се изправя. Един съвременен математик изчислява, че ако бяха вложени 25 стотинки в сложна лихва по времето на Христа, то до наше време биха се превърнали в една сума толкова голяма, че ако цялата Земя би била от злато, пак не би могла да изплати тази сума. Същото нещо става и с нашите грешки, ако не ги изправяме навреме. Те се олихвяват и идваме до едно състояние да не можем да се справим с тях. Така че, нашето нещастие седи в нашето отлагане да изправим грешките си. Като направите една грешка, не мислете, че е малка и няма значение за вашия живот, защото тя ще се олихви и после няма да можете да се справите с нея. Затова всяка вечер ликвидирайте с вашите грешки, всяка вечер ликвидирайте сметките си, ако искате животът ви да бъде на чисто.

Първата стъпка към изправянето на грешките е да се откажете от лъжата,


черна или бяла. Силата на човека седи в неговата права мисъл в даден момент, а не в лъжата. В дадения момент ти си изправен пред един изпит, който може да реши съдбата ти за двадесет години.

Из беседата от Учителя, държана на 28 юни 1935 г.

(следва)


Нина Рудникова

КАК ДА ИЗПОЛЗВАМЕ СЛЪНЧЕВАТА ЕНЕРГИЯ

(продължение от брой 127)


II.


Психичната енергия не слънцето представлява творчеството във всичките му прояви. Безкористното творчество, насочено към общото благо. Слънцето винаги дена и никога нито не иска. Давайте и вий, както дава Слънцето, не очаквайте нищо в замяна, познайте радостта на себеотдаването, единственото щастие, което никой и нищо не може да ви отнеме. Защото радостта да получавате зависи от външния свят, а щастието на даването зависи само от вас. Радостта на творчеството винаги е безкористна, защото е безсмислено да твориш за себе си, но творчеството при това дева и огромна пласт, а следователно, и огромна отговорност . Със създаваните от нас мисли, образи, звуци и т. н. ний влияем далеч във времето и пространството, обгръщайки в сферата на влиянието на нашето творчество кръгове. границите на които ний не можем да предвидим. В чия душа ще се отзове звука на създадената песен, на чия психика ще въздейства създаденият образ, чий поток на мисълта ще бъде отклонен от обикновеното си течение от запалената от нас творческа идея — ний не можем напълно да определим това, зоната на нашето влияние е безгранична. И в крея на краищата ние създаваме нови вибрации, които се присъединяват към вълната на психичните вибрации на земята и се косят с нея  вселенското пространство, извиквайки известна реакция, известен отзив в далечните светила. Творчеството на Слънцето ни сочи пътя за разпространение на светлите животодаващи вибрации, както в психичната атмосфера на земята, така и в етера на междузвездното пространство.

Психичната енергия на Слънцето ний възприемаме в себе си по същия начин. по който поглъщаме и неговата жизнена сила. Нашите нервни центрове имат още и психични и духовни страни. При поменатото вече ритмично дишане, ний възприемаме и творческото сила но Слънцето в слънчевия си възел и с това засилване творческия елемент в нашата работа. He всекиму е достъпно крупното интелектуално или художествено творчество. В края на краищата, ние изпълняваме тази робота, която сме заслужили със своите предишни действия. Всяка дейност може де се разглежда от две страни: обусловена от закона за причинността, тя се явява като наложен ни дълг, като тежка и скучна обязаност: но проникната от съзнателното слънчево творчество, тя престава да е тежък дълг, а става целесъобразна работа за общото благо. Ний можем да изпълним всяка дейност, всяка работа с радостта на творчеството и да я направим благословение за себе си и за другите. В това пресъздаване на нашия всекидневен труд в радостно целесъобразно творчество, главна роля играе наситеността на слънчевия възел с творческата психична енергия на Слънцето

Но главният център на нашия психичен живот е не слънчевия възел, а сърцето. Всички творчески импулси идват от сърцето, всички психични емоции имат в него своя източник. Сърцето — това е психичният орган на нашата връзка с всички същества. населяващи земята и Космоса. Но щом сърцето е орган за връзка с всички живи същества, тогава то е и тези център. в който живее знанието за нашето единство с всичко съществуващо, с целия неделим поток на единния живот. А щом това съзнание съществува, то от него се ражда съчувствието към всичко живо, отзивчивост към всяко същество. Чуждата болка стана наша болка и се поражда активното желание да помогнем, да облекчим живота на другите, да им дадем щастие или поне да ин посочим възможностите да намерят това щастие. В сърцето се раждат импулсите към творческа работа за общото благо, в сърцето, се ражда стремежа да търсим истината, тъй като то чувства непосредствена връзка с нея. Има хора, които се оплакват, че искат да съчувстват, искат да обичат, но не могат. Можем ли да развиваме психичното си сърце? Разбира се. да. Дайте му да възприеме безкористното слънчево творчество, съсредоточавайте се при това на чувството за вашата връзка с всичко живущо, и вий ще видите, че вашето сърце ще забие със съчувствие към другите същества. Развивайте сърцето си, защото не може да бъде поставена граница на неговото развитие?. Чувствайте със сърцето, разбирайте със сърцето, възприемайте със сърцето, включвайте в сърцето си все по широки и по-широки кръгове на живота, засилваме неговите клонове, докато включите в него целия Космос. Не оставяйте вашето сърце да плесенясва в егоизма. Мъртвите сърца са ужасни, те отравят психичната атмосфера на човечеството с миризмата на разложението. Днешният хаос, днешното икономическо и културно разложение изникна благодарение вкаменяването на човешките сърца, гаснещи в рамките на тесния егоизъм. Културното творчество изхожда из разширеното сърце и ний ще можем да изградим новата култура само ако съумеем да оживим нашите сърца. Пробуденото сърце нашироко разпространява своето влияние, към неговата топлина се стреми всичко окръжаващо, към лъчите на неговата любов идват отдалече. Дивите зверове не ще засегнат човека с любящо сърце, цветята и дърветата по-красиво се разтварят при неговата близост защото психичните потоци на слънчевата енергия на творчеството и съчувствието са грамадна съзиждаща и животоотдаваща сила. Властта на любящето сърце е светла без никаква сянка и е по-мощна от която и да било друга. Пробуденото сърце е мощен магнит, привличащ всичко окръжаващо, и сам той непрестанно е притеглян към Вселенския Магнит, който в религията се нарича Бог.

Но за целесъобразната и плодотворна работа на сърцето е необходимо щото то да върви ръка за ръка с разума. Разумът — това е прожекторът, осветляващ пътя на сърцето, без който то би могло да се заблуди или с други думи да извърши ред глупости.

Центърът на гърлото, при психичното му развитие свежда диференциращата аналитична мисъл към способността да различаваме истината от лъжата, същественото от несъщественото, прогресивното от регресивното, доброто от злото. Значението на аналитичната мисъл се състои тъкмо в това — да изработим в нас тази способност. При съзнателното психично развитие на гърления център, способността да разпознаваме се превръща в непосредствено възприемане на две противоположности, проявяващи се при всяко явление; това непосредствено възприемане обикновено се нарича интуиция.

Съзнателното психично развитие центъра на темето изработва в нас новата мисъл — синтетичната, мъдра и творческа мисъл. Тя се заключава в следното: установените по пътя на различаването противоположности, на които е построен целия наш космос във всичките му прояви, физическа, психическа и духовна, никога да не остават неразрешени, а винаги да бъдат свеждани към единство т. е. да бъдат синтезирани. Полученият синтез по своя обем ще бъде нещо повече от своите две съставни, и той винаги ще се намира на една по висока плоскост на съзнанието, тъй като на същата плоскост противоположностите не могат да се синтезират. Полученото единство, разбира се. е относително и извиква своето противоположение, а техния синтез ще лежи в една още по-висока плоскост на съзнанието, намираща се под тях и т. н.

Синтетичната мисъл не е причинна мисъл, тъй като живият синтез на противоположностите се явява като резултат от динамиката на закона за целесъобразността. Закона за причинността диференцира, превръщайки единството в множество, закона за целесъобразността обединява множеството в единство. Създавайки по тоя начин все по-широки и по-мощни синтези, този нов слънчев интелект на човека на: мира все по-нови възможности за своето познание и ще се спре само на границата на Това Неизразимо, което не се подава на никакво определение на никакво название, на никакъв понататъшен синтез. Това, което е самата същност на космичния живот, Синтеза на всички синтези. Творчеството на синтетичната мисъл е единственото реално творчество, а всичко останало със само негово следствие. Най-великите хора живеят в неизвестност, но тяхното творчество определя пътищата на човечеството. Създадените от тяхната синтетична мисъл мисъл-форми се носят в психичната атмосфера на човечеството, долавят се, на части, от съзвучните съзнания и се провеждат от тях в живота под формата на религиозни и народни движения, като научни открития, като художествено творчество, като културно строителство във всяко направление.

Развитието на психичния център на малкия мозък ни дава възможност да възприемем световния ритъм, който вибрира в целия космос и в най-малките прояви на живота. Възприемайки го непосредствено, ний се възвръщаме към космичната хармония, ний живо възприемаме нейната красота, която е отражение на истината във форми и всички наши прояви стават хармонични и красиви и с вибрациите вече не ще внасят дисхармония в окръжаващата ни среда.

Центърът на лопатката е точката на нашия психичен превес към слънцето, която може да замени опорната точка — земята. В него можем да развием извънредно ценната способност за непосредствено отъждествяване на себе си с най-висшето, а, следователно, и за неотъждествяването ни с нашите земни прояви.

Белодробния център при своето психично развитие става радиатор на психична енергия в окръжаващата среда. От потенциала на този кръг записи големината на кръга, който ще бъде обхванат от тази енергия.

Психичния аспект на бъбречния център — това е средството за очистване ма нашата личност от всичко нечисто, създаденото от дребнавите страсти, желания, привички, суеверия и предразсъдъци.

Храносмилателният център също има своята психична страна, която се състои в усвояването на психичната енергия, която възприемаме от обкръжаващата ни среда.

(следва)


Фъстъците по-добри от месото


„Тропическото бобово растение (Arachis hypogaea), с право и космато стебло, назъбени листа, и светложълти цветове, които, след като се оплодят се навеждат и зариват в земята, където узряват“.

Като чете тия думи човек мисли за нещо величествено и страшно. В същност, те са кратко описание, каквото дават речниците, на крайно смирения фъстък, на който толкова малко внимание сме обръщали до сега. А заслужава по-голяма чест, защото е най-ценната храна, каквато ни дава земята, както се вижда от следните цифри:

1/2 кг., фъстъци дава 2,500 калории
1/2 кг., зрял боб дава 1,600 калории
1/2 кг., хляб дава 1,200 калории
1/2 кг., месо дава 850 калории
1/2 кг., яйца дава 700 калории
1/2 кг., мляко дава 320 калории

Д. Е. Лайк пее хвалебствена песен на фъстъка в „The American journal of Physical Therapy“. „Съдържа“, казва той, „три аминови киселини, необходими за растежа на тялото, в по-голямо количество, отколкото са в зърнените храни. Съдържа и повече калциеви соли. Японски изследователи са открили, че неговите белтъци превъзхождат белтъците на соята. Пепелта му е слабо кисела. Съдържа в значително количество витамина А и отчасти витамина В.“

Лейн и Бошард правили опит с деца между 7 и 15 години, които разделили на две групи. Едната група получавала обща храна, включително месо яйца и мляко. Другата група не получавала месо, яйца и мляко, а зеленчуци и значително количество фъстъци и фъстъчено масло. При тая диета резултатите били не по-малко задоволителни, що се отнася до растежа не децата;дори някои деца придали повече отколкото децата в първата група.

Време е да се обърне по-голямо внимание на този плод, като се засеят по-големи пространства у нас. Опитите, които имахме миналите — две-три години, са много насърчителни.

Из „Добро здраве“


Съвременна Алхимия


В присъствието на няколко стотин души сведущи хора, в една от големите бостънски аудитории било извършено превръщането на чисто сребро в кадмий. Опитът бил извършен от младия учен при Масачузетския Технически институт, доктор ван де Грааф.

Използвайки излъчванията на радия, той бомбардирал елементите на берилия с частичките алфа, което предизвиквало отделянето на неутроните. Удряйки се в повърхността на сребърен цилиндър, те го направили радиоактивен. Двадесет секунди след почването на бомбардировката атомите на среброто се превърнали в такива на метала кадмий.

Звукът, който съпътствал превръщането на среброто е кадмий бил с особен микрофон увеличен няколко милиона пъти и всички присъстващи го слушали. След това същите видели на екрана на кинематографа забавеното (с намалена скорост) предвижване на атомните ядра, което, в действителност, ставало със скорост по-голяма от 30,000 км. в секунда.

Д-р Ван де Грааф е познат в кръговете на учените с изработването на особен електростатичен апарат. Той действа паралелно с изследванията, които се извършват от съпрузите Жолио в Париж и от проф. Ферми в Рим.

В Менделеевата таблица елемента сребро се намира наред с кадмия: неговото атомно тегло е 47, а на кадмия — 48.

Биволи и свине

(б а с н я)


Преди да опитоми човек животните, те да му слугуват, а той да се грижи за тях: Биволите и Свинете били от една черда, която владала широки лесове и равни полета. Те били едноръстни и едноплеменни, нямало разлика помежду им, освен тая, че Биволите се грижили за общия поминък и безопасност на чердата, а Свинете обучавали малачетата и прасенцатата в къпалните — учили ги как да се калят в локвите, за да не им е горещо. Тогава, както и сега, често ги понагазвала болестта гърлица, от която те твърде много се страхували.

По едно време Свините се позаделили, посъветвали и заявили, че болестта гърлица е специална свинска болест. Тоест, че те я култивирали в къпалните поради това. че работата им била тежка, а Биволите малко се грижили за тяхното продоволствие.

— Ние. — казвали те, — сме твърде онеправдани! Винаги недояли, недоспали, преуморени. Живеем оскъдно и мизерно, изтощаваме телесата си, отслабваме организма си, поради което болестта ни надвива и ни тръшка като лисица кокошките. Това е наша професионална болест. Дайте ни храна дайте ни почивка, дайте ни средства за борба с нея!

Биволите се спогледали знаменателно, а един от тях излязъл напред и отговорил:

— Ако наистина вие култивира те гърлицата, не сте достойни синове на великото ни семейство. Вие сте най-големите неприятели на чердата ни. Недоволни сте от нашата грижа за вас, и ние сме недоволни от вашата грижа за нас. Престанете да каляте децата ни и да ги заразявате с гърлица!

От онзи ден Свините и Биволите се разделили в две черди. Свинете издребнели, пораснали им зурли с много зъби и станали всеядни, за да гоят телата си, но гърлицата си ги при-следва и днес, както по-рано.

* * *


Който болестите страшни —
Професионални прави,
С милосърдието хорско
Най-болезнено се гаври.

Дядо Благо


Книжнина


Житно зърно, кн. 6. г. IX. със следното съдържание: Търпението — първо стъпало на Любовта — ***; Истинският път за разрешаване на световните въпроси — Боян Боев; Имо ли смисъл науката — Д-р Ел. Коен; Темпераменти — г.; Учителят говори: Четири неща; Здраве Сила и Животг; Внушение и самовнушение; Дишането; Красивото; В училището на природата — Г. Събев; Богомилството и духът на отрицанието в нашата история — Д-р Е. Новотни; Из вълшебната книга на природата; Един помощен апарат за френологията и др.

Годишен абонамент 80 лева. Всеки, който се абонира, ще получи освен десетте книжки на списанието още и безплатната премия: „Лекуване чрез цветните лъчи“ (Хромотсрапия), от А. Осборн Йивс.

Адресъ: сп. „Житно зърно“, пощ. кутия 270, София.

Лекуване чрез цветните лъчи. от А. Осборн Йивс, №1 от библиотека „Житно Зърно“, със следното съдържание: Предговор; Встъпление; глава I. Лекуване чрез цветните лъчи; глава II. Упътвания при лекуването; глава III. Помощни средства при лекуване. глава IV. Влияние на ума върху материята: глава V. Качества на здравето: глава VI. Победа над болестите; глава VII. Силата на волята: Символичният език на цветните лъчи.

Както показва съдържанието й, книгата е интересна и полезна за всички. На абонатите на сп.“Житно Зърно“ тя се изпраща безплатно. За неабонатите струва 20 лева.

Доставя се от редакцията на сп.“Ж. Зърно“

Възходящият Път — от Учителя, цена 2 лв. Доставя Жечо Панайотов. Опълченска 64 — София 3. — Това са мисли с дълбоко съдържание, предадени в отривиста реч. Книжка с малко страници, но в тях търсещия истинския път ще намери показатели към свободата, към спасението. В нея е дадена основната мярка, с която трябва да мерим нещата в живота: мярка която трябва да бъде постоянно в ръката ни, както моторът в ръката на майстора строител.

Прераждане и превъплъщение (окултно мистична студия) от Ал. К. Кръстников. Цена 6 лева. Доставя се от редакцията на в. „Витлеемска звезда“ ул. Люб. Каравелов, 34 — Бургас.

Ето защо от R. А. Laidlaw. отговори на жизнени въпроси — цена непосочена. Доставя издателство „Духовно слово“ ул. 20 Април 1, София VI. Авторът казва на едно място: „Ако в деловите работи отлагането е смърт за успеха, в духовната сфера е било, е, и ще бъде крадец на вечното благоденствие за безброй милиони души. Колко е жално че хора надарени с ум и интелигентности, поемат ужасния риск да отхвърлят или отлагат най-важното от всички други съдбоносни решения за вечността с едно извинение: „Има още време.“

Птицата на смъртта — няколко новели от П. Михаилов, издание на Комитет Българска Книга ул. Денкоглу 28, София, цена 25 лв., Който изпрати 5 лв. а пощ. марки ще получи книгата безплатно. От същото издателство са получени по-рано: Глутница хора, поема второ издание от Люб. Дойчев цена 30 ле. и Весели Истории, от същия автор — второ издание, цена 25 лв. Всеки който изпрати по 5 лв. пощ. марки срещу всека книга ще я получи безплатно.

Сп. Възраждане — месечно списание за въпросите на живота, с добър и подбран материал за градеж в полето на новото духовно светоразбиране. Абонамент 60 лв.; адрес: 6 Септември 3 София.

Сп. Страници за всички, с богат и разнообразен материал; засяга много области. Абонамент 100 лева. Всеки абонат на списанието ще получи и два романа от Дж. Лондон.

* * *


ОТКРИТА Е ПОДПИСКА


за, записване абонати за библиотека


„СВЕТЛА МИСЪЛ“


която почва да излиза в началото на есента 1935 год., под редакцията на Георги Радев, Боян Боев, Слави Камбуров, Д-р Ел. Р. Коен.

Библиотека „Светла мисъл“ ще излиза годишно в 10 книжки, формат голяма 16-на — 70/100, всичко 320 стр. Отделна книжка ще се счита от 32 до 40 стр. най-много.

ГОДИШЕН АБОНАМЕНТ

40 ЛЕВА.


Целта на библиотеката „Светла Мисъл“ е да разгледа редица животрептящи въпроси в светлината на една нова мисъл. До тази нова духовна мисъл идват в последно време най-видните представители на наука, философия, изкуство, обществен живот.

От една права мисъл се нуждае целия свят днес. В България се чувства голяма празнота от подобен ред литература. Библиотека „Светла Мисъл“ цели да запълни отчасти тази празнина от смислено четиво.

През тази годишнина ще бъдат засегнати следните въпроси:

Наука и Религия; Живот н Смърт; Мисия на Славянството; Мисия на Богомилството; Черти и насоки на новото време; Съвременната наука за характера; Човек и Характер; Хирологията в светлината на съвременната наука; Паневритмия. туризъм и пр. в нова светлина; Агарта — потайния град.

Ние вярваме, че библиотека „Светла Мисъл“ ще бъде приета най-радушно от българския културен читател.

За да може всеки да получи библиотеката на незначителната цена от 40 лв. абонатите трябва да внесат абонамента си най-късно до 1 септември 1935 г.

Суми и кореспонденция се пращат до Жечо Панайотов, за библиотека „Светла Мисъл“ — ул. Опълченска 64 — София III.

Изпращайте сумите чрез Пощенска чекова сметка № 648

* * *


БИБЛИЯТА И НОВИЯ ЗАВЕТ

НА ЕСПЕРАНТО


Библията — 1000 стр. под. — 120 лв.
Н. Завет — 360 стр. — под.25 лв.

НА БЪЛГАРСКИ


Библията — 1220 стр. нов пр. 40 лв.
Библията — 1120 стр. нов пр. 30 лв.
Библията — 1230 „ стар „ 60 лв.
Новия Завет с псалми 20 лв.

Също на френски, немски, английски и всеки друг език. Ниски цени и всички подвързани. Искайте безплатен каталог.

Праща Кн-ство „Духовно слово“ ул. 20 април № 3, София 6.

* * *


Вместо за 95 пращаме за 50 лева три книги:

Духовната война — от Дж. Бънян. Една от най-великите алегории за борбата между Бога и Сатана 160 гол. стр. с 50 картини 65 лв.

При нозете на Исуса — Сбъдва се — Трогателен разказ — бисер за деца и възрастни, с 19 картини. 80 стр. 15    лв.

Какво е твоето отношение към Светия Дух — приемане и кръщение със Св. Дух, 132 стр. 15 лв.

Искайте ги от С. Стефанов — 20 април № 3 — София 6.


  Година 7 (1934 - 1935) - Вестник 'Братство' – 1928-1944
, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА


НАГОРЕ