НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ТЕКСТОВЕ И ДОКУМЕНТИ ОТ УЧИТЕЛЯ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

Общ окултен клас

  Брой 3-4 -1992г. - Списание 'Сила и Живот' 1992- 1996г.
Алтернативен линк

ЛЕКЦИИ


Публикувано изображение

Лекциите, изнесени в окултните класове са издавани поотделно, във вид на малки брошури. След четвъртата година те са били обединени, подобно на беседите на Учителя, в отделни томове. Редът на лекциите в томовете е хронологичен. Всеки том най-често дублира заглавието на първата лекция.

Публикувано изображение


ВСИЧКИ НЕ МОГАТ ЕДНАКВО ДА РАЗБИРАТ ТОВА, КОЕТО СЕГА ВИ ГОВОРЯ. ПЪК И АЗ НЕ ИСКАМ ВСИЧКИ ДА МЕ РАЗБИРАТ ЕДНАКВО. ТОВА, КОЕТО ВИ ГОВОРЯ МОГА ДА ГО ИЗНЕСА В СТРОГО НАУЧНА ФОРМА, В НАУЧНИ ФОРМУЛИ, НО ТЕ ЩЕ БЪДАТ ОЩЕ ПО-ТРУДНИ ЗА РАЗБИРАНЕ. ОТ ВСИЧКО ГОВОРЕНО ИМА ОБЩИ ВЪПРОСИ, КОИТО СА ЕДНАКВО ПОНЯТНИ И ПОЛЕЗНИ ЗА ВСИЧКИ.

УЧИТЕЛЯ



ОБЩ ОКУЛТЕН КЛАС


1. ТРИТЕ ЖИВОТА

I година (София, 1922)

Има три вида живот. Единия наричаме материален. В този живот човек мисли само за осигуряване. Материалистът се стреми към натрупване на богатства. От материалния живот човек минава във втория -в духовния живот, в който започва да мисли за осигуряване на душата си. Осигурен материално, той мисли, че може да се отдаде свободно на работа върху себе си и започва да се съсредоточава, да размишлява върху отвлечени въпроси. Докато е в материалния и духовния живот, човек не е ликвидирал с егоизма. Третия, същинския живот наричам Божествен. Тук вече се свършва с егоизма. Това е живот на съвършената Божия любов, дето човешкият ум и човешкото сърце се развиват правилно.***

2. ОКУЛТНИ ЛЕКЦИИ

II година (София, 1922-1923)

Методите в школата са различни от ония, които има при обикновените молитвени събрания. Трябва да използувате опитностите на онези, които са минали преди вас, а после ще изучавате природата, защото всички неща в природата представят едно предметно обучение. Всички тия окръжаващи ви предмети всички тия същества, които са наоколо ви, през цялото си развитие имат връзка с вас. После, всички сили - топлината, светлината, електричеството и магнетизма, всички чувствувания, желания, потици в едно или в друго направление, всичко трябва да се проучава. Всяко нещо, което сега придобиете, то ще ви послужи за в бъдеще.***

3. ВИСОКИЯТ ИДЕАЛ

III година (София, 192з-1924)

Природата обича само ония, които имат висок идеал. Тя ги нарича свои възлюблени деца и по име ги знае. А ония, които нямат никакъв идеал те не са написани в нейната книга. Те са бракувани, оставени в нейните изби за далечни дни, за далечни времена. Така че, ако вие някой път се усещате, като че никой не ви обръща внимание, като че вие сте изоставени от Бога, от природата, ще знаете, че грешката е във вас, нямате висок идеал. Туй е правило, това е закон Най-хубавото, най-възвишеното, най-красивото, най-силното, най-мощното, най-доброто, най-умното, най-правдивото, най-истинолюбивото - всичко от първа степен! Това е то великият идеал, високият идеал, който всички трябва да имате.***


Публикувано изображение

Борис Николов - графика


4. АБСОЛЮТНА СПРАВЕДЛИВОСТ

IV година (София, 1924-1925)

Aз взимам справедливостта като велик закон за възможностите на добродетелите, които може да се проявят в нашата душа, в нашия дух, в нашия ум, в нашето сърце и в нашата воля. Абсолютна справедливост! То е красивото в живота! Това е закон, според които, ако се водите, ще дадете на света една нова насока, те небето чрез вас ще даде нова насока на живота.Тази абсолютна справедливост трябва да бъде идеал за вас,за да може всички онези добродетели да дойдат и да може да реализирате Божественото във вас.***

5. КОЗАТИВНИ СИЛИ

V година / I том (София, 1925-1926)

Човек трябва да има широки схващания за всички явления в живота и природата. Всяко нещо, всяка проява трябва да се разбира в нейния дълбок символистически смисъл за да се придобие дух на широта. Съвременните хора са Забравили смисъла на буквите. Те включват в себе си формативни сили. Формативните сили служат като съединителни нишки между всички други сили. Ония сили пък, които градят се наричат козативни. В това отношение музиката представлява формативна сила. Когато човек разбере вътрешния смисъл на живота, той ще си обясни смисъла на противоречията.***

6. СВЕТЛИНА НА МИСЪЛТА

V година / II том (София, 1926)

Един от важните резултати на мисълта е светлината. Всяка мисъл трябва да произвежда светлина в ума на човека. И затова, всяко размишление върху дадена тема, непременно трябва да произведе светлина. Мисъл която не произвежда светлина, не е мисъл.*** съсредоточавайте мисълта си на едно място, но гледайте на всичките условия като на възможности за вашето развитие. Тази година трябва да Започнете с разбирането, да имате дълбоко разбиране за истината.***

9. НЕРАЗРЕШЕНОТО

VI година / II том (София, 1926-1927)

Съвременните хора се натъкват на философски въпроси, които не могат да разрешат. Въпреки това те се силят, искат да разрешат тези задачи, които не са по силите им. За пример, мнозина искат да се повдигнат, да станат велики хора. Защо искат да станат велики? Задачата на човека не е да стане велик, но да се справи със сърцето и с ума си.***

7. УСЛОВИЯ ЗА РАЗУМНИЯ ЧОВЕК

V година / III том (София, 1926)

Едно от важните правила за живота е да не се стремите да бъдете добри, но да се стремите към разумен живот. Добродетелта е Божествено качество, тя ще дойде сама по себе си. Разумният живот съставлява база за проявление на доброто. У човека се крият сили, които са в заспало състояние и той трябва да работи за тяхното пробуждане и правилно използуване. Когато човек се обърне към Бога, у него се събуждат всички спящи сили и способности.***

8. ОТНОШЕНИЕ НА ПРОСТИТЕ ИСТИНИ КЪМ ЧОВЕКА

Публикувано изображение

VI година / I том (София, 1926)

Една от задачите на човека е да разбира отношението на простите истини в живота. Не е въпросът за великите истини, но за простите истини и тяхното взаимоотношение Бог, който е всемъдър, така е създал света, че условията на живота постоянно да се променят, да не остане съзнанието на човека заето само с една идея, но постоянно да се обновява. Не

10. ВЪЗМОЖНИ ПОСТИЖЕНИЯ

VI година / III том (София, 1927)

Мнозина мислят,че задачите в Школата, са маловажни неща. Не е така. Без тия задачи ученикът не може да направи никаква връзка с невидимия свят. Всяка добре изпълнена задача представя нова връзка на ученика с хармоничните вълни, които му дават потик, импулс за работа. Един ден ще разберете, че това, което сте придобили в Школата, е истинска придобивка.***

11. ЧЕТИРИТЕ КРЪГА

VI година / IV том (София, 1927)

Защо тези четири кръга А, В, С и D са различно големи, а при това постепенно се увеличават? Те растат и се увеличават според закона на природата. Всяко нещо в природата расте и се развива постепенно. Значи, за да разбираме нещата, трябва да знаем езика на природата. Еднакви сили ли са образували тези кръгове? Силите, които са образували тия кръгове са различни. Даже и при начертаван ето им е употребено различно количество енергия. Кръгът представя свят съвършено различен от физическия.***

12. ВЕЛИКОТО И КРАСИВОТО

VII година / I том (София, 1927-1928)

Великото, красивото в живота е човешкото съзнание, което съвременните хора наричат човещина. Човещината е онова благородно чувство, което свързва хората в едно цяло, като им посочва общ идеал, към които всички съзнателно или несъзнателно се стремят.***

13. МАЛКИ И ГОЛЕМИ ПРИДОБИВКИ

VII година / II том (София, 1928)


Публикувано изображение


Като наблюдавате себе си, както и другите хора около вас, ще видите, че всички носят в себе си известни придобивки, не само от сегашния си живот, но и от своето далечно минало. Има придобивки, които са благо за човека. Има придобивки, които носят неговото нещастие. В сегашния живот вие носите последствията на ред минали животи, добри и лоши, и не можете да се избавите от тях, докато не разберете Законите, които управляват целокупния живот.***

14. ДОБРИ И ЛОШИ УСЛОВИЯ

VII година / III том (София, 1928)

Публикувано изображение


За да не бъде зависим от външните условия, човек трябва да разбира строежа на своето тяло, специално на своя мозък. Енергиите, които минават през мозъка и през сърцето са радиоактивни сили на космоса, които вие някога съзнавате, а някога не съзнавате. Тези енергии минават през съзнанието ви като особен живот, като нещо, което постепенно изучавате. От вас не се иска нищо друго, освен да бъдете в хармония с целия космос При днешните условия, това се постига мъчно -Защо? - Средата, в която живеете, е крайно развълнувана, вследствие на което не можете правилно да възприемате космичните енергии. Лошите условия в живота представят налягане върху човешкия мозък. От вас, като ученици, се иска да научите закона за трансформиране на енергиите, да отправяте енергията от един мозъчен център в друг. Вие трябва да работите по същия начин, както природата работи.***

15. КЛЮЧЪТ НА ЖИВОТА

VIII година / I том (София, 1928)

Днес всички хора се нуждаят от истинско схващане, от истинско разбиране на живота, който Бог им е дал. Величието на душата, величието на гения, на способния, на даровития, на праведния човек седи в това, да съзнае, че всичко, което става в него във всеки даден момент, се дължи на Бога, Който работи. За да реализирате живота в неговата положителна страна, нужна ви е свобода. Чисто сърце, светъл ум, обширна, необятна душа и мощен дух - това е веригата, с която можете да вържете злото и да бъдете свободни. Искам да бъдете свободни, защото само тогава ще проявите и разработите вашите дарби и способности.***

16. СМЕНИ В ПРИРОДАТА

VIII година / II том

(София, 1928-1929)

Животът на човека е пълен с промени. В промените е красотата. Докато стават промени с човека, той трябва да се радва Престанат ли промените в неговия живот това показва, че развитието му се е спряло. В каквото положение и да изпадне, човек трябва да учи Иначе, той може само да философства, без да придобива опитности.***

17. ФОРМИ В ПРИРОДАТА

VIII година / III том (София, 1929)

Когато се говори за малка форма, в обикновения живот имаме пред вид капка вода. Обаче, със своите микроскопи, учените откриват в една капка вода милиони живи същества. Ако гледате водните капки с обикновено око, ще кажете, че те представят свят на спокойствие и чистота. Микроскопът обаче, открива реалността. Всяко нещо, до което човек не може да се докосне, е реалност. Няма същество в света, което е могло да се докосне даже до дрехата на реалността, вследствие на което тя остава всякога чиста. Такава е дрехата на природата, такава е дрехата и на човешката душа.***

18. ОПРЕДЕЛЕНИ ДВИЖЕНИЯ

VIII година / IV том (София, 1929)

Който не иска да страда, той трябва да живее според разумните Закони на природата. Слънцето има определен път на движение. Земята има определен път на движение и определена скорост. Растенията се развиват по строго определени закони. В природата съществува една разум-на закономерност, на която всичко се подчинява. Следователно, като разум-но същество, човек трябва да спазва Законите на природата.***

19. ЕСТЕСТВЕН РЕД НА НЕЩАТА

IX година / I том (София, 1929)

Публикувано изображение

Факсимилие от "Свобода, знания и мир"


Кажем ли, че познаваме Бога, ние имаме пред вид тази Негова черта, която в отношенията между човешката душа и Бога остава всякога неизменна. Докато тя съществува, човек има и живот, и здраве. Изчезне ли тази черта, като връзка на нещата, болезнените състояния нападат човека. Докато тази връзка съществува, човек живее естествено. Изчезне ли тя, човек излиза от естествения ред на нещата. При това положение той се лишава от благата, които духовния свят му дава. Докато пази естествения ред на нещата, човек се ползува от тяхна-та светлина и топлина. Ние казваме, че този човек живее правилно. Наруши ли естествения ред на нещата, човек изгубва светлината и топлината на своя живот. И тъй, живейте в светлина, за да разбирате естествения ред на нещата, да не си създавате ненужни страдания.***

20. СТЕПЕНИ НА СЪЗНАНИЕТО

IX година / II том (София, 1929-1930)

Човек трябва да се въздържа от неестествени неща, които предизвикват пропукване на съзнанието. Истинското въздържание е вътрешен процес Това въздържание наричаме самообладание. Да се владее човек, това значи, да е разбрал смисъла на живота, да е познал проявите на любовта. Който е развил самообладание, той гледа на всички прояви на любовта с уважение, независимо от това, дали се отнася до любовта на бръмбара или до любовта на човека. Във всяка проява на любовта той вижда Божественото, проявено в малка или голяма степен. Различието се заключава само в степента на съзнанието.***

21. ДОБРОТО ОРЪЖИЕ

IX година / III том (София, 1930)

Светът днес се нуждае от силни и разумни хора. За да бъде разумен и силен човек трябва да се ръководи в живота си от принципите на любовта, на мъдростта, на истината, на правдата, и на добродетелта. Тези принципи трябва да служат на човека за оръжия, с които да се защищава Доброто е една от проявите на Битието, с която можете да се защищавате от всякакво Зло. Нападне ли ви злото, кажете си следната формула "Бог е Любов Бог е Мъдрост. Aз съм добро. Aз съм истина". Дръжте тази формула в ума си като добро оръжие, с което можете да се защищавате.***

22. БОЖИЯТ ГЛАС

X година / I том (София, 1930)

Публикувано изображение

Борис Николов - графика


Сегашните хора не успяват в живота си, защото започват работите си без мисъл за Великото в света. Те се раждат, женят, умират без Бога. Още със ставането си от сън, човек трябва да се обърне към Великото съзнание в живота, да се свърже с Него и да възприеме поне една Негова мисъл, или едно Негово чувство. Няма по-велико нещо за човека от това, Бог да му проговори чрез своите мисли и чувства, да му даде импулс за работа. Това Значи, да осмисли човек живота си.***

23. ПРОСВЕТЕНО СЪЗНАНИЕ

X година / II том (София, 1930-1931)

Човек трябва да има просветено съзнание, в което да влизат три важни елемента - любов, мъдрост и истина. Човек трябва да има характер, каквато работа започне, да я свърши докрай. Дойдат ли страданията в живота му, да ги носи с търпение и любов.***

24 РЕАЛНОСТИ И СЕНКИ

X година / III том (София, 1931)

Съвременните хора трябва да имат ясна представа за реалността на нещата, за да знаят как да постъпват със себе си и с ближните си. В това се заключава щастието на човека, в това се заключава и неговото здраве. Смешно и жалко е положението на човека, когато изпадне в сенките на реалността. Искаме ли да познаем реалността, трябва да опитаме нейните плодове.***

25. СЪБУЖДАНЕ

XI година / I том (София, 1931-1932)

На земята душата се намира в сънно състояние. Докато се събуди от дълбокия сън тя минава през много страдания и мъчнотии. T0зU момент наричаме пробуждане на съзнанието. Всеки иска да се пробуди, но малцина са готови за това. Ако не се събудиш, не можеш да работиш. Желая на всички да се събудите и да Започнете да работите с любов и смирение.*'**

26. ЗАКОНЪТ И ЛЮБОВТА

XI година / II том (София, 1932)

В живота действуват две сили: Законът и любовта. Съвременните хора си служат повече с тояга, т.е. със закона. Време е вече тоягата да се превърне в рало, да изоре земята. След това житото ще се посади. Тоягата е насилието в живота. Чрез насилие човек не се повдига. Само любовта е в сила да повдигне човешката душа. Тя е сила, която работи в човека отвътре навън и възраства ума и сърцето му. Следователно, ако сте овършали житото, сложете тоягата си настрана. Посадете го в земята и приложете любовта, за да може то свободно да расте, цъфти и връзва.***

27. НАЧАЛО НА МЪДРОСТТА

XI година / III том (София, 1932)

Казано е в Писанието: "Начало на мъдростта е страх от Господа." Значи, страхът води към мъдрост Страх те е например, от учителя ти. - Какво трябва да правиш, за да преодолееш този страх? Ще седиш в къщи и ще учиш. Щом се явиш с научен урок, страхът ще те напусне .***

28. НОВАТА МИСЪЛ

XII година / I том (София, 1932)

Вие трябва да дойдете до придобиване на новото знание, което ще ви освободи от всички противоречия. Трябва да израстете, да превъзмогнете противоречията. Сегашният човек е поставен пред задачата, да подобри условията на своя живот. Това не може да се постигне по външен начин, нито по вътрешен То се постига чрез дълбоко разбиране на нещата.***

29. РАБОТА НА ПРИРОДАТА

XII година / II том (София, 1933)

Често религиозните хора изпадат във фалшиво положение. В мъчнотиите си те очакват помощ отвън и считат, че Разумният свят е длъжен да им помага. Не е било време, Доброто да не е помагало, но не както вие искате, а както разбира то. Aз вярвам, че като започна една работа, след мене ще дойдат множество разумни същества, да направят това, което сам не мога. Като вярвам, ще работя, и разумните същества ще помагат. Силата не е единна, тя се дължи на колективната работа на милиардите клетки. Да събереш силата на всички клетки в едно, да обединиш всички разумни същества в себе си, за това е нужно знание, умение и вяра.***

Публикувано изображение

"Трите Свещи"

Г. Куртев -метало пластика


30. ТРИТЕ ПОСОКИ

XII година / III том (София, 1933)

В проявите на човешкия живот има нещо незавършено или във формата, или в съдържанието, или в неговия смисъл. Човек трябва да работи в три посоки, да усъвършенствува формата, да допълва съдържанието и да прилага смисъла. С други думи казано, той трябва да работи едновременно във физическия, в духовния и в Божествения свят, и като греши, да знае, къде е погрешката му - в света на чувствата, на мислите, или на постъпките. Формата е свързана с движението, съдържанието е свързано с интензивността, а смисълът - с разширението.***

31. НОВИЯТ СВЕТИЛНИК

XXIII година (София, 1943-1944)

Човек трябва да носи три запалени свещи, за да се справя с мъчнотиите в живота си. Първата запалена свещ е свещта на Божествената мисъл. Тая свещ трябва всякога да гори и свети. Втората свещ е на Божествената топлина. Третата свещ е на Божествената сила. И трите свещи трябва постоянно да горят. Първата свещ е свързана с извора на мъдростта; втората свещ е свързана с извора на любовта; третата свещ е свързана с извора на истината. Когато и трите свещи в човека горят, той има правилно разбиране.***


Публикувано изображение
*** С този знак в настоящето издание са отбелязани всички текстове, които са на Учителя


  Брой 3-4 -1992г. - Списание 'Сила и Живот' 1992- 1996г.
, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА


НАГОРЕ