НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ТЕКСТОВЕ И ДОКУМЕНТИ ОТ УЧИТЕЛЯ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

Година 6 (22 септември 1933 – 1 август 1934), брой 93

  Година 6 (1933 - 1934) - Вестник 'Братство' – 1928-1944
Алтернативен линк

БРАТСТВО

Двуседмичник за братски живот


Брой 93 - год. VI.

Севлиево, 3 юни, 1934 год.

--------------------

Абонамент:

За България – 40 лева

За странство - ½ долар

Всеки абонат ще получи безплатно книгата

„Основният закон на здравето“

от Е. Г. Оуен

----------------

Адрес: в-к „Братство“, гр. Севлиево.

Редактор: Сава Калименов


Съдържание:

Реформи и приложението им
Лековитостта на утринната светлина
Словото на Учителя. Защо са изпратени хората на земята (По беседа от Учителя, държана на 4 март 1934 г.)
Книжнина

РЕФОРМИ И ПРИЛОЖЕНИЕТО ИМ


Мнозина днес говорят за реформи, но малко са тия, които имат ясна представа за това, което е необходимо.

Едни говорят за корпоративно устройство на държавата, други за съсловно представителство при нейното управление, смесвайки двете понятия. Да оставим, за сега, настрана тия, които говорят за съветска власт и за безвластие.

Печалното във всички тия случаи е това, че тия които говорят за реформи, действат по подражание, учат се на тях при хора, чийто ум е прозрял, повече или по-малко, нещо ново и целесъобразно, но забравят да потърсят и почерпят знания и сили, образци и упътвания при единствения върховен учител на всички, при единствения източник на всяка мъдрост и знание, на всяка разумност и целесъобразност — природата.

Природата е нашата велика учителка, в която ние всички можем да намерим отговор на ония наболели въпроси, които ни занимават. В нея ще намерим разрешението на всеки вид проблеми. Единствена тя ще ни научи да постъпваме разумно и целесъобразно при изграждане на новото, което животът иска.

Защото природата е отражение на Божествената разумност: силите и законите, които работят в нея, почиват на вечни, неизменни, абсолютни начала, в които няма възможност за погрешки, за изхабяване и остаряване.

Законите на природата са Божествени, съвършени и вечни, и затова на нас, хората, не остава нищо друго, освен това, да ги проучим старателно и да ги приложим по възможност най-добре в нашия обществен живот.

Да се откажем да измисляме и създаваме закони, които са наше, човешко изобретение, които нямат никакво съответствие с разумните и вечни начала, положени от природата в живота, и затова са нетрайни — бързо се изхабяват, и безрезултатни.

Да се възвърнем към природата и от нея да вземем поука!

Образецът, по които трябва да бъдат изградени и да функционират човешките общества — това е човешкият организъм.

Човешкото тяло е нещо велико! То е една велика Божествена книга, в която са вложени незиблеми, безпогрешни, вечни, Божествени закони, по които трябва да бъдат съграждани и да функционират и човешките общества.

Общественият организъм трябва да бъде копие от човешкия организъм!

И колкото по-пълно и по-точно ние схванем и приложим законите на човешкия организъм в устройството на обществения строй толкова по-добри резултати ще имаме.

Всички знаем, че човешкото тяло представлява дивен синтез на три системи, които го съставляват: нервно-мозъчна, кръвоносно-двигателна и храносмилателна системи.

Тия системи, заедно със съставляващите ги органи и клетки, са ясно разграничени помежду си. макар и да действат в пълна хармония, взаимно допълвайки се.

Това, което е особено важно в случая, то е че всяка система, всеки орган, всяка клетка, си имат своите точно определени функции, занимават се с точно определена работа, за която те са специално пригодени и подготвени.

В това отношение там няма никакво изключение. Всяко нещо е точно на своето място. Всяко нещо изпълнява точно своята функция. Не може например, сърцето да смила храната, мозъка да разпраща кръвта или стомаха да мисли. Това са абсурди, които, за жалост, могат да бъдат допуснати само в управляваните от човека общества. Природата обаче, не търпи такива противоречия, и това е една от главните причини за днешния хаос в обществения живот на хората.

Първата и неотложна задача при реформиране на днешния обществен строй, това е правилното разпределение на функциите в обществения организъм между различните членове на обществото.

Всеки да бъде на своето място!

Ти не можеш например, да бъдеш учител, ако си роден за друг. Ти не можеш да направляваш правилно съдбините на народа си, ако си роден за нещо друго.

Всеки на своето място. Всеки — там, където природата го е предназначила.

Наистина, много трудна и сложна е задачата, при днешните ограничени познания на хората, да се определи точно призванието на всеки един човек, за да се разпределят по местата им и да се хармонират всички. Много трудно е да стане това без помощта на окултната наука и специално без помощта на нейните приложни дисциплини: френология, хирология, астрология, физиогномия и т. н.

Но, търсейки причините на днешния хаос в разпределението на хората, които не са на своето, определено от природата място, ние откриваме нарушението на още един велик закон за устройството и живота на организмите: в съвременния обществен строй е нарушен из основа закона за правилното разпределение на благата, на храната, между всички части на тоя организъм.

Вижте един добре функциониращ човешки организъм. И най-отдалечената част от него редовно получава в достатъчно количество своята храна.

Така ли е в днешното общество?

Не, ние тук имаме стремеж към привилегии, имаме стремеж към пренебрегване и онеправдаване на слабите и безпомощните. Имаме една всеобща борба на всички против всички, в която всеки иска да запази за себе си по-голям дял от благата на живота за сметка на другите. Тази борба и този стремеж към отделност и насилствено надмощие породени от егоизма, трябва да престанат.

Пред нас се явява още една огромна, огромна отрицателна сила, егоизма на отделните единици в човешкото общество, с която трябва да се справи истинския реформатор. Това, обаче, с писани закони, със сила, с външно въздействие не става.

Нужно е една мощна духовна сила, която да въздейства на съзнанието на хората, да го претвори и издигне, за да може да се достигне хармония в отношенията помежду им и в цялото общество.

Кръвта, храната в обществения организъм трябва да се разпределя правилно. Абсолютно равенство не може да има, защото преди всичко, нуждите на всички хора не са еднакви. Но, за всички членове на обществения организъм трябва да се създадат нужните благоприятни условия за живот. за работа и развитие.

Да няма наши братя, които да са без хляб, без покрив, без дреха.

Защото само тогава ще има хармония, мир, доволство и напредък. Само тогава, когато бъдат задоволени всички, ще има и правилно разпределение на функциите, защото никой не ще отбягва от своето естествено предназначение, знаейки че ще бъде задоволен с всичко, което му е необходимо. Само тогава ще има едноцелност — истинско обединение — защото всички ще работим за общото благо, което е и наше благо.

Без това, всички реформи, от когото и да бъдат провъзгласявани и прокарвани те, ще бъдат само кухи форми и празен шум.

Лековитостта на утринната светлина


Каква е разликата между влиянието, което оказва слънцето при изгрев и при залез върху нашия организъм, макар това влияние често пъти да остава незабелязано за нашите груби наблюдателни органи?

Действително, художниците и поетите правят разлика между вида, цветовете и чувствата, които събуждат изгревът й залезът на слънцето, но всичко това е тъй научно необосновано, и непочиващо на явно видими или обясними основания, че за мнозинството това не са нищо друго, освен художнически -фантазии.

В същност, на всеки малко запознат с астрономията това е известно. Различните точки по земната повърхност се движат към слънцето с различна скорост, която се намалява колкото повече се отива на север и на юг от екватора. Така напр. жителите на един град, който се намира на екватора, посрещат заран слънцето, движейки се към него заедно с тая точка на земята със скорост приблизително около 500 м. в сек., жителите на Париж — със скорост около 300 м. в сек., а ония на полярните страни — почти с никаква. Вечер при залез слънце — обратното, жителите на екватора се отдалечават от слънцето със скорост до 500 м. в секунда, парижаните с 300 м. и т. н. Наистина, това не оказва никакво влияние върху светлината на слънцето, като зрително възприятие, което за една сек. изминава около 300 х. км. но трябва да се вземат под внимание твърденията на астрономите в последно време и изчислението на Рико, а именно че слънцето ежесекундно изхвърля, един тъй да се рече, космичен прах с относително тегло 0’66 — 0’67. Норденшелд счита че върху земята ежегодно пада такъв прах не по-малко от 10 милиона тона, наелектризиран с положително електричество.

А като се има пред вид общата плоскост на нашето тяло, изложено на слънчевите лъчи, които тласкат една положителна наелектризирана маса космични прашинки с относит. тегло 0.5 с по-голяма сила заран и по-малка вечер, то напълно понятно ще ни стане, защо утринните лъчи на слънцето ни носят бодрост, веселие, жизнерадост, като ни наелектризирват по-силно, а вечерните — тъга, меланхолия и отпадък. Освен това, докато преходът от заран до вечер към нощ става незабелязано и последователно, то утринният лъч ни удря, след като цяла нощ ние сме били лишени от неговото благотворно влияние.

Ето защо, хората от дълбока древност са забелязали, че по-благотворно е да посрещат слънцето заран при изгрея, нежели вечер при залез.

Словото на Учителя

Защо са изпратени хората на земята


В нашия век на краен индивидуализъм, има толкова философии, колкото и хора. Но има само една правилна философия, обоснована върху дълбокото и всестранно познаване на човека, природата и живота. Правилната философия се отличава по това, че когато човек живее според нея, животът му е оправен и всички задачи са разрешими. А всяка философия, която не може да изясни и разреши противоречията в живота на човека, е крива философия; тя може само да спъва човека, но никога не може да му бъде полезна.

Правилната философия ни дава една ясна представа за човека като едно разумно и съзнателно същество и винаги ни показва законите и пътищата, по които работят волята, умът и сърцето му.

Разгледано чисто физически, сърцето е един орган, през който минава човешката кръв и се разнася по целия организъм, за да се хранят всички части. Щом престане сърцето да функционира, всякаква възможност за физически живот на човека престава. Освен това сърце във физическото тяло, човек има по едно сърце и в духовното, и в умственото си тяло, които също така служат за разпращането на енергиите в тези тела, за да се хранят всички части на човешкия организъм от духовно и материално естество. Чрез трите си сърца човек е във връзка с трите космични енергии, които обуславят целокупното развитие на неговия организъм.

Всички енергии, които функционират в Космоса, функционират и в човека. И затова, за да познаем проявите на реалността и да имаме една правилна философия, трябва да започнем с всестранно проучване на себе си, т.е. с устройството и проявите на всичките си тела. А сега изучават най-първо външния свят, т.е. само физическата страна на човека. В това седи една от най-големите погрешки в съвременното познание, защото по такъв начин то добива един механичен характер и тогаз живият опит остава чужд и недостъпен за хората. А не можем да имаме ясна представа за нещата, докато не ги опитаме. Не можем да имаме ясна представа за храната, водата, въздуха, светлината, както и за любовта и знанието, докато не ги опитаме по един вътрешен начин. Хляба ще го познаем напълно само тогава, когато го изядем и се наситим с него, а не само като го изследваме по физически и химически начин от какви елементи е съставен и пр. Също и за въздуха, светлината, водата, любовта, знанието и пр.

За да може човек да опита нещата и да добие живото знание, той трябва да подготви органите си за това. На първо място трябва да се приготви и организира дейността на сърцето, което засега представлява един център на неорганизирана дейност. Но за да постигнем това организиране, необходимо е да познаваме всестранно естеството на човека, т.е. да имаме предвид, че човек има духовно и ментално тяло и че физическият му организъм е съграден от много видове на материята, и че в него функционират разнообразни и противоположни по посока на движението си енергии. И затова казваме, че у човека са насъбрани много сили, с които може да се причини най-доброто, но и най-лошото.

Раят е вътре в човека и адът е вътре в човека. Тези две противоположни естества в човека са две възможности за неговото развитие. Умният човек може да се ползва еднакво и от доброто, и от злото. Не може да накарате един човек да живее добре, ако не го научите правилно да яде и да диша. Ако го научите правилно да яде и да диша, тогава всичко може да направите от него, но ако не знае правилно да яде и да диша, с него е свършено.

Съвременното механистично познание, което в крайните си изводи е стигнало до материализма, има преди всичко една крива предпоставка. Учените, които взимат материята като единствена реалност в Битието, мислят за материята това, което тя не е, а религиозните хора си представят Бога, такъв какъвто не е. За да познаем величието и силата на Бога, трябва да изучаваме онова, което е създадено от Него. На първо място трябва да изучаваме себе си, после Земята, Слънцето, звездите и цялата Вселена. Умният човек от всичко трябва да се интересува. Когато обичаме някого, ние се интересуваме от всяка негова проява. И онези от вас, които искат да се запознаят с Бога, трябва непременно да проучват това, което Той е създал. Под понятието Бог разбирам това, което свързва хората и носи любов. Бог без Любов е едно същество неразбрано за човека. Под думата Бог винаги трябва да се разбира Любовта. Като произнесете думата Бог, трябва да дойде в ума ви любовта и да почнете да мислите. Почитайте тази любов, която се проявява във всички фази в развитието на съществата, почитайте тази любов, която твори и съгражда човека, защото всички гении и таланти, цялата красота и хармония в света е съградена от силата на любовта. Като престане проявата на любовта в човека, той остарява и престава да живее. Хората остаряват, когато у тях престанат проявите на любовта. Вие ще можете да се подмладите, само ако дадете път на Любовта в себе си.

Животът на човека не е механически и фаталистически определен, а е строго, разумно определен.

И ако вие вървите по закона на любовта, вашият живот ще мине добре. Пак ще имате мъчнотии и страдания, но всичките ваши страдания ще се превърнат за ваше добро. Но ако не вървите по закона на любовта, ще имате големи страдания и всичко ще ви върви назад. Без страдания в живота на човека при сегашните условия не може.

Хората, които не разбират законите на живота, сами си създават условия за страданията. Хората сами са си създали много неестествени навици, които са източници на големи страдания. Така например, бързото ядене е един лош навик, който причинява много страдания; също така тревогите и безпокойствата са противоестествени навици, които са една спънка в живота на човека. Но природата лекува човека от тревогите пак с тревоги. Всеки човек, който е недоволен от малкото благо, което има, природата му взима всичко, като му дава само малко хляб и той става доволен. И сега, понеже природата иска да отучи хората от много противоестествени навици, тя ги е поставила в този път на сегашните страдания и лишения. Религиозните хора се сърдят на Бога, като искат с това, да Го заставят да изпълни тяхната воля. Но Бог никога не урежда работите на онези, които се сърдят Други пък се разсърдят и стават безверници, защото Бог не им дал това, което искат.

Съвременните хора, които имат крива представа за живота, мислят че светът е създаден не така, както трябва; те не схващат, че не изучават живота като един творчески принцип, а изучават само придобитите по неестествен начин отрицателни навици на човека. Но това не е наука. Наука според мен е, да се изучават нормалните и здравословните състояния на човешкия организъм, а болезнените състояния са отклонение от здравословните. Най-първо трябва да се изучават свойствата и качествата на здравата кръв и тогава ще знаем в даден болезнен организъм, какво отклонение има. Здравословното състояние на кръвта в човека, зависи от три главни фактора - от храната, от въздуха и от мислите, с които постоянно се занимава нашият ум. Ако човек се храни много добре, но има невъзпитан ум и невъзпитано сърце, той с неестествените си мисли и неестествените си желания ще развали онова, което яде и това, което диша. И обратното е вярно, т.е. човек може да има отлични мисли и чувства, но ако не яде и не диша правилно, пак ще развали здравето и живота си.

Човек трябва да доведе в хармония мислите, чувствата, яденето и дишането, защото има зависимост между тях. От това хармонизиране зависи и здравето на човека. Съвременните хора не знаят, как да дишат правилно. Въздухът трябва да се поема винаги през носа с такова спокойствие и равномерност, че като влиза в дробовете да произвежда хармонични движения в дихателната система.

И като яде човек пак трябва да има музикални движения. Човешката уста е предназначена да изпълнява три функции - дъвчене на храната, вкусването на същата и говоренето. Следователно, ако процесът на яденето в някой човек не е правилен, то и говоренето няма да бъде правилно и обратно - ако процесът на яденето е правилен, то и процесът на говоренето ще бъде правилен. Понеже между стомаха и мозъка на човека има едно съотношение, то каквото е състоянието на стомаха, такова е състоянието на мозъка. В зависимост от състоянието на стомаха са функциите на стомашния мозък, който се занимава с всички процеси на тялото. В стомашния мозък влиза и симпатичната нервна система, която образува човешкия магнетизъм и топлина, а също така управлява и кръвообращението. А главната мозъчна система на човека е носител на мисълта, на електричеството, на силата и светлината. Ако между двете мозъчни системи, главната и стомашната, няма правилни съотношения, т.е. всяка система не изпълнява своите функции правилно, не може да има нормално развитие и здрав човек. Ако стомашната система произвежда повече топлина отколкото е потребна за организма, ще попадне в едно противоречие, а ако главномозъчната система образува електрическа енергия и причинява изстудяване в организма, ще имате друго противоречие. Хора, у които главната мозъчна система анормално действа, стават сухи и кожата им се напуква. Те трябва веднага да се заемат да изменят това анормално състояние на тялото си, а ще изменят това състояние, като пият повече вода - по два, два и половина литра на ден; понеже водата е добър проводник на магнетизма. Водата е потребна не само за пречистване на организма, но и за правилно функциониране на симпатичната нервна система.

За да даде правилна насока на развитието и живота си, човек трябва да внесе в ума си най-хубавите мисли, най-чистите и благородни чувства, а така също да се научи да яде и да диша правилно. В това знание се състои силата на човека, това е първото нещо, което трябва да се придобие. Едва след това човек ще може да почне да работи. Но човек не може да постигне никакво познание и не ще може разумно да работи, ако не внесе принципа на любовта в живота си. Само любовта ще свърже човека с онова велико знание, което е вложено в самия него.

Да допуснем, че нещо ви стяга под лъжичката. Това показва, че вашият слънчев възел не функционира правилно; т.е. между вас и слънчевите течения и между вас и земните течения има дисхармония. В такива случаи трябва да правите следното: сутрин като станете, ще отправите ума си към Слънцето и ще почнете да правите известни движения, чрез които от Земята ще привлечете противоположните течения и ще свържете в себе си теченията на Слънцето и земята; щом като свържете слънчевите и земните течения в себе си, ще се махне стягането в слънчевия възел.

Сега ще ви дам един метод, за да си помагате сами, обаче искам от вас, докато не сте го опитали на себе си и не сте видели резултатите му, да не го препоръчвате на други хора. Методът е следният - ще вдигнете ръцете си нагоре и за десет минути ще концентрирате ума си към центъра на Слънцето; по такъв начин ще възприемете слънчевата енергия. Това ще правите всяка сутрин; а вечерно време протегнете ръцете си към земята, за да възприемете земните енергии. След това потеглете ръцете си нагоре през областта на стомаха и ги и ги издигнете над главата си. Така се регулират енергиите на Слънцето и Земята във вас. Всички възвишени същества живеят по този начин; и адептите и светиите живеят по този начин. Те правят много редовно тези упражнения. И като седнат да ядат не бързат - много дъвчат храната си. Адептите правят упражнения четири пъти в денонощието - сутрин при изгрев слънце, на обяд, вечер и след полунощ. Най-важните са на обед. За вас обаче, са по-важни сутрешните и вечерните упражнения. Ще попитате как ще правим тези упражнения. Ще дигнете ръцете си над главата, ще ги допрете с дланите и след това ще ги спуснете към главата, като че се обливате с вода и ще стигнете до краката си. После се издигат ръцете над главата и пак по същия начин се спускат. Ръцете в този случай служат като контакт за възприемане на енергиите. Енергиите се движат в пространството като течения и от нашето физическо положение и психическо разположение зависи да възприемем или не. Човек чрез ръцете си едновременно дава и взема - с дясната ръка дава, а с лявата взема. Сега хората не знаят да спазват този закон при движение на енергиите. Човек трябва да знае как да възприема нещата и как да ги дава. Човек възприема нещата чрез своето сърце. Любовта и всички други енергии човек ги възприема най-напред чрез сърцето си; чрез ума ние можем да мислим за любовта и да я идеализираме, но ще я възприемем чрез сърцето си. Умът винаги дава от себе си, а сърцето винаги възприема нещата отвън. Любовта ще я възприемете чрез сърцето и ще я препратите чрез ума си навън, като задържите за себе си, което ви е потребно.

Който обича, трябва да даде нещо от себе си, за да покаже, че обича, а не само да приказва, че обича. Положителните думи, мисли и желания са даване. Когато дава човек, той е положителен. Както човек постъпва с другите хора, така и Бог ще постъпи с него. Затова давайте, за да ви се даде. Ако нямаш в даден случай, когато трябва да дадеш, то вложи мисълта в ума си да дадеш. А сега хората са научени само да вземат, без да дават и вследствие на това всички страдат. Защото основен закон в живота е да даваш и да вземаш, за да става обмяна и да се проявява правилно животът. Затова са пратени хората на земята и се раждат във фамилии и общества, за да се научат на този велик закон, да дават и да вземат; така ще се образува връзка помежду им, та да разбират нуждите си един на друг, да разберат, че са братя. Всички несгоди и несрети в живота на хората са резултат от непознаването на този закон за даването и вземането. Всички страдания на човечеството ще послужат като условие да се разберат хората и приложат великия закон на любовта. Тогава хората ще подобрят живота си и светът ще се поправи.

По беседа от Учителя, държана на 4 март 1934 г.


Книжнина


Стани, събуди се, разкази от Ел. Казанлънлиева, стр: 64.- Цена 7 лева. Това са истински, чудни и верни опитности на една душа,- дълбоко чувстваща връзката си с невидимият свят, с всичко живо в природата. Доставя се от редакцията ни.

Суровата храна и здравето, от Н. Тарасов. Крайно интересна и полезна книга, понеже излага най-новите възгледи върху храненето.
Цена 20 лева. Доставя редакция „Добро здраве", София VI.


  Година 6 (1933 - 1934) - Вестник 'Братство' – 1928-1944
, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА


НАГОРЕ