НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

153. Монолог за заекващият Мойсей

II. В колибата на Христов ТОМ 33
Алтернативен линк

153. МОНОЛОГ ЗА ЗАЕКВАЩИЯТ МОЙСЕЙ


- Заеквал и Мойсей!

В колибата се разнесе гласът му, сега тих, благ, ритмичен, но мощен и завладяващ! Говореше направо на душата му, помазваше я както рана с благ мехлем:

- Превъзходната степен на прилагателните с частицата „най”, е най-сполучливият начин да се говори за Мойсей.

Никой водач, не би дръзнал да се сравнява с него!

Живота и делата му стърчат като самотни върхове сред вековете!

Те не се отнасят само за евреите преди 3 300 години, а са жизнено необходими за всички народи от тогава до сега. Те ще имат значение и за бъдеще. Те са като врата, минават народите в своя жизнен път.

Законът „Десетях Божии заповеди”, които този заекващ водач даде на своя народ, лежат в основата на всички конституции  и законодателства от тогава до сега! Вековете не са променили нито йота от този закон! Той ще има значение още за дълги години. В света няма друго законодателство, което да може да се похвали с такова дълголетие!

Мойсей е първия борец за свободата на работника. Седемдневната работна седмица е негово дело. Почивката на работника той въздига до култ - строго повеление на Бога: „Шест дни работи, на седмия си почини.” Заплатата на работника, трябва да се изплаща преди да е засъхнала потта му. Негово дело са още стотици закони и правила, за живота на личността и обществото.

Мойсей е Светлината, Слънцето на Стария завет, както Христос - на Новия завет.

Когато Мойсей реши да освободи своя народ от 430 годишното египетско робство, вече нищо не беше в състояние да го спре! Заекването не му пречеше, да се явява много пъти пред гордият и недостъпен Фараон!

Заекването не му пречеше да спори и да побеждава най-учените тогава пък и сега мъже на света - великите египетски жреци, магите, творците на многохилядната Египетска култура, от която са взаимствували всички по-късни култури!

Той на много пъти се съветва направо с Бога!

Друг път моли милост от Него за народа.

Мойсей стана синоним - „Да бъдеш водач, трябва да бъдеш един Мойсей.” Мойсей в победният му марш към Ханаан - нищо не беше в състояние да го спре! Море ли се изпречи - заповядва му да се раздели -той и народа му минават го като по сухо. Настава ли глад - измолва от Бога манна. Суша в пустинята ли хване народа му - стоварва жезъла си върху сухата скала, и от нея бликва вода.

Народът иска месо - на сутринта безброй ята пъдпъдъци затрупват лагера. Всред стана на евреите, явява се епидемия - той издига медна змия, и всеки, който я погледне - веднага оздравява!

Изпречат ли му се на пътя враждебни племена - помита ги както вятърът праха! Планините не го спират!

Той превъзмогва всички препятствия!

Смело крачи към Ханаан, и народът след него крачи с последни усилия!

Мойсей е ослепителен блясък през хилядолетията на историята - звезда Зорница пред изгрева на Христовата епоха.

Разстоянието между Египет и Обетованата земя е около 400 километра, колкото е разстоянието от София до Варна.

Мойсей, заедно със своя народ е изминал това разстояние за 40 години.

Това не е слабост, нито случайност, още по-малко каприз на великия водач. Тъкмо напротив - дело с дълбок замисъл! И показва, че Мойсей основно познава душата и нейните закони - законите, които движат и управляват народите, причините, които ги отклоняват от правилния път на развитие. Знае лек за раните, предизвикани от това отклонение, знание за създаването на един велик народ.

Народът за него е живата глина, а той заекващия Мойсей - неговия гениален ваятел, който всред пясъците на пустинята вая богоизбрания народ... богочовека.

Дългото робство беше ударило дълбок и с нищо неизлечим печат върху целокупното същество на еврейския народ, деформирало беше характера им по непоправим начин, направило ги страхливци, лицемери, подлеци, продажници, доносници и доволници, протестиращи, роби, робски души!... Защото какво е душата без свобода, и човек без добродетели - нищо!

Мойсей знаеше, че народът е изхабен, и затова не бива с него да влезе в Обетованата земя. Такъв народ, където и да отиде, навсякъде ще занесе душевната си нищета! Тъкмо затова, гениалният водач води своя народ из пустинята на зигзаги цели 40 години - в пустинята да измре всичко родено, и живяло в робство! И най-важното - новото поколение, което е родено, живяло, възпитано и калено в суровите и тежки, но здрави и възпитателни условия на пустинята - свободно и волно да наследи Обетованата земя.

Много пъти народът се бунтува против Мойсей, реве като мълния: „Искаме да се върнем в Египет! Там поне имахме осигурена храна, тук сред пясъците ще измрем от глад!...”

Заекващият водач е сам сред пустинята срещу тази изгладняла, освирепяла и озверена сган!

Мойсей спокойно среща стихията! Твърдо и безапелационно казва: „Да, ще вървим напред и само напред... към Ханаан!” - Усмирява бунтовниците, и отново повежда народа към Ханаан.

Очите на Мойсей не са спрени само към настоящите недостатъци и слабости на народа, той вижда скритите му възможности, величието и низостта му -страшната му мощ за зло и пълното му безсилие за добро! Народът е жалък, но Мойсей знае, много може да се направи от този народ.

И за тази трудна задача, е призван тъкмо той!

И наистина, той го изтръгва от ноктите на Фараона, дава му свобода, освобождава го от идолопоклонството и завежда при единния Бог.

Този заекващ Мойсей, не е знаел що е отчаяние!

Когато всички са в безизходица, той намира изход от всички трудности!

Той ясно вижда цялото море от народни нужди, лишения и страдания!

Стои всред съмнение, презрение и явна ненавист!

На много пъти, презрението и раздразнението, се смесват в пропитата му с любов душа със съчувствието и скръбта!

НО ДА СЕ ОТКАЖЕ ИЛИ ОТЧАЯ - НИКОГА! ТОЙ Е УПОРИТ ДО БЕЗУМИЕ! - МАГ ОТ ВИСОКА КЛАСА!

Отлично познава скритите сили на природата!

Душевед, лечител, икономист, историк, законодател - той е водач, който всичко може, и който е всичко за своя народ!

Написаната от него история на еврейския народ, е свещена история на християнските народи. Неговата могъща личност е като гранитен паметник, издигнат сред пустинята, който сочи пътя на богоизбрания народ.

Характерът, волята, знанието, интелигентността... на Мойсей изпъкват още по-релефно и ярко блестят, като се има предвид, че той води най-упорития и при най-тежки условия - еврейският народ!...


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА


НАГОРЕ