НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

2.1. Из спомените на сестра Елена Иларионова

Елена Иларионова ТОМ 31
Алтернативен линк

2.1. ИЗ СПОМЕНИТЕ НА СЕСТРА ЕЛЕНА ИЛАРИОНОВА


През пролетта на 1913 година заминах при снаха си в София. Сестра Гумнерова ме покани на обяд и да пренощувам, та на другия ден да отидем при етърва й, която много искала да ме види.

Учителят живееше у Гумнерови. На обяд имаше около 20 братя и сестри.

Стана въпрос за заминаването на някои, а Учителят ги задържаше.

И аз се одумах да се завърна в Търново. „Да - каза Учителя, ти трябва да си отидеш." Повика ме после при себе си и сериозно ми каза: „Ти защо стоиш в София? Пушекът на каменните въглища ли ти харесва или що? Още утре да си заминаваш!" Аз му казах, че стоя в София за по-лесно съобщение с Костадин и брат ми, които бяха на фронта.

„Ти ли ще ги пазиш? Аз бдя над тях и Костадин ще се завърне невредим, и косъм от главата му няма да падне. Още какво искаш?"

Тогава замолих Учителят да запази и братята ми, които бяха на опасни места на фронта. Той се позамисли и каза: „Да, брат ти Асен има малко карма."

Аз извиках: „Учителю, искам да се завърне жив!" „Добре, - ми каза той - единият ти брат ще се завърне малко ранен в ръката."

И действително, Иван дойде в Търново на лечение между болните и ранени войници, ранен в ръката при Одрин.

После Учителят продължи: „Одрин ще падне и ти трябва да си в Търново, там да посрещнеш падането му. Това никому няма да обаждаш." Тогава сам ме заведе при снаха ми и съобщи, че още сутринта трябва да си замина.

На другия ден бях вече в Търново. След няколко дена получих писмо от Учителя със следното съдържание:

9.IV.1913 г.

Л.Е.И. - [Любезна Елена Иларионова]

Пиша ви тия редове, като имам предвид миналото, настоящето и бъдещето с неговите последствия.

Това е дълга история, през която човешката душа е минала, минава и ще минава. Вий живеете в един свят, който постоянно привлича вашите мисли, вашите чувства и вашите постъпки към своето същество.

Светът, това е проявление на природата, която е майка на всички живи същества. И тя, както всички други майки, се интересува от своите деца. Създала им е за забава, за прехрана, за наука много неща, много играчки за развлечение, ушила им е много дрешки за украшение, приготвила е много сокове за прохлада и плодове за наслада. Сложила е богата трапеза на своите деца да се нахранят, насладят, да си починат, поспят, да идат след това на училище, да се позанимаят, да се поучат, да идат в нейната градина на живота, да поработят и да принесат своите придобивки в своя дом.

Сега, защо са играчките, защо са дрешките, защо са соковете, защо са плодовете, защо е науката, защо е работата?

На първо място, вий имате два отдела, които могат да се изразят с шест числа.

Първият включва четири: 1, 2, 3, 4.

Общият им сбор възлиза на десет. 1+2+3+4=10.

А знаете ли какво означава тоя общ сбор на тия четири числа? Играчките, това са първите занятия; дрешките, това са първите упражнения; соковете, това са първите радости; плодовете, това са първите придобивки.

Сега, важно е с какъв род играчки трябва да се занимава едно дете, с какви дрехи да се облича, с какви сокове да се пои и с какви плодове да се храни, с какво да се учи, какво да работи?

В първата част, казахме, влизат играчките, дрешките, соковете и плодовете.

Във втората - науката и работата или трудът. И тъй, ний можем да изложим тия два отдела в числа.

Първият: 1, 2, 3, 4; вторият : 5, 6 и да направим едно малко пресмятание, понеже и Господ със сметка е направил тоя свят.

И той 1+2+3+4=10, 5+6=11.

И така, пред вас стои един отличен метод за самовъзпитание, пълен с големи богатства. Метод, който ако да можете да го разгатнете и приложите, щяхте да станете по възможност най-добрите, най-правдивите, най-любящите, най-мъдрите, най-истинолюбивите и бихте превърнали вашия живот на рай. „Колко са съблазнителни тия думи. - ще кажете вий - Кажи ни го, Учителю, и ний веднага ще го приложим и в света първи ще станем." Ще ви го кажа, само искам да се научите добре да пресмятате числата. Сега, вий на първо място прегледайте на плодните дървета цветовете им: по колко листа и личинки имат. След това пак ще говорим.

Сега да се повърнем на първия урок. Играчките трябва винаги да съответствуват на природата на децата. На момиченцето - кукли, на момчето - конче. На момичето - рокля, на момчето - гащи. При ядене и на двете сокове и плодове.

Сега, да отидем до друг род размишления. Играчките, дрешките изискват ум. А соковете, плодовете - топлина.

Значи, на сцената излиза трета група, която настоява на своето право да вземе участие във вашия живот. Да представим тая философска работа в прости ученически задачи.

Първо, играчки, дрешки, сокове, плодове: 1+2+3+4=10.

Второ, учение и работа: 5+6=11.

Трето, ум и топлина: 7+8=15.

А знаете ли тия три сбора какво означават? Те значат: Бог, борба, посвещение. А можете ли да намерите отношенията на тия думи една към друга? Можете ли се постара да разрешите тая малка загадка? Който я реши, ще му дадем определена награда. Искам всички да мислите право, да чувствувате право, да постъпвате право. Като говоря право, то е по отношение на силите, законите и причините на самите неща. След тая задача ще следваме другата следния път.

Прочети това на всички приятели и който иска да се занимава, може да си препише писаното и да мисли, работи и почива.

Поздрав на всички без изключение за светлите дни.


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА


НАГОРЕ