Алтернативен линк |
48. „НОВОТО БИТИЕ” - ПЕТИ БОЖЕСТВЕН ДЕН
30.05.1943 г.
[неделя], Изгрева, София
Днес имах само един час репетиция, от 10 до 11 часа преди обед. Аз помолих брат Христо да ме чака в една сладкарница близо до Операта. След репетицията като птичка хвръкнах вън, по-скоро да отида при Великия Учител.
Ние с брат Христо пристигнахме на обяд на Изгрева. Дежурните сестри ме сложиха от дясната страна на Учителя, а брат Христо седна срещу Него. От другата Му страна беше седнал един възрастен брат.
Аз Му целунах ръката и казах: Учителю, Вие ми казахте да си избера един ден до края на месеца за „Битието” да дойдем.
- Хубаво! - каза Учителят. Днес времето е музикално.
Ние се хранехме в мълчание. Чуваше се лекият звън от лъжиците, чиниите и дъвченето на братята и сестрите.
Учителят казва:
- „Храненето е музика” и действително уверих се, че храненето е музика.
След обеда и молитвата братята и сестрите се събраха около Учителя и запяха песни. Очите на всички бяха отправени към Него.
Учителят тихо ме попита:
- Харесват ли ти песните?
- Да, Учителю, отговорих аз. Харесват ми песните и братята, и сестрите ги пеят сърдечно.
Учителювото лице сияеше.
Той ни покани в приемната стая.
- Учителю, казах аз, миналата вечер пях в Радиото. Програмата ми беше: песни от моя професор по солфеж от Парижката консерватория Емил Депорт54, песни от Габриел Форе55 и песни от Едуард Григ56. Учителю, не съм срещала досега песен, в която да се възпява любовта на девицата към Бога.
Композиторите и поетите много красиво възпяват любовта към някой юноша с красиви вежди и пламенен поглед, но никой не е възпял любовта на девицата към Бога.
Аз тихичко изпях на френски език „Chanson d’amour” [„Песен за любовта”] от Едуард Григ.
Учителят настрои цигулката Си и каза:
- Не всеки глас може да се предава добре по радиото. И поясни: Има гласове, които звучат грубо в радиото. И най-малките дефекти на гласа личат силно в радиото, в радиоапарата.
Учителят изсвири на цигулката си Петия Божествен ден на „Новото Битие”. Той прекара лъка Си по празните струни на цигулката Си и каза:
- Новото Битие, Сътворението на света се отнася за целия космос. То се отнася и за отделния индивид. Сътворението на света ще измени битието на отделния човек, на народите и на расите.
В Петия ден Бог създаде рибите и птиците.
Учителят свиреше мелодията без да я пее. Като изсвири първия такт, Той се спря и каза думите: „И рече Бог”. Учителят вече пееше и свиреше мелодията.
Думите записваме с брат Христо:
И рече Бог:
Да се родят във водата
риби и морски чудовища
по небесния простор,
всеки според вида си.
И виде Бог, че всичко бе добро.
И благослови ги Бог.
И стана вечер, и стана утро, ПЕТИ ДЕН.
Учителят повтори и потрети Петия ден.
Аз тихичко пеех с Неговата цигулка и сълзи течаха от очите ми.
Брат Христо тихо пригласяше.
След кратка пауза Учителят ме попита:
- Ти, рекох, познаваш ли брат Михаил57 от Париж?
- Не, Учителю, отговорих аз. Чувала съм за него от брат Христо и от други братя и сестри да ми говорят за него. Аз лично не го познавам и никога не съм го виждала, даже и на снимка.
Учителят търсеше нещо по масата и го намери. Той ми поднесе една малка книжка на френски език и ме попита:
- Ти нали четеш френски език?
-Да, Учителю, отговорих аз.
Учителят продължи:
- Ти прочети тази книжка, че да видим ще ти хареса ли написаното в нея.
- Добре, Учителю, ще прочета книжката, казах аз.
Времето беше напреднало. Трябваше да се подготвям за сутрешната репетиция в Операта. Аз извадих от чантата си една моя снимка, на която бях написала на задната страна слова за Учителя и Му я поднесох.
Той внимателно я разгледа, постави снимката на вратичката на бюфета, като внимателно я закрепи между рамката и стъклото. На другата вратичка на бюфета имаше едно листче, също така прикрепено.
Тази снимка бях направила във фото „Изкуство” в 4 различни пози. Художествената управа на Операта искаше да представя тези снимки за програмите, афишите и вестниците. Секретарят на Операта Георги Димитров даже ми направи забележка защо не съм представила снимки с деколтета като другите артисти, а така с тая бяла якичка съм приличала на пансионерка, а не на артистка.
Благодаря на светлите същества и на гениите на музиката, дето ме срещнаха с Великия Учител, с великото Му творчество и да слушам, и да пея, когато цялото Небе пее през Неговата цигулка и светлия Му глас.
Преди да напусна приемната, Учителят ме попита:
- Вие кога запразднявате?
Аз отговорих:
- На 20 юли, Учителю.
Той каза:
- Като запраздните, ти си вземи в едно куфарче най-необходимото за спане и ела тука.
Господи, благослови ме да бъда чиста като светлината, да бъда прозрачна като водата, да бъда обилна като Любовта, да бъда светла като Истината, да бъда хармонична като Мъдростта и да бъда твърда и устойчива като Добродетелта, и да бъда непоколебима като Правдата. Амин!
__________________________________
54) Емил Депорт / Émile Desportes, 1878-1944, композитор, диригент
55) Габриел Форе / Gabriel Urbain Fauré, 1845-1924, пианист, органист, композитор, педагог
56) Едуард Григ / Edvard Hagerup Grieg, 1843-1907, композитор
57) Михаил Димитров Иванов / Омраам Микаел Айванхов, 1900-1986