Най-често използвани думи в беседата:свят, човек, всички, има, духовния, хора, мъдрост, земя, може, дух, живот, условия, физическия, дете, работа, казва, учение, любов ,
От книгата "Великите условия на живота". 9 беседи на Учителят Беинса Дуно от 12.01.1919г. до 30.10.1919г.,
София, 1944. (стар правопис) Книгата за теглене - PDF Съдържание
От книгата "Великите условия на живота". 9 беседи на Учителят Беинса Дуно, София, 1944
Фототипно издание на ИК "Жануа'98", София, 2009. Книгата на PDF - за теглене Съдържание
“А детето растеше,и укрепваше се духом,и се изпълваше с мъдрост.” (Лука 2:40) <br/>„Адететорастешеисеизпълвашесмъдрост;иблагодаттаБожиябенанего.“Туксеизнасятдвеположения:растеневдухимъдростиблагодаттаБожия.–Койрастевживота:дететоиливъзрастният?–Детето.Наистина,растенетоесъщественоторазличиемеждудететоивъзрастния.Дететорастеотденнаден,имайкатасерадва,катовижда,какотпарчемесосеоформяголям,левентмомък,илистройна,красивамома.Прифизическоторастенечаститенатялототрябвадасеразвиватсъразмерно.Тогавасеказва,чеорганизмътевъншнокрасив,силениздрав.Въвфизическоотношениедухътсепроявявавсила,амъдростта–впластичност,т.е.вякикостииздравимускули.Значи,акокоститенесаякиилесносетрошат,амускулитенесаздрави,човекнеедошълдомъдростта,закоятоХристосговори.Койтонеразбирасмисъланафизическоторастеневдухимъдрост,казва,чесмисълътнаживотасезаключававяденето.Неетака.Неедостатъчносамодаядеш,носприятностдаядеш;дасидоволеникогатоядеш,икогатонеядеш;дасидоволенотвсичко,коетотиедадено.Акоядешиизпитвашнеприятност,тинеживеешкатосъзнателениразуменчовек.<br/><br/>Итъй,яденето,храненетоенаистинаваженжитейскивъпрос,носеизисквасъзнателноотнасянекъмнего.Етозащо,всичкипартии,ивминалото,иднес,сезанимаватнапървомястосвъпросазахраненето.Ибуржоазнитепартии,иболшевизмътпоставятвъпросазахлябанапръвплан.Богатиятискадаимаповечепатици,кокошки,агънца,дахапнеипийнесприятели,сроднини,даотпразнуваденянасина,надъщерята,наженатаилинамъжа.Другпътсесъбиратнаугощение,заеднодахапнатипийнатвпаметнасв.Петър,св.Иванилидругнякойсветия.Тевсещенамерятзакогодасихапнат.Бедниятгледакакбогатиятпиеиядеисиказва:Иазискамдасихапназанякойсветия,иазискамдасеповеселязаденянамоитедеца.Ивкраянакраищата,междубогатияибедниясеявяваомразаиспор.Всичкихораиматправодаядат,защоточрезяденеторастатипридобивателементите,необходимизатяхноторазвитие,затехнияживот.Койтонеесъгласенстова,некасеопитадаживееназемята,безяденеипиене.Когатосепроповядванахората,четрябвадаядатмалко,четрябвадеимабедниибогати,втазипроповедсекриенещокористно.Споредтоваучение,богатствотоподразбираизобиленживотнаеднизасметканадруги.Тованееправо.Всичкихоратрябвадаядат,бездапреяждат.Втоваотношение,нямапо-голямоблагозачовекаотяденето.Еднонещоразбиратвсичкихораеднакво–яденето.Извикайедингладен,неразположенчовекудомасиигонахранидобре.Тойщесеразположи,щеотворисърцетосиищетеслуша.Каквотомуговориш,щегоприеме.Тойщеприемеидеятазабратствоиравенство,заГоспода.Докатоегладен,нищонегоинтересува.ТойотричаиГоспода,иморала–отричавсичкивеликиидеи.<br/><br/>Христосказва:„БлизоевечеЦарствотоБожиеназемята.“Близое,нонеедошлооще.–Когащедойде?–Когатосеуредиправилновъпросътзаяденето,т.е.захляба.Щекажатнякои,чечеркватапрепоръчвапост.Под„пост“разбирамработа.Койтопости,тойработиусиленонанивата:оре,копае,сее,жъне.Катосвършиработатаси,отиваудомасииразваляпоста.Тойказва:Дайтемидасихапнадобре.Свършихеднаработаисегаимамправодасенахраняидасипочина.Такамиедобреиприятно.Яденетоимаотношениеикъмфизическия,икъмдуховнияживот.Следователно,кактоядешзастомахаси,такащехранишумаисърцетосиищеблагодариш,чесигизадоволил.Щевъзприемашчистимислиичувства,щегиасимилираш,бездапреяждаш.Самотакащеразбереш,чемеждуфизическия,духовнияиумствениясвятиматясна,неразривнавръзка.Самотакащеразбереш,чефизическиясвятпредставясянкананещата,адуховниятиумственият–тяхнатареалност.Физическиясвятевъншнаформанапредмета,тойпреминавапрезразличнипромени;духовниятсвятесъдържанието,аумствениятилиБожествениятесмисълътнанещата.Силатаимсекриевтяхнотосъдържаниеисмисъл,аневъвформата.<br/><br/>„Адететорастешеиукрепвашеседухомисеизпълвашесмъдрост.“Естественоторастенеетова,когаточовеквървипоследователноотстъпкавстъпка,кактодететоминаваотедноотделениевдруго,отединкласвдруг.Такъвепътятначовешкоторазвитие.Койтосеопитвадапрескочиеднастъпка,тойсенатъкванаголемимъчнотии.Каквотоеотношениетомеждусилатаичовешкияорганизъм,таковаеимеждудухаимъдростта.Еднотобездруготонемогатдасепроявят.–Вярнолиетовасравнение?–Опитайте,исамищесеубедите.Всекичовекимавъзможностсамдаизпитваипроверяванещата.Какщевидоказвам,чедаденаябълкаесладка?Достатъчноесамидаявкусите,задасепроизнесете,сладкалие,илинее.<br/><br/>Павелказва:„Имателоестествено,имаителодуховно.“Под„естествено“тялосеразбирафизическототяло,коетоетясносвързаносдуховното,затоватрябвадасепазивръзкатамеждутях,т.е.данесеразваля.Колкотоепо-тяснавръзкатапомеждуим,толковапо-здравечовек,физическиидуховно.Физическиздраветози,накоготонервнатасистемаевпълнаизправност.Нервитевчовешкияорганизъмсеуподобяватнаструнитенададенинструмент.Добрезапазенеинструментът,когатопопадневръцетенамайстор-музикант.Останеливръцетенанякоедете,вскоровремещесеразвали.Всекичовекимапоеднодетевсебеси,коетонеможеощедамисли,затовагрешииправипакости.Катознаететова,несепитайте,защострунитевисаскъсани,илиинструментитесчупени,новъзпитавайтедететосидарастевсилаимъдрост.Докаточовекнесъзнае,чеепакостнодетеитрябвадасевъзпитава,тойнеможедарасте,дастаневъзрастенидапридобиемъдрост.<br/><br/>Съвременнитехорамислят,чесамногокултурни,многознаятит.н.Щомстаневъпросзатехнитедедиипрадеди,тегисчитатневежи,некултурнихора.Всъщност,сегашнитехорасаощедеца,коиторастат,номногоработаимпредстои,докатопораснатвдухимъдрост.Докаточовекощеобъркваработитенабащаси,докатоспориисесърди,казваме,ченеепорасълвдухимъдрост.Следователно,несегневетееднинадруги,нодръжтевръзкатасБащаси.Тойдавиучи,какдаживеетеиуреждатеработитеси.Това,коетоевярнозафизическияживот,вярноеизадуховния.Въпрекитова,имаизвестнаразликамеждуфизическияидуховниясвят.Съществата,коитоживеятвдуховниясвят,изпълняватБожественитезаконибезникаквипротести;обаче,хоратаназемятанесеподчиняватнатезизакониисавпостояннопротиворечиепомеждуси.Работитенафизическиясвятневървятдобре,защотопостоянногиотлагат.Вдуховниясвят,обаче,никаквоотлаганенесъществува.Нафизическиясвят,всекисемислизапо-уменипо-учен,отколкотоевдействителност.Вдуховниясвятвсекиимаяснапредставазасебесиизасвоитевъзможности.Вдуховниясвятучилищата,семействатасапоставенипо-добре,отколкотоземните.–Ималиитамдецаиученици?–Има.ВПисаниетосеговоризачадаБожии.–ИмаличадаБожииназемята?–Няма.Значи,под„чадаБожии“серазбиратдецатавдуховниясвят.Тесеучаттами,катоиздържатпоследниясиизпит–матурата,пращатгиназемятакатовашидеца.Нанебетоплачатзатях,аназемятасерадват,чеимсеродилодобро,благородноиумнодете.Катопрекараняколкогодинимеждуродителитеси,наземята,топаксизаминавазадуховниясвят.Тогавародителитемуплачат,ананебетосерадват,четоесвършилоработатаси.Тоедошлоназемятадаповдигнеродителитеси,давнесевумоветеимеднановаидеяиследтовасизаминава.<br/><br/>Съвременниятсвятеобхванатотеднановаидея–болшевизмът.ТяеБожественаидея,ноопасноеданесеизопачи.Всяконоводвижение,всякановаидеяеБожествена,нокатосеприлага,внеясевмъкватчовешкиелементи–користолюбие,егоизъмидр.,коитояизопачават.НесестрахувайтеотБожественото.Обаче,пазетесеотпреходното,човешкото,коетосеосноваваналичнияживот.Несестрахувайте,чеизвестнодвижениещевземеголемиразмери.Определеное,каквиразмеритрябвадаиматовадвижение.Дойделидотях,повеченеможедасеподвижи.Махалотоначасовникаседвижинаеднаилинадругастрана,нодвижениетомусеопределяотнеговатадължина.Следователно,иразмеритеначовешкоторазвитиещестигнатдоонезипредели,докоиточовекщеизрастеиполучиБожиятаблагодат.<br/><br/>ИПавелказва:„Презмногостраданиящеминем,докатовлеземвЦарствотоБожиеиполучимБожиятаблагодат.“ТойнаучитоваотсвояличнаопитностиотживотанаХриста,Койтодойденаземятамеждубогоизбраниянарод–еврейския,ноевреитенеГопризнаха.ТехнипророципредсказахаидванетонаХриста,катотехенМесия,обачетеГоразпнаха.Катопоследствиенасвоятапогрешкаидоднесощетеносятстрадания.–Каквотрябвашеданаправят?–ДаприематучениетонаХриста.Тойгиучешедаживеятправилно,ноитованеприеха.Коетосеказвазаевреите,сеотнасяидовсичкинароди.ВсекинародтрябвадаприемеучениетонаХриста,коетоносиобществена,политическаидуховнакултура,коятопочиваназаконаналюбовта.Под„любов“неразбирамефизическипреживявания,настроенияичувства,нонещовисоко,коетонадминававъзможноститенафизическиячовек.Самоонзилюби,койтоенадрасълфизическитеусловия,койтоегосподарнасебеси.НикойотсъвременнитеезицинеможедапредадесъдържаниетоисмисъланаБожиятаЛюбов.ДаживеешвтазиЛюбов,товазначивединмигдатисеразкриецелиятсвятснеговатанаука,философия,изкуство,музика.Койтоживеевлюбовта,тойрастеисеразвиваправилно.Даизгубишлюбовта,вложенавдушатати,товазначи,даизгубишсмисъланаживота,даизгубишвсякаквознаниеикултура,всякаквамузикаипоезиявживотаси.Дойделивтоваположение,човекгубисилатаисветлинатанаумаси.Нищодругонемуостава,освендапроявилюбовта.–Какставатова?–Катоотворипрозорцитенасърцетоинадушатаси.Богевложиллюбовтавъввсичкиживисъщества,нотетрябвадаяпроявят.Праветеопитислюбовта,давидитекаквасилапредставятя.Акоизпаднешвотчаяниеисепочувствашизоставенотродителитеси,приятелитеипознатитеси,нетърсипричинатавънотсебеси,нозабравивсичколошо.Отворисърцетосизахората,засвоитеблизки;гледайнатяхкатоналюбимисъщества,коитомислятдобрототи,иведнагаотчаяниетотищесесменисрадост.–Мъчносепостигатова.–Вярное,товаеопитсамозагерои,коитолесномогатдаизлязатотличнияживот,давлязатвдуховнияидасеразширят.Духовниясвятеоснованнапълнахармонияизакономерност.Тамнямапроизвол,несъгласиеипротиворечие.Следователно,акоискашдаизлезешотживотанапротиворечията,влезвдуховниясвят.Самотакащепознаешлюбовтаищесенаслаждавашистинскиотживота.<br/><br/>Следователно,когатосеговоризафилософия,захристиянство,заокултизъм,подразбирамедуховниясвят.Когатосеговоризаобикновенинеща,ниесменафизическиясвят,детосеправятопити.–Неможелибезопити?–Неможе.Физическиятсвятеопитнашкола.Койтоеминалсъзнателнопрезнея,тойвлизаиизлизасвободноивдуховниясвят.Тойсенамиравположениетоначовек,койтознаемногоезици.Междукойтонародидаотиде,знаеезикамуисеразговарясхората.–Къдеедуховниятсвят?–Околонас,кактоифизическият.Идватасвятасанаедноисъщомясто,нозадагиразбира,човектрябвадаимасъответниоргани.Ивдуховниясвятимакъщи,ностъклени,затовасветлинатапроникваотвсякъде.Тамимареки,моретаиокеани,кактоназемята,нафизическиясвят.Оттуквадимзаключение,чефизическиясвятесъздаденпоподобиенадуховния.КазаноевБитието,чеземятабиланеустроенаипуста.Задуховниясвят,обаче,несеказванищо.Значи,тойесъществувалпредифизическия.Човексестремикъмдуховниясвят,нонеможелеснодавлезевнего.Презголемимитарстващегопрекарат,докатостъпикракътмутам.Духовниятсвятпредставяабсолютнареалностпоформа,посъдържаниеипосмисъл.Физическиятсвятереаленсамопоформа.<br/><br/>Колкотоидасеговоринахоратазадуховниясвят,тещегоразберат,когатосевглъбятвсебеси.Дасевглъбиш,т.е.давлезешвсебеси,товазначиизлизанеотфизическиясвятивлизаневдуховния,илидаизлезешотдомасиидаотидешсредприродата.Под„себеси“разбирамеБожественотоначаловчовека.Товаекъщатаначовека,коятонесенуждаеотпазене.НикойнеможедавлезевтвоятаБожественакъща.–Защо?–Защотоевхармонияскъщитенавсичкихора.Оттовагледище,човекеприятелнавсичкихора.Следователно,тойняманеприятели,коитодаупотребяватнасилиевърхукъщатаму,давлязатвътре.Аковлезешведнообществовдуховниясвят,тиможешдаминешпрезвсичкифазинадуховнияживотитамдаспреш.Тованещонеседопущаназемята.Наземятавсичкинещасаразпределениивсекивзиматолкова,колкотомусепада:учениятсиоставаучен,простият–прост,благородният–благороден.Въвфизическиясвятимаграници,авдуховния–няма;тиможешдаминавашпрезвсичкиместа,задасеразвиваш.Всичкихораговорятзабратствоиравенство,бездасезапитват,отдеидетазиидея.Тяидеотдуховниясвят.Малкохорасъзнаваттова.Докатоеназемятаиживееспоредземнитезакони,човеквсебързадасвършиработатасипо-скоро,данегубивреметоси.<br/><br/>„Адететорастешевдухимъдрост.“Ибялатараса,т.е.съвременнитехоратрябвадарастатвдухимъдрост,дапридобиятБожиятаблагодат.СамотакащедойдеЦарствотоБожиеназемята.Щекажете,чеднесхоратасенуждаятотдругинеща,несеинтересуватотЦарствотоБожие.Каквотоидагиинтересува,откаквотоидаиматнужда,леснонямадагопостигнат.–Защо?–Защотосислужатснасилие.Тесаупорити,анетвърди;тесасвоенравни,безхарактерни.Човекпостигасвояидеал,самоакоиматвърд,непоколебимхарактер.Идеалътсепостигаскротостисмирение.Товазначи,дабъдечовекпластичен,даизползваблагоприятнитеусловиянаживота.Смирениятимавсичкидобриусловиядаукрепвадухътму.ЗатоваХристосказва:„Аконестанетекатомалкитедецаинесесмирите,неможетедавлезетевЦарствотоБожие.“<br/><br/>„Растенеиукрепваневдухимъдрост“.Под„дух“разбирамеБожественияживот,койтоорганизираипреработваматериалитезачовешкияум.Така,човекдостигадоБожественатаМъдрост,коятодаваусловиязапридобиваненаБожиятаблагодат–необходимазавсичкихораинароди.Ибългарскиятнародтрябвадарастевдухимъдрост,задапридобиеблагодатта.Говорязабългарскиянарод,анезабългарскотоплеме.Народътенещовътрешно,аплемето–външно.ИБогсеобръщакъмеврейскиянарод,анекъмеврейскотоплеме.Народътподразбирависшетосъзнаниевчовека,койтосечувствагражданининафизическия,инадуховниясвятиработиедновременнозафизическотоизадуховното.Истинскатаработаимаотношениекъмдватасвята,защототесатясносвързанипомеждуси.Казвате,чекактоидаработичовек,всеедногоочаква–смърт.Каквовсъщност,есмъртта?Умирашназемята,раждашсенаонзисвят.Раждашсеназемята,умирашнаонзисвят.Смъртлиетова?Промянанасъстоянието.Значи,човекедновременноумираисеражда,т.е.умиразаединсвят,раждасезадруг.Казвасе,чечовексеражда,задаумре.Товазначи,родилсеназемята,умиразанебето;родилсенанебето,умиразаземята.–Кактрябвадасегледанаживота?–Катонабезкрайноголямоколело,покоетоеднислизат,другисекачват.Всичковживотасемени,нищонеестатическо,неизменно.Идуховниятсвят,койтоеорганизиран,семенивъншно,новътрешните,същественитемучертисанеизменни.<br/><br/>„Адететорастешеиукрепвашеседухомисеизпълвашесмъдрост“.Христосвзимадететокатосимволнаотделниячовек,нанародаинацялатабялараса.Дарастечовеквдухимъдрост,товазначи,данесезаблуждаваотвъншнитепроменивживота.Студитоплина,светлинаитъмнина,истинаилъжа,доброизло,садвенеобходимисили.Всичкипротиворечиясъщоиматдвестрани.Итесанеобходими.Необходимосттаезакон,прикойточовекнеможедаправиизбор.