Най-често използвани думи в беседата:може, има, свят, учител, аз, казва, бъде, всички, бог, духовния, сега, учители, христос, хора, човек, години, небе, време, майка, иска ,
От книгата,"Духът и плътта". Сила и Живот. Втора серия.
Първо фототипно издание. София, Издателска къща „Жануа-98“, 1999 Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата "Сила и живот", Начала на новото учение на Всемирното Бяло Братство, т.I
Издателство "Захарий Стоянов", Издателство "Бяло Братство", София, 2006 г. ISBN 954-739-734-6 (т. 1) Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата Дѫновъ. "Духътъ и плътьта". Сила и Животъ. Бесѣди, държани отъ Дѫновъ (по стенографски бѣлѣжки).
Втора серия. София, Царска Придворна Печатница, 1917. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Но вие не се наричайте учители,защото един е вашият учител – Христос;всинца вие сте братя. (Ев.Матей 23:8) <br/>Христоссхващатиядумималкопо-другояче,отколкотообществото.Отчистоорганическогледищесветътиманяколкоинститута,коитосаБожествени,напримербащатаимайката,домът.Тесапървитеинститутиназемята:по-благородноипо-светлоучреждениеотдоманяма,ипо-високоотзваниетонабащаимайкапакняма.Истина,имамногобащиимайкиназемята,нотесавсъщностпастроциимащехи.Поотношениенаорганическиясвятбащатаимайкатаиграятважнароля:тескръвтасипредаватнадецатасикачестватанасвоитедуши.Възпитаниетонадецатасеобуславяоткачествата,коитомайкатавлагавдететоощевкрехкатамувъзраст.Поддумата„кръв“подразбирамнеобикновенатакръв,аонаякръв,коятовъввсичкислучкинаживотаоставанеизменна,еднаисъща.Нямадасеспирамсегадаобяснявамразликатамеждутазидвоякакръв;едносамомогадакажа–четянееонаяпреходнаизменяемакръв,нодругата,коятокатоесенциярозовомаслоизлизанадрозоватаводаикоятособственоимасъщинскацена.Благороднитезародиши,коитомайкатавлагавкръвтанадетето,саценнаесенция,коятоотсетнесеразливаиразнасяблагоуханноуокръжаващитетовавечепораслодете.Отподиренищонеможедасевложиипосеевчовека.Туй,коетосъвременнитехоранаричат„възпитание“,тоепростодресиране.Примайчинотовъзпитаниепроцесътевкорена;тамтойобразуваивидоизменяумаисърцето;придресиранетоиматесамоеднавъншнаполировка.Можедадресиратемаймуна,можедадресиратегълъб,нощомпакгипоставитевестественотоимположение,тещезаживеятпървиясиживот.ВамериканскитеСъединенищатисаправилиопити:правителствотоеотпущалограмаднисумизавъзпитаниетонаместнииндианци;някоиоттезииндианцисасвършилиразниколегиииуниверситети,новърнатлисеприсвоянарод,забравяттова,щосаучили,ипакподивяват.Самоаконякойоттяхсеобърнеиусвоикореннохристиянството,внегоставапромяна.<br/><br/>Таковаеположениетонаучителяпоотношениенадуховнияживот.Дабъдешучител,тозначидародишнякого.Христоснеказва:„Неучителствай“,но:„Невземайтезваниетоучител“,званиетонаболнамайка,защототакавамайкакакводетещероди,освенхилаво?Акомайкатаимаизвестниорганически,умствениидушевнислабости,дететонещеправиизключение.Съвременниятучителможелиданаучиученицитеси,например,каксесъединявакислородътсводорода,когатосамнеразбирасвойстватанатияелементи?Тойможедаправиопити,обачетияелементинемусеподчиняват,защототойощенеетехенгосподар.Другможедаучизавъртенетонателатагоревпространството,нопопитайтегодавиопределиматематическисединметър,анесъсстотицихилядиметрииликилометри,обикалянетонатиятелаоколослънцето,нещеможедавиустановиточно.Иазмогадаправятакиваизчисления,нотенещебъдатточни.Дабъдеразликатасняколкосантиметраилимилиметра,разбирам,носняколкокилометраистотицихилядикилометри,тованеразбирам.Товасавечехипотези,предположения.Виечестосеспиратеиказвате:„Защонякоинещанесеслучихатакаитака?“Аковиеправитепогрешниизчисления,койвиекрив?Вживотавсинцагрешат.Виеискатедастроитекъща;щеповикатеархитект,давинаправипланаиизчислениятазаколичествотонапотребнитекамъни,дървета,железа,гвоздеи,пясък,варит.н.;щекупитетияматериали;обачеаконенаправитенеобходимитеточнисъчетания,вашатапостройкащесесъбори,ивиещепострадатеподнейнитеразвалини.<br/><br/>Щеобяснямоятамисълсединанекдототбългарскияживот.Товасееслучилонещооколо40–50-тегодини.НякойбългаринотюжнатачастнаБалканскияполуостров,нататъккъдетоеСолун,ходилсбащасидаработиградинарство;станална20годиниинищонеспечелилотнего;дотегналамумотиката,ирекълдаподиринякойдругподходящнанегозанаят;настанявасепоедновременаработауединабаджияиказваси:„Етолесензанаят:щеседяиприбадам“.Следеднаседмицаидвавдюкянаединтурскибей,викагосподарямудавземааршинаиножиците,дамускроигащиотсукно,ией-такива–бирбучуклия;обачегосподарятнебилразположенипращачирака,койтовечеучиледнаседмица,катомуказва:„Иди,азщедойдаподиртебе“.Чиракътотивасбея,чакалчас,два,майсторътнеидва.Тогавабеятсеобърналкъмчирака:„Кактотевиждам,тисиголям,трябвадазнаешзанаята;можелидамискроишгащи?“Калфатаотговаря„Мога“.Беятизваждаединголямтопсукноиказва:„Искамдамискроишгащибирбучуклия“.Захващачиракът,кроиоттук,оттам;виждабеят,четова,коеточиракъткрои,неприличанабирбучуклиягащиимуказва:„Гащинестанаха,скроймипонееднасалтамарка“.Чиракътзахващаоттук,оттам,мери,крои;турчинътгледа,чеисалтамарканестава;„Щемискроишбаремеднатютюневакесияиаконеяскроиш,щетенабия“,рекълнай-после.Таиотвасмнозинаедвасаседелиеднаседмицапримайстор,взематножицитеиаршина,катотозибългарин,исаготовидакроят–учителидабъдат.Христосказва:„Небивайтетакиваучители“.Задабъденякойучител,трябвадаимаположителнознание,самоединначиннаразбиране,данямаизключения.Седносредстводалекуватеисъщевременноснегодаубивате,тованезначи,чеиматеположителнознание.Акосединножвиеправитеоперация,изрязватеначовекаболнотомесо,исъссъщияинструментмупрерязватегръкляна,неможедакажете,ченамястостеупотребиливашиянож;тоевечевършененапрестъпление.Аманякоищерекат:„Ниенесменаправилитакованещо“.О,колкоучителизная,коитосапрерязалигръклянанасвоитеученици;наколцинатесаотрязалиикраката,ръцете,ушите!–вморалноотношениеразбирам.Господнеепоставилтезихоразаучители,тесасамозванитакива.Въввсякацъркваиматакиваучители,коитосаседели,катоспоменатиябългарин,самоеднаседмицавучилищетоисатръгналидапроповядват.<br/><br/>Сегакаквотрябвадаподразбиратеподдумата„учител“?Тазидумаимаотношениекъмчистодуховниясвят.Нееучителстванедаучишхоратакакдаградятцъркви,какдапосяватцветя,зеле;тованееучителстване.Добротоучителстванеподразбираединактнависшесамосъзнание–трябвадасеизвършиединчистодуховенпроцес,междуучителяиученикатрябвадаимаеднопълносъзнаниевърхузадачата,коятоимадаизпълнят,дасъществуваеднаобмяна,какватосъществувамеждумайкатаиотглежданотоотнеядете;учителятдапредадеизвестниистинииученикътдагиизползвакактотрябва.Щевиприведазаобяснениедругпример.Разправятзаединангличанин,ходилналоввИндия,чекогатозавивалпоеднапътека,усетилединсиленударналяватаръка–удар,нанесенотеднатигрица.Тясезадоволиласамодамусчупиляватаръка,заданестреляспушката,коятобилаокаченанадясната.Задигагоигоотнасявлеговищетосиприсвоитемалки3–4тигърчета;слагаго,натискамуглаватаимуказва:„Щекротуваш,защотощеобучаваммалкитеси“.Каратигърчетатадасеопитватдагодавят;теобикалятнаоколому,ногиестрахдасеприближат.Ловецътпоедновремерекълдаповдигнеглаватаси,давидикаквостава;нотигрицатапакмунатисналаглаватаиповторила:„Казахтидакротуваш:учамалкитеси“.Такактовиждате,итигрицатабилаучителка.Ловецътсеизбавилпонякакъвначин,ноказвал,ченай-тежкомубило,когатомунатискалиглавата,задамогатдагодавятмалките.Дасъбарявсекиможе.Учителстванетообачеразбирачовек,койтоможеданаучидасеградивумаисърцето,койторазбирадълбокиясмисълнаелементите,коитомогатдаобновяват,дасъградятноводуховножилище,духовнотяло,скоето,кактоказваПисанието,единденщевъзкръснете.Господчакадасесъградитоватяло.<br/><br/>Каксераждатдеца?Те,задаживеят,трябвадасеродятнадеветиямесец,визвестнислучаи–наседмиямесец,ноникакнепроизволно–койтомесецискародителят.Такъвезаконът–трябвадасеизпълнидеветмесечниятпериод,необходимзасформираненатялото.Икакзапочвасформиранетому?Най-първосеобразуваткрайнитеудове–краката,ръцете,чепослемозъкът,стомахътинай-послебелитедробове,ищомсеобразуватпоследните,започваседишанетоиследтова,аконесероди,дететоможедаумре.Значиприродатанесъздаванай-първобелитедробове,акрайнитесъчленения–кракатаиръцете.Посъщияначинсесформиратувасвисшитеработи.Човешкиятдухвутробатанамайкатасъщоучи:тойнеседивспящосъстояние,авземаучастиесдуханамайката,дваматаработят,задасъздадаттялото.Посъщиязаконученикътиучителяттрябвадаработятедновременнодвамаспомощтанадуха.ЗатоваказваХристос:„Единевашиятучител“.ИзащохоратаобичатХриста?ЗащотоТойедалнещонасвета–„Дадохживотнаонези,коитогонямат,задаиматтозиживотпреизобилно“.Искатедастанетеучители,щевипопитам:Каквостеготовидададетенаоногова,коготоискатедаучите?Аконякогостеучилииследтоватойестаналпо-лош,азразбирам,ченанищонестегонаучили.Всъвременнитехристияниивцърквитевладееголямаслабостдаучителстват.Неелошсампосебеситозистремеж,нотрябвадасезнаятзаконитенаучителстването.Обикновенитезакониизискватотучителитеизвестенценз,известенизпитпредкомисия,иследтуйизлизазаповедзаназначение,т.е.заофициалновстъпваневдлъжност;ивдуховниясвятесъщото–човектрябвадачака,докатоБожествениятДухгоосенииупъти.Онзи,койтонееосененотДухаБожи,нямаправодаучителства,защотощепрестъпиБожествениязакон.КогатосхванемдълбокиясмисълнатияХристовидуми,коитоиматвътрешенивъншенизраз(сегаазговорязавътрешнотохристиянство–заонова,коетоможеданисвържесвсичкиобластинаневидимиясвят),тогаващеразберемсмисъланаучителстването.Искашдабъдешучител,питамте:Къдесиучил,коеучилищесисвършил?–„АмаазсъмчелБиблията,знаяЕвангелието.“–Неедостатъчно.–„АмазнаяХристиянскатавяра.“–Неедостатъчно.–„Амаазсъмотеди-коясицърква.“–ТиучиллисинаНебето–воновависшезаведение,детосеучатангелите?Разбирашливътрешнитезаконинаприродата–какеустроенчовекът,неговиятуминеговотосърце,каквоеотношениетонанеговатадушакъмнеговиядух?–„Челсъмзатияработи.“–Какво?–„Душататукееднопонятиеотвлечено,еднаидеянасъчетание.“–Откаквоесъчетана?Човешкиятумбилсъчетаниенаспособности;амикаксесъчетаваттиянеща?Мисли,чезнаенещо.Неетаковасъчетание,приятелю.Тоедействителносъчетание,ноненаотделничасти.Ипорадитазитъмнота,коятоимаме,ниеговоримтъйнеразбранозаумаисърцето,бездазнаемдакажемнакоемястоесърцето.Тоиматриместа,едното–физическото–виезнаетекъдее;нокъдеесърцетонавашитечувстваинавашияум?Срещатеединчовекиказвате,чеелош;защоелош?ПредигодиниединбиволвАмерикаполудялформеноиизпоплашилвсичкихоранаоколо;помислилидагоубият,обаченамерилосеедномомче,коеточеломислитенаживотните,тотурилоръканаглаватанабиволаигопопитало:„Каквотие?“–„Назаднатачастнакракамиевлязълтрън,тоймемъчи.“Извадилитрънаоткракамуибиволътсеукротил.Единденвиесъщопощурявате,седнатхоратадавиполиватсвода;казвам:Назаднатачастнакракавииматрън,извадетегоиработатащесесвърши,никаквимаркучинетрябват.Ученихора,професори,докториколкосасмешни,когаторазправяткаксееповредилумътначовекаиопределятдиагнозата–„Иматакаваитакавазараза,трябвадасенаправиоперация“.Азневиждамнищодруго,освенмалкосгорещяваненамозъка.Преди4–5месецадойдохадамикажат,чесинътнаединлекарзаболялпървоотхрема,коятоотсетнесеусложнила,инай-послелекарятконстатирал,чеималонагнояваненамозъкаичетрябвадасенаправиоперация.Казах:„Нетрябваникакваоперация,99на100дететощеумре,акомунаправитеоперация,инакщесеизлекува“.Отиват,направятоперацияисинътумира.Операцията,разбирасе,залекаритебе„сполучлива“.Казвам,чеивдуховноотношениехоратаправятоперации–изрязватизвестничасти,задасеизлекуват;нотованеелекуване.Съвременнитехораказват,чезадасепоправинякой,трябвадабъденахокан:„Тисивагабонтин,крадец,такъв,онакъв“;нетрябвадасебие,кактопо-рано;мислители,честиявашизвуци,коитощевлязатвухотому,виещегопромените?Нинай-малко.Законътедруг–задавъзпитатедругиго,първотрябвадавъзпитатесебеси.Лошлиси,всичкинаоколосалоши.Еднамайка,коятозаченеипочнедасенервираизлослови,азмогадаѝпредскажапоследствиятаидаопишанапълнохарактераисъдбатанамладенеца,каквощестаневбъдещеснего.Майката,коятосенервира,небивадамисли,чедетето,коетощероди,щебъдесветия,даягледанастарини;тоединденщесиотмъстиищеѝрече:„По-добребибилоданесимераждала“.Същотъйиученикътщекаженаучителя:„По-добреданесимеучил“.Учителвпълниясмисълнадумататрябвадабъдечисткатокристалнавода,образецвъввсичко;внегонетрябвадаиманитосянкаотколебание,двоумениеиневерие.Христос,катодаватовауказание,искаданипосочиголяматаопасност,накоятосеизлагаме,иголяматаотговорност,коятопоемамепредНегозаосакатяванетонанякоидуши.Всякамайка,всекиучител,коитонезнаятдавъзпитават,щебъдатнаказани.<br/><br/>Сега,възгледите,коитосъвременнитехораиматзаБожиитезакони,заНебето,заангелите,сасмътниипогрешни;теняматникаквапресдставазатиязакониизаНебето.Небето,напървомясто,еорганизиранотвърдеумноизнаекаквоправи,амеждуангелитеичовецитеимаизвестнисъотношениятъй,кактомеждунасирастениятаиживотните.Понеженезнаемкакдавъзпитаваме,ниестоварвамеснашияостенинашататояга40–50ударавърхуживотното,скоетооремнивата,истовамислим,чеизпълнявамесвоядълг.Господказва:„Тебенякойденщетенаучакаксеуправляватволовеикаксеоренива“.Някоимислят,чеГосподнеможедадеградира,неможедавръщахоратаназад.АкоТойепревърналнякоиангелиназмииинаживотнисрога,можеданаправидавиизрастнатикопита.Тойможедавипревърнеинаангели,инадяволи;можедаизмениивашатаформа.Ипонежевсветасаважниформите–терегулиратнашияживот–ниетрябвадаобърнемособеновниманиенатях.Акоазвисъградяеднанехигиеничнакъща,неоставяникакъвпрозорецнаюжнатастрана,аоставятакивасамонасевернатастрана,ипритоваясъградядълбоковземята,вие,следкатоживеетевнея6–7години,знаетеликакщесепочувствате?Поняколколекарищезапочнатдавлизатиизлизатоткъщатави.Същоионияучители,коитовиказват,ченетрябвадаиматепрозорцикъмдуховниясвят,сапървокласнилъжци.Тамеслънцетонаживота.Азбихдажеказал,чеипокривитевитрябвадабъдатстъклени,задавиогряваотгореслънцето.Аковиеиматетаканаправенисветликъщи,вашитеформищебъдатвидоизменениивиещестанетемногокрасиви.Върхутова,коетовипроповядвам,могаданаправя,паивиеможетеданаправите,опит,ив4–5годинищевидитекаквищебъдатрезултатите.Азнеуча,четрябвадабягатеотживота.Тозисвят,споредмоетосхващане,емногодобър,ихоратасамногодобри,самонамирам,чевпета̀танакракаиматпоединтрън.Четоваетъй,апостолПавелгоказваимолиБогадамуизвадитръна.Тозитрънможедабъдеинадругомясто,ноповечетопътибиванапета̀танакрака,понежескракатасмеприкованикъмтозисвят.Трябваданаучимдаизваждаметозитръннаучно,защотохристиянството,помоетосхващане,едълбоканаука.Еднамомаискадасеоженизаединмомък;гледагокрасив,приличенчовек;пита:„Можелидамехрани?“–„Получава4–500левамесечно.“–„А,може.Каквоесвършил?“–„Еди-каквоси.“–„Хубаво.“Аматиянещанесаощесъществени:тозимъжутреможедабъдеуволненития4–500левадоходдаизчезнат;акоженатаразбира,тятрябвадапитаиданаблюдавасърцетоиумаму,дабъдеясновидка,давлезевнеговатакъща,даобиколинеговитестаи,неговатабиблиотека,книгитекаксанаредени,давидинеговатаготварница,неговатаградина,дапосетиградинатананеговаталюбов,нанеговотомилосърдие,нанеговатасправедливост,каквицветяепосадил;даобходиидавидикакенаредено,иаковсичкоевизправност,можедакаже:„Виж,оженвамсезатозимъж“–тоеистинскатаженитба.Същототрябваданаправиимъжът.Мнозинаискатдаразменятположениетоси,разискватвъпроса,койдабъдемъжикойдабъдежена,защоБогенаправилмъжатака,аженатаинак.Какволошооттова?Едновремеижените,имъжетесараждали,ноотсетнемъжътеизгубилспособносттадараждаиостанаженатадавършитова.Библиятаказва:„АвраамродиИсаака“,анеказва,чеСараеродила.Когатомъжътераждал,светътебилвотличноположение,акогатотойпрестанадаражда,светътсеразвали.Мъжъттрябвадароди–дабъдедобъручител.Майкатаможедародидете,тяможедавложивдушатамувсичкиблагородникачества,ноакоучителятнеумеедакултивиратияблагородникачества,нищодобронямадаизлезе;значиискасеучителятдаражда.Учителятнетрябвадаприличанаонзипоп,койтокатонебилвнормалносъстояние,прикръщаваненадецатаподържаледнодетевкупатаповечковремеитоумряло,атойказал:„Дайтедруго:тованеможадасекръсти“.Когатокръщавате,катоучители,вашиятумтрябвадабъденамястотоси.Туйкръщениеподразбирадавнесетевдетето,коетоучите,БожественияДух.Свещеникът,катоучител,трябвадазнаеБожественитезакони.„Аматакаписалацърквата.“Даокъпешдететовъввода,тованеекръщение.Съвременнитепопове,учителиисъдиисапрофесионалисти,работятзапари,за300–500или1,000лева,коитоимплащат.ВАмерикаимплащатповече–3,000долара,т.е.15,000лева.СпоредсхващанетонаистинскотоХристовоучениетенесаслужителинаБога,аобикновениработници.Първотонещо,коетотрябваданаправидуховниятучител,тоедаразкриенаучениканевидимиясвят,кактомайката,когатозачене,казванадетето:„Почакай9месеца,щетевъведавновзатебесвятищетипокажачудесатаму;сеганебивадамърдашискачаш“.След9месеца,катородидетето,тямуставапърватаучителка,адругиучителищеподематотсетневъзпитаниетонадететооттам,докъдетоедошламайката.Тянапущасвоятаработа,понежедететовлизавноваобласт,детотрябвадаимановучител–туй,коетоЕвангелиетоказва:Дасеродичовеквторипът.<br/><br/>Моятабеседаискадавиподтикнедапомислитеповечевърхусебеси;дасенезараждаувасжеланиедабъдетеучители,понежечовекстрадаотголямоневежество.Носеднетекатотърговците,вижтескакворазполагатевъввашатавътрешнакаса,имателинякойпознатнаНебето,отправилилистенякомутамписмо.„ВярвамевХриста“;нопознавателиГо?ПознавателиПавла,познавателиПетра?„Амацъркватаказва,ченемоглодасесъобщавамесонзисвят,четовабилогрешно.“Туйевеликоневежество.Дасесъобщаватесдуховетенаадаможе,асНебетоегрешно!Даустановитесъобщениесдявола–товаенамясто,адасесъобщаватесъссветиите,дасеразговарятестях–небивадагисмущавате!Тогавазащосмущаватеидявола?Какваетазилогика?Тоеучение,коетонепочивананикаквизакони.Кактознаяаз,старитехристиянисаималипрекисъобщениясНебето,тесасеразговарялисБога,съссветиите,изатовасаумиралистакаваготовностисамопожертване.Несабиликатосегашните–„Чакайдаумра,четогавадавидя“.Нищонямадавидиш.Катосесъборикъщатаотгорети,каквощевидиш?Щечакаш,докатотеизровят.<br/><br/>Христосописванасвоитеученицилъжливитеучители,които,облеченивмантиисширокиполи,сапроповядвали,авсъщностсазаблуждавалипрозелитите,итойгиукорявазатова.Същототуйнещоважиизанашетовреме.АкодойдеХристоссега,паксъщотощекаже:ТойнеСиепроменилума.Христосмълчи,нокогатозаговориикажеистината,щенизаболимногодълбоко.Щевдигне,ищевидимвсичкизаблуждения.<br/><br/>Щевиприведадвапримераотгръцкатаистория.Двамахудожника,скулптори,сесъстезаваликойразбирапо-добреизкуствотоисезавзеливсекиоттяхдадокажекойепо-добърскулптор.Единиятнаправилгроздтолковаизкусно,толковаприличеннаприроден,чезаблудилптицитеитесеспусналидагокълват.Другиятизваяледнакрасиваженаиметналкаменниявоалтолковаизкусно,чекатодошълдругиятхудожник,рекълму:„Вдигнивоала,задавидястатуята“.Значипървиятхудожникизмамилптиците,авторият–майсторанаптиците.Питамсегаивас:Когоискатедаподражавате–птицитеилимайстора?Азбихпредпочелвтория.Искатедаобсебитецелиясвят,нокакщегообсебитебезнеобходимотозатовазнание?Тезизнаниятрябвадапочиватнадуховнаоснова.Знаниятавдуховниясвятсакатокотел,пъленспара–теиматсила.Вдуховниясвятзнаниятаиматтаковаотношение,кактофизическитесили.Виепътуватеизсофийскитеулици,трамваитеседвижатнасам-нататък,ноотгоренатехнияпокривимапрът,койтощомсеизплъзнеотжицата–проводникнаелектричеството–трамваятведнагаспира.Значитрябвадаимаизвестенконтакт,презкойтодаминеелектричествотоидатуриколатавдвижение.Вашитеучителитурилилисапрътанатазижица,съединилилисавистока?Механизмътначовешкатаколаможедаеотличенивизправност,нощомпрътътеизплъзнатинесъединяваколатастока,няманикакводвижениенапред.Хорататърсятпричинатанаспираненадвижениетодругаде,когатотяможедасеотстрани,катосехваневъженцетоисенаместипрътът;тогававатманътщезавъртиапарата,щепотечеелектричествотоиколатащетръгне.Задаможевашитемислидадействат–понежесасиладвигателна–трябвадасесъединитесдуховниясвят.Подумата„способност“разбирамформата,вкоятоеограниченаизвестнасила,коятодействавдуховниясвят.Когатоформатасеразглобиилиразвали,силатанеможедасепрояви.Вцентралниянашмозъкимаобласти,къдетосавложениизвестниспособности,атияспособностисасъединенисъссилитевдуховниясвятиработят.Аковашиятпрътнеенамястотоси,тезисилинеработят.Освентова,изискватсеидругиусловия–релсидаима,ватманътдаразбирасвоетоизкуство;изискватсемногосъчетания.Ивие,катоедингосподар,трябвачестодаобхождатесвоятадържава,давидитевсичкиработницинамястотолиса,какизвършватсвоятаработа.Честоосъждатеуправляващите,ченеуправляватдобре.Амиувасуправлениетокаке?Казватетозиилионзинебилтолковаумен,амивиевътрекаквисте?Вашитесъждениящебъдатдотолковаверни,доколкотовиестеизправнивътрешновсебеси.Ниеказвамезададенчовек,чеедобър;вкаквообачесесъстоинеговатадоброта?–Понежеснассеотнасяучтиво.Тованинай-малконезначидоброта.Утре,катонипосрещненеучтиво,щекажем„лош“.Добърчовекевсякогадобър,лош–всякогалош.Неможеединдендабъдесветия,аутре–последенвагабонтин.Тоенемислимо.Казвате,челошиятчовекможедасепокае?Знаетеликолкохилядигодинисеизискватзатова?Еднодете,катосероди,изведнъжлиставапрофесор?Щесеучинай-малко12годиниинеговотосъзнаниепостепеннощесеразвива.Когатосеизучивътрешниятдуховенсвят,щесеразбератзаконитенахристиянството.Тоимазацелдаоправисвета,даоправисемействата,датурихармониямеждумъжижена,братисестра,господарислуга.Съвременниятсвятстраданечечовекелошодабъдеслуга,нооттова,ченеумеедабъдедобъргосподар.ДокторМирковичказвашетака:„Неискамдабъдавторипътбогат,искамдабъдаслугапринякойгосподар“.Виеискатедабъдетегосподари,даиматемилионилевове;о,тогававиещебъдетенай-нещастнитехора,щебъдетезатворници,ограденивъввашитепари.Единмилионлеванагърбави–тоетежъктовар.Ублажаватетакивахораиискатедаотнеметеоттехниятовар,даготуритенавашиягръб.Тованееразбраноучение.Нимащесесравнитесонзиосел,натоваренсикони–когатовсичкипочналидасекланятнаиконите,товзелодарита,катопомислило,ченанегосекланят?Акохоратавипочитатиублажават,тоезакръстоветеииконите,коитоносите.Акаквисатезикръстове?–Добродетели.БлагодаретенаБога,чевигиетурилнагърба.<br/><br/>Христоссеобръщакъмсвоитеученицииимказва:„Несенаричайтеучители“.Аманякойщерече:„АзгообърнахкъмГоспода“.Хубаво,акосигонаучил,Господщетеблагослови;ноакосигородилсакат,акосисчупилумаисърцетому,каквощекажеГоспод?ЩеимасъдбанаНебето–щеотговаряш.Всичкивиетукколкохорастеосакатиливтозисвят!Наонзисвяттещесеявяткойскуцкрак,койсизкълченаръка,щесесъбератвсичкивашипитомциищекажатнаГосподакаквиучителистебили.Фактическитакащебъде.ИтогаваГосподщекаже:„Глобявамтозиучителс10,000таланта,затворетеговтъмницата,докатоизплатиглобата“.Господникоганесешегува.Тойеблаг,добър,справедлив,ноисериознострог;щехванетакиванезваниучителиищеимналожиглоба10,000талантаищеприбави:„Затворетеговтъмницата,данаучиизкуствотокаксепреподава“.Икатоизплатитедългаси–катопонесетевсичкистрадания–следвремещестанетемногоучениидобриучители.Азнаетеликолкохилядигодинищеминатзатова?Такасеучатсегападналитеангелиихората.<br/><br/>Казвамесега,ужцъркватаневървидобре;некаѝпокажемдобърпример.Искамдаиматесилатадаможетедавидоизменитенещата.ВижтеМойсей:хваналтоягатаитясепревърналаназмия;уплашилсеиГосподмуказал:„Дръжопашката“,икатохваналзмиятазаопашката,тясепревърналапакнатояга.„Ама–щекажете–тойебилМойсей.“–Нищо.Итойсееучил,носееучилпринай-великитеучителинаЕгипет.Тойнебешеглупав,защотоГосподникоганеизбиразаводачиначовечествотоилинаединнародглупавихора.Училедълговремеиеминализвестнашкола.ИвиждатеколкочудесаенаправилпредФараона.Мойсейимашедвежелания–дастанеучителисъщевременноизбавителнаевреите.Първо,тойсиказа:„Тазиработанеезамене“,иотидевуединение–40годинидапасеовце,задаизкупигреховетенаубийството,изнаетеликаквоправеше?Предадесенадълбокиразмишления,понежебешепосветенвъввсичкитайнинаЕгипет.Заедноубийствотрябвашедаучи40години.Ивтовавреметойимашевторопосвещение.Питам:Виеколкогодинистепаслиовце?Дабъдетеовчари,тоевеликаработа,тоедабъдетеучители.Позналилистевашияучител?Бащави,майкави,дядови2,000годинисабилихристияни,нопозналилисаХриста?Акостегопознали,кажетепропуска,койтовиедал,същокактовоенните,задавипропуснат,искатдаимкажетепропуска.Какъвевашиятпропуск,вашаталозинка?Ученитехоратрябвадаиматнякакъвдевиз;акакъвтрябвадабъденашиятдевиз?–ДаслужимнаХриста.Какщемуслужим?–Дасеучим.Какдасеучим?Приятелилистенаучилището?Даобикалятеотвънучилището,тоееднонещо,дастевътревнегоедругонещо.Къдевисаучилищнитекнижки,училищнитесвидетелства?Няматесвидетелство,пъкучителиискатедаставате!Същотоеиснякоисвещенициивладици–итегонямат.Ивтакивалъжикатоживеем,искамедадойдеЦарствотоБожие!ЦарствотоБожиеидвасегаиразкривавсичкикалнинещаначовечеството.Заелисесегачрезвойнанародитедазащитаватсвоятакауза;защитавайтеЦарствотоБожиенасправедливост!Всекинародтрябвадаиматолкова,колкотозалужава;тъйивсекичовек.Задайтесисериозновъпроса:ПознавателиХриста?Неискамсегаотговор;акоможетедададетеотговорадоеднагодина,тощебъдезаваседноблагословение.Можедакажете„ВидяхмеХриста“.ПавелГовидя–„Савле,Савле,защоМегониш?“Атойрече:„КойСиТи,Господи?“–чулГоспода.ВиечулилистевашияУчител?КогатовдигнетескандалвнякоерелигиознообществоиливБожияхрам,негонители,катоСавла,Христа?Тогазинавасщекажекактонанего:„Савле,Савле,защоМегониш?“,и:„Нетиелеснодариташсрещуостен“.ПавелсъзнасвоятагрешкаиГосподмуказа:„Понежетова,коетонаправи,направиговнезнание,щетеизпратяприезичниците,данаучишурока“,игобиха3пътипо39удара.ТакабиеГосподсамовъзрастните;Тойникоганебиедецата.33години–годинитенаХриста–катовиударятпо39,щесеиздигнете.Трябвадасепретърпяттияудари.Железарят,когатоискаотжелязотоданаправинякойножилидругинструмент,същослагатияудари.Виестенанаковалнята,Господвиковеотгоре.Тойвсъщностневибие,аказва:„Оттозиматериалискамданаправянож,ралоилиписалка“.Акостеотлошитехора,щенаправиотваснож,даколителошитехора,акостеотпо-добрите,щенаправиперо,давидърживръканякойписател.Перото,скоетопишеписателят,имапо-голямаинтелигентност,отколкоторалото,скоетооратземята.Щекажете,чевжелязотоняманикакваинтелигентност.Итосеуморява.Вземетебръснача,катосенаточи,следизвестнаработаитойсеуморява–изхабява.Всяконещосеуморява.Единангличанинправилопити,чеимашините–всичкосеуморява.Машината,катосеумори,почвадаиздаваизвестенновзвукимашинистътказва:„Машинатавечетрябвадасипочине“.Ивчовекапосъщиязаконнаставасъщатареакция–уморявасеиискадасипочине.Великиятучителказва:Втакиваслучаидасеоставивашиямозъкдасипочинееднаседмицаиследтоватойпакщепочнедаработи.Всяконещоискасвоетовременаработаинапочивка.Разгледайтекаксеразвиватрастениятаикаксеизлюпватгъсеницитеищеразберетезакона.Вашатамисълможедаимаформанагъсеницаилинапеперуда.Човек,задауспеевсвета,трябвадаимасамоеднаидея.Товаевярноиневярно.Трябвадаимаиповечеидеи,новсичкитетрябвадабъдатблагородни.Наочитенаконететуряткапаци,задагледатсамонапред,данесеплашатотстраничнивлияния,ичовекпо-добреедаиматакивакапаци,устременкъмеднасамоидея,благородна.Аконеможешдаимашмногоблагородниидеи,имайпонеедна;неядръжкатоприцелнаточка,коятоможедатеиздигнеидатеизбави.Казваме:„Христосниизбави“;нещоповече,Тойниизкупи.Алаизкуплениетоимаисвояталошастрана,защотолошчовек,когатоискадаизползваоблагите,коитомусададени,всякогаможедаизкаракривозаключениезанещата.Знаниятанетрябвадасеповеряватвневежиръце.Говорязапрераждането–какваопасностимазаония,коитокривоготълкуват?Напримергъсеницата,коятоимастотинакракаилазиподърветата,можедакаже:„Мененемитрябваникаквафилософия,достамиеединлист,катогонамеря,щегоизямисвършено“;обачеединдентясеобвивавпашкулисеизлюпванапеперудаивечеказва:„Менесегалистнемиедостатъчен,трябватмицветя,дазабиясвояхоботидаизсмучасоковете,ароматаим“.Задавлезетевдуховниясвят,трябвадасъблечететазикожа,вкоятостеобвити,кактогъсеницата.Несъблечетелия,вдуховниясвятщезаематепространствотосамонаединлистищеразбиратедуховниясвят,колкотогоразбирагъсеницата.Азискамдавлезетевдуховниясвят,нопитам:излюпенилисте?Когатовлезетевдуховниясвят,щеразберетесмисъланаединвол,наединосел,наединвълк,наедингълъб,наедналисицаит.н.;въввсякаформа,коятосъществувавъвфизическиясвят,евложенаеднавеликаидея,итози,койторазгадаетазиидея,щеразберезначениетонанещатавсвета.–„Амавълкътимазъби.“–Нищонезначи.Акотаралежътимабодли,тесасъздаденинезадруго,аотстратегическисъображения–даможедасезащитиотзмиятаилиотдругонякоесъщество,коетоискадамунапакости.Тойхванезмиятазаопашката,почнеполекадаяядеидодетояглътне,вардисестиябодили.Следвремеитозитаралежщесеизмени.„Какможедасеизмени?“–щепопитате.Знаетелиивиекакваформаиматевдуховниясвят?ВБиблиятаимаединстих,вкойтоГосподнаричаЯковчервей.Амащекажете,четоваевпреносенсмисъл.ИХристоснаричасвоитепоследователиовце.Знаетеликаквозначитова?Овце–товасавсичкиониядуши,вкоитоживеятдуховетеикактоовцетевтозисвятнидаватмлякоивълна,посъщиязакондушитедаватначовеканеобходимитемлякоивълна.Опитайтетуйучение.Защостенатозисвят?Туретеумавдействие.Най-първотонещо,коетотрябваданаучите,тоедаизчезневсякосъмнение,дадойдетевсъприкосновениесдуховниясвятиакоможедагопроектирате,вашитеприятеливеднагащевисеявятнапомощ.Каквоевашетоогнище?Акогонаправитемногогореще,т.е.акоиматазисила,какватоимагорницата,можедаизпечетекакватомисълискате.Аковашетосърценямапотребнатагорещина,тощепадне.Отсърцетозависиколкодалечдапрепратитевашатамолба.„Азсемолих“;ноазвиждам,чемолитватавистоисамодвепединадглаватави.Щесепомолите5–10–100пътиотдълбочинатанасърцетоси,докатоуспеетедапратитепрошениетосидоГоспода.ИкогатотодойдевНеговитеуши,Тойщевиотговори.Каквощеотговоритенапрошението,коетонеедошлодоНего?Когатосемолите,трябвадасесъсредоточите,дазабравитевсичко,коетоеоколовас;трябвадасепренесетедотам,щотонищо,освенмолитвата,данеминавапрезвашияум.Питамсега:Топлолиеогнищетонавашетосърце,навашияум,дапратятмолитвитесинагоре?Амаималооколоваснемирнидеца.Господгиепратилназемятадасевъзпитат,понежеинаНебетонесаживелимирно;деградиралгие.Господнеискахора,коитовдигатшумнаНебето.Тещесенаучатдаорат,дакопаят,обущадаправятиследвреме,когатонаучатурока,можедастанатицарскисинове.ПредидавлезетевНебето,щеминетепредизпитнакомисия,коятощевизададевъпроси,каквисавашитечувстваиидеи,каквоевашетомилосърдие,вашаталюбовкъмближнияикъмБогаимногоощевъпроси.ЗащотосегаХристосидеищесеотворят,кактоеказано,книгитенаживота,ищебъдатсъденихората,дализаслужаватилинедаминатвединкласпо-гореилидавлязатвНебето.Щеседадевсекимутова,закоетоедостоен.<br/><br/>ЗатуйХристоссеобръщакъмвасивиказва:„Единевашиятучител–Христос“.ОтвсинцавиискамдазапомнитетозиУчител,Койтоедошълпред2,000години,давиизкупиотгреха.ИвиеощеГотърсите!ЗаписаллиеХристосИметоСивъввашатадуша,въввашетосърцепонеединпът?АкоГоезаписал,ублажавамви;аконеГоезаписал,постарайтеседаГосрещнетеидаГопомолитедаГозапише.ИкогатозапишеИметоСи,данетръгнетедатръбитеидасехвалите:„ХристосзаписаИметоСивнашатакнижка“,не!Товиепотребнонезатук,азаНебето;когатоотидететам,ангелитещевиспратищевипопитат:„Яизвадететефтерчетоси“,иакоГосподсееразписалвнего,щевикажат:„Свободнистедавлезете“.ТогаваиХристос,исветиите,ивашитеголемиималкибратящевипосрещнатсвейкииголямарадостщебъде,честедошли.ВПитагоровотоучилищенякогаеималоправило,когатоприемалинякойученик,първатагодинадагоподлагатнанай-големиподигравкииакоемогълдаизтърпиподигравките,приемалисаго.ИХристосепратилсеганякоиназемятадавиподиграват–„Искадастанесветия,хлопамудъската,смахнате,малколуде,цялоговедое“–товаеПитагороватасистемазаприеманенаученици.Акоможедаиздържитетезиподигравки,знайте,честеиздържалиизпита.Итогаващебъдетеприети.Аколипъксеразгорещитеотнападкитеикажете:„Азли–чакай!“,виестеизгубен.„Мъжътмиелош“;отдезнаете,четойнеенарочнопоставеноткомисиятадавиизпита?Претърпетееднагодина,издържетеизпита,итогаваГосподщекаженамъжа:„Нямавечедаподигравашивредишнаженаси“,ищевидитекактойщестанекротъккатоагне.Носамотогава–когатопретърпитеикогатокажеХристос.Запомнететоваучение,азвиговорязавъншнатанеговастрана;тосамислинахвърляни,колкотодаможедаразличителъжливотоотблагородното.КогатовлезевъввасХристовотоучение,тощевиподигне,виещепознаетехората,щевиждатетехнитедуши.Честосесрещатдвамаисепитат:„Азсъмхристиянин,тивярвашливХриста?“Акостехристияни,нямазащодасепитате:самотопитанепоказва,чевнегоняманикаквохристиянство.Никоганямадапитамкаквоедаденоцвете–катогопомириша,щезнаядалиерозаиликарамфил.Носътмиенамястотоси.Акообоняниетомиезатъпено,парализирано,илисъмсляпиневиждам,тогаваможедапопитам,ноаковсичкимоисетивасаздрави,азсамокатовидяилипомиришацветето,повъншнатаобвивкаилипоароматамущепознаякаквое.Тъйивсякадушасеизявявачрезсвоитевъншнистрани–чрезпостъпките.Азвивиждамотвътрекатокарамфили,аманякоиощенеразцъфтели.Иматепъпки,някоиобещаватдасеразвиятвбъдеще.Неискамсамодацъфтите,ноидазавържетеиузреете.Ангелитеидваткатопчелите,щеоплодотворятцветоветевдушите.Акоцъфнете,виестевечевобщениестях.Каквадълбоканаукаетова,аколкоработиимаощедаузнаете!Трябвадавидам10лекции;нодавиразправямтияработи,коитосамногоуморителни,виещекажете,ченееинтересно,ищезаспите.Иправисте,защотонестеощеготовизатова.Щедойдевреме,когатощебъдетеготови.Например,аковземетедаядетемедипреядете,щевисевтръсне.Защо?Защотостесепреситили.Дружитеснякойдобърчовек,черпитепостоянноотнего,поедновремеречете:„Дасемахнеотмене,немогадагогледам“.Навастрябвашедависедадетолковамедидадружитесчовекадотолкова,колкотоданевивтръсне.Тъйсъщоивиенедавайтемногоотвашиямед,достатъчноепоедналъжичка,анецялапаница,задасеневтръсненагостенина;защотоибългарскатапоговоркаказва:„ПрекаленсветециБогунеедраг“.Виечететеичететеисесбабичасвате.Прочететесамоединстих,спретесевърхунегоиразсъждавайте.„БогеЛюбов“–разсъдетевкаквоотношениееЛюбовипочувствайтетазиЛюбоввсебеси.Тянетрябвадабъде,кактокогатоизядемябълкаиликоткатанякоямишка.Давилюбя–товазначидавлязавъввас;дамелюбите–товазначидабъдетевменевътре.Когатоиматеобразанаединприятел,виеготурятенавидномясто.Нашетосърцепредставяастралниясвят,умът–чистодуховниясвят.Аковашиятумможедасеповдигненададенависота–етовидуховниясвят.Туй,коетостававмозъка,тоеотражениенадуховниясвят;всякамисълеформавдуховниясвят–разбирамвсякаблагороднамисъл.Имислитесеразличаватпоформаисъдържание.Когатодойденякояблагороднамисъл,тяпроизвеждарадостивеселие.ИкогатоиздигнетеумасиисърцетосикъмХриста,ТойщевихванезаръкатаищевивъведевБожественатаградина;щевизаведеприизворанаЛюбовта,давкуситеотнея;опитнощевкуситенещата.По-щастливмоментоттозизаваснямадаима.Икогатовлезете,нямадакажете:„Имъжмидавлезе“,не;всекисамтрябвадавлезе;нетрябвадасеходатайствазадруг.Увсекитрябвадаимадълбокожеланиесамдавлезе.Акоеспособен,щемусъдействатедавлезеитой,нонеспособните,недъгавитетрябвадастоятвън,докатосеизлекуват.Тозисвятезанедъгавихора.Ония,коитотрябвадавлязатвучилището,трябвадабъдатчисти:чистотавмислитеивжеланиятаенеобходима.Същонеобходимоеипълнобезкористие.По-нататък,самоотричане.Тоевисокатастепен;тоедаиздържитеизпита.Сега,първотонещо,коетосеизискваотвас,тоечистотавмислиижеланияинепоколебимавяра,чекаквотоеказалГоспод,тощебъде.КогатотуряшГосподаотпреднанякояработа,нямазащодасепиташдалищеуспееш.Можедабъдешучител,съдия,свещеник,земеделец,акоизпълнявашсвоятадлъжност,нямасилавсвета,коятодатипопречи.Щеиматемногопрепятствия,мъчнотиииизпитания,нотесанеобходимизавашеторастене.Страданията,коитосапратени,тесаблагословение.<br/><br/>Сегавиоставямстазимисъл:дапознаетевашияучител–Христос.КогатопознаетевашияИстинскиБаща,тогаваиангелите,исветътщебъдатвашибратя,инеединидвама,асхиляди.СхилядигодинищевиразвеждатизсвоетожилищенаНебето.Тамимамногоприятниработи,дългиразходки,образцовиучилища,новислънца,новисъществаиколкоощенеща!Итогаващекажете:„Сегаразбирамедълбокиясмисълнаживота,защотрябвадасеживее“.Тощестане,когатоиматесамоединучител.Акоречете,чеиматедвама,щекажа:„Имене,иБогалъжете“.Еднамайкаиманафизическотополе,надуховниясвят–единУчител,наБожествения–единБаща,койтоеГоспод.Всичкотримаса.Наземятаедин,междуангелитееУчителят,амеждубоговетееБог.Когатоминетепрезтиятрима,тогававсекиотвасщеразбередълбокиясмисъл,вътрешнатастрананасегашнияживот,исрадостипеснищепонасятевсичкистрадания;нямазавасдаимамъкавживота,иработитемеждумъжетеижените,междуродителитеидецатаимеждувсичкинародищесеоправят.Тогаванямадаимаипитането:„Каквощестанесбългарскиянарод?“НекавсичкибългарисеобърнаткъмБога,азимгарантирам,чевсичкощебъдевред.Ноаконосятсегашнитеглави,по39тоягищеядат.ТъйеписановБожественатакнига.АмаРусиябилатакава-онакава;итя,акоследваГоспода,щебъдеблагословена,аконегоследва,щеяде39тояги.СъщотоеисГермания,сФранция,сАнглия,свсички–Господвсичкибиенаред,наобщооснование.ВсичкитукназемятатрябвадаизпълнимволятананашияУчител,нанашияБаща.Азвярвам,чеувасимавсичкотожеланиедаяизпълните;виждам,честеобърналисегановлисти,катоблудниясин,казвате:„Татко,прости,съгрешихме,изядохмеиизпихметова,коетонидаде,отсеганататъкнямадаправимтова,приеминикатослугивдомаСи“.Бъдетеуверени,чеБащавищезаличивсичко,щевиоблече,щезаколинай-тлъстототелеищевинагости,ищеимавдомамувеселие,защотоНеговотоблуднодетесеезавърнало.Щемутуринапръстановпръстен,щегоблагословиищекаже:„Хайде,синко,научилище–идисеучинаново!“<br/>
Беседа, държана на 7 декември 1914 г.
Най-често използвани думи в беседата:може, има, свят, учител, аз, казва, бъде, всички, бог, духовния, сега, учители, христос, хора, човек, години, небе, време, майка, иска ,