НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

I. ЕДНО ПРОПУСНАТО УТОЧНЕНИЕ ЗА ПАНЕВРИТМИЯТА

ВЕРГИЛИЙ КРЪСТЕВ ТОМ 24
Алтернативен линк

I. ЕДНО ПРОПУСНАТО УТОЧНЕНИЕ ЗА ПАНЕВРИТМИЯТА


Коментар върху публикациите за Паневритмията в "Изгревът"


Вергилий Кръстев


1. В „Изгревът", том XXIII, е публикуван един раздел „Къде е истинската Паневритмия" от с. 824 до с. 891. За проучаването му е необходимо много, много време и още толкова усилия. А и при едно условие, ако „Изгревът" бъде отворен за ума и съзнанието Ви, защото той сега е заключен с девет катинара.

2. На с. 824 от същия том са публикувани подзаглавията от I до VI. И те са разгънати в съответната страница. Старал съм се да не пропусна нещо. А за проучаването му са необходими няколко години.

3. От с. 758-790 е публикуван материала на Милка Периклиева за първоначалните опити и етапи за въвеждането на Паневритмията в българските училища. А на снимките № 102, 103, 104 се виждат много добре участниците, обучаващи се на Паневритмия на курса за българските учители по физкултура.

4. На с. 858 е публикуван раздел IV „Приложение за възстановяване на истинската Паневритмия". Следват публикуваните приложения - № I - с. 860-862; № II - с. 863; № III - с. 866-867; № IV-с. 868-869, 870-872.

5. На с. 868-869 бе отпечатана статия за едно новооткритие към „Първият ден на пролетта". Как бе открито то, може да си го прочетете на с. 868-869.

6. Понеже аз не съм музикант, поисках от музикалната група, която работи с музикалния архив с песните на Учителя и която направи откритието, да ми опише точно и състави текстта, който трябва да публикувам. Направиха го, но аз не бях доволен. Изобщо не бях доволен, но нямаше какво да направя. Бях подложен на невероятен натиск и противодействие през цялото време. Едвам издържах. Смятах, че ще бъда ударен, отстранен и унищожен. Но ми се размина. Но през 2007 година на няколко пъти се опитваха да ме задигнат от този свят.

7. На с. 870-871 приложих музикалния текст на „Първия ден на пролетта" и „Пробуждане" от двете издания за Паневритмията от 1938 г. и от 1941 г. Моята първоначална идея бе да представя музикалния нотен текст на това упражнение и накрая да приложа новооткрития оригинал. За да бъде по-ясно от по-ясно. Но както обикновено се случва винаги има някой, който се явява и ми пречи. Така аз пропуснах да включа след с. 33 на „Първия ден на пролетта" от „Паневритмия" - 1941 г., останалите страници 34, 35, 36.

8. На с. 35 в (6) Отваряне, (7) Освобождаване, (8) Пляскане на петото и седмото петолиние трябваше да се отбележи къде се намира новооткритието и за кои музикални ноти то се отнася. Но това не беше направено от мен. Няколко пъти ми преминаваше през ума ми, че трябва да извикам Йоана Стратева, за да направя консултация с нея и да се уточня как да го направя. Но противодействието срещу мен беше много голямо, аз не можах да се справя с него. И така направих пропуск, който се оказа провал за мене.

9. «Изгревът», том XXIII бе отпечатан 2006 година есента, през месец октомври. Аз обикновено раздавам на музикантите, с които работя, по един том. Предадох и на Йоана Стратева един том от «Изгревът», т. XXIII. След няколко дни тя ми се обажда по телефона и ми обяснява, че имам грешки към представения материал.

10. Извиках у дома Йоана Стратева и тя като видя ксерокопието на новооткрития оригинал, веднага с химикал отбеляза за кои ноти се отнася и че тези отпечатани ноти трябва да отпаднат. Тя го видя за няколко секунди и за още десет секунди го отбеляза.

Представяте ли си? Това означава музикант, който е подготвен. Отбеляза го на с. 35 от Паневритмията 1941 г. и на с. 37 от Паневритмията 1938 г.

11. Аз се смутих много, че съм пропуснал да приложа останалите страници 34, 35, 36 от Паневритмията от 1941 г. Не само се смутих, но направо побеснях от яд. Знаех, че това бе направена клопка за мен, в която попаднах. Целта бе да ми се провали концепцията. Всичко това приех за мене като личен провал. Изпратих Йоана на автобусната спирка и непрекъснато повтарях: „Какъв голям провал за мен. Успяха да ме вкарат в клопката". А Йоана ме успокояваше, че всеки, който работи, може и да греши. Но аз не бях съгласен с това. И сега не съм съгласен. В никакъв случай. А защо? Защото провалът си е провал.

12. За да мога да поправя нещо от този удар срещу мен, то извадих на ксерокопие от въпросната страница 35 от Паневритмията 1941 г. След това бе отбелязано със звездичка на пето и седмо петолиние онези ноти, които трябва да отпаднат. И тогава разпечатах към сто бройки и започнах да ги раздавам на онези, които купуваха „Изгревът", том XXIII на концерт-рециталите, които аз организирам.

През есента на 2006 г. имаше два концерта, а през 2007 г. - четири концерта. Ефросина раздаваше копията, в които отдолу, на листа, имаше три изречения с обяснения. А сега тук ви прилагам тази 35 страница от Паневритмията, 1941 г.

13. Йоана Стратева имаше забележки към отпечатания материал. Казах й да ги напише и да ми ги предаде. Направи го. И ето аз сега ще приложа нейните забележки.

А защо ги публикувам? Трябва да се отговори, защото утре ще дойдат други поколения и ще се чудят какво е станало. Станало е чудо. Ама това чудо не е започнало от мене. То е започнало още от самото начало, когато Методи Шивачев за пръв път вижда Паневритмията на небето на връх Мусала. А да се свали това чудо на земята преминава през различни етапи, които съм описал в „Изгревът", том XXIII нас. 824-891. И от чудо се превърна в чудесии. И сега се занимаваме с именно тези чудесии. Чрез тях попаднах в поредната клопка.

14. А сега е времето и мястото да включа бележките на Йоана Стратева, които тя ми връчи по мое настояване.


Забелязани неточности и неясноти в бележките за Паневритмията в том XXIII на „Изгревът"


Йоана Стратева


I. На с. 860 се споменава, че някои започнали да повтарят упражнението „Евера" четири пъти. Такова нещо категорично не е имало. Има дискусия около началото на вътрешното повторение. От няколко години някои музиканти предложиха повторението да започва четири такта по-рано и съответно някои го изпълняват по този начин.


След това в точка 5 се твърди, че „Евера" трябва да се изпълнява един път и на следващата с. 862 е публикуван нотния текст плюс словесния текст, който се състои от два куплета. Като се има предвид писаното в „Изгревът" по повод специалните обстоятелства, при които е даден този текст, не става ясно становището на автора защо не трябва да се изпълнява и втория куплет, а трябва да се спре изпълнението преди него.


Всички други текстове на Паневритмията съвпадат с точното музикално изпълнение и няма обяснение защо тук ние не трябва да се съобразяваме с така напечатаната Паневритмия от 1941 г., която преди това е дадена за пример. Читателят не може да разбере точната позиция на автора!?


II. На с. 868-869 се дава едно неточно, неясно и непрофесионално написано съобщение за откриването на много важни документи.


Въпросният „19 такт от Първият ден на Пролетта" се пада такт № 152 от началото на музикалният текст. Никъде не е споменато, че той е 19-ти такт само ако е отброен от началото на раздел 6-ти „Отваряне". Също не е ясно споменато, че и такт 153-ти (съответно 30-ти) също липсва. В приложените нотни примери липсва съответствие - не е показано същото място от нотния текст на съществуващите издания, което е посочено в ръкописа от 1932 г.


Моля да покажете копие от цялото упражнение в ръкопис, за да видим дали няма и други разлики от познатите ни издания.


С уважение: Йоана Стратева


Публикувано изображение


15. Моят отговор към точка I.

15.1. Трябва много добре да се прочете и да се разучи изнесеното на с. 860 от «Изгревът», т. XXIII.

15.2.Този въпрос бе засегнат в «Изгревът», т. XV на с. 914 в точка «Г». Освен това от с. 911 до 918 е публикувана статията «Паневритмията - хармония на Духът чрез мелодия, текст и движения». Тази статия трябва да се разучи и да се научи наизуст Точно така. И трябва да проучи и материала от с. 919-927.

Според мен няма музикант, който да е чел и разучавал този материал.

А защо? Защото те имат свой Ръководител, а аз имам друг. Ние се различаваме точно по ръководителите. И също по Учителите. Аз имам един Учител, а те имат друг Учител. Това е проблемът.

15.3.В «Изгревът», т. XXI на с. 982-983 съм публикувал едно изложение, както и на с. 983-984. Много точно е публикувано. И освен това е вярно. Вярно е и това, че много хора ме срещаха и бяха възмутени от промените, които се правят. Според мен те се правеха нарочно, умишлено, за да разрушат Паневритмията, дадена от Учителя Дънов.

15.4.Аз съм публикувал, сканирана, оригиналната страница на «Евера» от с. 38 на Паневритмията от 1941 г. Публикувана е в «Изгревът», т. XXI, с. 985 и т. XXIII, с. 861-862.

Това е музикалният нотен текст и думите към него. Други куплети няма на тази страница. И в Паневритмията от 1935 г., с автор Асинета (Олга Славчева) на с. 4 са същите куплети. Значи всичко е точно и няма промяна.

16. А сега ще дам възможност към точка II от забелязаните неточности на Йоана Стратева да отговорят онези музиканти, с които работя.


Отговор по точка II


„Забелязани неточности и неясноти в бележките за Паневритмията в


том XXIII на „Изгревът" от Йоана Стратева"


Ставри Ангелов


Предисловие: В началото на януари 2008 г. проведох разговор с д-р Вергилий Кръстев, тема на който бяха забележките на Йоана Стратева по отношение публикувания материал на с. 868-869 в „Изгревът", том XXIII. Той ме помоли отново да прочета това, което е написано в горепосочения том, да прегледам нотния текст и оригинала, да се запозная със забележките на Йоана, да говоря с Благовест Жеков и след обсъждане да вземем отношение по направените забележки.


На 9 февруари 2008 г. се обадих на Благи Жеков, .за да го уведомя за написаните „Неточности и неясноти в бележките за Паневритмията", от Йоана Стратева. Предложих да му занеса разпечатка от забележките, предадени на д-р Вергилий Кръстев. Благи заяви, че не вижда смисъл да му ги нося, но ако трябва да се даде отговор, то той предлага да се разгледат отново оригиналите от архива, този път от всички участници в музикалната група, както и да се покажат на останалите музиканти от Братството. Предложението си обоснова с това, че по този начин откритието ще стане достояние на по-широк кръг от хора.


Моето мнение е, че резултата от прегледаните архивни материали е очевиден и той е публикуван в „Изгревът", том XXIII.


Предлагам отново да бъде публикуван оригинала и съответстващия нотен текст в изданията от 1938 и 1941 г.


Самото онагледяване на коментирания нотен текст не се нуждае от обяснение, а от друга страна - с отпечатването на материалите в поредицата "Изгревът" се осигурява тяхната достъпност и популярност.


По точка II: Публикуваният ръкопис и коментара към него не предполага преброяване на тактове за нотен текст, който не е обявен, т.е. коментарът е за архивния материал, и не е направена връзка с отпечатания текст (като брой тактове). Това съпоставяне по брой тактове на оригинала с нотния текст в издадените Паневритмии не може да се отчете като грешка, а като пропуск, който в този том ще бъде поправен.


Искам да споделя и изненадата си от проявената грубост и неуважение в бележките на Йоана Стратева.

17. Накрая ще публикуваме онова, което бях пропуснал да направя в „Изгревът", том XXIII след с. 810-811. А именно Паневритмията от 1941 г., с. 33-37. На с. 35 със звездички ще бъдат обозначени тези две ноти, които трябва да отпаднат в бъдеще.

18. Накрая ще публикуваме новооткрития оригинал - сканиран.

19. По този начин отговаряме на всички въпроси и затваряме тази страница. Следващите поколения да разучават тези текстове, публикувани в „Изгревът".


Публикувано изображение



Публикувано изображение



Публикувано изображение



Публикувано изображение



Публикувано изображение



Публикувано изображение



, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ