НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

Молитвено тържество пред изгрев слънце

ТОМ 24
Алтернативен линк

Молитвено тържество пред изгрев слънце


16. Брат Б. е Тодор Божков, а брат С. е Тодор Симеонов.

17. Гръмогласният глас на брат С. е на Симеон Симеонов, който ръководи наряда и придружава с цигулката си песнопенията на мнозинството.

18. Притежаваме няколко снимки от фотограф, който Небето е изпратило да заснеме туй описание на това величествено вълшебство, публикувано в "Илюстрована седмица", Г. IV, бр. 193, 5. IX. 1926, с. 8. Случайно имах една окъсана изрезка и успяхме да я възстановим, издирена от Ефросина Ангелова-Пенкова в Народната Библиотека.

19. Това е едно описание по какъв начин са се играели т.нар. "седемте упражнения" и какво ги е предхождало преди това - песни, молитви и формули. Сега това не се прави, защото не се знае.

20. Тези формули, изричани преди всяко упражнение са издиктувани на Стоян Ватралски и той ги е записал.

21. Обикновено в началото на съборите са следели кога изгрява слънцето, на кой час и минута, за да може непосредствено след изиграването на шестото упражнение да се заловят за ръце, да образуват кръгове и да посрещнат слънцето с песен при изгряването на първия му лъч. Това днес не се прави, защото не се знае.

А защо жените са правили отделно вътрешни кръгове, а отделно мъжете външни кръгове? Първо те са се построявали отделно - от едната страна са жените, а от другата страна са мъжете, така са играели, за да не се заглеждат един в други и да предизвикат съблазън. А защо жените са отвътре, а мъжете отвън, то си има обяснение - това е символика за раждане на живота, което става чрез жената.

22. За състава на последователите на Учителя сме говорили. Освен, че идват от различни идейни политически течения - земеделци, комунисти, анархисти и т.н., но идват и от различни религиозни течения - евангелисти, протестанти, толстоисти и православни. И едновременно идват от четирите окултни течения, които през вековете са воювали. А сега са събрани на едно място. Виж "Изгревът", т. I, с. 239-288.

23. Цялата тази обстановка с подвижната платформа е заснета и притежаваме тези снимки, които ще публикуваме. Учителят говори, отгоре са сложили над главата му навес, за да не го грее слънцето. А отпред на полянката някои стоят, други седят и слушат, а трети се разсейват.

24. А има и такива, които на 20-30 метра от Учителя са се събрали по двама и си говорят. Правят си говорилня и се развличат. А Учителят говори, но те не го слушат. Такива снимки притежаваме, в които се вижда, че онези до 4-5 метра слушат и записват, а други се разсейват и се разговарят помежду си. Това е. Трябва да се знае. Аз заварих такива. Има ги и днес. Ще ги има и утре. Това е плявата от хармана. Вятърът на времето я отвява и остава житото.

25. Стоян Ватралски е и автор на много евангелски песни. А евангелистите винаги придружават събранията си с песни. Така, че той е запознат с евангелските песни, но за музиката на Учителя не дава мнение, защото не я разбира. Но разбира от поезия, от стихове и дава своето мнение.

Учителят Дънов е препоръчвал на последователите си от 1900-1922 г. кои песни да пеят, и в писмата си до тях е посочвал номерата от сборника "Свещени песни" - 1. издание на евангелистите. През 1923 г. Българското евангелско дружество издава сборник "Духовни песни", което е 2. преработено издание и песните са пак номерирани. В него има 10 песни на Стоян Ватралски, с номера: 58, 115, 159, 185, 225, 252, 263, 275, 295, 346, 377, 380, 384, 423 и антем № 5.

26. Една част от слушателите са от групата на т.н "слънчогледи", които обръщат главите си към слънцето и го следват по неговия ход на небосклона от изгрев до залез слънце. Те се хранят по този начин. Друга част записват и днес може да се намери и някоя тетрадка, запазена от това време със записано Слово на Учителя. Трети - са стенографите, които са длъжни да записват всичко. Четвърти - са онези, които се възхищават. Пети - са онези, които стоят и слушат и от едното ухо влиза, а от другото излиза. Така, че има всички възможни случаи. Някои запомнят само една мисъл и тя им е достатъчна за цял живот.

27. По времето на Школата на Учителя бе направен опит за Братски живот, за Братство и Единство. Но този опит не беше успешен. Беше успешен само за онези, които бяха в един и същи Дух с него. А защо? Вижте "Изгревът", т. XIII, с. 887, за да проумеете кога може да има братя и сестри в Единение.

28. За тази "поща" бях слушал много. Успях да я видя как действува през 1972 г. на Рила, когато властите бяха разрешили летуването. Това е съществувало на съборите във Велико Търново, както на летуванията на Рила с Учителя до 1939 г. За този живот говори и Георги Попов от Ямбол. Виж "Изгревът", т. X, с. 736-740.



, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ