НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

3. Лъчи от «Изгрева». ЗА ПРОТИВОРЕЧИЯТА В ЖИВОТА

(В. «Братство», бр. 180, 7.III.1937 г., стр. 3-4) ТОМ 20
Алтернативен линк

3. ЛЪЧИ ОТ «ИЗГРЕВА»

(В. «Братство», бр. 180, 7.III.1937 г., стр. 3-4)


ЗА ПРОТИВОРЕЧИЯТА В ЖИВОТА


Веднъж дойдоха две госпожици и започнаха да се  оплакват, че животът им омръзнал. Започнах силно да се смея. Те ме  нарекоха безжалостен и ме запитаха какво смешно има в тяхното нещастие.

Представете си - казах им, - че един човек пие  боза, а ви се оплаква, че му омръзнало шампанско вино, което той не е и  помирисал.

Та истинският живот не е живот на скърби и  радости, на удоволствие и неудоволствие. Истинският живот е някъде над  промените. Докато ти имаш скърби и радости - друг е, който направлява  твоя живот, като ти създава удоволствия или скърби. А животът, който се е  вдигнал над тях, има в основата си една възприета идея, в името на  която трябва да се остави всичко. В обикновения живот това наричат  жертва. И Христос каза: «Ако не пожертвуваш баща си и майка си... и  собствения си живот и не вземеш кръста си и не тръгнеш подире ми, не  можеш да бъдеш мой ученик.» Това е пълно противоречие на това, което  каза Мойсей: «Почитай баща си и майка си.» И днес за ученика вече  жертвата не е жертва, а радост от възможността да отиде след любимата си  идея, също тъй, както се радва копнеющата мома, когато остави дом и  родители и отиде подир любимия си.

Противоречията са в състоянията, а не в същината.  Състоянията се сменят поради хетерогенната среда, в която се проявява  животът на индивида. Но в общия живот, в колективния живот плюсовете и  минусите се почти уравнове-сяват, та винаги знающият може да има едно  равновесие, постигнато волево.

Нощта и денят са две състояния, свързани с  въртенето на Земята. За тия, които са вън от нея, няма нито залез, нито  изгрев - Слънцето вечно грее. И за знающия, който може да си създаде  една бързина наравно с видимата слънчева (около 1200 км в час на  паралела на Берлин), за него Слънцето няма да залезе никога. Също не би  залязло и за очите, които биха били чувствителни за тия лъчи на  Слънцето, които преминават през цялата маса на Земята.

За истинския вечен непрекъснат живот, в който няма предмети, закони, явления, а има нещо непрекъснато и общо,  както самата вода, която образува извори, реки, заливи, морета - в този  живот няма никакви противоречия. Когато един ученик добие възможност да  се домогне до тоя живот - тогава той има само една идея, само един  Учител, когото следва с радост, защото, като търси първом тоя живот,  Големият, Висшият - всичкото останало се съдържа в него като съставни  части.

Онзи, който е разбрал цялото, лесно ще разбере  функциите на частите, но онзи, който не знае за какво служи един  часовник като идея, напразно ще изучава колелетата му - те никога няма  да му кажат това.

Докато човек не счупи черупката и излезе вън от  индивидуалното, той не може да има новия живот. Черупката е личното. То е  необходимо да съхранява благата, които имаме, докато сме в  неблагоприятна среда. Но щом семето попадне в земята, яйцето - под  квачката, семето ще изгние, яйцето ще се счупи и ще даде по тоя начин  начало на нов живот.

Едни от хората днес разбират, че тоя живот има  своя извор в едно Вечно Начало, други смятат и себе си за еднодневки, и  живота в тях - за нещо временно, което се явява от нищо и става нищо. И  едното, и другото гледища имат своите предпоставки и са на местата си,  както е на мястото си сеното като храна на коня и хлябът - на човека. Да  се прескачат различните степени на живот, да се вдигне човек от едно  стъпало на друго, потребно е знание. Това знание не се постига по  механически път на запаметяване на известни правила и закони, а чрез  възприети и живени във всеки момент идеи. Там, където не ще може да има  лична опитност, достатъчно е, ако човек обича искрено и дълбоко едно  по-висше от себе си същество - то ще го вдигне до своето съзнание и ще  му даде възможност през неговите собствени очи да вижда работи, за които  не е мислило. Възможно ли е това? Разбира се. Това сме го опитвали  всички, които сме на тоя път. Как? Това е въпрос, отговорът на който има  индивидуална и обективна част. За обективната може да става дума, за  субективната - не, понеже тя е в зависимост от всеки отделен случай. Но  това не ще каже, че в основата лежи произвол. Ни най-малко, само че  разнообразието е безконечно голямо, винаги имащо в основата си единство  на принципите.

ЛИПСА НА СИСТЕМАТИКА

Длъжен съм да подчертая преди всичко, че аз  самият избягвам каква да е систематика в това, което пиша. И то не е  случайно. Това като извор на основата, която имам - животът, който, като  водата, няма никаква форма, но заема всички форми, форма, систематика,  логика, буква, догма, това значи статика, минало, смърт. Животът е  винаги нещо повече. Той е в неясното, в недоказаното, в ирационалния  остатък, в безконечността, вечно подвижното, меняващето се. То няма  постоянна форма, но тъкмо затова се чувствува същината, която дава  смисъл на всички форми. Когато човек мисли по-дълбоко и по-право, тогава  светът става съвсем друг. Тогава той гледа растението и «вижда» и  неговите корени, гледа къщата и «вижда» и нейните основи дълбоко в  земята, вижда плода и дървото в плода вътре и плода - в дървото; вижда  стареца и младенеца като една река, която тече някъде, губи се под  земята и отново се вестява пак като весел извор; вижда водата на  океаните, вдигната до облаците, да ръси планините във вечен кръгоцвет - и  «вижда» по същия начин народите, от които всеки момент се «изпаряват»  человеци за «онзи свят». В тази природа много неща са може би  недостатъчно земни, но затова всички са живи. Там и скалата заедно с  континента пътуват с десятки... сантиметра за столетия. Но що значи век  пред вечността, която носи живота в себе си? В тоя свят (понякога го  наричам на «циклично» мислене) всичко се движи в кръгове, в процеси, в  спирали. Но има още един свят, в който често надничам и понякога живея -  това е светът на безотносителното мислене - така го наричам аз за себе  си. Това е светът на безформие, в който във всяка секунда може да вземеш  форма, която поискаш или помислиш. Това е свят, в който ти си във  всичко и всичко е в тебе.

Зная, ако чете това някой учен професор, ще си  свие веждите и заклати глава: шизофренизъм, лудост, халюцинации... Да, и  странно - мнозина им вярват. Вярват не на тия, които са открили  Америка, ами на тия, които изобщо отричат да съществува каквато и да е  Америка... Едно време и Христофор Ко-лумб го правеха луд и той 12 години  трябваше да доказва все на учени хора, че пътят към Индия е възможен и  от запад. Ученото невежество нарече и Христа луд (гл. 10, ст. 20 Йоана).  То и досега продължава да квалифицира явления, които по същина не знае,  но понеже не си е дало труд да проучи или даже само да допусне, то ги  смята за невъзможни, за ненормални, за суеверия, за лудост. Всичко това е  от липса на светлина, на знание... от неразбиране. Хора, които смятат  границите на собствения си ум за граници на световното знание, кожата си  - за края на тяхното естество и личния индивидуален живот във  физическото тяло - за едничкия възможен живот на човека изобщо, нито  мислим да ги опровергаваме. Ние живеем в друг живот. Те са като деца в  една утроба. Прави са, като описват своя живот; не са прави, когато  отричат живота на ония, които са излезли от майчината утроба и са влезли  в по-голямата утроба на външния свят. Но когато дойде и тяхното време, и  те ще потвърдят това, което сега отричат. Всяко мнение е израз на  състояние, изказ на психика, на степен на живот. То не е криво или право  - то е - то не прави нещата, но то сочи състоянията, както и стрелката на барометъра не прави бурите, но ги показва.

Облечената мисъл във форма е труп. Мисълта може  да се погребе в един логически закон, но идеята възкръсва моментално.  Умният ще я срещне като изключение много често, докато изключенията  станат ново правило. Законите, формите поясняват, определят това, което е  било или което е - което ще бъде, винаги може да бъде предсказано, но  то никога не се движи в паралелни рамки - винаги те се разтварят  фуниеобразно с широкия край към едно бъдеще, което винаги носи нещо  Ново.

ЗА ДУМИТЕ И ТЯХНОТО РАЗУМНО ЗНАЧЕНИЕ

Ето, ний дойдохме до една дума, която сама се  нуждае от големи пояснения, както и много думи, с които ний изобщо  говорим, но в които всеки си туря своето съдържание. А това съдържание е  израз на неговия собствен живот. Колкото и да е субективен, той трябва  да има нещо субективно, защото благодарение на обективния елемент в  субективното, ние се разбираме. Но и това са думи и думи.

Спорът и неразбиранието между хората понякога се  дължи именно на нееднаквото съдържание, което влагат различните хора в  някои думи.

Люб. Лулчев


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ