НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

1928 г. Из беседи, лекции и други

III АСТРОЛОГИЯТА В МАТЕРИАЛНИЯ И ДУХОВНИЯ СВЯТ ТОМ 19
Алтернативен линк

1928 г.



157. В ОБРАЗ БОЖИЙ: 17 беседа от Учителя, държана на 1 януари 1928 г., София. - В: Ни мъж, ни жена: [Неделни] беседи, серия X, т. II. София, 1933, с. 148 ÷ 149

„Който в образ Божи като бе”. Възможно ли е човек да бъде образ и подобие Божие? При сегашното положение на човека, с този ум и с това сърце, които днес има, той не може да бъде образ и подобие Божие, но един ден, когато умът и сърцето му се изменят, това е възможно. Нова епоха иде, с нови хора, с нови постижения, когато всички ще имат опитността, какво значи Божествен живот. Новата епоха ще разполага с нова наука, с нови изкуства, с нови начини за живеене, за лекуване. Казвате. Защо тия неща не дойдат сега? - За всяко нещо има определено време. Например, човек не може да изучава философията или поезията кога и да е - има определено време за това. Поезия се пише на млади години, а философия - на стари години. Когато стане на 15 годишна възраст, човек започва да пише и да чете поезия; на 21 годишна възраст се занимава с музика; на 33 годишна възраст - с художество. Стане ли на 120 години, той вече трябва да се занимава с философия. Само 120 годишният може да изказва здрави, положителни мисли, чрез които да поучава младите как трябва да живеят. А на каква възраст човек може да стане духовен?

Човек трябва да се е родил духовен, отпосле той не може да стане такъв. Човек става поет, музикант, художник, философ на земята, а религиозен и духовен става преди още да се е родил. За в бъдеще, когато някое дете се готви да се роди в някой дом, майката ще го пита: Имаш ли свидетелство за духовност и за религиозност? - Нямам. - Щом нямаш, търси друго място; аз не мога да те приема в моя пансион. Аз взимам думата религиозен или духовен човек във висок смисъл. От такьв човек всичко може да стане. Той може да стане и поет, и музикант, и художник, и философ. Които не е духовен, никакъв не може да стане. Истински духовен човек е онзи, който може да се пожертвува за човечеството. Под думата жертва, в прав смисъл разбирам такава, каквато Христос е направил за човечеството. Той даде живота си за човечеството, и този живот послужи за подкваса на новия живот, които днес иде в света. Идеята, която Христос внесе в света и до днес още продължава да работи в подсъзнанието на хората. Христос не е вън от нас. И досега още Неговите идеи продължават да се организират. Няма да мине много време, и тия идеи ще се проявят. Явяването на тези идеи представя новата епоха. Когато дойде тази епоха, учените ще почнат да се занимават с вьпроси, които днес всички отхвърлят. По същия начин учените от миналите векове отхвърлиха спиритизъма, който много от съвременните учени вече приемат. Ще кажете, че спиритизъмът не може да се докаже научно. Това е друг въпрос. Факт е, че духовен свят съществува. Като дойде времето, и това ще се докаже. Факт е, че слънцето, звездите изгряват и залязват. Защо е така, как се доказва това изгряване и залязване, то е друг въпрос. Има ред факти, ред явления в природата, които ние трябва да приемем, а доказването им ще дойде на своето време, при специални за тях условия; За пример, всяка истина съдържа известно число факти, но тия факти могат да бъдат достъпни за човешкия ум само при светлината на слънцето.

Казвам: за да се добере до ония истини, които днес се отричат, човек трябва да изучава окултните науки. Сегашните хора гледат на окултизма като на нещо мистериозно, като на магия. Бъдещето е на окултната наука. И сегашната наука е окултна. Нима химията не е окултна наука? Нима философията не е окултна наука? Тия и много науки още се занимават с отвлечени въпроси. И окултните науки се занимават с такива въпроси, които ние наричаме не отвлечени, но велики въпроси, велики загадки за бъдещето на човечеството. Окултната наука ще ни покаже правия път за разрешаване въпросите на живота.”

158. ФОРМИ НА СЪЗНАНИЕТО: 11 лекция на Учителя, държана на 4 януари 1928 г, София. - В: Великото и красивото:Общ окултен клас, Г. VII (1927 ÷ 1928), Т. I. София, 1935, с. 276 ÷ 277, 288 ÷ 289

„Астролозите познават кой човек е страхлив или кой е подозрителен. Сатурновите типове са подозрителни. Каквото да им се говори, те казват: Тази работа не ни радва, тя няма да се нареди добре. Защо работите на българите не се уреждат добре? - Понеже Сатурн ги управлява. Каквато работа да започне българинът, в края на краищата той ще фалира. Българинът започва добре, но като дойде до едно място, казва: Тази работа не върви напред, няма да се нареди както трябва. Той обича да разсъждава, да философствува. Българинът е енергичен, малко марсианец, но щом дойде Сатурн, всичките му работи се развалят. От астрологическо гледище е интересно да се знае, кога ще дойде времето, когато България ще се управлява от друга някоя планета, освен Сатурн. Днес всички се запитват кога Сатурн е взел надмощие над българите? Кога са изпаднали българите под влиянието на Сатурна, това е метафизически въпрос, върху който няма да се спирам. Едно нещо, което може да повдигне българите, е да дойдат под влиянието на Венера. Сатурн има особена слабост към Венера. Щом я види, сърцето му веднага започва да тупти и той я съживява. Сатурн, Венера, както и останалите планети, съществуват като реалности и оказват въздействие както върху отделния човек, така и върху отделните народи.

Не само планетите влияят върху човека. В невидимия сеят съществуват цели йерархии от напреднали, разумни същества, ангели, които влияят, помагат на цялото човечество. Тези същества се отражение на любовта. Да разглеждам Венера като напреднало същество, като отражение на любовта, от чието влияние българите са лишени. Сега те трябва да направят връзка с този принцип. Не само българите, но всички хора, след грехопадането още, са изгубили връзката си с любовта, с този велик принцип, и днес трябва да я възстановят. Всеки човек може да бъде българин, в смисъл - сатурнов тип. Българинът е повече замислен, обича да философствува. Като седне някъде, той веднага започва да мисли, да разсъждава и да мълчи. За да се развесели, той трябва ца пийне поне половин или едно кило винце. Тогава Венера дохожда при него. Той хвърля калпакът си настрана и започва да пее: „Заплакала е гората, гората и планината”.”

„В този дьльг период от време, ако пътувате с бързината на светлината, изискват се хиляди години, за да извървите вашия път. Ако трябва да минете един къс период от време на земята и се движите с бързината на светлината, де ще отидете? За осем минути вие ще стигнете на Слънцето. Бързината на движението, броят на годините, това са въпроси, които се определят от съзнанието. За същества, на които съзнанието е развито, 25,000 години представят 25 деня. Казва се в Писанието, че пред Бога хиляда години са като една година; значи 25,000 години се равняват на 25 години. Като разглеждате нещата по този начин, вие ще влезете в особена зодия, дето изчисленията са съвсем други. Бъдещият живот, в който ще влезете, астрологически коренно ще се различава от сегашния. В този живот вече вие ще намерите смисъла на нещата. Това, което сега се говори, ще ви бъде като подарено. Много от идеите, които сега не ви са понятни, тогава ще станат понятни. Тогава ще разберете, че животът е непреривен.

„Верен, истинен, чист и благ всякога бъди! И Господ на мира ще изпълни сърцето ти с всички добрини”.”

159. РАЗУМНО ОГРАНИЧЕНИЕ: 17 лекция от Учителя, държана на 3 януари 1928 г., София. - В: Божествената мисъл:Младежки окултен клас, Г. VII (1927 ÷ 1928), т. I. София, 1942, с. 174 ÷ 177

„Който не разбира астрологията, ще се чуди какво влияние може да окаже тя върху човешкия живот. Преди всичко, човек трябва да знае, че астрологическите знаци не са само вън от него, те се намират и в човешкия мозък. В мозъка на човека има едно слънце, около което се движат всички планети. Значи, каквото виждаме на небето, същото го има и в мозъка. Това, което наричаме движение на сили, на силови центрове в мозъка, не е нищо друго, освен влиянието на външните планети върху човешкия мозък. Значи, човек носи астрологическите знаци в мозъка си. Защо се интересува човек от слънцето? Защото е в неговата глава. Ако слънцето в човека изгасне, той е загубен. Ако една от планетите в неговата глава се разруши, той преживява голям катаклизъм.

За да не стават катаклизми и пертурбации в човешкия живот, на всички хора се препоръчва съзнателна, разумна работа върху себе си. Въпреки това, човек се гневи, не може да се владее и току грабне ножа, иска да си отмъсти на някого. Какво е станало с него? Коя е причината за гнева му? Марс е дошъл близо до него, влияе му. Но в този момент други планети се наместват, той хвърля ножа и бяга-уплашил се. Значи, Сатурн е въздействувал на Марс. От голям страх човек може да се разболее. Като утихне гнева, като мине страха и болестта, човек започва да мисли, да търси причината на своето състояние и по този начин сам си въздействува. При втори случай той не се подава на влиянието на Марс, справя се лесно с гнева си. Това наричаме работа върху себе си. Ето защо, когато се натъква на известни състояния, на известни мисли и чувства, човек трябва да тьрси причините им, защо идат, отде идат и т. н. Така той придобива знания и опитности, от които се ползува в живота си. Когато планетите дохождат близо до Слънцето, те оказват благотворно влияние върху човека. С това се обяснява, защо човек мисли върху някои неща, а те не се сбъдват, докато не ги почувствува в слънчевия възел. Щом нещо трепне под лъжичката му, т. е. в слънчевия възел, това, което мисли, ще се реализира. Не трепне ли, мислите му не се реализират. Колкото по-далеч са планетите от слънцето на човешкия мозък, толкова по-мъчно се реализират неговите мисли. Години ще минат, докато се реализират. Крайният предел за реализиране на една човешка мисъл на физическия свят е 22 години. Ако през този период не се реализира, тя остава нереализирана.

И тъй, всеки трябва да работи върху себе си, да развива интуицията си, т. е. Божественото чувство. Чрез интуицията той ще знае, как ще свърши гимназия или университет, дали ще успее в предприятията си и т. н. Интуицията е вътрешният пътеводител. Тя води човека в правия път, посочва му какво да работи, какви връзки да прави с хората и т. н. Чрез интуицията човек изучава вътрешната астрология, т. е. астрологията на своя мозък. Щом научи нея, той може да изучава и външната, обширна, космическа астрология. Ако разбере вътрешната, ще разбере и външната. Без познаване на вътрешната астрология, външната не може много да ви ползува. Като изучава себе си, човек може да си даде отчет за всички свои движения, да разбере произволни ли са те, или не са произволни. Той ще разбере, че много от неговите движения са под влиянието на нисши същества и ще прави опити да се владее. Човек не трябва де се подава на чужди влияния и внушения, на хипнотични състояния. Чрез възпитанието и само възпитанието вие можете да си помагате, да не се подавате на външни влияния, или поне да ги разбирате и да знаете, как да си въздействувате. И най-силният, и най-ученият човек не може да се освободи от влияния. Малко или много, всеки човек се намира под чужди влияния и внушения. Опасно е, когато влиянието иде от нисши същества и светове. Ако влиянието е от възвишения свят, човек се ползува. Ще възразите: Защо Бог е допуснал влиянието? Много подобни въпроси могат да се зададат.”

160. ТВОРЕЦ НА СЪДБАТА СИ: 18 лекция от Учителя, държана на 15 януари 1928 г., София. - В: Божествената мисъл:Младежки окултен клас, Г. VII (1927 ÷ 1928), Т. I. София, 1942, с. 195 ÷ 197

„Защо трябва да се страхувате за бъдещето си, когато животът ви е поставен пред вас на изучаване? Отворете книгата на вашия живот и четете. Само онзи се страхува, който няма очи да вижда и глава, да разбира. Дето погледнете - на ръката, на лицето, на главата - навсякъде е писано как ще живеете и през какви мъчнотии и страдания ще минете. Отворете книгата на вашата астрология, да видите кои планети ви влияят и как можете да се справите с добрите и лошите им влияния. Четете това, което сте писали сами върху себе си и бъдете внимателни в това, което пишете днес. Ако в хороскопа ви преобладава числото едно, т. е. единицата, ще знаете, че мъжкият принцип - бащата, е оказал влияние върху вас, ако преобладава двойката, майката е упражнявала влияние; ако преобладава тройката, братята и сестрите са упражнявали влияние. Тройката е число на равновесие. След това отново иде влиянието на бащата - четворката, на майката - петорката, на децата - шесторката. Това е втората фаза на влияние. Най-после влизаме в третата фаза – седморката - влияние на бащата, осморката - на майката и деветорката - на децата.

Това са кратки обяснения. Искате ли да знаете повече, всеки сам ще изучава астрология, но при условие, да не се страхува. Дойде ли до затворените числа, да не бута там. Те ще се откриват постепенно, според подготовката на човека - това зависи от степента на неговото развитие. Бог работи върху човека с доброто и със злото, с положителните и с отрицателните сили. От човека зависи как ще се ползува от тия сили.”

„Благодарете на добрите си приятели, видими и невидими, които се притичат на вашия разумен зов. Дето е разумността, там са вашите приятели. Няма човек на земята, които да е лишен от добри и разумни приятели. Те му се притичат на помощ и подобряват неговата сьдба. От правилната връзка с вашите приятели зависи вашето бьдеще. Затова казваме, че човек е творец на своята съдба.

161. ЗАВЕТЪТ: 19 беседа от Учителя,държана на 15 януари 1928 г, София. - В: Ни мъж, ни жена: [Неделни беседи], серия X, т. II. София, 1933, с. 179 ÷ 180

„Едно трябва да се знае: има един вътрешен закон, който държи отговорни всички народи, общества и хора за техните постъпки. Има един вътрешен договор, сключен в живота, за неизпълнението на който всеки човек ще бъде съден. Един ден, когато човек напусне земята, ще дава отчет за всички свои дела. Невидимият свят е определил два вида ангели, които да посрещат хората от земята. Едните ангели са светли, а другите - тъмни, черни. Делата на човека определят кои ангели да го посрещнат. Светлите ангели водят човека в двореца, при царя, дето му дават богато угощение. Тъмните ангели го водят в обществената безопасност. И в обществената безопасност угощават човека, но само след като го прострат на земята, с лицето надолу. Като стане от земята, той казва: Втори път не искам да помисля за такова угощение. При всички престъпления, хората пак ще намерят нещо, с което да се оправдаят. Те казват: Такава е културата! Не, това не е култура, нито цивилизация. Това е греховно състояние, в което хората са изпаднали и от което малцина могат да излязат. Ако е въпрос за култура, хиляди години преди падането на човечеството е съществувала такава, но тя е била култура на радост и веселие. Всички живи сьщества са се къпели в радост и веселие, всички ангели са пеели и хвалели Господа.

Коя е причината, че тази култура днес не съществува? В тези времена е станала някаква вътрешна катастрофа, вследствие на което всички планети в слънчевата система са изменили своята ос. И земята е изменила оста си, наклонила се е на 23°. Числото 23 е символ на размирие. Значи, земята е място на размирие. В никоя друга планета не съществува такова размирие, каквото в нашата земя. Когато сьщества от други планети искат да разберат какво нещо е размирието, те слизат на земята. Който иска да научи тия
специфични разбирания, нека дойде на земята, да прекара един четиригодишен курс по правните науки. Само на земята може да се изучи размирието във всичките му подробности и вариации. Съвременните учени констатират само, че земята е наклонила оста си на 23 градуса, но повече нищо не казват. Как се е отразило това наклонение на земната ос върху живота на хората, по това нищо не говорят. Обаче, между наклонението на земната ос към нейната еклиптика и моралния живот на хората, съществува известна зависимост. Това наклонение на земната ос е създало един упадък в моралния живот на хората. На какво се дължи този упадък? Той се дължи на обстоятелството, че при това отклонение на земната ос земята се намира в такова положение, че чрез особена събирателна леща привлича само отрицателните космически енергии от пространството, а отблъсква положителните. Според наклона на своята ос, земята днес няма възможност да привлече положителните, възходящите космически енергии. Тази е причината, поради която хората днес са повече лоши, отколкото добри. Един ден, когато земната ос се изправи, земята ще има друга събирателна леща, чрез която ще привлича положителните енергии на космоса.”


162. РАВНОДЕЙСТВУВАЩА СИЛА: 14 лекция от Учителя, държана на 25 януари 1928 г., София. - В: Малки и големи придобивки: Общ окултен клас, Г. VII (1927 ÷ 1928), Т. II. София, 1936, с. 57

"Божествената светлина влиза първо в умовете на ангелите, дето претърпява едно пречупване и после - в умовете на хората, дето претърпява второ пречупване. Тази светлина слиза надолу, но това не се отнася до вас. За вас е важно, какво става над човешкия свят. Какво става под човешкия свят, това не ви интересува. Всяко пречупване на светлината се отразява във вас като сътресение. Колкото по-голямо и по- неправилно е пречупването, толкова по-голямо е сътресението. Какво значи пречупване на светлината? Това подразбира да се пречупи светлината без да се счупи. Да се пречупи светлината, значи да се поляризира, да се даде ход на Божественото в човека. Да се счупи светлината, значи да се подпуши. Който е пречупвал светлината в себе си, без да я счупвал, той е вървял в правия път, в пътя на възлизане. Който е счупвал светлината в себе си, той е вървял в кривия път, в пътя на слизане. Значи, едни хора пречупват светлината в себе си, а други я счупват. Първите отварят път на Божествения живот в себе си, а вторите затварят пътя на Божествения живот, вследствие на което сами се подпушват и се натъкват на големи противоречия.”

163. СЪСТОЯНИЕ НА МАТЕРИЯТА: 15 лекция от Учителя, държана на 2 февруари 1928 г, София. - В: Малки и големи придобивки: Общ окултен клас, Г. VI (1927 ÷ 1928), Т. II. София, 1936, с. 72 ÷ 73, 79 ÷ 81

„Ако нарисувате човешкото лице геометрически, то представя красива фигура, В него са концентрирани всички космически сили. Всички планети, всички слънчеви системи се отразяват е човешкото лице. Следователно, по човешкото лице можете да изучавате цялата астрономия. Слънцето, луната и звездите могат да се поставят на човешкото лице. Така погледнато, човешкото лице има вече смисъл. Много сили са работили за неговото създаване. Ето защо, когато видите лицето на човека, радвайте се, че виждате целия космос в миниатюр. Не мислете дали сте красиви или не, но знайте, че лицето ви представя небето и земята, създадени от Бога, Докато гледате на въпроса по този начин, вашето лице всякога ще бъде младо и красиво. Щом престанете да гледате на лицето като на небе, на което се виждат слънце, луна и звезди, то ще започне да се набрьчква и остарява. Днес хората остаряват за нищо и никакво.

Изкуство е човек да разбира своя живот, да разбира своя организъм, да познава лицето си и да чете по него. Който не разбира живота, той не може да бъде щастлив. Не е въпрос да бъдете щастливи за себе си, но да се радвате на всичко, което Боге създал, както и натова, което вие сте направили.”

„Спокойствие се иска от човека, за да издържа на изпитанията. Луната дава спокойствие. Майка на спокойствието е Луната. Тя влияе върху въображението на човека. Който има силно развито въображение, той може да понася изпитанията с голямо спокойствие. Който няма добре развито въображение, той няма спокойствие в себе си. Когато се намерите в трудно положение, в някаква мъчнотия, започнете да работите с въображението си. Представете си, че сте си купили много земя, направили сте си къща, отишли сте в странство да учите езици и се връщате обогатен със знания. Като си представите тия неща, няма да забележите как ще се успокоите, ще трансформирате състоянието си. - Възможно ли е да постигнем това нещо? - Като си въобразите, че сте придобили богатства, знания, че разпореждате надясно - наляво, това е достатъчно за вас - повече не ви трябва. Като сте неразположени, представете си, че седите пред един голям оркестър и слушате музика. Щом си представите тази картина живо, ще започнете да чувате музиката. - Ама ще кажат хората, че сме смахнати. - Да казват, каквото искат. За предпочитане е човек да живее във въображението си, на Луната, отколкото да ходи с увиснала глава, отчаян и обезсърдчен, да не намира смисъл в живота.”


„Като дойде някоя Божествена мисъл в ума ви, веднага пристъпете към приложението й. Що се отнася до Божествените мисли, прилагайте ги без разсъждение. Колкото повече философствувате върху тях, толкова повече постижението им се отдалечава. Вие трябва да прилагате Божествените мисли, за да развиете вътрешна хармония в себе си - хармония в своите мисли, чувства и постъпки.”

164. ДЕРЗАЙ ДЪЩЕ: 22 беседа от Учителя, държана на 5 февруари 1928 г., София. - В: Синове на възкресението: [Неделни] беседи, серия X, т. III. София, 1934, с. 24 ÷ 27, 37 ÷ 38

„Христос каза на страдащата: „Дерзай, дъще! Вярата твоя изцели те.” Това значи: да криеш в себе си велика сипа - вяра, която е благоугодна на Бога. Заради тази сила, ти се задоволи с най-малкото. За тази твоя вяра, и за твоето смирение, бъди благословена! И от онзи час жената оздравя. Тъй, щото, за да постигне известно благо, за да придобие някакво знание, човек все трябва да има в душата си някаква сила, която да го насърдчава. Това, което има човек в себе си, в своя ум и в своето сърце е добро, но е временно. За него е важно какво може да занесе със себе си от своите опитности като замине на другия свят. Ето например, кой от вас помни нещо от своите минали съществувания? Кой може да предвиди какво го чака след заминаването му в онзи свят? Кой от вас може да каже дали и в онзи свят ще запази любовта си към тия хора, които и на земята е обичал? Много неща ще се изменят още докато сте на земята, а още повече като отидете на другия свят, при съвършено различна обстановка от тази, в която сте живяли.”

„В живота на хората се случва и обратното. Те слизат надолу, по низките стъпала на своя живот, вследствие на което всеки ден заличават по една страница от своята книга. Значи, някои хора пишат, а други заличават. Кои от двете категории хора печелят? Представете си, че вие имате сила в себе си всеки ден да загасвате по една звезда от небето Какво ще стане най-после? Ще дойде ден, когато ще изгасне и последната звезда на небето. Тогава животът ви напълно ще се обезсмисли. С каквато сила и да разполага, човек никога не може да изгаси звездите на небето; обаче, той може да изгаси звездите в своята душа. Кой е най-красивият момент през 24-те часа на денонощието? Най-красивият момент е изгряването и залязването на Слънцето. Втори красив момент е изгряването и залязването на Венера. Трети красив момент е изгряването и залязването на Сириус Това са трите най-важни момента в живота на човека. Слънцето представя Божественият живот, който постоянно изгрява в човешката душа. Венера представя Божествената Любов, която търси път да проникне в човешкото сърце. Сириус символизира Божията Мъдрост. Които мисли, че може да придобие Божествения живот, без да наблюдава изгрева на Слънцето, той се самоизлъгва; който мисля, че може да придобие Божията Любов, без да наблюдава изгрева на Венера, той се самоизльгва; и най-после, който мисли, че може да стане учен човек, или да придобие светли, поетични мисли, без да наблюдава изгрева на Сириус, и той се самоизлъгва. Като наблюдавате Слънцето, Венера и Сириус, вие ще се домогнете до красивата страна в тях. Друга красива звезда е Юпитер, която турците наричат „Керван”.

Защо турците наричат Юпитер „керван”? Понеже Юпитер прилича на Венера, една сутрин като видели на небето Юпитер, камиларите помислили, че Венера е изгряла, значи съмнало се е вече, и керваньт тръгнал на път. Дълго време трябвало керванът да ходи, докато се съмне, вследствие на което се изморил. Оттам турците наричат Юпитер „керван”, понеже изморил кервана. Затова именно казват, че които върви по пътя на Юпитера, той умира. Следователно, вървете по пътя на Венера, която носи за човека Любовта Божия. На земята Юпитер представя аристократическото, благородното в човека. В съвременния обществен строй, аристократите представят външната страна на управлението.

Казвам: Три важни неща трябва да интересуват човека - Слънцето, Венера и Сириус. Това не значи, че другите звезди и планети не са важни, но те са толкова много на брой, че ако човек се впусне да ги изучава, той ще изгуби същественото. Изобщо, звездите показват условията за човешкото развитие. Който разбере небето и смисъла на всичко онова, което е на него, той ще бъде истински мислещ човек. Като говоря за Слънцето, за звездите, вие ще се чудите каква връзка съществува между тях и думите „дерзай, дъще!” Като погледнете към небето, вие няма да казвате, че то не е за вас, но ще бъдете смели като тази страдаща жена. Ако тази жена имаше смелост да се докосне до дрехата на Христа, Когото не познаваше, и повярва, че ще оздравее, защо и вие да нямате смелост да се докоснете до дрехата на Божественото знание и да вярвате, че ще можете да го придобиете? Сутрин, когато Венера изгрява, излизайте да я посрещате. Достатъчно ви е само да я зърнете. Тя е скромна богиня, която пътува далеч от вас. Достатъчно е само да се доближите до нейната дреха, без да я прегръщате. Мнозина имат желание като обичат някого, да го прегърнат. Не, любовта не се изразява чрез прегръщания. Когато хората се прегръщат, това още не е любов.”

„Не, първо човек трябва да се обърне с душата си към Бога, към видимото в света. Бог има безброй видими форми, чрез които се проявява. Когато се казва, че Бог е невидим, това подразбира, че Той е невидим за грешните хора, които нищо не виждат. За тези хора е казано, че Бог никой никога не е видял. Ангелите, светиите, праведните, добрите хора виждат Бога. Като казвам, че Бог е видим, това не значи, че можете да видите Абсолютния, Безграничния Бог, но можете да видите Неговите най-малки проявления в живота.”
„Когато слушат да се говори за Луната, за Слънцето, туристите казват: Кой е ходил там, да знае какво е разстоянието от Слънцето до Земята, или от Луната до Земята? Така и вие ще кажете, че много от тия неща, за които говоря, са измислени. Може да е така, но питам: разните теории на учените не са ли измислици? Били ли са те на Слънцето например, да са видели с очите си петната, за които тъй положително говорят? Ще кажете, че те са наблюдавали небето с телескоп. Това е друг въпрос. Те и с телескоп могат да се излъжат. Едно е важно: учените искат да докажат на хората, че в Слънцето има известна разумност. Видните адепти пък отдавна са доказали, че слънчевите петна указват влияние върху живота на земята. Слънчевите петна започнаха да се явяват на земята, след като хората започнаха да грешат. Тия петна предупреждават хората да изправят живота си. Щом хората изправят живота си, и слънчевите петна ще изчезнат. Слънчевите петна се отнасят не само до Земята, но и до другите планети. Има петна на Слънцето, които показват греховния живот на Венера, на Юпитер, на Марс, на Сатурн. Тия петна се различават едни от други. Щом дойде въпрос до петната, които показват живота на земята, те са особено черни, като въглени.


Сега като говоря за слънчевите петна, това не значи, че вие непременно трябва да ми вярвате. За мене това е факт, това е научно обяснение. С тия петна главно учените хора се предупреждават. По тия петна се определя не само живота на хората изобщо, но по тях може да се познае кои народи грешат най-много. Големите грехове на бьлгарите, на французите, на англичаните, на италианците, на всички народи изобщо, се отбелязват на Слънцето. Няма нищо скрито-покрито по лицето на Земята. Ще кажете, че това са детински работи. Те са толкова детински, колкото могат да се нарекат детински разните теории за устройството на Земята. Според едни учени, Земята е създадена от каша. Според други - вътрешността на Земята представя огнена, нагорещена маса, а отвън е студена, твърда. Според трети, във вътрешността на Земята имало една твърда топка, а между нея и външността, т. е. кората на Земята, имало празно пространство около две хиляди километра, в което пространство тази твърда топка се въртяла. При това цялата Земя се върти отляво към дясно, а тази топка - в обратна посока, отдясно към ляво. На коя от тези теории трябва да вярва човека? Казвам; всички тия неща са вероятни: и огън има в Земята, и твърда топка има вътре, и празно пространство има.”

165. ДО КРАЙ; 23 беседа от Учителя, държана на 12 февруари 1928 г., София. - В: Синове на възкресението: [Неделни] беседи, серия X, т. III. София, 1934, с. 43 ÷ 45

„Христос призова дванадесетте си ученици, и даде им власт над нечестивите духове да ги изпъждат и да изцеляват всяка болест и всяка немощ. Защо Христос имаше 12 ученика, а не двама или трима? Числото 12, числото на апостолите, представя 12-те зодии, или 12-те дома на Слънцето. При движението си през годината, Слънцето минава през 12-те дома. Ако се намира под влиянието на един от 12-те дома на Слънцето, човек се отличава със специфична дарба. В това отношение, 12-те апостоли се намираха под влиянието на тия 12 слънчеви домове, за което ги наричаха властители или служители на тия домове. Всеки човек иска да има способността да лекува, както правеха това апостолите. Обаче, може да лекува само онзи, който разбира зодиите, които разбира естеството на Слънцето, защото Земята се движи под влиянието на слънчевата енергия. Като говорим за слънчевата енергия, ние имаме съвсем друго разбиране за нея от това на съвременните учени и физици.

Апостол Павел казва: „Като бяхме деца, разсъждавахме по детински, а като станахме мъже, напуснахме детинското.” За пример, някои учени казват, че светлината се състои от трептения. Наистина, трептенията влизат в светлината като елементи, но самата светлина не е трептение. Други казват, че светлината е движение. Вярно е, че движението е елемент на светлината, но самата светлина не е движение. Казват още, че светлината разкрива нещата. Да, разкриването е елемент на светлината, но самата светлина не е разкриване. Тъй щото, ако започна философски да обяснявам какво нещо е светлината, нужни са цели часове. Въпросьт за светлината е теза за високо учени хора, които са устроени съвсем другояче в сравнение със сегашните хора. Дълго време още се изисква, докато телата на съвременните хора дойдат до такова развитие, че могат да възприемат живите явления в природата в тяхната истинска светлина.”

„Ако те мислят, че извьн този сеят, извън тези прояви на живота няма други светове, други прояви, това са детински схващания. Нашият свят представя микроскопическа частица от великия обширен свят. Като четете живота на пророците, които са живели преди три-четири хиляди години, виждате, чете говорят за свят, по-голям от нашия, т. е. за небето, които свят и днес още не е познат на хората. Този свят е осеян с безброй малки и големи лампи, които ние кръщаваме с различни имена: Слънце, Луна, Венера, Марс, Юпитер, Сатурн и т. н. Ако лампите на този свят са толкова големи, какво остава за самия свят? Ако за една лампа само каквато е Слънцето, безброй учени днес напрягат умовете си, да разберат каква е тази лампа, какъв е съставът й, дали е населена, или не, можете да си представите тогава, какви гениални същества са били тия, които са създали тази лампа. Какъв ли е фитилът на тази лампа? Ще кажете, че тази лампа няма фитил. Не, всички лампи имат фитил, само че фитилът на някои лампи е видим, а на някои - невидим, фитилът на азота, например, много мъчно се пали. Той е невидим, и затова казват, че азотът не гори, нито подържа горенето. Затова казват още, че азотът мъчно влиза в реакции, но въпреки това, известни са много азотни съединения.”

166. ВЪЗКРЕСЕНИЕ: 18 лекция от Учителя,държана на 22 февруари 1928 г., София. - В: Малки и големи придобивки: Общ окултен клас, Г. VII (1927 ÷ 1928), т. II. София, 1936, с. 173 ÷ 175

„Често ме запитват от онзи свят, имали кандидати за пансионери. Аз се чудя, кого да изпратя там на пансион. Вие се страхувате да отидете на онзи свят, да не би да умрете. Вие не знаете, че има особен начин за отиване в онзи свят: вечер ще отивате, сутрин ще се връщате. Ако много ви хареса там, можете да останете два - три деня, най-много седмица и пак да се върнете на земята. Повече от една седмица не се позволява да останете на онзи свят. Вие трябва да се върнете на земята, да накраните кончето си и след една седмица пак можете да отидете на онзи свят, да придобиете знание. - Къде е онзи свят? - Не е много далеч. Разстоянието от този до онзи свят е един ден път. Колкото време минава от изгряването до запазването на Слънцето, толкова време ще употребите да отидете до небето, до рая, т. е. до онзи свят.

Как трябва да се разбира това: в буквален или в преносен смисъл? Това може да се разбере и в буквален, и в преносен, и в идеен смисъл. Ако го разберете в буквален смисъл, ще намерите на земята онази Школа, която е клон от Небесната, от Божествената. Ако го разберете в преносен смисъл, ще се пренесете с мисълта си в една област, в един пояс над земята, дето ще влезете в друга Школа, също така клон от Божествената. Там ще изучавате по-високи неща от земните. Това ви се вижда чудно и отвлечено, защото мислите, че пространството над земята е празно. - Не, цялото пространство е населено от същества с по- висока култура от нашата. Цели царства ни заобикалят. Ако речете да тръгнете от земята за онзи свят, ще ви спират на много места. Ще ви спират пред всяко царство и ще ви искат свободен билет, паспорт, както правят на земята, при минаването от една дьржава в друга.

Сега, като говоря за тия царства и светове над вас, виждам, че вие нямате представа за тях. За да имате ясна представа, трябва да излизате от тялото си и да посещавате тия светове. Ще отидете, ще ги разгледате и ще се върнете пак в тялото си. Тогава няма да се страхувате от това, което днес ви плаши. Колкото и да се страхувате, ангельт на смъртта ще дойде, ще ви вземе и ще ви занесе на онзи свят. На младини, или на старини, ангелът ще дойде, няма да ви отмине. Докато сте на земята, вие трябва да работите, да изпълните това, за което сте дошли да не ви вземат преждевременно и неподготвени. От всички се иска работа, да свършите това, за което сте дошли. И тогава, като ви се заговори за онзи свят, да не се страхувате. Вие няма да умрете, но ще възкръснете. Който е възкръснал, той не знае вече, какво нещо е смъртта.”

167. ДВАНАДЕСЕТТЕ ПЛЕМЕНА: 24 беседа от Учителя, държана на 26 февруари 1928 г, София. - В: Синове на възкресението: [Неделни] беседи, серия X, Т. III. София, 1934, с. 74 ÷ 75, 80 ÷ 81, 88

„Питам: знаете ли, колко години трябва да живее човек на земята? Той трябва да живее 120 години. При сегашните условия на живота, когато някой умре на 60 годишна възраст, държат го извън земята още 60 години, и след това отива при Бога да даде отчет за делата си. През тези 60 години той работи между хората, и когато стане на 120 години, тогава се явява на аудиенция при Бога. Той ще му каже: Добре дошъл, синко! Ти дойде преждевременно тук, без да свършиш работата си на земята.”

„Следователно, когато някой казва, че няма кой да го гледа, да го храни, той не говори истината. Бог го храни. Той внася в умовете на хората великите идеи. Той внася в сьрцата им възвишени чувства и желания, да вършат добро, да помагат на своите ближни. Често някои се оплакват от живота си, искат да отидат на онзи свят. да поживеят между ангелите. - Те не могат да живеят на този свят, че ще живеят на онзи! Те не могат да живеят между хората, че ще живеят между ангелите! Ангелите са възвишени, учени същества. Те изпълняват законите както трябва. Те служат на един велик ред и порядък. Това не значи, че нашият строй, нашият ред и порядък не е добър. Добър е и нашият строй, но голяма разлика има между хората и ангелите. Какъвто и да е нашият живот на земята, ангелите се интересуват от него. Много ангели слизат на земята като на представление.”

„„Ще седнете и вие на дванадесет престола, да съдите дванадесетте племена Израилеви.” С това Христос искаше да покаже на учениците си, че те могат да живеят на небето, могат да бъдат безсмъртни. Да „наследят дванадесет престола” в мистически смисъл подразбира, че те могат да наследят цялото човечество. Дванадесетте престола подразбират още всички ония заложби, които са внесени в човешката душа. Когато изучавате астрологията, виждате, че за да придобие известна дарба, човек трябва да се роди в съответна на нея зодия. Голямото разнообразие в хората, се дължи на това именно че всеки човеке роден при съвършено специфични за него планетни съчетания, различни от тия на другите. Всеки градус на зодиите съдържа в себе си известни дарби и възможности. Всяка възможност пък съдържа известни принципи. За да се развива добре мозъчната система, човек трябва да се роди около 22 март, денят на равноденствието. При това, майката трябва да бъде при особено подигнато състояние на духа и на душата На дете, родено при такива условия, цялото небе се радва. Никой не е сираче на земята. Целият невидим свят се грижи за него. Вие не знаете и не подозирате колко много приятели имате в света!”

„”Ще седнете и вие на дванадесет престола да сьдите дванадесетте племена Израилеви.” Значи, за да се сформира човешкия мозък, на всеки 12 години от живога си. човек трябва да променя зодията си. И като мине през 12-те зодии, той ще е развил вече всички свои дарби и способности, ще е развил най-добрите качества на мозъка си. Мнозина изучават астрологията, но не се спират вьрху ония възпитателни методи, които тя съдържа. Както изкуствата влияят възпитателно върху човека, така и астрологията оказва своето възпитателно действие върху него. Днес не може да се говори за тия методи. Защо? Хората не са готови още да възприемат новото.”

168. БАЩА СИ И МАЙКА СИ. 26 беседа от Учителя, държана на 11 март 1928 г., София. - В: Синове на възкресението: [Неделни] беседи, серия X, т. ІІІ. София. 1934, с. 120 ÷ 121

„Следователно, ония същества, които взели участие в създаването на Земята, били разумни, високо учени и интелигентни, но все пак не могли да предвидят всичко. Земята е голям параход, който пътува във велик океан. Този океан пък е безбрежно пространство, изпълнено с течност, вследствие на което и съвременните учени не могат да изчислят колко милиарда години са нужни, за да може Земята да спре на своето първо пристанище. Те не могат да определят кога първият випуск хора ще слязат на първото пристанище на Земята, дето тя ще вземе нови пътници и ще тръгне към второто пристанище. Когато Земята спре на първото си пристанище както параходите спират, нищо няма да остане от нея. Като казвам, че от Земята няма да остане нищо, имам пред вид движението и около нейната ос. Тя ще престане да се движи около себе си. Колкото вещи да са нейните техници, както и да я управляват, те не могат да предотвратят това явление. Тогава земята ще бъде в положението на Луната, която вече е спряла на своето пьрво пристанище, вследствие на което не се върти около своята ос. След няколко хиляди години и Луната отново ще предприеме своето пътешествие.

Това е само за обяснение на идеята. Въпросът не се отнася нито до пристанището, нито до кораба, но до факта, че съществуват непредвидени случайности в нашия живот, които и най-разумните същества не могат да предвидят. Светът е сбор от разумни същества, от разни степени на развитие, и като резултат на тяхната деятелност се явява голямото разнообразие в живота. Всички тия същества приемат, че съществува една Висша интелигентност, но понеже не разбират законите, с които Тя си служи, нито пък познават формите, чрез които Тя се проявява, много неща остават за тях неизвестни. И най-напредналите, и най- разумните същества абсолютно нищо не знаят за тази Висша интелигентност. Скрита е тя от погледите на всички същества. И наистина, всеки е забелязал, че това Велико, Безбрежно, Божествено начало, което остава непознато, често разваля плановете на хората.”

169. ПО ПЪТЯ НА ПРИРОДАТА: 20 лекция на Учителя, държана на 25 март 1928 г., София. В: Божествената мисъл: Младежки окултен клас, Г. VII (1927 ÷ 1928), т. І. София, 1942, с. 212

„Като се изучава, човек по естествен пьт се запознава с влиянието на планетите вьрху себе си Той забелязва, че влиянието на Марс се проявява при всички случаи, когато става състезание за права. Той се проявява в твърдите и упорити хора. Влиянието на Меркурий се проявява силно, когато човек се стреми към придобивки, материални или духовни Добре е да изучавате влиянието на планетите в различните възрасти на човека, от 1 ÷ 7 години, от 7 ÷ 14: от 14 ÷ 21, от 21 ÷ 28 и т. н.

В стремежа си да се домогне до положителното знание, човек трябва да бъде спокоен, да не се тревожи. Колкото повече се вълнува, умът му не е свободен да възприема нещата правилно. При това положение, той изпада в обезсърдчение, което прекъсва хода на правилното развитие на процесите.”

170. СЛАВАТА ЧЕЛОВЕЧЕСКА: 29 беседа от Учителя, държана на 1 април 1928 г, София. - В: Синове на възкресението: [Неделни] беседи, серия X, т. III. София, 1934, с. 177 ÷ 180

„Сега, като слушате да говоря така, вие не трябва да вадите прибързани заключения. Това показва, че човешкия живот не е завършен. Вие едва сега сте влезли във великото училище на земята да учите. Хиляди поколения са минали преди вас, и хиляди поколения ще дойдат след вас - всички със свои определени идеали и стремежи. Казвате: Каква ще бъде крайната цел на този живот? - Един ден, когато всички се съберете заедно, тогава ще разберете, каква е била крайната цел на живота Докато частите на едно цяло са пръснати по четирите краища на земята, и една с една не се виждат и разбират, дотогава не може да се говори за никакъв край. Забележете например, днес астрономите се занимават с петната, които се явяват на Слънцето, правят най-щателни наблюдения, изучавания и каквото видят, всичко отбелязват: какви и по колко петна се явяват, големината им, формата им, бързината и направлението на тяхното движение и т. н. Те дават свои тълкувания, свои обяснения на всичко, което виждат със своите телескопи, но нито един астроном до сега не е обяснил причината за явяването на тези черни петна в Слънцето, както и тяхното предназначение. Слънчевите петна имат свое дълбоко предназначение. Обикновените учени наблюдават тия петна и казват, че имало петна на Слънцето и изучават тяхната външна страна.

Истински учените, които минават за безсмъртни, навлизат в дълбокия смисъл за явяването на тия петна, изучават вътрешната страна на въпроса и вадят съвсем други заключения от тия, до които се домогват първите учени. По положението, по посоката на движението на слънчевите петна, истинските учени вадят заключение, че жителите на Слънцето се разговарят с жителите на Земята. Наместо да изпращат съобщенията си чрез тренове, чрез аероплани, или по друг някакъв начин, жителите на Слънцето, от икономически съображения, си служат с тия петна по тях. като сигнали да предупредят в нещо земните жители. Тези петна са толкова големи, че в тях могат да се вместят десетина земи като нашата. За разумния човек слънчевите петна са някакви сигнали, съобщения, и те се вслушват в тях. За обикновения човек обаче, слънчевите петна са някакви природни явления, без особен вътрешен смисъл. Ето защо, докато хората не разбират проявите на живота и явленията в природата в техния външен и вътрешен смисъл, дотогава крайната цел на живота ще остане за тях скрита.”

„От това гледище, за да разбере живота, човек трябва да започне с изучаването на своя живот. За да изучи своя живот, той трябва да се занимава с три науки главно, които обаче не са признати от официалната наука. Тези три науки се обобщават от четвърта наука, която също така не е призната. Това нищо не значи. Един ден тия науки ще се признаят за официални. Първата от тия науки се нарича „хиромантия”, Тя се занимава с човешката ръка. Аз наричам тази наука „наука за физическия, или волевия човек”. Който иска да изучава силата на човешката воля, способностите на човека и възможностите, които му се откриват чрез силата на волята, той трябва да се занимава с хиромантия. Втората наука наричам „физиогномия” или наука за човешката душа, за човешките чувства, или за това, което човек преживява. Тази наука е най-достъпна за изучаване. По промените на лицето може да се съди за вътрешния живот на човека. Може да се каже, че физиогномията е наука за преживяванията на сърцето. Третата наука е „френологията”. Тя се занимава изключително с устройството на мозька. По промените, които стават с човешкия череп, може да се сьди за умствените му способности. Значи, френологията е наука за ума.

И тъй, хиромантията е наука за волята, физиогномията - наука за сърцето, френологията - наука за ума. Астрологията пък е четвъртата наука, която обобщава външните условия, при които човек се развива. Тя изучава влиянията на планетите върху човека. Значи, чоаек едновременно се проектира в три свята. Главата му спада към един свят, който не принадлежи на земята. Тя е устроена по съвсем други правила и закони от тия, които съществуват на земята. По никой начин човешката глава не може да се създаде при условията на земята. Ако се отреже главата на човека, невъзможно е вече да се създаде нова глава на земята. Някои казва: Защо да не снемем главата на еди кого си? Най-страшното престъпление е да се снеме главата на човека. Главата е създадена в Божествения свят още в далечно минало. За създаването й са работили разумни, гениални същества, каквито на земята не се срещат. При това, човешката глава е построена въз основа на ред математически и геометрически начала, каквито и най-способният математик на земята не може да направи. Тази геометрия, която се занимавала с устройството на човешката глава, се нарича Божествена геометрия. Тя борави със строго определени пропорции и форми, всяка, от които представя строго определена величина, не само физическа, но още и сърдечна и умствена.”

„Следователно, когато казваме, че човек трябва да живее възвишен, благороден, т. е. Божествен живот, имаме пред вид неговата глава. Който иска да има добре устроен мозък, той трябва да живее чист, морален живот. Моралността в човека е свързана с неговия мозък. Който не води морален живот, той има зле устроен мозък, като последствия на своя живот, той ще бъде изложен на чести заболявания. Няма да мине болест, която да го не засегне. Тогава можем да кажем и обратното; моралният живот изключва всички болести. Когато кажем, че светът е пълен с болести, подразбираме, че този святе неморален. Когато се говори за Божествения свят, за по-висока кугггура, имаме пред вид човешкия мозък. Божественият свят е организиран свят, вследствие на което в него почти не стават промени. Същото може да се каже и за човешкия мозък. Най-малките промени стават в мозъка на човека. Той не се изтощава, не се изразходва както тялото. Веществото на човешкия мозък се отличава с голяма устойчивост. Най-големият капитал е вложен в мозъка. Мозъкът пък е създал лицето. От лицето познаваме състоянието на мозъка.”

171. СМИРЕНИЕТО: 23 лекция от Учителя, държана на 27 април 1928 г., София. - В: Божествената мисъл: Младежки окултен клас, г. VI (1926 ÷ 1927), т. I. София, 1942, с. 253 ÷ 254

„Като се отегчи от работата си, той става недоволен, не знае как да излезе от положението си. Щом се отегчиш в гората и в планината, слез в долината; като се отегчиш от долината, възлез пак на планината. Важно е, и при едните и при другите условия човекът да намери нещо красиво и възвишено. Красивият и възвишеният живот ще намерите на Слънцето. Стремете се към Слънцето, за да не се отегчавате от условията на земята. Слънцето представя човешката глава, а земята - неговият стомах. Като се отегчите от земята, т. е. от живота на стомаха си, качете се в главата си и започнете да мислите. Там е вашето слънце, оттам иде вашата радост и вашето веселие. Следователно, когато сте радостни и доволни, вие сте на слънцето, когато сте скръбни и недоволни, вие сте на земята. От вас зависи да бъдете радостни и доволни. Качвайте се на Слънцето, да придобивате живот и енергия, да се справяте с мъчнотиите и страданията си. Ще кажете, че условията на сегашния ви живот са тежки. Знайте, че сегашният живот е само част от целокупния, а частите не представят правила. Общият, целокупният живот включва правилата, а частите му представят методи, чрез които човек може да прилага своето богатство, знание и доброта при дадени условия.”

172. КОЙТО СЕ ОТМЯТА: Беседа от Учителя, държана на 29 април 1928 г., София: [Неделни] беседи, серия XL София, 1928, с. 20 ÷ 21

„Та казвам: вие ще проверите, че между всички явления в природата съществува тясна връзка. Разглеждате ли явленията така, вие ще имате и повече светлина. Ние сме за новото в света. И от гледището на новото в света, трябва да се почита всичко. Човешката личност трябва да се почита и да се тури на своето място. Индивидьт трябва да се почита и да се тури на своето място. Душата трябва да се почита и да се тури на своето място. Духът трябва да се почита и да се тури на своето място. Всеки човек трябва да знае, де е мястото на духа, на душата на индивида и на личността. Това е задача, върху която всеки човек трябва да работи с десятки години. Разреши ли той тази задача, ще израсте в духовния свят. А всяко растене в духовния свят, това е придобиване на грамадна енергия. На земята има добри условия за растене и развитие, затова тук слизат най-възвишени, най-учени същества да работят. Те разбират законите, как може да се използува земната енергия.

Ще кажете: отде слизат тия същества? - От разни планети. Учените хора днес твърдят, че между Слънцето и неговите жители и Земята има не само физическа, но и разумна връзка. Слънцето е място на светлина. Всеки, който отиде на Слънцето и се върне, ще свети. Когато Мойсей отиде на Синаиската гора и преседя там 40 дни, след като се върна, той толкова много светеше, че трябваше да си тури було, за да могат евреите да го гледат. Всеки човек, който има идея, трябва да излезе вьн от Слънчевата система, да мисли за целия космос. Защо? - Понеже всеки човек съставлява една малка клетка на Божествения организъм, които обхваща целия космос. Щом човек се отметне от тази идея, животът му се обезсмисля, и той става слаб. Мисли ли човек, че той е една клетка от Божествения организъм, на всичко трябва да се радва. Като погледна към звездите, към Слънцето, към растенията, към животните, към камъните - на всичко трябва да се радва, понеже, всичко има един и същ произход. Всичко е произлязло от Бога.

„Истината ще ви направи свободни”. Всеки човек се стреми към свободата, но въпреки това не я придобива. Защо? - Стремежът му е неправилен. Човек трябва да се стреми с цялото си същество кьм великата Истина. Придобие ли нея, свободата ще дойде. Как ще се придобие Истината? - Като се приложи Христовото учение. Всички сте християни - приложете Христовото учение. Приложете Любовта Христова според разбиранията на вашата личност, на вашата индивидуалност, на вашата душа и на вашия дух! Приложите ли Любовта Христова, тогава и думите на Христа: „Аз ще бьде с вас до окончанието на века” - ще бъдат верни и истинни. Сега започва окончанието на века. Всички хора живеят вече в скончанието на века. Скончанието на века подразбира край на старите възгледи на човечеството и начало на нова ера на светлина и любов, край на насилието и начало на мир и свобода, край на стария свят и начало на новия свят, който ще продължи с хиляди години в бъдещето.”

173. ГЛАС ОТ ГРАДА; 3 беседа от Учителя, държана на 6 май 1928 г., София:[Неделни] беседи, серия XI. София, 1929, с. 14 ÷ 15

„Един мои приятел ми разправяше следното: „Един ден излизам на разходка с един свои познат, учен човек, който минаваше за астроном. По едно време от запад се зададе един тъмен, черен облак. Питам своя познат: „Как мислиш, ще вали ли дъжд?” - Да, ще вали и хубаво ще ни измокри. Казвам му: „Не, няма да вали, защото има едно условие, което ще попречи на облака.” - Кое е това условие? - Понеже месечината е пълна, тя ще раздели облака на две - едната половина ще отиде на юг, а другата половина на север - и няма да капне нито една капка дъжд. И наистина, след малко облакът се раздвои и не валя. По-нататъказ не му обясних причините за това явление, но му обърнах внимание върху факта, че съвременните хора не познават всички явления, които стават в природата. Когато във време на пълнолуние по небето има дъждовни облаци, дъждът закъснява с 24 часа. Луната произвежда известни колебания във водните капки.

Казвам: Животът, които прекарваме на Земята, и условията, които Бог ни е дал, трябва да се използуват разумно. Всички хора трябва да знаят, че благата, които имат, са дадени от Бога. Нещастията, страданията в света са допуснати пак от Бога. В края на краищата обаче, всеки човек ще разбере, че Божията Любов седи над всички страдания и нещастия, както и над злото в света. Ето защо, всеки, който отива при Бога, получава двоен дял.”

174. ТОЙ ДОЙДЕ ПРИ ПИЛАТА: 5 беседа от Учителя, държана на 20 май 1928 г., София:[Неделни беседи, серия XIІ. София, 1929, с. 4 ÷ 5

„За да разберете, доколко вашето съзнание е пробудено, излезте вечерно време вън и наблюдавайте звездите по небето. Ако съзнанието ви е развито, всички тия звезди, които блещукат по небето като малки запалени свещици, ще бьдат за вас обширни светове, каквито са в същност. Не е ли пробудено съзнанието ви, тия звездички ще останат за вас малки, светли точици, каквито ги виждате отдалеч. Който учен и да ги наблюдава от Земята, няма ли развито съзнание, не ще може да ги схване в тяхната действителна големина.

„Той дойде при Пилата и поиска тялото Исусово”. Вие ще кажете: „Какво от това, че Никодим дошьл при Пилата да иска тялото Исусово? - Това показва, че всички съвременни хора обичат реалния свят. Реалният или материалният свят е свят без любов. Той е съставен от труповете на милиарди възвишени на времето си същества, които са живели преди милиони години в безконечните вселени. Този свят представлява мъртва материя или материя на спящи същества, разхвърляни по цялата вселена. Почвата, върху която днес стъпвате, е посята от труповете на тия възвишени същества. Ако един ден тия същества се събудят и се изправят пред вас с всичкото си величие, от вас помен няма да остане. Те ще ви кажат: „Не знаете ли, какви божества сме ние? С какво право тъпчете отгоре ни?” Вие тъпчете спокойно върху земята и казвате: „Земя, пръст е това, която се е образувала от разлагането на неорганически вещества и гниенето на органически като листа, корени и клончета на дървета, животински остатъци и т. н.” Питам: Как се образуваха тия листа? Отде взеха те своята материя? Едно време материята, от която се създаде Земята, е била разпръсната из цялото пространство, и тогава тя е заемала по-голям обем. отколкото е обемът на слънчевата система днес.

Питам: Какво ще схванете от това с вашето съзнание? Защо трябваше Земята да се смали толкова много, да стане такава малка топка, каквато я виждаме днес? Защо трябваше да се явим и ние на Земята, да разглеждаме редица социални и научни въпроси, като например въпросите: защо е създадена Земята, защо сме дошли да живеем върху нея и т. н.? Ако човек може да си отговори ясно, положително, защо е дошъл на Земята, той е разрешил един кардинален въпрос. Това, което Бог е разрешил в себе си, и ние трябва да разрешим. Щом разрешим въпроса, защо е създаден светът, ние ще станем като Бога и Едно с Него. Искате ли да разрешите тази велика задача извън Бога, като се индивидуализирате, или като личност, или като божество, отделно от Бога, и цялата вечност не ще бъде в състояние да ви достави нужното време, за да я разрешите.”

175. БОЖЕСТВЕНА СВЕТЛИНА: 32 лекция отУчителя, държана на 6 юни 1928 г., София. - В: Добри и лоши условия: Общ окултен клас, Г. VІІ (1927 ÷ 1928), т. III. София, 1937, с. 150

„Сега, като говоря за светлината, вие ще имате пред вид физическата светлина, която иде от Слънцето. Тя е първата фази на светлината. Щом изучите законите на тази светлина, вие ще се домогнете до духовната светлина, ще започнете да изучавате нейните закони. Физическата светлина изгаря кожата на човека. Когато се излага дълго време на действието на слънчевите лъчи, човек изгаря, почернява. Това е признак, който показва, че слънчевите лъчи се отразяват благотворно върху човека и могат да го лекуват. Който не почернява от Слънцето, той не се подава на неговите лъчи, т. е. Слънцето не може да го лекува. Духовната светлина, наречена още „астрална”, има обратно действие на физическата. Тя е мека, приятна и представя отражение на физическата светлина.”

176. ЕЛИПСА И ПАРАБОЛА: 34 лекция от Учителя, държана на 27 юни 1928 г., София. - В: Добри и лоши условия:Общ окултен клас, Г. VII (1927 ÷ 1928), т. ІІІ, София, 1937, с. 182 ÷ 183

„Като ученици на окултна школа, или по-право, като ученици на истината, вие се нуждаете от такава наука между явленията, на която да съществува вътрешна, разумна връзка. Тази наука ще ви направи свободни. Свободен човек е онзи, който има една връзка в живота си. Тази връзка не е нищо друго, освен път, посока на неговото движение. Посоката, пьтят, по който човек се движи, представя връзката му с живота. Същото може да се каже и за всяко небесно тяло. Всяко небесно тяло се движи из пространството, но движението му се определя от неговата врьзка. Движението на небесните тела в нашата Слънчева система се определя от връзката им със Слънцето. Движението пък на Слънцето се определя от връзката му с друго слънце. В самото движение няма никаква разумност. Разумността се крие зад движението За пример, когато краката на човека се движат, те не съзнават това действие, но зад движението, зад действието седи разумна сила, която го направлява. Дали краката, ръцете, очите, устата или цялото тяло се движи, зад всяко движение седи разумна, съзнателна сила, която го направлява. Защо се извършва известно движение, може да не знаете, но зад него седи разумна причина, която има строго определена цел и намерение, за да стане това движение.”

177. ЗАКОНИ НА КРАСОТАТА: 35 лекция от Учителя, държана на 29 юни 1928 г., (VII г.), София, - В: Божествените условия: Младежки окултен клас, Г. VIII (1928 ÷ 1929), Т. I, София, 1942, с. 24 ÷ 25

„Като ученици на Великата школа на живота, вие ще се стремите, освен към обикновените науки, още и към окултните. Например, вие искате да изучавате астрология, хиромантия, физиогномия и др. Този стремеж е естествен. Като астролози, вие се интересувате от бъдещия си живот. Всяко новородено дете се намира пред неизвестността на своя живот Когато мине целият кръг на своя живот, тогава неизвестността става известна. Докато е в утробата на майка си, детето е в пълна неизвестност. То се намира под влиянието на майка си. Щом излезе на бял свят, то влиза в нови условия и заплаква. Плачът означава две състояния: радост и скръб. Когато новороденото дете заплаква, плачът му означава радост. То се радва, че се освобождава от ограничителите условия, в които се е намирало. В утробата на майка си то се намирало между живот и смърт.

Човек трябва да изучава процесите на развитието, през които са минали всички форми на физическия свят, докато дойдат до последната. Човек е последната и завършена форма на физическия свят. Но и той още не е последната форма на природата. В бъдеще ще има още много форми, по-съвършени от човека. Както физическите форми претърпяват промени, така се изменят мислите, чувствата и постъпките на човека. Казваме, че човек е бременен с някаква идея, с някакво чувство или с някаква постъпка. Ако е бременен в мисълта си, тежестта пада на мозъка, ако е бременен в чувствата си, тежестта пада върху симпатичната нервна система.”

178. ВЪНШНИ И ВЪТРЕШНИ ВЛИЯНИЯ: 4 лекция от Учителя, държана на 14 септември 1928 г., София. - В: Божествените условия: Младежки окултен клас, Г. VІІІ (1928 ÷ 1929), Т. I, София, 1942, с. 109 ÷ 110

„Като се говори за проявите на човека, дохождаме до външните и вътрешни влияния, при които той се намира. Казваме, че човекът е изложен на влиянието на планетите. Наистина, върху всеки човек влияят известни планети, като му оказват благоприятно или неблагоприятно въздействие. Изучавайте характера на човека, с цел да откривате влиянието на едни или други планети върху него. Какъв характер ще има човек, които се намира под влиянието на Венера, при добро съчетание на Марс, на Слънцето и на Сатурн, който е на най-високата точка в неговия хороскоп? По отношение на Венера, Сатурн се явява като неин баща. Като се движи към баща си, Венера среща по пътя си красиви момци, които и влияят. Понеже бащата обича дъщеря си, и момците я обичат. Сатурн взима предохранителни мерки, да запази Венера от лоши влияния. Той счита, че има най-голямо право над нея и затова иска да се чува неговата дума. Когато се движи по известна орбита към баща си, човекът се натъква на вътрешни влияния в своя живот, с които трябва да се справя. Тази е причината, че синът и дъщерята, при всяка своя мисъл или предприятие, се съобразяват с волята на баща си. Те искат преди всичко да чуят неговата дума. Когато се свърже с Бога като свои Баща, човек пак иска да се намира под Негово влияние. Значи, Бог се явява като вътрешно влияние в човека. Покрай вътрешните влияния се явяват и много външни. Когато външните влияния са в съгласие с вътрешните, човек се намира под влиянието на Бога. Той може да каже за себе си, че е вярващ. Обаче, ако между външните и вътрешните условия на човека няма съгласие, той говори едно, а проявява друго. Казва, че е вярващ, а в същност не вярва. Той вярва в преходни и лъжливи неща, а не вярва във вечните и истински.”

179. ТВОРЧЕСКА ЛИНИЯ: 7 лекция от Учителя, държана на 5 октомври 1928 г., София. - В: Божествените условия: Младежки окултен клас, Г. VIII (1928 ÷ 1929), т. І, София, 1942, с. 150 ÷ 151

„Съвременните хора се оплакват от живота на Земята, недоволни са от него; мнозина искат да отидат на друга планета, при други условия. За сега това е невъзможно. Докато човек не стане на Земята чист и свет, на никаква планета не може да отиде. Задачата на всеки човек, дошъл на Земята, е да води чист и свет живот, да съдействува за изправяне на оста на Земята. Един ден, когато оста на Земята се изправи, тя ще се осветява от всички страни. Днес Земята се осветява през деня от Сльнцето, а през нощта от Луната. В бъдеще тя ще се осветява от Слънцето, и то от всички страни. Това са символи, които трябва да се преведат във вашия живот, да се осмислят и използуват.”

180. ЗАКОН ЗА ПОСТИЖЕНИЕ: 8 лекция от Учителя, държана на 12 октомври 1928 г., София. - В: Божествените условия: Младежки окултен клас, Г. VIІІ (1928 ÷ 1929), т. I. София, 1942, с. 156 ÷ 160

„Хората постигат желанията си по два начина: бърз и бавен. Бързият начин е или нечестен, или почива на строг, научен метод - на математически гадания и изчисления. Който постига желанията си по нечестен, начин в края на краищата губи. Друг е въпросът, ако известно желание е постигнато по научен път - чрез изчисления. Както астрономът изучава планетите и звездите чрез наблюдения и математически изчисления, така човек може да определи силата на своите желания, големината и посоката, отдето излизат те. Значи, всяко желание има определен път, по който се движи, едни желания се движат по пътя на Венера, други - по пътя на Меркурий, трети - по пьтя на Марс, Юпитер, Земята, Слънцето и т. н.

Като говорим за път на желанията, дохождаме до слънчевите и казваме, че те не принадлежат само към Слънчевата система: но са и вън от нея. Понеже Луната е спътница на Земята, нейните желания имат отношение първо към Земята, а после към Слънцето. Лунните желания имат отношение главно към въображението. Който има добре развито въображение, е силен човек. Той събира много идеи в себе си, затова трябва да бъде силен, да ги носи. Тъй, щото, когато някои казва, че може да си въобразява всичко, той не разбира законите на Битието. Не можещ да си въобразяваш всичко, защото не можеш да носиш тежестта на всички идеи. Всяка мисъл има определена тежест, която оказва влияние върху мозъка. Тежестта на мислите няма отношение към физическия живот на човека, но се отразява върху умствения му живот. Затова, казвам: Не претоварвай мозъка си с повече мисли, отколкото той може да носи. Някой мисли, че е свободен да си въобразява, каквото иска, но не знае, че той сам ще се натовари да носи непосилната тежест на идеите си. Ти ще бъдеш магарето, което ще носи скъпоценностите, а друг някои ще бъде господар, който ще те побутва, ще играе роля на повелител. Така именно, човек изпада в противоречие със себе си и търси случай да дойде някой отвьн, да го освободи.

Колкото и да се пази човек, все може да се обиди от нещо. Обаче, разумният човек не се обижда. Може ли да потъне разумният човек? - Всяко нещо, което няма никакво тегло, не може да потъне. То не може и да се движи. Когато се срещнат две еднакво големи сили. които действуват в противоположни посоки, те се взаимно унищожават. Както говорим за тегло на мисълта, така говорим и за тегло на човека. Казваме за някого, че е тежьк човек. Това значи, че той има идеал. За друг казват, че се дьржи тежко. Това подразбира две неща: или гордост, или разумност. Понякога човек се държи тежко от гордост, а някога - от разумност.

И тъй, когато се говори за постигане на човешките желания, ще знаете, че само онези от тях са постижими, които влизат в неговата система. Всички желания на слънчевата система могат да се реализират от Слънцето. Затова казваме, че около Слънцето се движат само онези планети, които влизат в неговата система. Ето защо, когато дойдете до някое непостижимо желание, не се обезсърдчавайте, но знайте, че то не е влязло още във вашата система. Трябва да чакате известно време, докато то влезе във вашата система. Има слънчеви желания, за реализирането на които са нужни 20 милиона години. Ако попаднете на едно от тези желания, трябва да се въоръжите с велико тьрпение, да дочакате времето за реализирането му. За реализирането на едно Меркуриево желание са нужни три месеца - времето за обикалянето на Меркурий около Слънцето. Желанията на Луната се реализират бързо. Луната обикаля Земята за 27 деня и няколко часа. Ако едно желание се движи по пътя на Венера, нужни са 240 дни за реализирането му. Значи, любовните желания се реализират за 240 дни.

Когато се говори за интелигентността на човека, ще знаете, че тя се определя от Меркурий. На какво разстояние се намира Меркурий от Слънцето? На 67 и половина милиони километри. Меркурий е най-близо до Слънцето. За да прояви интелигентността си, човек трябва да се намира на такова разстояние от Слънцето, на каквото се намира Меркурий от Слънцето. Сатурн определя разумността на човека и склонността му към философствуване. Юпитер пък определя неговото благородство. Вьрху духовните хора оказват влияние планетите Уран и Нептун.

Като ученици, добре е да изучавате астрология, да знаете какво влияние оказват различните планети върху човека. Това са интересни научни твърдения, на които мнозина гледат с недоверие. Ученият, обаче прави своите изводи и не се смущава от подозрението на хората.”

181. ДЕЙНОСТ И ЗАМИСЪЛ НА ПРИРОДАТА: 14 лекция от Учителя, държана на 30 ноември 1928 г., София. - В: Божествените условия: Младежки окултен клас, Г. VIII (1928 ÷ 1929), т. I. София, 1942, с. 239

„Една от задачите на науката е да направи живота на човека сносен. Астрономията като наука, дава ред научни сведения за състоянието на планетите, за разстоянието им от Земята, за влиянието им върху нея и т. н. В бъдеще тя ще намери начин, по които хората ще се съобщават с жителите на другите планети и системи. Така всички хора ще разберат какъв е животът на другите планети, какви жители има там и т. н.

Ще дойде ден, когато истинските учени ще се съобщават чрез писма и телеграми с жителите на другите планети, които днес остават затворени светове за нас.”


182. УЧЕНЕ И ПРИЛАГАНЕ: 16 лекция от Учителя, държана на 14 декември 1928 г., София. - В: Божествените условия: Младежки окултен клас, Г. VIII (1928 ÷ 1929), Т. I. София, 1942, с. 271

„Ако физиогномистът разглежда човешката брада, ще намери най-малко три характерни типа бради: брада на волев човек, която е широка долу, заема голям простор. В този човек действуват повече груби, физически сили. Той се намира под влияние на Марс. Ако и главата му горе е широка, той се отличава с голяма упоритост - с девет чифта биволи не можете да го мръднете от мястото му.

Вторият вид брада е на човек, в когото сърдцето работи повече отума - човек на чувствата. Брадата е по-малко широка, заоблена. Колкото по-тясна и остра става брадата, толкова повече се проявява умът. Този човек се намира под влиянието на Меркурий. Изобщо, острата брада напомня нещо остро - нож, игла. Дето мине, той реже с ума си.

Когато изучавате някой отдел от окултните науки, например хиромантия, вие получавате едностранчиви знания, които повече ви объркват, отколкото да ви улеснят. Хиромантикът, заедно с хиромантията, трябва да изучава френология, физиогномия и астрология. Само така четенето по ръката има смисъл.”

183. МЕТОДИ ЗА НАБЛЮДЕНИЕ: 17 лекция от Учителя, държана на 21 декември 1928 г., София. - В: Божествените условия: Младежки окултен клас, Г. VIII (1928 ÷ 1929), Т. I. София, 1942, с. 283 ÷ 286

„И тъй, като говорим, че всеки ъглов градус оказва известно влияние върху човешкия живот, дохождаме до кръга, които се дели на 360 градуса. Всеки градус представя едно условие. Значи 360 градуса - 360 условия на живота. Всяко условие изменя живота. В този смисъл, човешкият живот представя кръг, колело, което се намира в постоянно движение. Като влезе в условията на своя кръг, човек трябва да ги използува. Ако не ги използува, те ще го използуват. Големината на кръга е в зависимост от големината на ръката и нейната форма. Малката, но добре оформена ръка, показва, че умът се проявява добре. Умът работи с малко материя. Човек с такава ръка е интелигентен. Ако ръката е малка и не добре оформена, това показва бедност, умствени лишения на човека. Изобщо, умствените типове малко ядат. Те дават малко и взимат малко, физическите типове взимат много и дават много. Философи, които работят повече с ума си, казват, че човек не се нуждае от много. Това твърдение е вярно в духовния свят, а не и на физическия.

Разбира се, човек не трябва да има тялото и желанията на слона и да казва, че не му трябва много. На голямо тяло отговарят големи желания, и обратно: на малко тяло - малки желания. Никой философ не може да докаже, че голямата форма се задоволява с малко. Това е невъзможно. Научните наблюдения не са съгласни с това.

Какво в същност представя науката? Тя е съзнателна сила, която посочва на човека истинския път на живота. Науката внася светлина в човешкия ум и го кара да търси причините и последствията на нещата. Затова всички хора искат да бъдат учени. Като изчисляват разстоянието на Земята и на другите планети от Слънцето, те ще си обяснят в бъдеще защо именно Земята трябва да стои на токова разстояние от Слънцето, а не по-близо или по-далеч от него. Значи, близостта или далечината на Земята от Слънцето определя качествата на хората. Ако турите един човек на Юпитер или на Меркурий, той ще измени качествата си. Затова именно някои хора се отдалечават от известен човек, а други се приближават. При близост на човека до Слънцето, в него се развиват едни качества и разположения, а при далечината - други. В това отношение природата поставя всеки човек на такова разстояние от Слънцето и от другите планети, каквото е нужно, за да се развият известни качества и способности. Този закон е верен не само за хората на Земята, но за всички същества, за жителите на Юпитер, Венера и т. н. По качествата, които имат различните същества, познавате, от коя планета идат те - от Юпитер, Венера, Сатурн или от Меркурий. В бъдеще всички същества ще се съберат на Слънцето, да образуват нов тип. Слънцето е центърът, в които се събират всички същества, носители на доброто и на светлината. Това е обикновено твърдение, което, за да стане научно, трябва добре да се обоснове и докаже.

Учете, без да се обезсърдчавате. Кажете си: Аз съм клон от дървото на живота, има кой да се грижи за мене. Дръж се за дървото, и не губи връзката си с него. Каже ли си човек, че е клон от дървото, т. е. частица от общия, целокупен живот, разбираме, че животът на частите образуват Цялото, и Цялото обединява всички части.

За да разберете идеята за частите и за Цялото, първо трябва да я посадите в ума и в сърдцето си, да изникне, израсте, да даде плод. Имайте търпение, докато тя даде плод и го опитате.

Божията Любов носи щастие. Божията Мъдрост носи пълното щастие. Божията Истина носи всичкото щастие."

184. ПРЕЧУПВАНЕ НА СВЕТЛИНАТА: 18 лекция от Учителя, държана на 28 декември 1928 г., София. - В; Божествените условия: Младежки окултен клас, Г. VIIІ (1928 ÷ 1929), Т. I. София, 1942, с. 287 ÷ 290

Само светлият пьт на мьдростта води към истината. В истината е скрит животът.

„Ако имате една окръжност, в нея можете да прекарате колкото искате радиуси. Можете да прекарате и два радиуса само които да образуват прав ъгъл, т. е. ъгъл, равен на 90 градуса. Какво представя всеки градус от окръжността? - Една тристашестдесета част от цялата окръжност. Може ли правият ъгъл да има повече от 90 градуса? - Щом говорим за прав ьгьл, не можем да имаме повече от 90 градуса. Ако 90-те градуса показват една естествена мярка в природата, то всяко отклонение на светлината представя един градус. Значи, правият ъгъл подразбира отклонение на светлината на 90 градуса. При всяко пречупване на светлината, предметът става видим. Даже и при пречупване на светлината на един градус, предметът е пак видим. Оттук вадим заключение, че образите на предметите се виждат по причина на отклонението или пречупването на светлината. В този смисъл, кръгът не е нищо друго, освен пречупване на светлината. Щом лъчите на светлината се пречупват, и линията се изкривява. Светлината се изявява чрез пречупване на нейните лъчи.

На какво се дължат противоречията в живота? - На правия ъгъл. В правия ъгъл има 90 пречупвания на светлината, т. е. 90 възможности. Ако правата линия се пречупи, ще се образува светлина: ако не се пречупи, светлината ще мине край нас, ще имаме известно усещане, известно движение, което ние наричаме „закон на съзнанието”. При пречупване на лъча, едновременно се получават два образа. Ъгловият градус е част от човешкия живот, а кръгът - целият човешки живот. Едната половина на кръга, осветената, представя благоприятните условия на живота - успехи, здраве, богатство, сила, и др.; втората половина представя неблагоприятните условия - неуспехи, болести, сиромашия, безсилие и др. Дойде ли радостта в живота, трябва да очаквате и скръбта. Като си помислите, че сте млад, веднага ще дойде и обратната мисъл, че ще остареете. Ако си кажете, че сте учен, ще помислите, че може да изгубите знанието си. Кажете ли си, че сте добър, ще помислите, че може да станете лош. Това са противоположности, които съществуват като закони на природата. Ползувайте се от противоположностите, да си помагате. Ако си болен, не мисли, че не можеш да оздравееш, но кажи си определено: Мога да бъде здрав, или ще бъде здрав. - Възможно ли е това? - Както е възможно едното, така е възможно и другото. Това са известни величини.

Природата си служи, както с известни величини, така и с неизвестни. Човек се занимава с три от неизвестните на природата: х - Бог, у - самият човек и z - външните условия. - Какво означават тези неизвестни? Че не познаваш нито Бога, нито себе си, нито своя ближен. Щом среща неизвестни в живота си, човек се стреми да ги разреши. В този смисъл, и мъчнотиите са неизвестни. Като разрешава неизвестните, човек започва от първото неизвестно - х и после отива към у и към z. В химията има три известни величини: киселина, основа и сол. Солта се образува при взаимодействието на киселината и на основата. При това, количеството на образуваната сол зависи от количеството на киселината и на основата. Какво представят киселината, основата и солта в човешкия живот? Това са трите неизвестни. - Бог, човек и външните условия, или обществото. Външните условия т. е. обществото представя солта. Някои казват, че външните условия определят положението на човека. Не е така. Взаимното отношение на Бога кьм човека и на човека към Бога определя, какви ще бъдат външните условия. Добрите условия на човека зависят от неговото отношение към Бога. Той е силата, която твори и направлява всички неща. За да измени съдбата си. човек трябва да измени отношенията си към Бога. Правилните отношения създават добра съдба.”


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ